Onko totta, että lääkärit eivät sa kayttää
vihki-/kihlasormusta töissään? Eli jos tapaan viehkeän lääkärimiehen, en saa tietää onko hän varattu?
Kommentit (17)
Sairaalassa ei saa (saisi) kukaan käyttää sormusta, kelloa tai rannekoruja. Sormuksen alla asuu euroopanväkiluku bakteereita vaikka kuinka käsiä pesisi. Itse en haluaisi mitän hoitoa käsikoruja pitävältä terveydenhuollon ammattilaiselta!!! Kaikki ne sairaalabakteerit levii just silleen!
Kuvittelisin (en siis tiedä) että esim. terveyskeskuslääkärit saa käyttää, mutta ei esim. sairaaloissa. Eikä tietenkään esim. tehoilla, eikä kirurgit jne.
Onhan se sormus pahimpia pöpöpesäkkeitä.. Esim. keskoslastaan hoitavat vanhemmat teholla ottavat kyllä pois sormukset myös.
Se ei ole mitenkään missään säädetty että olisi oltava.
Ei minunkaan mieheni voisi töissään käyttää sormusta(ei lääkäri) eikä sellaista edes halunnut.
Tunnen useammankin miehen, joilla ei lainkaan sormusta, vaikkakin ovat hyvin sitoutuneita vaimoonsa/ perheeseensä.
=)
Joskus tekee melkein mieli huomauttaa asiasta.
Ja muuten, mä en käytä edes vapaa-ajalla useimmiten sormuksiani. Ja se ei liity sitoutumisasteeseeni liitossani.
toimenpiteiden aikana ei, mutta perus vastaanottotyössä miksi ei? sitäpaitsi suhteet ei sallittuja potilaiden kanssa, unohda!
Minkäs kukaan sille mahtaa jos ihastutaan ja rakastutaan? Sittenhän voin aina vaihtaa lääkäriä.
lääkäri. Ja kysyin muuten sormuksesta ja sanoi, että jättää aamulla sen pukkariin ja laittaa työpäivän päätyttyä takaisin sormeen.
Ei etenkään sormuksia. Mutta eipä tuota niin kovin tarkkaan noudateta.
Sormus on kyllä paha pöpöpesä, joten leikkaussalissa niitä ei kukaan käytä, mutta osastolla ja poliklinikalla osa käyttää, osa ei. Ei asiasta mitään virallisia sääntöjä ole, lähinnä suosituksia joita sitten kukin noudattaa omien mieltymystensä mukaan.
Itse en käytä sormusta töissä paitsi poikkeustilanteissa, esim. jos olen lähdössä töiden jälkeen jonnekin juhliin tms. Sitä myötä en käytä sormusta juuri muutenkaan, eivätkä muuten käytä monet kirurgimiehetkään. Syynä on tuo hygienia, mutta myös se, että jos sormuksia pitkin päivää ottaa pois ja laittaa takaisin niin ne helposti häviävät ja unohtuvat jonnekin. Olen siis havainnut helpommaksi säilyttää niitä kotona jolloin tulen laittaneeksi ne käteen vain kun laitan muitakin koruja eli käytännössä kylään / juhliin lähtiessä.
t. kirurgi
auta kuin kysäistä suoraan. Siitä ne suhteet hiljalleen lähtee. Tosin en tiedö, mitä lääkäri siitä tuumaa, jos vastaanoton päätteeksi pyydät treffeille... :9
Sormukset, kello ja korut ranteissa sekä kynsilakan tai tekokynsien käyttö voivat estää hyvän käsihygienian toteutumisen potilastyössä. Kynnet pidetään lyhyinä ja kynnenaluset puhtaina. Kynsikoruja tai rakennekynsiä ei saa käyttää. Kynsilakan käytössä tulee käyttää harkintaa ja huolehtia sen kunnosta, sillä kynsilakka ei kestä vaurioitumatta usein toistuvaa desinfektiota. Fyysisessä potilastyössä ei saa käyttää sormuksia, rannekoruja tai rannekelloa, sillä ne estävät käsihygienian toteuttamisen sairaalassa. Lävistysten käyttämisessä tulee noudattaa hyvää ammatillisuutta ja harkintaa huomioiden työturvallisuusnäkökohdat. Suun ja nenän limakalvoilla olevia lävistyksiä tulee välttää.
Ihmeellistä että lääkäri ei tiedä tällaisia perusasioita!
Mutta ehkäpä haluavat suojautua potilaiden iskuyrityksiltä...?
Esim. Hematologian osastolla on niin infektioherkkiä potilaita ja infektio-osastolla vaaraliset lmikrobit siirtyisi herkästi eteenpäin. Kaikki eivät käytä ihan tavallisilla osastoillakaan infektioiden ehkäisemiksi. Eli jos sairaalan henkilökunnalla ei ole sormusta siitä ei kannata päätellä mitään.
ei saisi käyttää sormuksia, mutta aina löytyy joku joka ei ohjeita noudata.
sitten täällä oli ketju, jossa sanottiin, ettei saa käyttää...