Naapurin teiniäidin lapsi oli taas koko päivän meidän pihalla.
Muuten on ok, kiva että lapsista on seuraa toisilleen mutta meillä oli vieraita iltasella, juotiin kahvit terassilla ja naapurin lapsi liittyi seuraan. Tykkäisin että siinä vaiheessa tajuaisi äiti hakea mukulansa pois. Vaikea tietysti tietää milloin hakea kun ei yhtään tarkkaile tilannetta, jättää vain lapsensa (3v) meidän kontolle.
Tarjosin sitten lapsellekin kakkua ym, en olisi kehdannut tehdä toisin. Kävi äiti sitten sanomassa että ei kai haittaa että meidän xxxxx on täällä.. en sanonut mitään, kylävieraani mutisi jotain että kai yksi lapsi tuossa samassa menee.
Ja ei, en kehtaa mennä viemään lasta kotiinsa, minusta on jokaisen äidin oma tehtävä huolehtia missä lapsensa on ja mitä tekee.
Eri asia on saada kutsu kakulle kuin kysyä että ei kai haittaa (siinä vaiheessa kun lapsi jo mutustaa kakkua).
Kommentit (34)
niin olisihan sille äidille voinut sanoa, että Maija nyt syö kakkua mutta voisi tulla sitten jo kotiin.
Vai sekö tässä nyt pahinta oli että lapsi sai palan kakkua. Olisitko voinut sanoa ennenkuin aloit laittaa herkkuja näkyviin että nyt on aika lähteä meille tulee vieraita.
25, mä en ymmärrä sua enkä ap:tä. Pitäisi tajuta. Niin pitäisikin, olen ihan samaa mieltä, mutta jos ei kerran tajua, niin sittenkö te vaan hyväksyttä kohtalonne ja annatte jonkun ventovieraan 3-vuotiaan heilua siellä ja syödä kakut ja pilata illan?? Siksi että hänen äitinsä OLISI PITÄNYT tajuta.
Kyllä siinä vaiheessa silti olisin lähettänyt lapsen kotiin jos äiti on niin tampio ettei tajua. Varmaan vielä kahta hanakammin.
että teiniäidin olisi itse pitänyt sanoa lapselleen että nyt kotiin. Hänellä ei selkeästi ole käytöstapoja, sillä harva naapuri kehtaa sanoa että ei haittaa..
Sitten olisi asia erikseen jos teiniäiti olisi pyytänyt lastaan kotiin ja sinä sanoisit että antaa pekan olla, ei meitä haittaa. Mutta näinhän ei käynyt, vaan kyllä mun mielestä se teiniäiti tässä nyt oli huonokäytöksinen eikä ap.
t. 25 uudelleen.
jos tilanne niin vaatii, jos koen että vieras lapsi aiheuttaa häiriötä kotonani niin sanon reilusti että nyt on sinun aika lähteä kotiin!
että teitä ei haittaa edes se että lapsensa on teillä vaikka teillä olisi vieraita. Itsehän olet sanonut että ei haittaa. Näin siis jatkossakin.
Nyt musta ei ole kyse siitä olisiko pitänyt (olisi!) vaan siitä miten tilanne hoidetaan sitten kun joku ei teekään niin kun olisi pitänyt. Purraan hammasta ja ollaan katkeria?? Vai sanotaan itse lapselle että nyt menet kotiin, ja jatketaan hauskaa iltaa. itse valitsisin kyllä viimeisen vaihtoehdon.
Koska, ihan tosi, sellaisiakin perheitä on paljon, joita se tosiaan ei haittaa. Nyt teini-äiti ajattelee, että te olette yksi näistä perheistä =)
No, jos mulle olisi käynyt noin että teiniäiti (tai kuka tahansa äiti;) tulee sanomaan että haittaako kun pekka on täällä: olisin sanonut kohteliaisuudesta että ei haittaa, varsinkin jos pekalla oli just se kakku nenän alla. Mutta sen kakun syönnin jälkeen olisin sanonut pekalle että heippa, nyt sun täytyy mennä kotia. Ja jos siitä ei teiniäiti olisi tajunnut että ei se lapsi oikeesti ollut tervetullut niin sitten se teiniäiti ei tajua mitään.
Toinen vaihtoehto olisi ollut (riippuen niin tilanteesta ja naapurista) että olisin sanonut että no, antaa pekan syödä kakku ja laitan sen sitten tulemaan kotiin.
Vaikea sanoa 100 varmasti miten toimisin mutta pointti mun mielestä mitä ap: kin ajaa takaa on se, että teiniäidillä itsellään ei ole käytöstapoja. Minä olisin sanonut oman lapsen kohdalla, että nyt kotiin.
t. 25
Olette te kaistoja kun ette ymmärrä; kyse on nyt nimenomaan siitä että jotkut ei ilmeisesti osaa käytöstapoja, käytä maalaisjärkeä, ole tahdikkaita, huolehdi itse omista lapsistaan.
Taisi tämä aloitus aiheuttaa piston monelle, annatte omien lastenne rällästää pitkin pihaa periaatteella -Kyllä naapurit laittavat kotiin jos heille ei käy.
Moukat.
Kyllä jokaisen äidin tehtävä on tietää missä lapset ovat ja kyllä jokaisen äidin tehtävä on ja hakea lapsi kotiin, totta mutta:
Kyllä minun tehtävä on aikuisena ja äitinä ja ennen kaikkea minulla OIKEUS on laittaa vieraat mukulat pois OMASTA KODISTANI kun siltä tuntuu.
Siis ei minunkaan mittapuussani tuolla äidillä ollut tapoja tai tilannetajua, enkä todellakaan voisi kuvitella tekeväni noin. ilmeisesti kuitenkin saimme vähän eri käsityksen ap:n viestistä, koska musta ongelma oli se, että se lapsi ylipäätään oli siellä koko päivän vaivana, eikä lähtenyt edes kun vieraat tuli. Jos tämä on ongelma, niin sillon sen voi helposti itse ratkaista.
Itse olisin tehnyt ehdottamistasi vaihtoehdoista sen, että sanon että pekka voi hyvin syödä kakkupalan ja sitten lähetän pikkuhiljaa kotiin.
Todellakin aloituksesta sai sen kuvan että ongelma oli nimenomaan se että se lapsi roikkui teillä, niinkuin otsikossasikin jo ilmaisit.
Osaan myöskin sanoa lapsille, että nyt on aika lähteä kotiin ja tavataan taas huomenna.
T:26