Oho, lapseni päiväkodin sijainen luuli, että meidän lasta pahoinpidellään kotona. ov
Kun hain tänään lapsen hoidosta, uusi sijainen huomautteli lapsen poskessa olevasta isosta mustelmasta ja vihjaili suoraan, että mies oli lyönyt lasta, koska lapsi oli itse vastannut hoitajalle, että ISI löi häntä.
Todellisuudessa tuo mustelma tuli siitä, kun lapsi tippui keinusta eilen (oli silloin päiväkodissa, mutta tuo sijainen ei ollut eilen paikalla).
Kommentit (13)
ei keskustele asiasta vakituisten kanssa ennen kuin ryhtyy toimiin.
mutta sijaisen olisi pitänyt keskustella asiasta työkavereiden kanssa ja he olisivat yhdessä miettineet onko aihetta ilmoitukseen. Vanhemmille vihjaileminen on törkeää ja väärä tapa
Muksu sano ekan kerran tollasta ja ei edes paikkaansa pitänyt. Nyt sitten odotellaan mitä seuraa. Pph on katunut tekoaan, mutta....
mun lapsi kerto n 2v että äiti huutaa aina. Oli hyvin vakavana ja huuli väpätti. Joku hoksasi kysyä, että mitä äiti sulle huutaa niin lapsi vastasi, että syömään ja alko nauraa
että hoitaja kertoi suoraan sulle mitä lapsesi sanoi, eikä soittanut heti lastensuojeluun. Eikö?
5 - vuotiaana, että olen joskus yrittänyt tappaa pienemmän tytön, kun tämä oli vauva! En muista tarkkaan, miten tämä juttu meni, mutta olipa kauhea perätön väitös!
Ei kuitenkaan minkäänlaista väkivaltaa suosita, huhhuh.
Päiväkodissa oli jonkun lapsen kieli tarttunut pakkasella metalliin, ja kysyin tuolloin 3 - vuotiaalta tytöltäni, miten kieli saatiin irti. No, päiväkodin täti haki sisältä sakset ja leikkasi kielen irti. Että näin osataan myös päiväkodin henkilökunnasta kertoa juttuja.
Eivätkä nämäkään lapset kerro tällaisia tarinoita alituiseen vaan ovat yksittäisiä poikkeustapauksia olleet.
Itse myös kuulema huudan koko ajan. Todellisuudessa " huuto" on kehotusta tai käskyä siivota omat sotkut tai huone. Käskyä tehdä läksyt tai tulla kotiin illalla, tai ihan vaan keskustelua ajankohtaisista asioista. Ylipäätään asiat, joita lapsi ei halua kuulla, on automaattisesti huutoa.
Siis jos lapsella on mustelma ja on sanonut että isi on lyöny, niin eikö ole aika loogista että se sijainen, hoitaja tai opettaja, kuka tahansa asiaan puuttuu?
Minusta olisi päinvastoin ihmeellistä se että asiaan ei puututtaisi mitenkään. Vaikkakin lapsi olikin tässä tapauksessa puhunut höpöjä, mutta nyt se asia tuli selvitetyksi ja ei tarvitse päiväkodissa ihmetellä.
MUTTA ensin olisi voinut jutella muiden hoitajien kanssa, kuten pariin otteeseen on jo mainittukin. VIhjailu on myös tyhmää, pitäisi sitten sanoa suoraan ja puhua asia halki. Lapset kyllä höpisee välillä aivan omiaan: Mun tyttö väittti 3-vuotiaana että äiti satuttaa ja lyö. En ole ikinä edes tukistanut saati muuten kajonnut tyttöön. Kun kyselin, että mitä ihmettä hän sillä tarkoittaa, niin kävi ilmi että hän tarkoitti samana päivänä sattunutta vahinkoa. Vahinko oli siis se, että tyttö kompastui ohi kävellessään minun jalkaani...
huutamista...
Meille meinasi tulla kallis lasku parista 5 ja 4v kakarasta jotka tunsivat lapsemme nimeltä ja toinen oli päivän aikana leikkinyt lapseni kanssa. He olivat menneet väittämään tämän toisen pojan vanhemmille, että lapsemme oli naarmuttanut heidän uutta autoaan...
Tottakai heidän lapsissaan ei ollut mitään vikaa. No joo kakarat myönsi sitten, että olivat ihan itse naarmuttaneet. Silti meidän lapset sai huudot siitä kun eivät vahtineet heidän lapsiaan. Miten he olisivat vahtineet kun eivät olleet edes siellä päin käyneet.
No en viitsinyt alkaa tapella kun muutenkin olivat sellaista WT väkeä.
minunkin lapsi alkoi eilen kesken rauhallisten, hyväntuulisten leikkien itkemään ja huutamaan hysteerisesti että "mies lyö tiiaa peppuun, mies kutittaa tiian peppua, älä, EI mies tee noin, ÄLÄ!!!" sitten kun kyselin rauhallisesti että missä ja kuka mies, niin vastasi että päiväkodissa ja että joku mies. tiedän ettei tällaista ole tapahtunut päiväkodissa. lapset sanoo mitä sylki suuhun tuo. jos olisin toiminut yhtä taitamattomasti kuin tuo sijainen, olisin vihjaillut päiväkotihenkilökunnalle että miten tiian omahoitaja (mies) siellä hommaansa hoitaa kun lapsi tällaisia puhuu, mutta kyllä kaikkien lasten kanssa tekemisissä olevien pitäisi tajuta, ettei lapsen sanaa voi ihan purematta niellä. minä sinuna huomauttaisin päiväkodin johtajalle sijaisen ammattitaidon puutteesta.
ps. soitin kuitenkin pk:n johtajalle ja varmistin, ettei siellä ketään miehiä liiku ja ettei ole ollut milloinkaan mitään tilaisuutta, jolloin tuollaista olisi voinut tapahtua, mutta siihen sävyyn ettei hän kokenut hoitajien kunnollisuutta epäiltävän.
Meidän 3-vuotiasta on isä töninyt, äiti lyönyt kattilalla ja ties mitä. Useimmiten tilanne on ollut vahinko, jossa isä on vaikka kääntyessään vahingossa hiukan tönäissyt tai äidin käsi heilahtanut hipaisten tukkaa. Hoitajan pitää olla valppaana, mutta osata katsoa kokonaisuutta. Kerran juttelin meidän hoitajan kanssa ja hän ainakin sanoi, että pitkällä työuralla on oppinut tunnistamaan ne ongelmavanhemmat. Sanoi, että sen näkee lapsen käytöksestä ja suhteesta vanhempiin, onko kotona pahoinpitelyä vai ei. Myönsi, että niitäkin tapauksia on ollut vuosien varrella.
poika 3v. sanoi että xx löi häntä. tosin aikani tivattu sanoi ettei lyönyt ja naureskeli asialle.
kyllä noi lapset puhuu kaikennäköistä ilman totuuden perää.
varsinkin tossa 3-4v. iässä on pinnalla noi lyömis jutut.
asiaan puututaan.