Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä vauva yökylään??

Vierailija
03.06.2007 |

Eli meidän olisi tarkoitus jossain vaiheessa järjestää tupaantuliaiset kaveriporukalle. Siis aikuisten juhlat juomineen jne... Esikoisemme 4v ja vauvamme (nyt 4kk) menisivät mummulle kilometrin päähän yökylään. Mummua tapaavat muutenkin liki päivittäin, mutta rohkenenko silti vauvaa " jättää" yöksi? Ystävät, mummu ja mies pitävät minua hieman pösilönä kun tällaista mietin, mutta mitä mieltä TE olette? Minkä ikäinen vauva pärjää yhden yön (noin 12-14 tuntia) ilman vanhempiaan?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani ei mene yökylään ennkuin itse osoittaa olevansa valmis. ei ainakaan ennen kahta vuotta. on nyt 1v ja pari kuukautta enkä ymmärrä kun sukulaiset on kilvan varaamassa yökyläily-vuoroja. en mä vauvaa päästä yksin! ottaisivat joskus päivällä hoitoonsa, mut ei...yöksi vain kelpais...

Vierailija
2/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätöksen teet sinä itse. Kyllä vauva varmasti pärjää:) Huvittaa hilittömästi nämä 2 vastaajan tyyppiset mammat, joiden mukaan vauvan on ok olla päivällä hoidossa, mutta ei yöllä:):):) Jotenkin ristiriitaista! Itse ainakin anatisin vauvani olla ainakin ennemmin nulluen hoidossa kun hereillä oloajan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai voi jättää hoitoon!!!

Niin vauvaikäisen kuin leikki-ikäisen. Mitä myöhemmin jätät ensimmäistä kertaa sitä vaikeammaksi se saattaa mennä..

Vierailija
4/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi kuitenkaan mitään muista missä on ollut yötä tuon ikäisenä. Neuvolassa sanotaan että voi antaa luotettavalle ja tutulle hoitoon jopa pidemmäksi ajaksi jos imettäminen ei siitä häiriinny. Tärkeintä on vanhempien oma jaksaminen.

Vierailija
5/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ikävä?

Vierailija
6/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani ainakin on nukahtamistilanteessa erityisen herkkä. ei siedä vieraita lähellään, aina pitää olla isä tai äiti. haluan pienelleni turvallisen alun elämälle ja mielestäni vauvan ei kuulu pelätä vieraassa paikassa yöllä. kyllä lapsella on oikeus omiin vanhempiinsa, ei pienen tarvitse olla reipas ja itsenäinen. yö on pienelle pitkä aika, pari tuntia päiväaikaan on ihan eri asia.

Vierailija
7/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tottakai voi jättää hoitoon!!!

Niin vauvaikäisen kuin leikki-ikäisen. Mitä myöhemmin jätät ensimmäistä kertaa sitä vaikeammaksi se saattaa mennä..

tarviiko niitä lapsia aina olla jättämässä hoitoon??? miksi hankkia lapsia jos ei itse jaksa hoitaa niitä?

Vierailija
8/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki imetetyt vauvat eivät välttämättä osaa syödä pullosta, joten sitä pitää harjoitella etukäteen.

Ja huomioi tietysti vauvasi " henkinen tila" . Jos on ihan kamalasti kiinni sinussa ja vierastaa, niin silloin ei välttämättä ole paras aika jättää vauvaa hoitoon. Ja muuten typeriä tuollaiset kommentit, ettei se vauva kuitenkaan mitään muista, koska juuri ne tiedostamattomat kokemukset ovat niitä vaikeimpia asioita käsitellä. Kuitenkin sanotaan, että lapsen perusturvallisuus muodosdtuu juuri 3:na ekana vuotena, joten jos se muistaminen olisi tärkeyden mitta, niin tuskin olisi.

Niin ja siis en tosiaan usko, että lapsen yökyläily tutussa paikassa aiheuttaa peruuttamatonta tuhoa...

Vierailija
9/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot osaa varmasti hoitaa hyvin! Te ketkä ette uskalla jättää lastanne hoitoon niin onko teille hieman huono itsetunto!

Vierailija
10/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on hyvä itsetunto ja siksi en ole vauvojani hoitoon antanut. Olen itse lasteni paras hoitaja; toiseksi paras vaihtoehto ei minulle käy, jos ei ole pakko.

Vierailija
11/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ystäväpiirissä juhlitaan kaikki aikuisten juhlat lasten kanssa. Tämä siksi, että olisi ihan hassua isäntäperheen viedä lapsensa jonnekin satojen kilometrien päähän mummoloihin, koska melkein kaikilla muilla on kuitenkin omat lapsensa mukana. Sellaisia juhlia tuskin saa aikaiseksi, etteikö jonkun lapset olisi mukana kuitenkin.

Vierailija
12/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko hyvin, vierastaako? Luuletko, että mummu jaksaa yön hänen kanssaan (heräileekö vauva paljon?)

Itse en olisi voinut ketään lapsistani jättää edes vuoden ikäsenä, koska nukkuivat niin surekasti ja ovat olleet hyvin kiinni vanhemmissaan. (Ja joo, ovat nykyään erittäin luottavavaisin, sosiaalisia ja ns reippaita).

Mutta jos susta tuntuu, että se menee hyvin, niin siinä tapauksessa.

Vierailija
13/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhyy.. enhän mä voi jättä yheksikään yöksi mun pikku 1. vee nico-petteri vauvaa hoitoon... esikoisen jätin itse ekan kerran yhen yön hoitoon 6viikkoisena ja kuopuksen 4kk ikäsenä.. eikä ainakaan esikoisella mitään traumoja ole.. tuskinpa tulee kuopuksellekkaan... ihme pumpulissa kasvattajia täällä kaikki...

Vierailija
14/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä kenenkään vanhemmat kyllä olisi huolineetkaan, ihan hulluna pitäisivät koko ehdotusta. Ei siis ole edes tullut itselle mieleen koko juttu, olen pitänyt ihan tavallisena ottaa pienet vauvat mukaan aina sinne, minne ollaan menty, eikä ole ollut ongelmia.

Vierailija
15/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoilta jolloin koko suku asui saman katon alla eikä vanhempien (äitin) tarvinnut joka yö yksin kantaa itkevää vauvaa? Saahan sen vauvan haettua pois jos sikseen tulee. Tuskinpa ap nyt on jättämässä vauvaansa tai kastansa yöhoitoon jos ne on esim kipeitä tai muuten vastahankaan sitä että äitin syli olis just silloin se oikea.

Mistä ihmeestä te kuvittelette että suhteet isovanhemiin syntyy jos niitä ei koskaan nähdä, jos lapsi ei saa koskaan viettää heidän kanssaan aikaa? Moni teistä jeesustelijoista ei kai anna isänkään hoitaa lastaan kun vaan äiti kelpaa...

Vierailija
16/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk kun oli ensimmäisen jerran yökylässä mun vnhempien luona. Hyvin meni ja tyttö nyt 2 v ja erittäin läheiset välit molempiin isovanhempiin kun he ovat saaneet hoitaa tyttöä jo vauva iästä lähtien. Ja tytölle ei todellakaan ole mitään traumoja tullut....

Vierailija
17/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mietimme talvella ihan samaa ja päätimme " odottaa vielä ihan vähän, että vauva kasvaa" . No, 6kk iässä alkoi todella vahva vierastus, ei puhettakaan että vauvaa voisi jättää mummolaan sen enemmän päivällä kuin yölläkäään. Huutaa suoraa huutoa, ei suostu muiden kuin äidin tai isän syliin jne, ei syö jne.

Nyt on vähän helpottanut, mutta edelleen on aika äiti-takiainen ja yöt alkaneet taas levottomiksi kun on oppunut nousemaan ylös, tulee hampaita jne eli mummi ei enää olekaan niin innostunut asiasta kuin talvella, enkä itsekään henno jättää nyt kun on lapsella taas eroahdistusta.

Isompien osalta muistelen että 9kk-1,5v ikä oli muutenkin vaikeaa eroahdistuksen vuoksi eli lapsi alkaa tajuta olevansa erillinen yksilö ja kaipaa vanhempiaan.

Vierailija
18/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei vain ole noita mummoloita, joihin voisi lapset laittaa hoidettavaksi. Ihan ystävällisesti kysyn, että miksi noin pieni kuin 4kk ikäinen ei voi olla kotona juhlien ajan, jos veisi vain sen isomman sinne mummolaan? Ehkä kysymykseni on joistakin hassu, mutta meillä on kaikenikäiset lapset itsellä aina aikuisten juhlien ajan kotona, kun ei ole noita sukulaisia, joilla hoidattaa.

Vierailija
19/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nukutusrumba klo.20-21 ja talossa pitää olla hiljaista. Eli vieraat silloin jo ulos?

Vierailija
20/42 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mistä ihmeestä te kuvittelette että suhteet isovanhemiin syntyy jos niitä ei koskaan nähdä, jos lapsi ei saa koskaan viettää heidän kanssaan aikaa? Moni teistä jeesustelijoista ei kai anna isänkään hoitaa lastaan kun vaan äiti kelpaa...

Me näemme mummeja viikoittain, ja vauvaa saa kyllä helliä ja hoitaa vaikka siinä välissä kun juon kahvia tai piipahdan kaupungilla tunnin tai pari. Kännykkään saa aina soittaa jos vauvalle tulee hätä, pääsen vartissa lapseni luo.

Miksi kuvitellaan että suhde syntyy vain yökylässä? Kyllä vauva oppii tuntemaan isovanhempansa kun heitä säännöllisesti näkee ja on hoidossakin pieniä aikoja.

Isä kyllä saa hoitaa lasta, mutta kyllä äiti on meillä ollut se ensisijainen hoitaja ensimmäisen vuoden. Isän rooli on tullut myöhemmin tärkeäksi. Kuuluu ihan kehityspsykologiaan että vauvalle on yksi ensisijainen hoitaja, jonka kautta hän peilaa omia tunteitaan. Ei se ole äidin itsekkyydestä kiinni.