Kurjaa mitä tapahtui tänään ylioppilasjuhlissa, menimme
juhliin ja annoimme tietty kortin uudelle ylioppilaalle ja laitoimme väliin 30e. No, kuulin kun tyttären mummi huusi tytön luokseen melkein heti ja kysyi et tuliko 50e vai enemmän. Typerää, ois vähän malttanut ja udellut myöhemmin tai edes kuiskannut. Ei oikein maistunut kakku enää kun tuon kuuli. Tytön vastausta en sentäs kuullut.
Kommentit (55)
Vierailija:
Mummu oli nolo, mutta sinuna olisin myös nolo siitä, ettet vienyt asianmukaista lahjaa.
Kyllä minun lakkiaisiini v. 95 sai tulla ihan pelkän ruusun kanssa - tai vaikka ilman! Ei edes tullut mieleen, että jotkut puolitutut toisi rahaa lahjaksi!
Paras yo-lahja mulla oli muuten ehkä työkalut (vasara ja kaksi ruuvimeiseliä) ja kattila. Olinhan lähdössä opiskelemaan ja muuttamassa ekaan omaan kotiin.
Useimmat lahjat olivat 20-30 euroa. Me veimme 60 euroa ja 7 euron ruusun, mutta meitä olikin kolme ja viivyimme koko illan. Juotiin vielä isäntäväen kuohuviinitkin loppuun päivän päätteeksi - heidän seurassaan pihaterassilla, tietenkin.
ylioppilaalle, jos se olisi vain tuttu, naapuri, työkaverin lapsi tms. Jos juhlat on kotona ja tarjolla on tyyliin kakkua, voileipäkakkua ja pullaa sekä kahvia, tai jotain muuta itse räpellettyä, niin kyllä 20 eskoo riittää meidän perheeltä (2 aik, 3-v lapsi). Ja ruusuja ja kortti tietty myös.
Sitten jos puhutaan veljentytöistä, kummilapsesta tai muuten tosi läheisestä lapsesta, niin sitten voidaan antaa 50 euroa. Tämä on mennyt ihan järjettömäksi tämäkin asia nykyään. Yo-juhlissa ollaan ehkä tunti, joten ei voi häälahjaan verratakaan. Kotijuhlat on aina kotijuhlat ja yo-juhlissa harvemmin on esim. boolitarjoilua päivävieraille.
Vuonna 1994 mä sain useilta äidin ja isän tutuilta ja naapureilta 100 mk ja olin tosi tyytyväinen. Sukulaiset antoivat vähän enemmän, mutta harvat 300 mk:a ja mummolta ja ukilta taisin saada 500 mk, joka oli mulle tosi iso raha, vaikka olen suht hyvä tuloisesta perheestä ja saanut paljon asioita ja rahaa elämässäni vanhemmiltani.
Ahneet juntit!!!!
Veimme itse kyllä eilen paljon arvokkaampia lahjoja, mutta vähän kaukaisemmalle 20-30 euroa on ihan riittävä. Ja miksei läheisemmältäkin, jos kerran ei ole varaa. Pitää olla realisti, jos omaan taloustilanteeseen 50 euroa on liikaa, niin sitten se on. Ei silloin voi antaa paljoa.
Ja vaikka joku veisi 5 euroa, on todella törkeää arvostella sitä ääneen. Ap:n tarinan mummo käyttäytyi epäkohteliaasti. Ja en tiedä missä ja miksi saatuja rahoja kailotetaan ääneen. Kävimme eilen monissa juhlissa, mutta en yksissäkään kuullut enkä nähnyt yhtäkään rahasummaa jota lahjaksi oli annettu. Niistä kiitettiin kauniisti ja vietiin talteen toiseen huoneeseen eikä julistettu koko juhlaväelle.
Itselläni ei ole tullut mieleenkään vaatia keneltäkään yo-lahjaksi euroakaan, eikä todellakaan loukkaantua jos joku ei tuo " tarpeeksi" rahaa! En tiedä mitä hemmoteltuja pikku kakaroita tänne kirjoittelee, mutta omat ylioppilasjuhlani eilen olivat maan parhaat enkä todellakaan saanut arvokkaita ja kalliita lahjoja.
Merkittävimmät lahjat olivat vieraat jotka tulivat kaukaa onnittelemaan. Myös köyhät sisareni tuli perheineen onnittelemaan, vaikka pelkän auton tankkaaminen on heille äärettömän vaikeaa rahavaikeuksissaan. Sain parilta sukulaiselta " vain" ruusun ja en hetkeäkään harmitellut...ne oli tois kauniiita ruusuja. Sain myös rahaa ja lahjoja, mutta ne olivat iloisia yllätyksiä...ei todellakaan mitään itsestäänselvyyksiä!
Tekisi näköjään muillekkin nuorille hyvää katsoa peiliin ja miettiä kuinka kiittämättömiä oikeesti olette. Moni tänne kirjoittaneista ei ansaitsisi penniäkään!
T: Tuore ylioppilas
Kyllä minun lakkiaisissani aikanaan oli vieraita ihan ruusun ja kortin kanssa, eikä kukaan vähätellyt tai ihmetellyt, että miksi eivät kunnon lahjaa tai rahaa antaneet.
Eikä kukaan laskenut mitään tarjoilujen kustannuksia. Pääasia on JUHLIA uutta ylioppilasta. Jos joku haluaa lahjalla/rahalla muistaa, niin ok, mutta ei se mikään pakko ole.
Eihän tässä uskalla kohta mennä kukaan mihinkään, jos ei ole taskussa vähintään 100 ¿ annettavaksi " maksuksi tarjoilusta" :D
miehen siskolle pullon shampanjaa (arvo 50 eur, ollut meillä kaapissa juomatta, saatu itse lahjaksi) ja itse saadut backstage-passit jotka siirrettiin eteenpäin sekä ruusuja (saatiin ed. päivänä naapurilta). Mitään ei siis maksettu tai ostettu. Miehen sisko saanut kuukausirahaa 700 eur/kk kun taas meillä on oikeasti tiukkaa. Jos olisi ollut kyseessä joku vieraampi, oltaisiin ehkä viety vaan pullo halvempaa kuoharia ja kukat.
jos ei ole varaa,niin kohteliaampaa on viedä ruusu ja kortti kuin antaa raha. Eikö teillä ole käyttäytymistapoja!!? Se, mitä viet, kertoo arvostuksesi....
Todella mauton ja halventava lahja
Vierailija:
jos ei ole varaa,niin kohteliaampaa on viedä ruusu ja kortti kuin antaa raha. Eikö teillä ole käyttäytymistapoja!!? Se, mitä viet, kertoo arvostuksesi....Todella mauton ja halventava lahja
minulle on aina ollut tärkeintä se juhlan syy, teille se on mitätön asia.
akat vaan vaan silmät kiiluen vaatii kamalia rahasummia...
Taitaa aika kullata muistot pahemmat kerran..! Ensinnäkin eurot on olleet jo 5-vuotta, joten en siksikään ymmärrä tuota markoista höpisemistä. Sitäpaitsi itse kun pääsin ylioppilaaksi vuonna 1995 niin sain yhteensä
10 000 mk vaikka ei vieraita niin kauheasti ollut. Muistan hämmästyneeni sitä, kun setäni antoi 500mk, eli se tuntui isolta rahalta -samoin 300mk tuntui avokätiseltä. Mutta sen alle jääneet summat oli mielestäni ihan normisummia.
Tähän peilaten kyllä nykyrahassa 30 euroa on aika vähän rahana, mutta kuten joku sanoikin, sen arvoinen lahja olisi ihan ok. Eli jos ei ole rahaa antaa enempää, antaa sitten mieluummin hieman edullisemman lahjan.
Vierailija:
Kyllä minun lakkiaisiini v. 95 sai tulla ihan pelkän ruusun kanssa - tai vaikka ilman! Ei edes tullut mieleen, että jotkut puolitutut toisi rahaa lahjaksi!
.
30e on tasan ok raha, mutta kyllä nyt euroaikana on tilanne vääristynyt. Tai ehkä se vääristyi jo aikaisemmin... Muutama vuosi sitten kysyin 13-vuotiaalta kummilapselta mitä hän toivoisi joululahjaksi. Edullisinkin vaihtoehto olisi maksanut yli 200e!
sinne sitten tutut laittoi jonkin pienen summan. He tulivat sitten myös kahville ja söivät kakkuakin ihan hyvällä omalla tunnolla, vaikka olivat laittaneet vain pienen summan.
Pitää muistaa kun on oman tytön yo-juhlien aika, että seison adressin kanssa ovella ja annan lapun vieraille, että mitä he saavat ottaa verrattuna siihen, mitä ovat maksaneet.
Eli kauppias Möttönen saa kakkua ja kahvia ja keksin kun laittoi 10 euroa
putkimies Matikainen ei saa kuin keksin ja puoli kuppia kahvia kun ei laittanut kuin 5 euroa
Kunnanjohtaja Miettinen saa kahvia, kakkua, keksiä, lusikkaleipiä, patonkia ja salaattia kun laittoi 20 euroa.
Mutta perhe Tiitikäinen potkitaan ovesta ulos kun laittoivat vain 5 euroa, vaikka tulivat 5 lapsensa kanssa onnittelemaan juhlakalua.
Eli ennen kuin menee mihinkään juhliin, mihin lahja yleensä viedään, pitää kysyä siltä saajalta, että minkä arvoinen ja mikä sen lahjan pitäisi olla, että olisi tarpeeksi arvokas ja mieluinen. Tai kysyä minkä hintaiset tarjottavat on/lärvi ja sitten sen mukaan antaa rahaa? :D
Olen aina ollut avokätinen lahjoissani (100-500 ¿ lahja kuin lahja), mutta jos noin ahneeseen ihmiseen törmään, niin taidan etsiä sen lähimmän halpahallin ja sieltä kiikuttaa halvimman, rumimman pölynkerääjän, mitä vain löydän :D
kaan lahjan tasoa. Ajatteletko koskaa tätä puolta asiassa? Toiset tuo halvempaa toiset kalliimpaa, ruoka kaikille sama.
Vierailija:
Häissä usein ruokailut maksaa 50 per nenä. Tai ainakin 20. Jos oikein laskelmoidaan, niin hääpari on siis antanut tuon verran jokaiselle häävieraalle...
Mulla on se periaate, että kun järjestetään juhlat, ne tehdään vimosen päälle eikä lasketa kustannuksia (ns. järkevissä rajoissa toki, kun ei miljonäärejä olla ;)
Mutta ikinä en ajattele, että vieraiden tuomiset/lahjat olisivat joku korvaus tarjoiluista. Ihan outo ajattelutapa meikäläisen mielestä.
Nautin juhlien järjestämisestä ja siitä, että kaikki on mietitty ja nähty vaivaa. Vieraiden tärkein rooli on tulla paikalle ja olla mukana " tekemässä juhla."
Yksin juhliminen- vaikka kuinka olisi rahaa - on kuitenkin aika tylsää...
Outoa keskustella ylipäätään lahjojen rahallisista arvoista. Todella pinnallista porukkaa olette!