Kurjaa mitä tapahtui tänään ylioppilasjuhlissa, menimme
juhliin ja annoimme tietty kortin uudelle ylioppilaalle ja laitoimme väliin 30e. No, kuulin kun tyttären mummi huusi tytön luokseen melkein heti ja kysyi et tuliko 50e vai enemmän. Typerää, ois vähän malttanut ja udellut myöhemmin tai edes kuiskannut. Ei oikein maistunut kakku enää kun tuon kuuli. Tytön vastausta en sentäs kuullut.
Kommentit (55)
Järjestelen täällä juuri lapsen yksi-vuotissynttäreitä ja kakkuja ja suolaista on kaapit pullollaan. Äkkiä laskien tarjoiluihin on mennyt 300¿. ja kaikile vieraille olen sanonut ettei saa ostaa mitään kallista kun ei tuon ikäinen vielä mitään ymmärrä. En kai nyt juhlia järjestä siksi, että lahjoja satelee tai vieraat maksavat tarjoilut. Ainahan niissä " takkiin" tulee. halvnta olisi olla järjestämättä mitään kemuja.
Minua jo nolottaisi jos joku puoli tuttu toisi meidän lapsille yo-lahjaksi 100euroa. sehän on hirveä summa. En ajatellut kummilapsillekaan ostaa niin kalliita lahjoja. 30¿ on hyvä summa eikä siinä nyt oikeasti lasketa montako tulee syömään tai mitä syö. itse olen ainakin emäntänä ylpeä, että tarjoilut vieraille kelpaavat
Itse annoin serkkutytölle muumimukin (ennen kuin täällä sain kuulla, että ne on uber-mauttomia) jonka kahvaan sidoin kympin rusetiksi. Saatteeksi sanoin, että säästäkööt muut lahjarahat tulevaisuuteen, mutta tuolla ajaa aamuyöllä turvallisesti taksilla kotiin :-) Varmasti sai isompia rahoja ja parempia lahjoja muilta vierailta, muttei mua silti hävetä.
Jos 12 vuotta sitten 300 mk oli normaalilahjasumma, pitäisi summan tänä päivänä olla reilusti YLI 50 e, ei ainakaan yhtään sen alle.
30 e on ihan naurettavan mitätön lahja.
Vierailija:
Jos 12 vuotta sitten 300 mk oli normaalilahjasumma, pitäisi summan tänä päivänä olla reilusti YLI 50 e, ei ainakaan yhtään sen alle.30 e on ihan naurettavan mitätön lahja.
Ei ole juhlien tarkoitus, että vieraiden pitää kustantaa niihin osallistuminen lahjojen muodossa! Juhlat on juhlat. Jos haluaa tarjota juhlat ystäville ja sukulaisille, siitä vaan ja se on hienoa, mutta on moukkamaista laskea jääkö niillä jotenkin plussalle!
Ettekö tajua, että juhlat ovat lahja ystäville! Lahja on lahja, ei siinä odoteta omaa hyötyä tai vastapalveluksia!
Ja jo se, että ihminen tulee juhliin, onnittelemaan ja tekemään omalta osaltaa juhlista juhlat on lahja!
Se, että lasketaan paljonko juhlat ovat maksaneet ja paljonko on tienattu kertoo hyvin paljon ihmisen asennoitumisesta muutenkin elämään.
Ei kaikkea voi rahassa mitata.
On meillä herkkuja kotonakin, ei niitä ole pakko yo-juhliin lähteä kiskomaan. Kyllä sinne mennään onnittelemaan ja juhlimaan.
Nyt halutaa 50-100 euroa, hävytöntä sanon ma!
Me meinataan antaa sama summa häälahjaksi. Vähän idiootti mummo. Meinaskohan se, että jos antoi alle 50¿ niin pissii teidän kahveihin ennen kun tarjoaa teille.
Ja rahan arvo on sentään noista ajoista jonkin verran muuttunut. Mutta kyllä 30 euroa on ihan hyvä summa.
Tietty vähän eri juttu, mutta silti ihan karmee summa! Ja pikkusisko saa kuulemma saman verran parin viikon päästä lahjaksi.
kimppalahjan 50mk. Se tuntu lähinnä vittuilulta.
Esim, oma isäni antoi aikoinaan minun serkulle 400¿ ja on siis minun äidin veljen poika.... Mutta niin kuin sanoin, oli summa mitä vaan, mitä se muille kuuluu ja jokaisesta lahjasta pitää olla kiitollinen.
juhlaan ruusun ja kortin kanssa. Naapurille tai työkaverin lapselle ei todellakaan tarvitse antaa rahaa. Rahaa tai muuta arvokkaampaa voidaan odottaa vanhemmilta, isovanhemmilta tai kummeilta, ei muilta. Jos joku muukin haluaa antaa, niin varmasti juhlakalu ilahtuu, mutta pakollista se ei ole. Ja vielä muistutus kevään ja kesän juhlijoille, muistakaa lähettää/antaa kiitoskortit/ kiitosilmoitus lehdessä, tosi moukkamaista unohtaa kiittäminen!!