Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eloisat ELLERGISET -06 KESÄ-HEINÄkuussa

02.06.2007 |

Moi Ellergiset! Meinasin kirjoittaa edellisee pinoo ja tajusin et se onkii jo kesäkuu! :o)

Ruokakokeilut tuottaa pikkasen tulosta...

Meillä nyt sitte kaks lihaa, eli näyttäis naudanliha sianlihan lisäksi myös käyvän. Edelleen riisi ja maissi mukana, sekä kesäkurpitsa. Marjoista saatiin mustaherukan kaveriksi vadelma ja ruusunmarja.

Onko muilla samaa ongelmaa? Meillä ruokalajeja saadaan sen verran hitaasti lisää, että poika on tosi kyllästyny ruokiinsa. Oon tehny liha-riisi-maissiseosta ja liha-riisi-kesäkurpitsaseosta ja riisi-kesäkurpitsa-maissiruokaa, riisi-maissipuuroa ja riisipuuroa ja maissisosetta ja mustaherukkapuuroa ja ruusunmarja-vadelmapuuroa ja hillosilmällä puuroa... Kaikkiin kyllästytään. :S -jokaista variaatioa olen kokeillut äidinmaitoon tai rypsiöljyyn+veteen tehtynä vaihtelun vuoksi.

Turhauttavaa välillä, kun ei kelpaa samat ruuat, enkä muuta voi antaa. Harmillista, kun kaura ei käynyt kolmannenkaan kokeilun jälkeen. Jopa maissinaksut ja maissi- ja riisinäkkärit alkaa maistumaan välillä puulta pojasta, kun aina samoja tarjotaan. Pojalla ei ole hampaita kuin se yksi, joten vielä on tehtävä hyvin hienojakosia ruokia.

Miten muiden ellergisten kokeilut ja vointi? Kirjottakaa ees muutamalla rivillä kuulumisia!

Tosi kivaa nähdä viikon päästä niin monta ellergistä!!! :o) Hanhikki ja mirrikö ei pääse :( ???

Villa ja poika

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Villa uudesta pinosta.

Suoraan omaan napaan. Tai Onnin napaan. Ei siis kuulu mitään uutta, lauantaina todettiin viimein aprikoosikin pahikseksi, se oli nyt sitten neljäs epäonnistunut ruokakokeilu maissin, mustikan ja perunan jälkeen. Aprikoosi oli muuten eka ruoka, joka ei aiheuttanut yöheräilyä, mutta pepun punoitus ja ripulikakka olivat tällä kertaa syynä sen hyllyttämiseen. Että hankalaa on näiden kiinteiden kanssa! Olis kiva saada uudet mittalukemat, edellisestä nlakäynnistä kun alkaa olla kohta kuukausi. Vaan mitäpä se toisaalta hyödyttää, että pituuskäyrä (varmaankin) jatkaa laskuaan...Toisaalta Onni on hirmu reipas ja nukkuu nyt yönsä hyvin, joten sen enempää en jaksa valittaa.

Perjantaina on sit se allergologin vastaanotto. Saa nähdä onko sillä antaa meille vinkkivitosta. Meidän lastenpoli taitaa olla ruuhkautunut, kun sieltä ei ole mitään kuulunut (ei ole edes tietoa, onko lähete rav.terapeutille mennyt). En kehtaa enää soittaakaan, kun viime viikolla jo soitin ja sanoivat, että he kyllä ottavat yhteyttä...

Lauantaina kinkereillä vois jossain vaiheessa pitää kuulutuksen ellergisille ja vaihtaa kerralla kaikkien kuulumiset? Onpa mukavaa kun se on niin kohta :) Toivotaan vaan, ettei kauheasti tule peruutuksia, eiköhän sitä joku lapsi kuitenkin sairastu (kop kop).

KK ja Onni

Vierailija
2/19 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa taas usko loppumaan, tukea tarvitaan !

Meillähän ei ole oireina muuta kuin poskissa ja leuassa oleva ihottuma, mutta sitäkin sitkeämpi. Menee niin huonoksi että lihasnesteet tursuu rikkinäisestä ihosta, ja kyllä, näyttää äidistä vielä pahemmalta kuin kuulostaa/näyttää näin kirjoitettuna. Nyt on kasvoissa iho ihan yhtä huonona kuin silloin kun maitoallergia todettiin, silloin tosin vartalossakin oli ihottumaa.

Nyt olen jättänyt päärynänkin pois eli listalla on enää Almiron, peruna, possu, kesäkurpitsa, kukkakaali, riisi ja mustikka (ei onneksi kyllästytty vielä vaan hyvin maistuu). Luin että päärynäkin on näitä koivun kanssa ristiallergiaa aiheuttavia. EN TIEDÄ enää mitä jätän pois¿kun pelkällä Almironillakin ollessa tuli aikoinaan läntit poskiin, mutta ne sentään parantui muutamassa päivässä kortisonilla.

Elidel-rasvalla iho parani neljässä päivässä ihanaksi ja oli ehjä ja PUHDAS ¿tasan neljä päivää. Ja taas pukkaa nesteet läpi. Nyt ollaan jälleen alkupisteessä ja kokeillaan taas kortisonia viikon verran. Silmiinkin on nyt tarvittu kortisonia.

Jotenkin tuntuu että kun kerran mikään ei mistää mihinkään muutu niin hittojako tässä mitään rajoittaa sen enempiä. Että herkkuja napaan vaan ja sitten jos jotain muuta ilmenee niin sitten katellaan uusiksi. Sitten taas ¿järjen¿ ääni voittaa ja pelottelee että jos jatkaa vaan jonkin allergisoivan ruoan antamista niin aiheuttaako siinä suolistolle tms. ikävyyksiä. Pitäis varmaan kysellä lääkäriltä tätäkin.

Niin kuin kirjoituksesta käy ilmi olen taas ihan pihalla neidin ihon kanssa ja en osaa luottaa nyt ollenkaan omaan äidinvaistooni. Tyttö on onneksi iloinen mutta hankaa nenäänsä ja korvakäytäviäkin kutiaa että joku nyt selkeästi vielä on pahis. Nokkosrokkopatteja tulee yksittäisiä ehkä parin päivän välein.

Syökö kukaan ellergisistä ANTIHISTAMIINIA ? Mietin vaan että vieläkö se pitäisi kokeilla vai pitäiskö vaan yrittää pitää jalat maassa eikä enää haihatella =). On vaan ristiriitaiset tunteet että olenko liian hysteerinen ihottuman kanssa, kun ei oikeasti tiedä onko syynä ruoka vai ihan joku muu (tilanne paheni huomattavasti kun koivu alkoi pölyämään, vaikka ei ekana vuonna pitäisikään reagoida). Kuolaakin taas ihan vietävästi. Plääh ! Taidan jatkaa näillä ruoilla vielä muutama viikon ja katsoa sitten uudemman kerran.

Kerttukasperille sympatiat, johan on kumma kun ei mikään käy. Teillä suoliston reagoiminen onkin hankalampi kuin nämä meidän ihottumat. Toivottavasti ehdit raportoida tännekin tuon allergologin luona käymisen meille jotka ei päästä kinkereille.

Peevelin kuulumisia olisi niin kiva kuulla.

Mukavaa kinkerilauantaita Tampereelle suuntaaville ja muillekin hauskaa lämpimän kesän alkua.

t. Hanhikki ja tyttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANHIKKI! Pakko pikasesti laittaa sulle! Meillä pojulle ei käy mikään koivun kans ristiinreagoiva. Koivun kanssa ristiinreagoivia listassasi on PERUNA (allergologimme mukaan usein tosi paha)! Kokeile jättää tauolle ja kun otat takas ni anna vain pakastettua, keitettyä perunaa.

KERTTUKASPERI, hyvä idea tuo, että huhuillaan ellergiset kasaan jossain vaiheessa! Tullaan Peevelin kanssa yhessä. Mietin vain, että pitäskö vaihtaa yhteystietoja? Laittakaa vaikkapa mulle maililootaa viestiä millo tuutte paikalle, jos nähdään vähä ennen tapahtuman alkua??? Mun osote on villainen at gmail piste com

Vierailija
4/19 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi HANHIKKI, kuulostaapa tosi kurjalle teidän tilanne. En kyllä osaa sanoa asiaan yhtään mitään, toivon vain, että selviää tilanne mahd pian.

Mun piti sitä kertoa, että me ollaan nyt sitten todettu kaura ilmeisen sopivaksi. Sitä on syöty nyt kohta 2 viikkoa ja mun mielestä ei tule mitään oireita. Tytsy ei siitä erityisemmin tykkää, mutta ehkä vähitellen oppii makuun. Välillä sitä on mennyt isokin satsi :)

Jamssa + tytsy 9,5kk

Vierailija
5/19 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhikille oikein iso kasa sympatiaa tytön ihon suhteen! Varmaan tuntuu ikävältä, kun ihottumaa ei saa millään paranemaan, vaikka kaikkensa yrittää tehdä. Mitään neuvoa en osaa teille antaa, mutta päärynä tosiaan voi aiheuttaa oireita koivuallergikoille. Itselläni nyt koivun aikana jopa perunoiden ja porkkanoiden kuoriminen saa kädet kutisemaan, joten peruna voi olla toinen pahis. Me syötiin perunana pitkään sitä Oolannin pakasteperunamuusia ennen kuin uskalsin pojalle keitettyä perunaa suoraan antaa.

Meillä menee vaihteeksi hyvin, jaloissa ja käsissä on muutama sitkeä ihottumaläiskä, mutta muuten iho on tosi siisti. Olemme syöneet kahta eri valmista 8 kk:n ruokaa nyt ja ainakin toinen tuntuu sopivan. Toisesta tuli kaulaan jotain näppyjä ja testaan sitä nyt uudelleen.

Meillä olisi seuraavaksi vuorossa vehnän kokeilu, kun mulla vaan rohkeus kokeiluun riittäisi. Ohra näytti pojalle sopivan. Samoin joku kala olisi hyvä saada ruokavalioon. Tuoreista hedelmistä olen antanut pojalle vähän banaania ja mansikat yms. helposti allergiaa aiheuttavat jätän suosiolla myöhemmäksi.

KK:n Onnille kyllä toisi jo jonkin kiinteän löytyvän! Toivottavasti allergologi osaa teitä neuvoa.

Mutta jutellaan sitten kinkereillä enemmän!

Eloppu

Vierailija
6/19 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme maileitse keskustelemassa sitä kinkeriasiaa.

MIRRI JA PATE!!! Kirjoitelkaa mitä teille kuuluu, ois tosi kiva pitkästä aikaa kuulla edes muutama rivi ! :o) Oliko joku muukin pitänyt hiljaiseloa? Mulla ei tää muisti oo niitä parhaita. :S

Vierailija
7/19 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et siis pääse Kinkereille, harmi! Mutta mä raportoin ensi viikon alussa tänne allergologin kuulumiset :)

Tyttelin IHOTTUMA kuulosti vähän pahalta. Mutta eikös Peevelin pojallakin ole ollut koko ajan posket näpyillä ja hoitavat niitä säännöllisesti kortisonilla vai muistanko väärin?

Silti mä sanoisin, että kyllä tuohon tilanteeseen kantsii lähteä hakemaan syyllistä! Eihän teidän ruokalista vielä niin kamalan pitkä ole, etteikö syyllinen voisi löytyäkin...Ja tosiaan, päärynä voi olla vahva epäilty, jos oireet on kerran nyt siitepölyaikana pahentuneet. Jännä, että tytöllä ei ole mitään muuta oiretta, Onnillahan on lähestulkoon kaikista tullut jotain näppyjä, mutta ne muut oireet ovat aina olleet pahempia. Tietty voishan ihotilannekin riistäytyä käsistä, jos jatkettaisiin noiden pahisten antamista...Eli kantsisko jättää vuoron perään joku ruoka-aine antamatta ja katsoa muutamien päivien ajan, alkaako vaikutus näkyä? Oletko käynyt näyttämässä poskia lääkärille? Eiks niissä ole jo iso tulehdusriski, jos ihonpinta on rikki?

Tsemppiä!

KK

Vierailija
8/19 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kommenteista, välillä vaan usko loppuu. Ihanaa kun olette siellä tukemassa =)

Kortisoni puree taas niin ettei enää iho rikki ole. Todellakin on tulehdusriski, mutta ei ole onneksi ehtinyt tulehtumaan.

Voisko olla että tutillakin olis jotain tekemistä asian kanssa sillä poskien ihottuma jää tutin alle ? Leuan ihottuma taas ei puolla sitä.

Mennään huomenna käymään vielä näytillä lääkärillämme, täytyy siellä kysellä vielä tarkemmin.

Ensin varmaan nyt jätän sen perunan pois.

Peevelin pojalla kanssa käyttävät kortisonia joka viikko, jokohan ovat päässet pidentämään väliä ?

Hanhikki (jo paremmalla mielellä) ja tyttö (jo paremmilla poskilla)

Vierailija
9/19 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANHIKKI,

Kiva kuulla et siellä jo paremmat fiilikset ja olo tytöllä. Ois kiva jos jaksaisit taas tulla johonkin Vantaan tapaamiseen tytön kanssa, kun nyt ette pääse mukaan. Voishan sitä joskus tavata niinkin, kun matkaamme kesällä sinne teille päin?

Meillä jätettiin persikka pois heti kahden päivän jälkeen. Ensin meni ripulille ja sen jälkeen lehahti voimakkaasti ihottumat poskiin. Turha mun on vissii ees yrittää noita hedelmiä ku mikään ei oikeesti käy! :S Taas on ihan pihalla mitä sitä seuraavaks kokeilisin, kuhan nämä oireet hellittää. Mun pitää varmaan seuraavaks kokeilla jotain ihan eksoottista hedelmää tai viljaa tai vihannesta. Ei millää energia riittäis siihe et tutustuis niihi sen tarkemmin...

Vierailija
10/19 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Huomasin tämän pinon ja ilahduin...vihdoinkin toisia samojen ongelmien kanssa painivia.

Olen 1v8kk ikäisen Pauliinan äiti. Itse myös lapsesta saakka allergikko. Johanna 5v5kk ei ollut allerginen. Pauliinan kanssa allergia ongelmia 1kk iästä asti. Kokeiluja on paljon tehty meilläkin ja nyt iho aika hyvä, kun välttää kaikki pahikset. Meillä pahiksina: peruna,maissi,soija,tavallinen maito,kala,muna,tomaatti,mansikka,päärynä,persikka,mango. Pitkään meillä oli pois myös maito ja porkkana. Pauliinan ollessa 1v2kk alkoi laktoositon maitojuoma sopia ja nyt kuukausi sitten alkoi porkkana sopia. Ongelma meillä on kun ei ole mitään " sipsejä" , kun ei peruna eikä maissi sovi.

Teillä on joku tapaaminen ens lauantaina, oliko Tampereella? Kiinnostaa vain, ei nyt päästä tulemaan kun on flunssa päällä ja kolmatta päivää mullakin ääni pois.

Vierailija
11/19 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ruoka-asiaa: Meilläkin on tosi tylsää, kun vain samat ruoat pyörii päivästä toiseen eli maissia, maissia ja riisiä, riisiä ja vähän mustikkaa, josta sitten tulee Eerolla maha kovalle, jos antaa liikaa. Toki poitsua ei tunnu kovin paljoa haittaavan, vaan aika hyvin tuntuu uppoavan ainakin vielä. Tällä viikolla annoin kokeiluna pari päivää Sinlac-puuroa ja kakka oli ihan vihreää ja muutenkin jotenkin kiukutti omituisesti, niin jätin sitten pois. Eikös teillä muillakin ollut vähän samanlaisia oireita tosta puurosta, ainakin vihreä kakka, jos oikein muistelen?

Korva-asiaa: Eeron korvat kävin tarkistuttamassa maanantaina varmuuden vuoksi; terveet olivat, niin uskalletaan lähteä kinkereille, ettei tarvi murehtia, että siellä meiltä pöpöt leviäis.

Ihoasiaa: Iho tällä hetkellä melko hyvä, mutta joskus sillon kun Eerolla vaikuttais olevan tekemisen puutetta tai muuten kiukuttaa, tuntuu, että vanhasta muistista alkaa rapsutella kyynärpäätä, varsinkin nyt, kun ollaan oltu lyhythihasella.

HANHIKILLE tsemppiä, meillä kans joskus Eerolla naamassa punoitusta tutin alueella, en tiä mikä aiheuttaa, muuten vetistävät ihottumat olivat enimmäkseen jaloissa, suurimpana pahiksena luultavasti päärynä.

Kiva nähdä oikeesti TEITÄ ELLERGISIÄ, jotka olette tulossa kinkereille! Mulla menee kyllä varmasti nimimerkit, oikeat nimet ja lasten nimet ihan sekasin, kun en ole ketään aikaisemmin treffannut ( jänskättää!)!

Yritetään tulla kans jo vähän ennen aikojaan paikalle!

-Sulamit ja Eero-

Vierailija
12/19 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa että olet löytänyt meistä ellergisistä kohtalotovereita ja vertaistukea.

Hieman taustaa:

Me ¿Ellergiset¿ olemme ¿sisar-haara¿ Elokuussa -06 syntyneistä tuolta vauvapuolelta.

Vauvapuolen Elokuiset-06 on niin aktiivinen kirjoittelijaporukka että päätimme perustaa tänne ¿sairaudet ja allergiat¿ puolelle oman keskusteluryhmän siitä siis nimi Ellergiset. Pinot vauvapuolella olisi kasvaneet tolkuttomiksi kun näistä allergioista tulee aina asiaa niin paljon.

Kerron tämän siis siksi ettet ihmettele että ¿tunnemme¿ toisemme näin hyvin sillä olemme tosiaan tapailleetkin jonkin verran. Tuo Tampereen tapaaminen on tänä viikonloppuna ja sinne suuntaa noin 40 elokuussa -06 syntynyttä vauvaa äiteineen.

Minusta oli kiva että kirjoitit, koska ainakin itselläni tuo peruna on nyt ¿kuumaperuna¿ ja tänään olen jättämässä sitä tytön listalta pois ja korvaan sen bataatilla.

Mukavaa kesää ja jatka kanssamme kirjoittelua vaikka teillä tuo vuoden etumatka onkin. Olethan jo konkari monessa asiassa ja toivon että jaat kanssamme kokemuksiasi.

Niin ja Villa: äkkiäkös tästä kurvaan Vantaalle, Hesaankaan ei ajallisesti tee tiukkaa, ajaminen sinne kyllä tökkii. Mutta kiitos kun ajattelit niin mukavia.

Kiitos kannustuksesta myös Sulamit:llekin.

t. Hanhikki ja tyttö

Vierailija
13/19 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella tuosta " selvennyksestä" ketä olette. Mut sanokaa suoraan, huolitteko mua tänne? Onhan tämä teidän " oma" .

Minua ei haittaa tämä ikäero, jos se ei teitä haittaa.

Te olette olleet siellä tapaamisessa, toivottavasti oli mukavaa.

Hanhikille tsemppiä bataattikokeiluun. Meillä syötiin sitä liikaa ja vieläkin on ettei tyttö syö, jos laitan siitä jotain ruokaa.

Nytpä lähden nukkumaan...

Vierailija
14/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergologilla ja kinkereillä käyty! Olen lyhytsanainen, koska mulla on orastava jännetuppitulehdus (Onnin kantamisesta ilmeisesti...). Ensinnäkin, oli hirmu kiva nähdä ellergisiä livenä!

Toisekseen piti raportoimani allergologilla käynnistä. Se oli hyvä kokemus, oli ihana saada purkaa mieltä tunnin ajan asiantuntijalle! Eli, rotaatio olis kai Onnille keino saada kiinteitä sopimaan: pikkuhiljaa ujutetaan ruokia ja idea on, että yhtä ruokaa vain kerran viikossa. Samaten, ei mitään ruokia mitä oli mun id:ssä ja siksi lista onkin aika eksoottinen: bataatti, maa-artisokka, NZ-lammas, poro, hirvi, kvinoa, amarantti, herukat, ruusunmarja...

Hanhikille erityistietona, että oli puhetta ihottumistakin. Lääkäri sanoi, että kortisoni on ok-hoito hoitaa iho kuntoon, mutta ei missään nimessä ainoa hoito. Eli oireilun syy pitäisi löytää. Toisaalta, Peevelikös se sanoi, että poitsu tahtoo oireilla teki mitä vain ja jos iho pysyy suht ok kunnossa, ei ehkä kannata lähteä salapoliisityöhön.

Nyt otetaan varmuuden vuoksi ulostusnäyte, ettei siellä ole mitään haitallisia bakteereja. Jos on, sitten vasta mhb-kuuri.

Seuraava etappi allergologilla on vuoden ikäisenä, silloin tsekataan kaikki veriarvot ym ja katsotaan mitä lisäravinteita, vitskuja, kalkkia jne Onni tarvitsee.

Eipä muuta. Toivottavasti pääsen kohta raportoimaan ekasta sopivasta kiinteästä...

KK ja Onni 9,5kk

Vierailija
15/19 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, olen 9,5 kk:den ikäisen allergisen pikku pojan äippä, tulisin mielelläni mukaan porukkaan, jos " paikkoja on vapaana" ?

Vierailija
16/19 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mulle mailia! Mulla on muutama ihana kuva sun pojasta kinkereiltä, jotka sulle mielelläni laittaisin! :o)

Villa

Vierailija
17/19 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lipuu käsistä ja kirjoittelut jää tosi vähiin. Silti mielelläni luen kaikkien kuulumisia. Mutta nyt siis meidänkin tilanteesta.

Aika hyvin on saatu ruokia kehiin, mutta hidasta hommaahan tämä on, siis tuskastuttavan hidasta! Meillä ns. varmoja ruokia on maissi, riisi, hirssi, bataatti, kesäkurpitsa (tosin löysyttää vatsaa), porkkana, possu, kana, peruna (ainakin purkkisoseissa, itsekeitettyä kokeilin joskus kauan sitten ja siitä tuli vatsaväänteitä).

Kysymysmerkillä on nauta, kaura ja hedelmät ja marjat. Nautapäivien jälkeen yöt on vähän levottomia, siis aina, mutta muita oireita ei tule. Kaura taas on parhaillaan kokeilussa uutena ja vielä ei osaa sanoa mitä siitä tulee, koska se selvästi " löysentää vatsaa" ja aiheuttaa joitain näppyjä. Jännittää, olisi niin kiva saada kotimainen vilja mukaan!! Kauransyöntipäiviä on kyllä jo takana lähes kymmenen, että suht hyvin sopii jokatapauksessa, mutta mene ja tiedä. Marjat ja hedelmät ovat sen takia epävarmoja, koska poika ei suostu syömään niitä! Ei sitten millään. Banaania söisi, mutta siitä tuli selkeitä vatsakipuja ja löysä uloste.

Meillä tosiaan kaikista ruuista tulee ensin jotain pientä oiretta, mutta kun niitä antaa pitäen aluksi välipäiviä, niin oireet saattavat kadota. Oikeastaan banaani ja persikka ovat olleet ainoita, jotka on jätetty oireiden vuoksi kokonaan pois.

Huh, tulihan tarkasti.

TAPAAMISESTA: Mun ei ole tullut lähdettyä tapaamisiin, koska tuntuu, että tätä menoa ja meininkiä on muutenkin niin paljon, mutta voisin kyllä mielelläni tulla ellergisten tapaamiseen, jos se pidetään Vantaalla. Asustelemme tässä lähistöllä.

Pate06

Vierailija
18/19 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VILLALLE nuista vaihtoehdoista. Tykkääkö poika syödä käsin / lusikalla itse? Joskus sillä tapaa ruokaan voi saada jännää uutuudenviehätystä. Tai voisiko olla niin, että ruoka vain jostain muusta syystä tökkii? Tietty lapset ovat erilaisia, mutta mun kokemuksen mukaan muutama maku riittää ihan hyvin. Osaako näin pienet edes todella kaivata mitään uusia makuja?

Syömisestä vielä: Meillä tytsy syö tosi paljon " itse" . Riisi (joo, sotkee lattioita, tiedän), liha (kana, jauheliha, pihvi pieniksi pilkottuna), makaroni, maissi... Monesti menee niin, että tyttö syö purkkiruokaa ½ purkkia ja loput menee ihan itse käsin lautaselta syötynä " oikeana ruokana" :) Mä muutenkin pyrin tarjoamaan ruuan mahdollisimman puhtaana, siis niin että liha lihana, peruna perunana... sen sijaan, että sotkisin kaiken yhteen ja muussaisin ja tarjoaisin. En itsekään tykkää syödä mitään sekametelisoppaa, en siis halua tarjota lapsellenikaan niitä ;)

ALLERGIA-ASIAA: Mansikka tuotti tytsylle oireita. Kokeilin kahteen kertaan, vatsa meni löysälle ja iholle tuli nokkosihottumaa ja tytsy valitti parisen tuntia mahaansa. Kakka myös tullessaan poltti ihoa niin, että pyllyssä oli punaista. Olipas tylsää. Olin just ajatellut, miten ihanaa on sitten kesällä käydä torilla ja ostaa lapsille herneitä ja mansikoita...

Jamssa + tytsy 9,5kk

Vierailija
19/19 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lapset on tosiaa erilaisia. Meidän poika kaipaa vaihtelua, varsinkin, kun on niin pitkää, kuukausitolkulla ollu just samantyyppiset pöperöt. Poika tykkää taas kovasti, että ruuat sekoitetaan, vaikka annankin päivittäin yksittäinkin ruokia. Ilman hampaita ei oikein kaikki kökköinen/kiinteä ruoka uppoa. Onnessaan itse syödään, lähinnä suussa sulavat maissinaksut ym. menee alas. Vaihteluhalun huomaa etenkin siinä, kun poika vähän aikaa ei saa jotain ruokaa ja saa taas muutaman päivän kuluttua niin johan maistuu ja hyvin!

Jännä sinänsä, että toiset eläimetkin kaipaa vaihtelua ja toiset taas ei. Mulla on koira, joka syö onnessaa jotain ruokaa, kuhan on taukoa, mutta jos tarjoan samaa päivittäin niin ruoka ei uppoa. Tiedän taas koiria, jotka syö ihan mitä vaan.

Kurjaa, ettei tytölle käy mansikat. Mä haaveilen kesän herneistä ja mansikoista, jotka olen joutunu jättämään imetysdieetin ajaksi pois. Mansikkaa tekis mieli kokeilla edes äidinmaidon läpi uudelleen, josko sopisi. Suoraan en uskalla tarjota, mikäli äidinmaidonkin läpi tulee oireet.