Ikävä väärinkäsitys pitopalvelun kanssa isäni muistotilaisuudessa
Laitoin hyvissä ajoin viestiä eräälle pitopalvelulle ja kysyin tarjousta lohikeittomenusta 20 henkilölle. Kerroin, että tarvitsemme noutopöydän kattauksen sekä henkilön huolehtimaan tarjoilupöydästä. Kaikki astiat ja liinat tulisivat juhlapaikalta. Sain tarjouksen 36e/hlö, minkä hyväksyin.
Myöhemmin vielä laitoin sähköpostia, että voisivatko he laittaa leipomamme mustikkapiirakat kakun kanssa esille ja kerroin, että tuomme ne edellisenä iltana jääkaappiin. Tähän he vastasivat "kyllä sopii".
Siunaustilaisuuden jälkeen saavuimme muistotilaisuuteen ja suntio kertoi, että pitopalvelu oli jo lähtenyt pois, sillä heidän käsityksensä mukaan he eivät jää paikanpäälle. He olivat vain kattaneet noutopöytään keiton, lautaset yms. sekä tuoneet kakun jääkaappiin. Piirakoita ei oltu laitettu edes tarjoiluastioille. Kahvinkeitin oli ladattu valmiiksi ja tee oli termarissa.
Laitoin tästä palautetta pitopalvelulle ja pyysin heitä huomioimaan hinnassa tämän tarjoilijan puutteen. He vastasivat, että heidän käsityksen mukaan he vain toisivat ruuat ja kertoivat, että heidän tarjouksensa ei sisältänyt tarjoilijaa sekä pahoittelivat sekaannusta. Tarjouksessa ei kuitenkaan ole mitään mainintaa siitä, että se EI SISÄLLÄ henkilöä huolehtimaan tarjoilupöydästä, kuten olin pyytänyt, joten oletin sen siihen kuuluvan.
Mitä mieltä olette tilanteesta? Voiko tästä pyytää jotain hyvitystä ja minkä suuruista? Kokonaisuudelle tuli hintaa 720e.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Aika kallis lohikeitto ja kakku.
Plus toimitus ja esille laitto
Mun nähdäkseni tuossa pitopalvelu teki virheen että kakkua ja mustikkapiirakoita ei laitettu esille.
Heillä ei kuitenkaan olisi pitänyt olla tuossa työntekijää paikalla koko ajan, vaan kunhan vain joku olisi laittanut kakun ja piirakat esille niin silloin tarjoilupöydästä olisi huolehdittu tarvittavalla tavalla. Jolloin tuossa sä voit yrittää pyytää esim. 20€ korvausta siitä että osa työstä jäi tekemättä, mutta sä et mun nähdäkseni ole oikeutettu mihinkään suureen hyvitykseen.
Saitte noutopöydän, sekä henkilön, joka huolehti teille tarjoilupöydän. 🤷
Tarvitsemme noutopöydän kattauksen sekä tarjoilijan huolehtimaan tarjoilupöydästä tilaisuuden aikana.
Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun nähdäkseni tuossa pitopalvelu teki virheen että kakkua ja mustikkapiirakoita ei laitettu esille.
Heillä ei kuitenkaan olisi pitänyt olla tuossa työntekijää paikalla koko ajan, vaan kunhan vain joku olisi laittanut kakun ja piirakat esille niin silloin tarjoilupöydästä olisi huolehdittu tarvittavalla tavalla. Jolloin tuossa sä voit yrittää pyytää esim. 20€ korvausta siitä että osa työstä jäi tekemättä, mutta sä et mun nähdäkseni ole oikeutettu mihinkään suureen hyvitykseen.
Ei sitä kakkua voi laittaa lämpimään odottamaan. Kermavaahto, tuorejuusto, yms kuorrutteet alkavat valua ja menettävät muotonsa hyvin nopeasti. + pilaantumisen riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kakkua voi laittaa lämpimään odottamaan. Kermavaahto, tuorejuusto, yms kuorrutteet alkavat valua ja menettävät muotonsa hyvin nopeasti. + pilaantumisen riski.
Pitopalvelu käytti sitä järkeään, eikä toteuttanut ap toivetta ja vieraat pelastui ripulilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelu käytti sitä järkeään, eikä toteuttanut ap toivetta ja vieraat pelastui ripulilta.
Kuten ap kertoi että oli jo hyväksynyt sen ilman-tarjoilijaa-annetun tarjouksen, niin jälkeenpäin tehty lisäys koskee sitä jo hyväksyttyä, muutoin olisi pitänyt selvästi esittää että peruukin sen hyväksymisensä ja esittää uutta. Tietysti tässä väärinkäsitys alunperin mitä palvelu sisältää, mutta sillätavoin ne laaditaan että olisi houkutteleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimatta hyväksytyn tarjouksen sisällöstä, oleellista on nähdäkseni se, mitä tuohon hintaan kilpailijat tarjoavat. Mikäli hinta on "kohtuuton" kilpailijoihin varrattuna, on kai kysymys kiskonnasta, josta voi tehdä tutkintapyynnön halutessaan poliisille, jos hyvityksestä ei pääse sopimukseen.
Joka käyttämällä hyväksi toisen taloudellista tai muuta ahdinkoa, riippuvaista asemaa, ymmärtämättömyyttä tai ajattelemattomuutta jonkin sopimuksen tai muun oikeustoimen yhteydessä hankkii tai edustaa itselleen tai toiselle taloudellista etua, joka on selvästi epäsuhteessa vastikkeeseen, on tuomittava kiskonnasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
No ei nyt ihan kiskontasäännös noin toimi. Vaikka lohikeiton hinta olisi 100e per naama, kiskonta ei tule kysymykseen kun kuluttaja tiedustelee hintaa ja palventarjoaja antaa tarjouksen. Se, että kyse on muistotilanteesta, ei tässä muuta asiaa.
No voihan se tietysti muuttua petokseksikin, jos tahallisuudesta on näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä sain pitopalvelusta tarjoilijat, mutta he eivät keränneet astioita pöydistä ruokailun jälkeen ennen kahvia. Siis niitä pitopalvelun omia astioita, vaan olettivat, että palvelun tilaaja huolehtii niistä. Minulle jäi myös noutopöydän täydennys, tarjoilijat viettivät aikaansa meidän pihakeinussa tupakalla. Tarjoiluvadeista puuttui ottimet, käytettiin meidän omia ja juhlan päätteeksi sitten riideltiin, että kenelle ne kuuluvat.
Sinä selvisit todella vähällä! OLin käynyt tarjouksen kohta kohdalta läpi ja koska siellä (ja sopimuksessa) oli lueteltu tarjoilijoiden työt (joita he eivät tehneet), niin vaadin hinnanalennusta.
Olipa siinä laiskaa pitopalvelun väkeä. No se on tätä nykyaikaa kun nuoret vain katselevat kun vanhempi väki tekee töitä.
Nämä olivat noin 40v ikäisiä, ei mitään tyttösiä enää. He vetosivat siihen, että koska juhlat oli kotona, niin he on tottuneet siihen, että talonväki tekee osansa.
Ymmärrän ap sinua. Onhan tämä ikävä väärinkäsitys. Ja varsinkin kun on isäsi muistotilaisuudesta kyse niin mieli on maassa, muisti voi pätkiä, tarkkaavaisuus herpaantua.
Mutta tämä on vain kommunikaation epäonnistumista osittain. Ei ilkeyttä tai huijaamista. Tarjouksen loppusummasta olisi mielestäni voinut hyvinkin herätä kysymys, onko todella tässä kaikki haluamani.
Suru on tosiasia, joka vaikuttaa sekä kehoon että kognitioon. Olisit voinut vielä itsekin varmistaa. Ehkä toisenlaisessa tilanteessa olisit tehnytkin niin.
Voit toki antaa ystävällisen palautteen yrittäjälle, että hänkin ymmärtäisi viestiä eritoten sureville ja muutoinkin ei alalla oleville riittävän yksiselitteisesti.
Mutta en näe itse perustetta enkä itse kehtaisi vaatia hinnan alennusta. Ruoka on kallista, samoin työ. Hinta oli linjassa sen kanssa, mitä sait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallis lohikeitto ja kakku.
On kallis keitto. Vertailun vuoksi meillä pikkujouluruokailu hintaan 17,50e , sisältää kaikki itse tehdyt jouluruuat. Kinkku, lastikot jne.
Nyt lohi ei olekaan kallista?😂
Suntio oli käynny vetelemässä perssiisiin ja oli rauhottuneen olonen?
Laitat vaan palautteen jossa ilmoitat pitopalvelun epäonnistuneen todella raskaasti!
Haukut kaikki asiaan kuulumattomat samalla lämmityksellä alimpaan helvettiin.
Jaa oli suntio käyny vetelemässä liukkaille?
Ei pidä olettaa mitään. Kaikki yksityiskohtaisesti mustaa valkoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa. Kannattaa pitää asiat yksinkertaisena, eikä alkaa säätämään omilla mustikkapiirakoilla.
Tämä. En tajua, miksi otetaan pitopalvelu ja sitten tungetaan omaa ruokaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Heidän tarjouksessaan lukee "tarjoilut ja arvonlisäveron sisältyy hintaan" (kirjoitusvirheineen) sekä sen jälkeen eritellään menun sisältö ja hinta 36e/hlö.
Ap
Eli ei tarjoilijaa. Tarjoilut tarkoittaa niitä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta pitopalvelu olisi voinut laittaa jonkun työntekijänsä paikalle oikeaan aikaan.
Kun pitopalvelu ei tehnyt sellaista, niin heidän olisi pitänyt käydä asia AP:n kanssa läpi ja ilmoittaa että AP joutuisi sitten tekemään tämän verran itse, ei hyväksyä hommaa ja jättää osaa tekemättä.
Aina kannattaa pyyttä vielä vahvistus kaikesta sovitusta. Lukea huolella läpi.
Tuollaiset puhuttiin, lähetettiin sähköpostia yms. on sellainen palapeli, ettei kukaan pysy perässä. Tosin ammattitaitoinen pitopalveluyritys onnistuisi tässäkin, kokoamalla sen vahvistuksen. Usein näissä on taustalla kiireisiä ihmisiä, jotka keskittyy vain siihen ruokaan, ei mihinkään kirjallisiin töihin.
Kyllä, tarjoilijasta pitää maksaa, jos joku haluaa vaikka kalakeiton kanssa, valkoviiniä, olutta, tai Koskenkorvaa.
Hyvässä muistotilaisuudessa on viinapöytä. Ja tarjoilija avustaa kaadoissa.