Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas se inhottava aika alkaa

Vierailija
11.10.2026 |

Ääh, taas alkaa se kylmä ja pimeä, inhottava aika. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän Suomen talven pimeyttä ja kylmyyttä. Selviytymisvinkkejä kehiin! Itse kääriydyin just vilttiin kirja kädessä. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkasvalolamppu, teetä ja runsaasti ulkoilua. Viikon reissu marraskuussa. Sauna ja kylmävesiuinti (vielä ei ole avantoa),.

Nyt ei pääse uimaan kun ei ole avantoa vielä.

Oletko sinä nykyajan lukutaidoton? Kommentoit kirjoitukseen, jossa mainittiin kylmävesiuinti, koska avantoa EI OLE VIELÄ. Mitä sinä et tuosta ymmärtänyt?

Vierailija
22/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä ja aika ei meinaa riittää. Ihan sama, mikä sää, kun sähköt toimivat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tämä pimeä aika haittaa yhtään. Kodin kaikki pölyt ym. ei näy, kynttilöitä voi polttaa, on tunnelmallista. Itselle epämiellyttävin aika on maalis-huhtikuu. Kaikki tuntuvat silloin iloitsevan, että on kevät, mutta kaikki maa on rumaa harmaata ja ruskeaa, roskat näkyvät lumen sulaessa, on todella kylmä, aamuisin voi olla vaikka parikymmentä astetta pakkasta, pelkkää kuraa ja rumaa joka paikassa.

Vierailija
24/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuu on vielä ihan kiva, Halloween tulossa yms. Surkein aika alkaa mielestäni marraskuun puolivälissä, kun tilastollisesti stadiin sataa ensilumi.

Vierailija
25/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nautin kun saa luvan kanssa murmeloitua sohvan nurkkaan pakollisten velvollisuuksien jälkeen. Jatkuva pimeys, koleus ja märkyys takaa sen, ettei ulos ole velvoitetta mennä kuin korkeintaan roskat viemään, ja käymään kaupassa.

Vierailija
26/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä on ihmisen parasta aikaa, mutta johtuu varmaan siitä että olen syksyllä syntynyt. Mulla energiat virtaa ja nautin elämästä:)

Minä taas juhannuslapsena inhoan näitä aikoja, erityisesti marraskuuta. Joululta alkaa helpottamaan, kun päivä alkaa pitenemään.

Vierailija
27/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marraskuu vasta edessä, se on itselleni se pahin. Joulu-helmikuun vietän Espanjassa, ihanaa :)

Lokakuu on pahin, marraskuussa tulee oikeasti kylmä ja kuiva keli.

Lokakuuhan on jo menossa! Kivaa on.

Vierailija
28/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta nautin kun saa luvan kanssa murmeloitua sohvan nurkkaan pakollisten velvollisuuksien jälkeen. Jatkuva pimeys, koleus ja märkyys takaa sen, ettei ulos ole velvoitetta mennä kuin korkeintaan roskat viemään, ja käymään kaupassa.

Minäkin haluaisin nauttia, mutta tuntuu että on fysiologisessa vankilassa, energia ei riitä juuri mihinkään ja samat seinät aina vaan alkaa nyppiä. Kesällä iltaseitsemän on aikaista, ehtii vielä vaikka mitä, marraskuussa lähinnä miettii että vielä pitäisi pysyä hereillä mutta joskohan valmistelisi jo unille menoa.

Olen kokeillut mm kynttiläpiknikkiä pimeässä metsässä, mutta valo, sitä on vaan valtava ikävä.

Vierailija
29/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuu on hirvein. Ja ehkä vielä helmikuukin. Maaliskuussa alkaa jo kevät tultmaan pikkuhiljaa. 

Joo maaliskuu on ihanaa aikaa, kun koko talven jääkalikkoina säilyneet koiranpaskat alkavat kukkia ja tuoksua yhta aikaa. Aamulla tarvitsee toppatakin, päivällä ei takkia ollenkaan. Ja samasta lämpötilan vaihtelusta johtuen päivällä sulaa, yöllä jäätyy, joten aamulla täytyy luistella hokkarit jalassa autolle. Loppukuusta päästään usein jo nauttimaan raikkaasta katupölyilmasta.

Vierailija
30/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanskat piti laittaa käteen kun aamulla menin ulos. On jo aika kylmä.

Vierailija
31/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä on ihmisen parasta aikaa, mutta johtuu varmaan siitä että olen syksyllä syntynyt. Mulla energiat virtaa ja nautin elämästä:)

Minä taas juhannuslapsena inhoan näitä aikoja, erityisesti marraskuuta. Joululta alkaa helpottamaan, kun päivä alkaa pitenemään.

Päivä on ensimmäiset kolme viikkoa seisauksen jälkeen lyhyempi kuin koko marraskuun aikana.

Vierailija
32/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeydessä näkyy pienikin valo.

Vierailija
33/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole inhottavaa aikaa ollenkaan, ei tämäkään vuodenaika. Arvokasta aikaa kaikki aika, kun saa elää ja nauttia elämän arkisista iloista. Luonto siirtyy lepäämisen ja hiljentymisen aikaan. Se on niin kaunista ja rauhoittavaa, hyvän tuoksuista ja romanttistakin. Eilen katselimme pitkään muuttolintujen matkantekoa, niiden kokoontumista yhteen. Ilma täyttyi kutsuhuudoista, perhekunnat ja yksilöt hölöttivät toisilleen. Malttamatonta siipien testailua, ravinnon tankkaamista. Myötäelimme sitä innostavaa energistä tunnelmaa, joka niistä välittyi. Matkakuume alkoi nousta itselläkin! Sellaiseen ei kyllästy koskaan, luonnon upeiden ihmeiden ihasteluun. Turvallista matkaa kauniit, tulkaa ehjinä taas takaisin!

Koti on lämmin, kotoisa ja tunnelmallinen tunnelmavaloineen ja seura siellä rakkainta, maailman parhainta. Ulkoilukin mahdollista joa paremmin nyt kuin kesän kuumemmilla säillä, kunhan pukeutuu oikein. Syksy on ihanaa aikaa.

Vierailija
34/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tämä pimeä aika haittaa yhtään. Kodin kaikki pölyt ym. ei näy, kynttilöitä voi polttaa, on tunnelmallista. Itselle epämiellyttävin aika on maalis-huhtikuu. Kaikki tuntuvat silloin iloitsevan, että on kevät, mutta kaikki maa on rumaa harmaata ja ruskeaa, roskat näkyvät lumen sulaessa, on todella kylmä, aamuisin voi olla vaikka parikymmentä astetta pakkasta, pelkkää kuraa ja rumaa joka paikassa.

Haa! On myös joku toinenkin joka ei ymmärrä kevään hehkutusta. Luonto on rujo silloin. Joka paikassa sohjoa ja säätilat sahaavat. Syksykin on parey. Toki kesä on paras. 

Vierailija
35/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus pystyttämässä hirsimökkejä leirintäalueelle. Ne oli sellaisia 20 neliön mökkejä ja niitä tehtiin 9 kpl. Muistaakseni ne maksoi 25000 euroa per mökki. Joku teki pohjatyöt ja minä ja muutama muu kirvesmies pystytettiin ne mökit.

Vierailija
36/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole inhottavaa aikaa ollenkaan, ei tämäkään vuodenaika. Arvokasta aikaa kaikki aika, kun saa elää ja nauttia elämän arkisista iloista. Luonto siirtyy lepäämisen ja hiljentymisen aikaan. Se on niin kaunista ja rauhoittavaa, hyvän tuoksuista ja romanttistakin. Eilen katselimme pitkään muuttolintujen matkantekoa, niiden kokoontumista yhteen. Ilma täyttyi kutsuhuudoista, perhekunnat ja yksilöt hölöttivät toisilleen. Malttamatonta siipien testailua, ravinnon tankkaamista. Myötäelimme sitä innostavaa energistä tunnelmaa, joka niistä välittyi. Matkakuume alkoi nousta itselläkin! Sellaiseen ei kyllästy koskaan, luonnon upeiden ihmeiden ihasteluun. Turvallista matkaa kauniit, tulkaa ehjinä taas takaisin!

Koti on lämmin, kotoisa ja tunnelmallinen tunnelmavaloineen ja seura siellä rakkainta, maailman parhainta. Ulkoilukin mahdollista joa paremmin nyt kuin kesän kuumemmilla säillä, kunhan pukeutuu oikein. Syksy on ihanaa aikaa.

Todella hyvä kirjoitus! Olisinpa sinun kirjeystävä tai ystävä! 

Vierailija
37/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla tallilla katselin, että näyttää tosiaan lokakuulta. Kuraa, harmaata sumua, osa puista jo myrskyissä kaljuuntunut. Laitumen ruoho on mennyttä. Hevosella sadeloimi päällä ja siellä se kurassa se päällä talsii. Pidän kyllä syksystä, löydän kaikista vuodenajoista jotain hyvää. Kohta syön lounasta ja sitten pujahdan peiton alle kirjan kanssa.

Vierailija
38/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä on ensimmäiset kolme viikkoa seisauksen jälkeen lyhyempi kuin koko marraskuun aikana.

Et siis edes ymmärrä, mitä tarkoittaa, kun päivä alkaa pitenemään, jep jep. Olisikohan se päivä kenties lyhentynyt koko marrraskuun ajan, mitäpä lottoat?

Vierailija
39/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on se pahin.

Joulu on mielestäni juuri se päämäärä ja, joka tuo lohtua ja auttaa jaksamaan siinä kylmässä ja pimeässä. 

Vierailija
40/44 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä on nopeasti ohi, sen tajuaa viimeistään iän myötä. Ei kannata valittaa vuodenajoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän