Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen seurustellut nykyisen puolisoni kanssa 3 vuotta

Vierailija
11.10.2026 |

Olemme miettineet muuttamista yhteen eli käytännössä se tarkottaisi minun muuttamista hänen luokseen.

Hänellä uudehko iso omakotitalo josta vielä velkaa.

Nykyisen asuntoni vuokra on 850€/kk + sähkö + vesi.

Puoliso ajatellut, että maksaisin hänelle vuokraa 650€/kk muuttaessani hänen luokseen.

Osallistun kuitenkin ruokamenoihin, koti- ja pihatöihin.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa isolle summalle tuo + ruokamenot + pihahommat. Pitäisin sen vuokrakämpän, erilläänkin voi asua ja silloin ei mitään velvoitetta osallistua toisen pihatöihin tai toisen jälkien siivoamiseen.

Ja kohtuullista on maksaa jotain jos muuttaa toisen asuntoon, mutta tuo on liikaa. Olemme pohtineet mieheni kanssa, että seuraava asunto tulee vain minun nimiin ja silloin puoliso maksaisi puolet yhtiövastikkeesta, sähkö- ja vesilaskusta ja tietysti ruuista. Mutta ei mitään extraa niin kuin tässä ap:n tapauksessa taitaa olla.

Vierailija
62/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödään tässä realiteetit pöytään. Tehkää kuten parhaaksi näette, neljän vuoden päästä iskee seitsemän vuoden kriisi ja silloin lähdet itse tai sinut potkitaan pois. Loppu on käsissäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se haluaa sut sinne vuokralaiseksi, koska saa nopeammin maksettua talolainansa pois. Eli sua rahastamalla se kerryttää omaa omaisuuttaan. Maksat siis hänen talolainaansa pois ja sinä et tule omistamaan tuosta talosta nurkkaakaan.

Mun mielestä tuo on törkeää rahastusta ja hyväksikäyttöä. Sinuna en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn.

Esimerkiksi, kun mun äiti ja hänen miehensä muuttivat yhteen, niin äiti muutti miehensä omakotitaloon, josta oli vielä velkaa. Mies ei todellakaa ottanut mun äidiltä mitään vuokraa! Ihan puhtaasta rakkaudesta muuttivat yhteen. Äitini osallistui sähkölaskuun ja ruokaan. Ovat olleen onnellisesti yhdessä 25 vuotta eivätkä ole ikinä riidelleet rahasta.

Miten äitisi on turvannut sen selustansa kuoleman, sairauden, jne varalle? 

Ehkäpä hänellä on ollut mahis kartuttaa omaa varallisuuttaan/omaisuuttaan kun ei ole tarvinnut kartuttaa miehen omaisuutta? 

Mulla vastaava tilanne kuin tuon kommentoijan äidillä - talo on tasan tarkkaan miehen mutta jos jotain tapahtuu mulla on itselläni varaa toimia kuten parhaaksi käy. 

Vierailija
64/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo nyt muka on huono diili? Apn vuokra pienenee, ja oletettavasti saa sillä vähän paremman asunnon käyttöönsä. Ruuasta hän maksaa varmaan nytkin ja tekee kotitöitä. Pihatyöt kuuluu asumismuotoon omakotitalossa. 

Ilmaiseksiko sitä pitäisi saada asua, jos ei voi/halua ostaa puolta talosta? 

Niin siis nainen maksaa osaltaan miehelle kertyvää omaisuutta, eikä saa itse prosessissa mitään. Näin syntyvät ne köyhät eläkeläisnaiset.

Nainen ei voi kerryttää omaisuutta, kun asuu miehen kanssa?

Tietenkin voi, jos häneltä jää rahaa kerryttää omaisuutta, mutta tämä pitää ottaa laskelmissa, joiden tulee olla reilu molemmin puolin, huomioon. Ei voi mennä niin, että toinen kerryttää omaisuuttaan toisen kustannuksella ja sitten eron tai kuoleman kohdatessa toiselle ei jää mitään vain, koska hän on antanut kaiken irtoavan toiselle. 

Vierailija
65/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmaan ymmärtää, että jos todella maksat vuokraa, hänestä tulee vuokranantaja lain silmissä, jolloin hänen kuuluu mm maksaa pääomaveroa. 

Vierailija
66/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijä maksattaa asuntolainansa ap: lla. En suostuisi.

Vierailija
67/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ja kulunut provo. 

Vierailija
68/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se haluaa sut sinne vuokralaiseksi, koska saa nopeammin maksettua talolainansa pois. Eli sua rahastamalla se kerryttää omaa omaisuuttaan. Maksat siis hänen talolainaansa pois ja sinä et tule omistamaan tuosta talosta nurkkaakaan.

Mun mielestä tuo on törkeää rahastusta ja hyväksikäyttöä. Sinuna en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn.

Esimerkiksi, kun mun äiti ja hänen miehensä muuttivat yhteen, niin äiti muutti miehensä omakotitaloon, josta oli vielä velkaa. Mies ei todellakaa ottanut mun äidiltä mitään vuokraa! Ihan puhtaasta rakkaudesta muuttivat yhteen. Äitini osallistui sähkölaskuun ja ruokaan. Ovat olleen onnellisesti yhdessä 25 vuotta eivätkä ole ikinä riidelleet rahasta.

Äitini on pystynyt kerryttämään omia säästöjä. On taloudellinen ihminen. Hänellä ei ole taloudellisesti mitään hätää sairauden iskiessä. Ja on tosiaan jo sairastanut syövän eikä se vaikuttanut talouteen negatiivisesti. 

Vierailija
69/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ja kulunut provo. 

Toistuvaa kyllä, mutta aina yhtä mielenkiintoista lukea miten paljon erilaisia näkemyksiä löytyy. 

Vierailija
70/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainoja sun ei tarvi eikä kannata maksaa, eikä kiinteistöveroa. Kysy paljon sähkö , vesi laskut on, maksa vaan niistä puolet. Ruuat puoliksi.

Vierailija
71/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on pystynyt kerryttämään omia säästöjä. On taloudellinen ihminen. Hänellä ei ole taloudellisesti mitään hätää sairauden iskiessä. Ja on tosiaan jo sairastanut syövän eikä se vaikuttanut talouteen negatiivisesti. 

Kiitos, kun vastasit. Edelleen on vallalla käsitys, että koti jossa asuu on ainoa tapa kerryttää itselleen sitä turvaa. 

Vierailija
72/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainoja sun ei tarvi eikä kannata maksaa, eikä kiinteistöveroa. Kysy paljon sähkö , vesi laskut on, maksa vaan niistä puolet. Ruuat puoliksi.

Tuskin sitä ruokaa syödään puoliksi. Esim naiset syövät terveellisemmin ja monipuolisemmin, kuin miehet ja se maksaa enemmän. 

Vierailija
73/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

She chose poorly

Vierailija
74/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Kauanko ootte olleet naimisissa tuosta kolmesta vuodesta?

Pekkamulkvist
75/75 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyisen puolisoni"?

En halua tietää sinusta enempää.

No kerron kuitenkin, sinä tuskin osasit odottaa että olen leski.

Ap

Puoliso? Minulle jo liki 6kymppiselle ko. sana tarkoittaa avioliittoa. Ethän sinäkään tiedä kuka on leski. Minä asun puolisoni kanssa yhteisessä omistusasunnossa. Vuokraa emme toisiltamme pyydä. Hoksaatko? - eri

Puoliso kyllä. Sinä oletkin ihan eri aikakauden ihmisiä, olet minua vuosikymmenet vanhempi.

Sinä olet ehkä vinoutunut nuoruuttasi mutta Suomen laki kyllä määrittelee, kuka on puolisosi tai avopuolisosi tai oletteko rekisteröidyssä parisuhteessa.

- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi