Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen seurustellut nykyisen puolisoni kanssa 3 vuotta

Vierailija
11.10.2026 |

Olemme miettineet muuttamista yhteen eli käytännössä se tarkottaisi minun muuttamista hänen luokseen.

Hänellä uudehko iso omakotitalo josta vielä velkaa.

Nykyisen asuntoni vuokra on 850€/kk + sähkö + vesi.

Puoliso ajatellut, että maksaisin hänelle vuokraa 650€/kk muuttaessani hänen luokseen.

Osallistun kuitenkin ruokamenoihin, koti- ja pihatöihin.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelukumppani ei ole puoliso eikä puoliso ole seurustelukumppani. Piste.

Vierailija
22/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaavassa tilanteessa sovittiin että osallistun sähkö- & vesimaksuihin ja hoidan pääasiassa päivittäisostokset. Sopii mulle ja meille, raha-asioista ei tarvitse kiistellä kun on pääpiirteet sovittu. En mennyt hänelle vuokralaiseksi vaan puolisoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö hämätä häivyttämällä sukupuolet, kun et voi kirjoittaa että nykyinen mies- tai naisystävä?

Vierailija
24/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ap oma. Tuolla vuokrahinnalla maksat kummasti omaa, mikäli olet liki 6kymppistä vuosikymmenet nuorempi. 

Vierailija
25/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä vuokrallasi ei ole mitään merkitystä tässä asiassa.

Vierailija
26/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyisen puolisoni"?

En halua tietää sinusta enempää.

No kerron kuitenkin, sinä tuskin osasit odottaa että olen leski.

Ap

Puoliso? Minulle jo liki 6kymppiselle ko. sana tarkoittaa avioliittoa. Ethän sinäkään tiedä kuka on leski. Minä asun puolisoni kanssa yhteisessä omistusasunnossa. Vuokraa emme toisiltamme pyydä. Hoksaatko? - eri

Jo liki kuuskymppinen varmaan on joskus kuullut termin avoliitto ja siihen selkeästi liittyvän termin avopuoliso? 

Me yli kuuskymppiset ollaan naimisissa, asutaan miehen omistusasunnossa ja meillä on täysin erilliset rahat. Kuluista ja niiden maksuista on sovittu kun yhteen on menty. 

Vierailija
27/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta ap oma. Tuolla vuokrahinnalla maksat kummasti omaa, mikäli olet liki 6kymppistä vuosikymmenet nuorempi. 

Aika hitaasti lyhenee laina jos maksaa vain 650 euroa kuukaudessa.

Vierailija
28/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo nyt muka on huono diili? Apn vuokra pienenee, ja oletettavasti saa sillä vähän paremman asunnon käyttöönsä. Ruuasta hän maksaa varmaan nytkin ja tekee kotitöitä. Pihatyöt kuuluu asumismuotoon omakotitalossa. 

Ilmaiseksiko sitä pitäisi saada asua, jos ei voi/halua ostaa puolta talosta? 

Vierailija
29/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pyydetty  summa on liian iso. Ymmärrän kyllä sen, että maksaa osuutensa vedestä, sähköstä yms. ja kotityöt & ruuat tietysti suunnilleen puoliksi. Talo on kuitenkin kumppanisi, joten minusta hieman kohtuuton maksupyyntö.

Vierailija
30/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo nyt muka on huono diili? Apn vuokra pienenee, ja oletettavasti saa sillä vähän paremman asunnon käyttöönsä. Ruuasta hän maksaa varmaan nytkin ja tekee kotitöitä. Pihatyöt kuuluu asumismuotoon omakotitalossa. 

Onko 200,-/kk kuitenkaan sen väärti että tosiaan tulee päälle ne pihahommat, kahden ihmisen pyykit, sotkut ja esim. ruoat? 

Itse ehkä vastaavassa tilanteessa jäisin sinne vuokrakämppääni, helpommalla pääsee. Mä muutin miehen taloon aikoinaan ja ilmoitin heti etten tule tekemään pihatöitä kuin sitten jos iskee ihan omaehtoinen inspiraatio, enkä ole muutenkaan kodinkoneenomainen lisä talouteen. 

Vierailija
31/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pyydetty  summa on liian iso. Ymmärrän kyllä sen, että maksaa osuutensa vedestä, sähköstä yms. ja kotityöt & ruuat tietysti suunnilleen puoliksi. Talo on kuitenkin kumppanisi, joten minusta hieman kohtuuton maksupyyntö.

No mulla on omakotitalo, olen nainen. Jos tänne joku puolisokseni muuttaisi, niin tasan maksaisi puolet kuluista. Voisi halutessaan toki ostaa osuuden talosta ja maksaa sitä, tai ostaa itselleen vaikka sijoitusasunnon, ja maksaa sen tuotoilla asumisesta. Mutta ihan älytön ajatus, että toisen pitäisi maksaa kaikki asumiskulut, koska omistaa sen kämpän.

Miten jos olisi yhteinen vuokrakämppä, johon toinen muuttaa myös, pitäisikö silloinkin alkuperäisen vuokralaisen jatkaa kaiken maksamista? Miksi ihmeessä pitäisi, tai millä perusteella vain siinä tapauksessa toisenkin pitäisi osallistua asumiskuluihin?

Vierailija
32/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyisen puolisoni"?

Ap

Puoliso? Minulle jo liki 6kymppiselle ko. sana tarkoittaa avioliittoa. Ethän sinäkään tiedä kuka on leski. Minä asun puolisoni kanssa yhteisessä omistusasunnossa. Vuokraa emme toisiltamme pyydä. Hoksaatko? - eri

Jo liki kuuskymppinen varmaan on joskus kuullut termin avoliitto ja siihen selkeästi liittyvän termin avopuoliso? 

Me yli kuuskymppiset ollaan naimisissa, asutaan miehen omistusasunnossa ja meillä on täysin erilliset rahat. Kuluista ja niiden maksuista on sovittu kun yhteen on menty. 

Eihän avioliittoa solmita ilman kihlausta. Kihlaus on lupaus avioliittoon. Mieheni kosi, kihlasi ja vei vihille. Eli vastaus on kyllä. Kyllä tiedän mitä avopuoliso tai vanhan kansan kihlattu tarkoittaa.  Meillä ei myöskään ole sinun ja minun lapset. Ovat saman arvoisia yhteisten lapsien kanssa. Lasten täytettyä 18, olemme testamentilla osittaneet kaikille saman verran. 
Saatte yli 6kymppiset elää tahoillanne rauhassa. 

Vierailija
33/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriö? Minä ainakin luin, että 850+muut kulut. 

Vierailija
34/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos neuvottelisitte ihan keskenänne, että mikä sopii teille parhaiten.

Vierailija
35/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on omakotitalo, olen nainen. Jos tänne joku puolisokseni muuttaisi, niin tasan maksaisi puolet kuluista. Voisi halutessaan toki ostaa osuuden talosta ja maksaa sitä, tai ostaa itselleen vaikka sijoitusasunnon, ja maksaa sen tuotoilla asumisesta. Mutta ihan älytön ajatus, että toisen pitäisi maksaa kaikki asumiskulut, koska omistaa sen kämpän.

Miten jos olisi yhteinen vuokrakämppä, johon toinen muuttaa myös, pitäisikö silloinkin alkuperäisen vuokralaisen jatkaa kaiken maksamista? Miksi ihmeessä pitäisi, tai millä perusteella vain siinä tapauksessa toisenkin pitäisi osallistua asumiskuluihin?

Et ymmärrä omistusasunnon ja vuokra-asunnon eroa? 

En tietenkään ole maksanut aikoinaan osaa miehen talolainasta sen jälkeen kun tänne muutin, eihän tästä talosta mulle kuulu latiakaan. 

Vierailija
36/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriö? Minä ainakin luin, että 850+muut kulut. 

Ajattelin hänen tarkoittavan sitä summaa minkä ap maksaisi puolisolle vuokraa. Mutta olkoon vaikka 850 e niin ei sekään valtavasti lainaa lyhennä jollei sitten ole pieni laina. 

Vierailija
37/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns vuorotellen periaate. Käymme kaupassa kerran viikossa ja maksamme vuorotellen. Sähkö-vesi, jätelaskut maksetaan vuorotellen. 

Vierailija
38/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nainen maksaa osaltaan miehelle kertyvää omaisuutta, eikä saa itse prosessissa mitään. Näin syntyvät ne köyhät eläkeläisnaiset.

Vierailija
39/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyisen puolisoni"?

Ap

Eihän avioliittoa solmita ilman kihlausta. Kihlaus on lupaus avioliittoon. Mieheni kosi, kihlasi ja vei vihille. Eli vastaus on kyllä. Kyllä tiedän mitä avopuoliso tai vanhan kansan kihlattu tarkoittaa.  Meillä ei myöskään ole sinun ja minun lapset. Ovat saman arvoisia yhteisten lapsien kanssa. Lasten täytettyä 18, olemme testamentilla osittaneet kaikille saman verran. 
Saatte yli 6kymppiset elää tahoillanne rauhassa. 

"Eihän avioliittoa solmita ilman kihlausta. Kihlaus on lupaus avioliittoon. Mieheni kosi, kihlasi ja vei vihille."

Okei, mua nuorempana olet kuitenkin huomattavasti vanhakantaisempi ja vanhanaikaisempi. Mistä tuo kihlaus pomppasi, ei ole ollut missään kommentissa puhetta? 

Vierailija
40/64 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nainen maksaa osaltaan miehelle kertyvää omaisuutta, eikä saa itse prosessissa mitään. Näin syntyvät ne köyhät eläkeläisnaiset.

Nainen ei voi kerryttää omaisuutta, kun asuu miehen kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi