Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita pitkäaikaisesta stressistä vakavasti sairastuneita?

Vierailija
10.10.2026 |

Itse sairastuin vakavaan verenpainetautiin. Paineet olivat pahimmillaan levossa 196/133 ja syke 126. Huomattiin vasta kun menin lääkäriin jatkuvan väsymyksen takia. Tämän seurauksena sydämen vasen haara, eli toinen ”sähköjohto” meni poikki. Takana oli siis noin traumaattinen elämäntilanne ja sen seurauksena jatkuva 30 vuoden stressi ja henkinen kuormitus. 

Olen aivan rikki siitä ajatuksesta että yksinhuoltajana lapseni olivat vähällä jäädä ilman äitiään, ainoaa vanhempaansa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä sairasloma olisi ainoa keino millä sitä palautumista voi yrittää. Ja jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ei auta vaikka nukkuisit 24 tuntia vuorokaudessa. Aineenvaihdunta on sekaisin. Pitäisi tarkistaa hormoniarvot (kilpirauhanen, estrogeeni, yms) tosi tarkkaan ja tarkistaa lääkitys. Suurempi annos kilpirauhashormonia. Ei siihen kuole, vaikka annosta korottaa. Potilaan jaksamisesta (väsynyt helpottaa)  näkee milloin lääkitys alkaa toimia.

Moni potilas tietää sairautensa hoidosta enemmän kuin joku 25v vastavalmistunut yleislääkäri. Eihän tuollaiset "jokapaikanhöylät" (terveyskeskuslääkärit) ole edes sisätautilääkäreitä tai naistentautien erikoislääkäreitä. Töihin pääsee nykyään melkein KELA-kortilla ja lääkärin tutkinto on suoritettu ties missä ulkomailla. 

Vierailija
22/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ptsd.

Vuosikausia yritettiin hoitaa ja meni vain pahempaan suuntaan. Sen jälkeen kun lopetin hoidon ja keskityin elämään rutiininomaista, yksinäistä ja tylsää elämää, on pikkuhiljaa alkanut mennä ei hyvin mutta paremmin. Lopetan mieluummin elämäni kuin alan enää koskaan mihinkään hoitoon. En enää jaksa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kroonistunut burnout. Kummallista, että vain selkeästi mitattavat fyysiset sairaudet katsotaan sellaisiksi. Siis "olet sairastunut". Minä olen sairastunut krooniseen burnoutiin, olen työkyvytön. Ei ole masennusta eikä muuta mielenterveyden häiriötä. Jaksaminen puuttuu.

Olen kuin sinä ja joudun näyttelemään työkykyistä työnhakijaa työnhakuteatterissa. Minut pakotettiin hakemaan työvoimakoulutukseen ja kun sanoin hakemuksessa että minulla on burnout ja haen tätä paikkaa koska tämän paikan hakeminen on kirjattu velvoittavana toimenpiteenä työnhakusuunnitelmassani, sain hylyn, ikäänkuin varoituksen, olen nyt hankala työnhakija….

Vierailija
24/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi aliarvioit ihmistä joka on lukenut monia vuosia lääkäriksi vaikka onkin nuori mies? Vanhuksiako niiden pitäisi olla? Jostainhan kaikkien on aloitettava"

Olipas kömpelö ragebait. Keksi parempi. Fiksu nainen tietää, että nuorelta mieslääkäriltä ei kannata odottaa mitään järkevää vastausta keski-ikäisten naisten fyysisiin sairauksiin eli vaihdevuodet ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Mieslääkäri vain mumisee itsekseen ja panee kaikki oireet "mielenterveysongelmiksi" tai "epäterveiden elämäntapojen syyksi". Vaikka potilas on normaalipainoinen ja harrastaa liikuntaa 14 tuntia viikossa. 

Eli aliarvioit Suomen koulutusta lääkäriksi. Selwä juttu.

Kyllä, kyllä, kyllä. Arvostelen suomalaisia lääkäreitä ja koulutusjärjestelmää erittäin ankarasti ja hyvin perustellusta syystä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/naisten-terveys-ali…

Vierailija
25/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö Ap!! Tuollaisilla paineilla ei olla enää hengissä 

Hyvä yritys, mutta tällaiset kommentit eivät nosta verenpainettani yhtään mihinkään.

Vierailija
26/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käski laihduttaa vähän, syödä terveellisemmin, liikkua riittävästi ja nukkua paljon."

😅 Tällaiset ohjeet huvittavat aina. Ei sitä varten tarvi opiskella yliopistossa 6+ vuotta. Kuka tahansa voi antaa nuo "käänteentekevät" aasintuntijaneuvot.  Tuo paljo nukkuminen ei kyllä onnistu ilman kemikaaliavustusta. Kirjoittaako lääkäri unilääjereseptin?

Mä sain nuo samat ohjeet kuntosalilta. Fiksu nuori nainen, alle kolmekymppinen. Mutta on työssään nähnyt kaikenikäisiä asiakkaita. Varmasti tunnistaa milloin asiakas on hyvässä kunnossa (hyvä peruskunto)  ja jaksaminen heikkoa PALAUTUMINEN ei toimi. 

Oikein. Kun ihminen on rasittanut itseään liikaa, hän ei enää palaudu. Ennen puhuttiin urheilussa ns. ylikunnosta, joka seurasi tiukkaa (liian rankkaa) treenikautta. Kyseessä on elimistön kyvyttömyys toipua rasituksesta, burnout. Tarvitaan pitkäaikaista lepoa ja malttia jättää tavoitteellinen harjoittelu ja rasittava liikunta.  Samaan tilaan voi joutua monenlaisten elämänkriisien takia, kun kestokyky romahtaa.

Oireina on ruokahalun muutokset, unihäiriöt, unettomuus, yleinen huonovointisuus, jaksamattomuus, hermostuneisuus, ärtyisyys jne. 

Vierailija
27/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt joku trollipoju (naisvihaaja) tuli ketjuun haukkumaan ventovieraita naisia, joiden elämästä ei tiedä mitään. Tää trollipoju on varmasti koulukiusaaja. Hän ei pärjännyt lukiossa eikä päässyt yliopistoon, mutta leikkii olevansa lääkätieteiden huippuosaaja. Näitä poppamiehiä on vauvapalstalla jonoksi asti. 

Vierailija
28/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä sairasloma olisi ainoa keino millä sitä palautumista voi yrittää. Ja jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ei auta vaikka nukkuisit 24 tuntia vuorokaudessa. Aineenvaihdunta on sekaisin. Pitäisi tarkistaa hormoniarvot (kilpirauhanen, estrogeeni, yms) tosi tarkkaan ja tarkistaa lääkitys. Suurempi annos kilpirauhashormonia. Ei siihen kuole, vaikka annosta korottaa. Potilaan jaksamisesta (väsynyt helpottaa)  näkee milloin lääkitys alkaa toimia.

Moni potilas tietää sairautensa hoidosta enemmän kuin joku 25v vastavalmistunut yleislääkäri. Eihän tuollaiset "jokapaikanhöylät" (terveyskeskuslääkärit) ole edes sisätautilääkäreitä tai naistentautien erikoislääkäreitä. Töihin pääsee nykyään melkein KELA-kortilla ja lääkärin tutkinto on suoritettu ties missä ulkomailla. 

Jos et usko lääkäreihin, eikö ole sama että käyttäisit vaikka sitten chat gpt:tä? Mikset edes kulutat lääkäreiden kallista aikaa?! :D

On pakko hakea lähete erikoislääkärille terkkarin tissiposkelta. Naurettavaa. Samoin AI ei vielä kirjoita reseptejä.

Vierailija
29/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi aliarvioit ihmistä joka on lukenut monia vuosia lääkäriksi vaikka onkin nuori mies? Vanhuksiako niiden pitäisi olla? Jostainhan kaikkien on aloitettava"

Olipas kömpelö ragebait. Keksi parempi. Fiksu nainen tietää, että nuorelta mieslääkäriltä ei kannata odottaa mitään järkevää vastausta keski-ikäisten naisten fyysisiin sairauksiin eli vaihdevuodet ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Mieslääkäri vain mumisee itsekseen ja panee kaikki oireet "mielenterveysongelmiksi" tai "epäterveiden elämäntapojen syyksi". Vaikka potilas on normaalipainoinen ja harrastaa liikuntaa 14 tuntia viikossa. 

Kyllä, kyllä, kyllä. Arvostelen suomalaisia lääkäreitä ja koulutusjärjestelmää erittäin ankarasti ja hyvin perustellusta syystä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/naisten-terveys-ali…

Ok. Chat gpt on nykyään mun lääkäri myös. Suosittele!!n

Vierailija
30/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriksi opitaan kokemuksen kautta. Ei yliopistolta saa kuin paperit.

Tämä on niin totta. Olen saanut  ainoastaan väriä diagnooseja työterveydestä. Ainoa  joka on ollut osaava on hemohes sotkuissa ryvettynyt Turpeinen. Lääkärit eivät enää opi edes virheistään, kun joka kerta on uusi lääkäri samaan ongelmaan. Fiksun ihmisen on parempi googlata ja poissulkea väärät vaihtoehdot.

Vierailija
31/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et usko lääkäreihin, eikö ole sama että käyttäisit vaikka sitten chat gpt:tä? Mikset edes kulutat lääkäreiden kallista aikaa?! :D

Vitunnilviäinen. Kun joudut helvettiin, pikimustat demonit työntävät pihdit suoraan nielusi syyvyyksiin ja irroittavat ensimmäisenä tuon saatanan kaksoispiste-isodeesi.

Vierailija
32/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Miten käytännössä romahdus oikein näkyi elämässä? Siis eikö eräänä päivänä vain jaksanut nousta sängystä vai miten? Itse haluaisin tietää konkretiaa mitä tuo romahdus suoraan sanottuna tarkoittaa. Itse olen ollut tilanteessa, jossa on pitänyt matkustaa pitkä työmatka ja työ itsessään ollut henkisesti todella raskasta. Tunsin että pakko tästä on selvitä tai kuolen yrittäessäni. Selvisin enkä kuollut. 

Vierailija
33/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitunnilviäinen. Kun joudut helvettiin, pikimustat demonit työntävät pihdit suoraan nielusi syyvyyksiin ja irroittavat ensimmäisenä tuon saatanan kaksoispiste-isodeesi.

En oo nilviäinen :(

Vierailija
34/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kroonistunut burnout. Kummallista, että vain selkeästi mitattavat fyysiset sairaudet katsotaan sellaisiksi. Siis "olet sairastunut". Minä olen sairastunut krooniseen burnoutiin, olen työkyvytön. Ei ole masennusta eikä muuta mielenterveyden häiriötä. Jaksaminen puuttuu.

Olen kuin sinä ja joudun näyttelemään työkykyistä työnhakijaa työnhakuteatterissa. Minut pakotettiin hakemaan työvoimakoulutukseen ja kun sanoin hakemuksessa että minulla on burnout ja haen tätä paikkaa koska tämän paikan hakeminen on kirjattu velvoittavana toimenpiteenä työnhakusuunnitelmassani, sain hylyn, ikäänkuin varoituksen, olen nyt hankala työnhakija….

Minäkin näyttelen. Olen valitettavasti päässyt töihinkin ja ollut työnantajan painajainen, kun en voi irtisanoutua karenssin takia, vaikka en kykene työhön, mutta työnantajakaan ei voi irtisanoa miten sattuu. Säälin työnantajia, mutta käteni ovat aika lailla sidotut, vaikka miten haluaisin vain lähteä. Tarvitsen myös mustaa valkoiselle, jos joskus haen eläkettä. 

Vierailija
35/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu totuus lääkäreistä Suomessa:

"Viivästyneitä diagnooseja, sivuvaikutuksia lääkkeistä, tarpeetonta kipua. Tämä on todellisuutta suurelle joukolle naisia ja seurausta siitä, että naisten terveysongelmat ovat maailmanlaajuisesti alitutkittuja. Tiedämme vähemmän niistä sairauksista, jotka koskevat etenkin naisia. Ongelma ei rajoitu vain gynekologiaan tai lisääntymisterveyteen. Monien sairauksien, kuten sepelvaltimotaudin, oireet ja riskitekijät voivat erota miehillä ja naisilla, mutta tieto ja hoitosuositukset perustuvat pääasiassa tutkimuksiin, joissa koehenkilöt ovat miehiä tai joissa sukupuolten välisiä eroja ei ole huomioitu. Tilanne on sama lääkekehityksessä: Lääkkeitä vedetään takaisin myynnistä 3,5 kertaa useammin naisille kuin miehille aiheutuvien haittavaikutusten takia. Pahimmillaan voi olla, että osa lääkkeistä ei tehoa naisilla yhtä hyvin kuin miehillä. – Tämä on ongelma, johon olisi pitänyt herätä jo aikoja sitten, sanoo Helsingin yliopiston lääketieteelliseen genetiikkaan erikoistunut tutkimusjohtaja Elisabeth Widén.  Syitä epäkohtiin on monia. Suurin ongelma on yleinen ajattelutapa.  – Yhteiskunnassa on vaikuttanut olevan taipumus vähätellä naisten sairauksia ja oireita, kuten kipua, vaikka näin ei tietenkään pitäisi olla, Widén sanoo."

Tietolähde: Helsingin Yliopisto

Vierailija
36/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys:

Miten käytännössä romahdus oikein näkyi elämässä? Siis eikö eräänä päivänä vain jaksanut nousta sängystä vai miten? Itse haluaisin tietää konkretiaa mitä tuo romahdus suoraan sanottuna tarkoittaa. Itse olen ollut tilanteessa, jossa on pitänyt matkustaa pitkä työmatka ja työ itsessään ollut henkisesti todella raskasta. Tunsin että pakko tästä on selvitä tai kuolen yrittäessäni. Selvisin enkä kuollut. 

Ensimmäisenä nukkuminen alkoi vaikeutua. Sitten syöminen alkoi tökkiä. Jossain vaiheessa alkoi itkeminen. Ensin unta odotellessa. Sitten heti kun pääsi kotiin. Lopulta kyyneleet valuivat jo ennen kuin pääsi aamulla sängystä ylös ja oli täysi työ koota itsensä, jos piti poistua kotoa johonkin. Lopulta en nukkunut juurikaan, söin hyvin vähän ja itkin jatkuvasti. Silloin totesin, että tästä tuskin enää selvitään omin keinoin ja hain apua.

Vierailija
37/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi tuuri. KELA pakotti jonnekin työkykykartoitukseen. Kerrankin sattui fiksu lääkäri eli viisikymppinen neurologi. Pari tuntia meni kun tehtiin kaiken maailman testejä: lukeminen, laskeminen, kolmiulotteinen hahmotuskyky, yms.

Lopputulos ei yllättänyt ja yllätti kuitenkin. Huipputulokset kaikilla osa-alueilla paitsi tarkkaavaisuuden kohdistaminen tilanteissa, missä pitäisi yhtä aikaa ottaa huomioon monta eri asiaa. Minulla on diagnosoimaton neurokirjon häiriö (tarkkaavaisuushäiriö) Tiesin kyllä itsekin, että olen luokan priimus (aina ollut) ja jotain nepsyoireilua on ollut. Mutta eihän sitä tutkittu eikä hoidettu, koska koululääkäri totesi että "hikipinko oppilas, ei häirikkö, seurallinen, liikunnallinen, ei siis voi olla autismia".  

Siis ihan kuin autismi olisi ainoa neurokirjon muoto mitä fiksulla naisella voisi esiintyä. Eipä tullut lääkäreille mieleen ADD, joka tytöillä ja naisilla usein jää diagnosoimatta, koska raaka älykkyys korvaa pienet puutteet tarkkuudessa. 

Tällä nepsykortilla (ADD) olen nyt pyrkimässä työkyvyttömyyseläkkeelle. Prosessi voi kestää, mutta minä taistelen. Työnantajapuolella ei ole duunipaikkoja tarjolla korkeakoulutetulle työnhakijalle, joka vaatii lakisääteisiä erityisjärjestelyitä. Oma työhuone, joustava työaika, ja lyhyet työpäivät. Ja mihinkään työvoimakoulutukseen en mene, koska lisäkoulutus ei mitenkään paranna neurokirjon häiriöitä.  

Vierailija
38/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen tietojen mukaan 75 prosenttia Suomessa tehdyistä itsemurhista on miesten tekemiä. Heikompi sukupuoli (fyysisesti ja henkisesti heikompi) ovat siis miehet. 

Onhan se "rankkaa" olla mies kun ei tarvitse kärsiä kuukautisista, raskauksista, synnytyksistä, vaihdevuosista ja joka puolella rehottavasta naisvihasta (naisiin kohdistuva henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta). Miten nää suomalaiset tissiposkimiehet vielä kehtaa väittää olevansa "Suomen turva" kun rauhan aikana hyökkäävät naisten kimppuun siviilissä? 

Vierailija
39/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö Ap!! Tuollaisilla paineilla ei olla enää hengissä 

Kummasti minäkin elän, vaikka paineeni olivat yhdellä päivystysreissulla 220/135. Ei se kyllä kivaa ollut ja onneksi elän.

Vierailija
40/41 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska lapsuus, hermot riekaleina jo siitä. Sosiaalisesten tilanteiden pelko, stressi ja siitä lopulta burn out. Kun aloin toipua henkisesti, iski syöpä. Nyt voin hyvin, olen työttömänä enkä koe stressiä niinkuin töissä koin. Löysin juuri uuden tutkimuksen, jossa on todettu että stressillä on suuri vaikutus juuri tähän syöpään. Ei ole mikään pikku juttu jos maha on jännityksestä kipeä ja aina jännittää.