Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vieläkään ei olla yksimielisiä siitä kuinka usein ihmisen on terveellistä syödä?

Vierailija
10.10.2026 |

Yksi sanoo että vain pääateriat. Toinen sanoo että vain aamuin ja illoin. Kolmas sanoo että kuudesti päivässä, ja joku vielä että välipalat ovat pahinta mitä terveydelleen voi tehdä. Miksei tätä tutkita jo viimein?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö silloin kun on nälkä :)

Tuolla ohjeella on päästy nykyiseen ylipainoon

Vain siinä tapauksessa, että syöty ravinto on sopimatonta.

Jos nälkään on syöty tyhjiä kaloreita, niin niiden jälkeen kroppa huutaa edelleen nälkäänsä. Tärkeät ravintoaineet on jäänyt saamatta. Siksi pitää syödä oikeaa ja monipuolista ruokaa.

Sit pitää vain ymmärtää, mitä se oikea ruoka on.

Vierailija
22/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkerä on maku eikä kitkerä maku

Tätä harhaoppia suomenkielestä opetetaan

Ruoan maku on kitkerä, eikä niin että ruoka on kitkerän makuista

Miettikää sanaa kitkerä etymologisesti

Suomen jonkun poliitikon pitäisi tehdä suomeen lisää suomenkielen etymologian tutkijoita, joku iso määrä nyt niitä laitoksiin, koulutuslaitoksiin, esim. 100 suomenkielen etymologian tutkijaa lisää suomen, en tiedä määrästä mutta näitä tarvitaan jotta suomenkieli pysyisi normaalina, eli Finland, eikä finnovatiivisesti tai mitä lie toverikieltä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nälkään syömisellä liho. Mieliteko on eri asia kuin nälkä.

Noin on itsellä. Ei ole juuri koskaan nälkä mutta tykkään hyvästä ruuasta. Aamut ja päivät menee aika vähällä ravinnolla ja kunnon aterian syön yleensä kello 18- 21. En voi kuvitella syöväni viittä kertaa päivässä. Missä välissä? Töissä menee parit- kolmet kahvit, en jaksa mussuttaa mitään sämpylöitä tai leivoksia. Joskus teen pari voileipää evääksi. Matkoilla pärjään hotellin aamiaisella koko päivän. Illalla sitten raflaan syömään 

Vierailija
24/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mutta maalla kun olin teininä (käymässä, kesällä). Setä teki ropseja myyntiin. Olin sitten "pöllipekkana" eli kantelin niitä. Sippasin jo varmaan tunnin jälkeen, en ollut tottunut siihen. Enkä ollut tottunut siihen rasvaiseen ruokaan ja siihen määrään. Tuntui tosiaan, et jatkuvasti on nälkä. Mitään karkkeja tms. ei ollut. Laihduin/paino putosi n. 10 kiloa, 2 kk:n aikana. Jatkuvasti piti tehdä jotain.

He osasivat sen, syömisen, itse alussa en. oli pakko syödä enemmän, että jaksoi. No, työura ollut enemmän toimistotyötä, energiankulutus vähemmän. Jos nyt söisin saman verran, niin olisin tosiaankin melkoinen "möhis" (möhömaha).

Tuo oli sitä "atkinsia".

Vierailija
25/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain siinä tapauksessa, että syöty ravinto on sopimatonta.

Jos nälkään on syöty tyhjiä kaloreita, niin niiden jälkeen kroppa huutaa edelleen nälkäänsä. Tärkeät ravintoaineet on jäänyt saamatta. Siksi pitää syödä oikeaa ja monipuolista ruokaa.

Sit pitää vain ymmärtää, mitä se oikea ruoka on.

Oikea ruoka on sitä, mitä mummo söi ja lisäksi runsas salaatti.

Vierailija
26/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi yleistää: mikä ikä, miten kuluttaa, minkälaisia määriä syö jne ? 

Vierailija
27/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset "antavat" muille mielitekoja, miksi ihmiset ei anna terveellistä ruokaa mielelle, ei mieliteolle

Vierailija
28/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi yleistää: mikä ikä, miten kuluttaa, minkälaisia määriä syö jne ? 

Terveellisyys ei riipu kulutuksesta tai syödyn määrästä.

Vierailija
29/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme erilaisia. Jotkut sairaudet vaikuttavat syömiseen ja ruokavalioon.

Vierailija
30/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset "antavat" muille mielitekoja, miksi ihmiset ei anna terveellistä ruokaa mielelle, ei mieliteolle

Sinä itse vain voit vaikuttaa noihin. Oikea ravinto on se, mistä voit aloittaa.

Vierailija
31/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nälkään syömisellä liho. Mieliteko on eri asia kuin nälkä.

Ja justiin toinen hoitaja läksytti että ei noin harvoin saa syödä!

Vierailija
32/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan kuitenkin määritellä, mikä ei ole epäterveellistä: nimittäin harvoin tai vaikka vain kerran päivässä syöminen tai vaikka jopa paastoaminen. Ihminen on kirjaimellisesti kehittynyt sitä varten.

Vierailija
33/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Toiselle tulee nälkäkiukku jos ei syö pitkin päivää. Itse tykkään syödä, mutta ei haittaa sekään jos en ehdi syödä työpäivän aikana.

Vierailija
34/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta sinun sairautesi ei muuta asiaa ravinnon terveellisyydestä.

Vierailija
35/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksi tekijä ruokailuissa: se, kuinka usein syö, ei välttämättä ole ratkaiseva tekijä, ellei ole kyse ääripäistä: liian usein-liian harvoin. Ruokailun terveellisyydessä pitää huomioida monta tekijää yhtaikaa.

Vierailija
36/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mutta maalla kun olin teininä (käymässä, kesällä). Setä teki ropseja myyntiin. Olin sitten "pöllipekkana" eli kantelin niitä. Sippasin jo varmaan tunnin jälkeen, en ollut tottunut siihen. Enkä ollut tottunut siihen rasvaiseen ruokaan ja siihen määrään. Tuntui tosiaan, et jatkuvasti on nälkä. Mitään karkkeja tms. ei ollut. Laihduin/paino putosi n. 10 kiloa, 2 kk:n aikana. Jatkuvasti piti tehdä jotain.

He osasivat sen, syömisen, itse alussa en. oli pakko syödä enemmän, että jaksoi. No, työura ollut enemmän toimistotyötä, energiankulutus vähemmän. Jos nyt söisin saman verran, niin olisin tosiaankin melkoinen "möhis" (möhömaha).

Tuo oli sitä "atkinsia".

Tein opiskeluaikana ruumiillista työtä. Ymmärsin nopeasti ottaa mallia oikeasta syömisestä heiltä. Äkkiä kroppa oppi ja toimi hyvin ja jaksoi.

Joskus myöhemmin harrastin kilpaurheilua masterslajina. Opin ruoan merkityksen palautumiseen. Se oli sitä samaa kuin opiskeluaikana ruumiillisessa työssä. Olin vain unohtanut. Ruumiillisen suorituksen jälkeen täytyy syödä, että kroppa korjaa itsensä, täyttää varastot ja nousee seuraavana päivänä uuteen suoritukseen.

Tässäkin pitää syödä oikeaa ja ravinteikasta ruokaa, eikä kampaviinereitä tai suklaakeksejä.

Vierailija
37/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos söisin tällä periaattella, painaisin yli 200 kiloa.

Niin me ollaan erilaisia. Minä pysyn hoikkana tällä keinolla, syön yleensä 4 kertaa päivässä jotain ja aina ennättää tulla nälkä. Vaihdevuosi-ikäinen nainen.

Vierailija
38/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajassa ainakin se on selvää, että meidän kaikkien tulisi syödä reilusti vähemmän. Ajoitus ja kaloariannostusten pilkkominen on toissijaista.

Vierailija
39/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Toiselle tulee nälkäkiukku jos ei syö pitkin päivää. Itse tykkään syödä, mutta ei haittaa sekään jos en ehdi syödä työpäivän aikana.

Nälkäkiukku on ehkä ravintoaineiden puutetta. Kaloreita syömällä ei nälkä lähde.

Vierailija
40/51 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta sinun sairautesi ei muuta asiaa ravinnon terveellisyydestä.

Sanoinko niin? En sanonut.

Minä syön terveellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan