Miksi nykyään ihmisiä jaotellaan koulutustason perusteella?
Tätä mä olen ihmetellyt, miksi se koulutustaso määrittää ihmisen arvon? Ihan pelkästään työmarkkinoilla koulutustaso merkitsee tosi paljon, miksi sillä ei ole mitään väliä mitä osaa tai on halukas oppimaan?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Harvassa on sellaiset ammatit, joihin ei tarvita koulutusta. Mutta et kai ap väitä, että kuka vaan opinhaluinen voitaisiin ottaa vaikka sairaanhoitajan työhön?
Oppisopimus on keksitty, sairaanhoitajaksi oppisopimuksella.
Koulutustasohan kertoo siitä mitä osaa ja mitä on ollut halukas oppimaan.
Amk-tutkintoja ei voi opiskella oppisopimuksella.
Aina on koulutuksen perusteella ihmisiä jaoteltu. En minä ainakaan haluaisi mennä lääkäriin jossa vastassa olisi amisputkimies.
Vierailija kirjoitti:
Koulutustasohan kertoo siitä mitä osaa ja mitä on ollut halukas oppimaan.
Tämähän se olis.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi tulla muutos. Oppisopimusta pitäisi kehittää ja laajentaa jotta työvoimaa saadaan paremmin käyttöön työmarkkinoilla.
M33
Varmaan se on selkein arviointiperuste esim. töitä haettaessa jos hakijat ovat tuntemattomia. Jotenkinhan ne ihmiset on arvioitava sopiviksi siihen työpaikkaan. Tuntemattomasta on mahdotonta sanoa päällepäin mitä hän oikeasti osaa tai oppii. Se selviää vasta myöhemmin.
Sehän on ihan ok. Mutta Suomessahan on aina mahdollisuus uudellenkouluttautua vanhemmallakin iällä. Matala koulutustaso ei missään nimessä ole mikään kuoleman tuomio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi tulla muutos. Oppisopimusta pitäisi kehittää ja laajentaa jotta työvoimaa saadaan paremmin käyttöön työmarkkinoilla.
M33
Korkeakoulutetut ihmiset vastustaa sitä että Amk tason tutkinnon voi suorittaa oppisopimuksella.
No ei sillä juuri olekaan merkitystä tavallisen ihmisen arjessa, tietenkin se on sinällään ihan sama mikä mun serkun tai harrastuskaverin koulutus on. Uutisoinnissa se tietenkin näkyy, koska silloin kun yritetään ymmärtää yhteiskunnan ilmiöitä täytyy ihmiset luokitella, koska asiat vaikuttavat erilaisiin ihmisiin eri tavalla. Koulutus on on yksi monista selkeistä tavoista luokitella, muita ovat esim. ikä, asuinpaikka, asumismuoto, perheen rakenne, tulotaso jne.
Harvassa on sellaiset ammatit, joihin ei tarvita koulutusta. Mutta et kai ap väitä, että kuka vaan opinhaluinen voitaisiin ottaa vaikka sairaanhoitajan työhön?