Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä junamatkailuun!

01.06.2007 |

Hei!

Kaipailisin tosiaan vinkkejä junamatkailuun. Suunnitelmissa olisi seitsemän tunnin rypistys Helsingistä Ouluun 6kk ja 3v viikareiden kanssa.

InterCityllä matkaan menee n. 7h.. huh huh.. Miten ajan saa kulumaan? Mitä kannattaa ottaa mukaan?

Inter Cityissähän on ne leikkivaunut, kannattaako varata paikat leikkitilan läheltä vai ns. perhehytistä? Onko perhehytit siellä leikkivaunun alakerrassa? Entä missä lastenvaunuja voi säilyttää? Voiko vaavi nukkua päikkärit vaunuissa? Mitenkähän molempien valvonta onnistuu (olen siis matkalla poikien kanssa yksikseni) jos toinen nukkuu ja toinen haluaa leikkiä leikkitilassa?

En halua vaikuttaa uusavuttomalta, varmasti osaan ratkoa ongelmat paikan päällä tyydyttävästi, mutta kaipailisin niitä kullanarvoisia vinkkejä junamatkailun veteraaneilta :-)

Kiitos vitseliäille!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa leikkivaunuissa en ole matkustanut, mutta ainakin aiemmin ic:n leikkitila on ollut siellä yläkerrassa ja perhehytti alakerrassa.

Olen matkustanut kahden lapsen kanssa myös tavallisessa pikajunassa ja ic:n allergiahytissä, joten kokemusta on itselläni " virikkeettömistäkin" matkoista - tosin vain parin tunnin matkalta.

Evästä tietty kannattaa varata, perhehytissä on pieni pöytäkin, joten ehkä jotain omaa piirrustusvälinettä ja kirja myös isommalle. Junissa olevat kirjat ja välineet voi olla mitä sattuu, en tosiaan tiedä, miten hyviksi ovat uusitut leikkivaunut laittaneet.

Jos sinulla on mahdollista ottaa esim. rintareppu tai kantoliina pienemmän kantamista varten, niin se olisi hyvä, meillä isompi hieman on pelännyt junissa liikkumista etenkin niissä vaunujen väleissä, joten on hyvä olla itsellä vapaat kädet auttaa isompaakin.

Vaunuille on ic:ssä matkatavarasäilytys pisteessä ollut varattuna lokero, johon vaunut mahtuu yleensä kasattuna. Kerran olen vienyt vaunut pyöräpaikalla, kun vaunusäilytys olisi ollut paikastamme kaukana. Perhehyttiin on muistaakseni muutama porras noustavana, joten vaunujen taiteilu sinne voi olla oma projektinsa, eikä hytti sinällään erityisen tilavaakaan ole, elleivät ole uusituissa leikkivaunuissa sitä muuttaneet. Meillä nuorimmainen on päiväunensa nukkunut junassa turvakaukalossa, koska se ollut pakko viedä kotoa mennessä, että kuljetukset mummolassa ovat sujuneet.Kätevä voisi olla myös nukuttaa vaunujen kantokoppaan, jos teillä on vaunuissa sellainen.

Itse en liikkuvassa junassa ole uskaltanut isompaa juurikaan päästää " vahtimatta" leikkimään, koska kulku ei kuitenkaan erityisen tasaista ole ja ainakin vanhoissa ic:n leikkipaikoissa koko leikkipaikka on ollut mielestäni tosi vaarallisesti portaiden lähellä ( portaissa kuitenkin portti)ja pienikin se leikkitila on ollut. Nykyisin tila kai on isompi niissä uusituissa vaunuissa.

Toivottavasti vinkeistä edes jotain apua on.Mukavaa matkaa teille!

T: Elovena ja pojat 2v 9kk ja 9 kk

Vierailija
2/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kirjoitanpa kuitenkin.

Poikamme oli reilut 4 kk, kun viime kesänä matkustimme Oulusta Helsinkiin.

Oulu- Helsinki välillä meillä oli paikat palveluvaunusta eli siitä missä on pyörätuolipaikat, leikkivaunu yläkerrassa yms. Vaunumme saivat, onneksi, olla koko matkan siinä pyörätuolipaikalla, joten vauva nukkui vaunuissa. Vaunut pitää kuitenkin varautua siirtämään jos joku tulee siihen pyörätuolilla, koska heillehän se on oikeasti tarkoitettu.Me itse istuimme siinä pyörätuoli- ihmisten avustajien paikoilla. Tähän ei kuitenkaan kannata luottaa, koska etenkin sesonkiaikaan kuten kesällä perheitä voi olla paljonkin liikkeellä, ja niitä vaunuja täten myös. Kannattaa varata liput etukäteen hyvissä ajoin.

Imetys oli vähän hankalaa, koska vauvamme ei oikein meinannut suostua syömään kun oli niin paljon meteliä ja liikettä. Yritin sitten aina löytää jonkun rauhallisemman sopen. Mutta muuten meni hyvin matka.

Helsinki- Oulu välille saimme allergiahytin. Perhehyttejä ei ollut vapaana kuten ei menomatkallakaan.

Vaunut jätimme palveluvaunuun, mutta kantokopan otimme hyttiimme. Siinä vauva nukkuikin.

Tuo allergiahytti oli hyvä juttu, kun siellä saimme olla rauhassa ja imetyskin onnistui siellä hyvin.

Vaunuja on muuten usein paljonkin pitkin käytäviä ja mihin vaan mahtuukin. Olemme menneet myös lyhyempiä matkoja junalla.

Nuo junat millä menimme oli IC- junia. Ja niillä on kyllä parhain mennä vaunujen kanssa ja sitä VR: ltä suositellaankin.

Vaunujen kanssa mennään siitä palveluvaunusta sisään.

Leikkivaunu on yläkerrassa eikä siellä kyllä paljon leluja ole, siis irrallisia. Tai ainakin viimeksi kun menimme, maaliskuussa, niin siellä oli kirjoja ja sitten muuten lelut oli sellasia mitkä on kiinteänä kiinni lattiassa tms. Eli ehkä leikki- ikäiselle kandee ottaa jotain omiakin leluja. Liukumäki oli ja semmonen junasysteemi.

Palveluvaunun vessassa on hoitotaso ja pullonlämmitin, jos sellaista tarvii.

Mitäs muuta.... Noh, ei tuu nyt muuta mieleen...:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne varmaan vaunut mahtuisi, mutta sinun on kyllä hankala yksin ne sinne saada.

Vierailija
4/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kätevä, kun olin vauvan ja matkatavaroiden kanssa junamatkalla. Hyvät on VR:n palvelut ,mutta pieni miinus sangen tilavan vessan hoitotasolle ,joka oli luikas ja huteran oloinen.

Vierailija
5/10 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaks lasta ja olen siitä lähtien matkustanu junalla lapsen kanssa kun esikoinen oli pieni vauva. Matkana on aina ollut Turku-Oulu ja toisinpäin.

Silloin kun esikoinen oli pieni tykkäsin matkustaa niilla vanhoilla tavallisilla pikajunilla. Niissä oli mun mielestä ihan loistava se leikkivaunu kun oli ne tilavat hytit. harmi kun niitä ei enää ole, koska matkustaisin paljon mielummin sellasella.

Kun esikoinen oli 5v ja toinen lapsi 6viikkoa vanha, matkustin yksin heidän kanssaan ICllä. Matka meni yllättävän hyvin. Meillä oli varattuna sellainen kahden hengen " hytti" . Ne on mun mielestä käteviä koska sitten tietää et saa istua rauhassa koko matkan. Vauvan vaipan vaihdoin siinä hytin pöydällä.

Toinen reissu molempien lasten kanssa oli sillai et mun äiti ja pikkuveli oli myös mukana. Silloin meillä oli varattuna se perhehytti. Se oli helppo reissu, kun leikkitilat on siinä samassa vaunussa niin esikoinen sai käydä siellä yksin leikkimässä.

En varais itse sitä perhehyttiä jos tarvitsisin vain kaks paikkaa. Yhden aikuisen kanssa saa vaan yks lapsi paikan. Siinä kun on sit se vaara et sinne tulee joku toinenkin äiti tai isä jolla voi myös olla kaks lasta tai enemmän, jos meinaan ite haluais olla vähän rauhallisemassa paikassa.

Viimisin junamatka oli pari viikkoa sitten kun tultiin Oulusta Turkuun. Esikoinen täyttää kohta 6 ja poika ens viikolla 9kk.

Olen alkanu nyt varaamaan paikat aina siitä vaunusta missä on se leikkitila, mutta toisesta päästä. Poika nukku hyvin kahet päikkärit matkalla. olen tehny sillai et laitan makuupussin penkille ja poika nukkuu siinä ja itse istun viereisellä penkillä, esikoinen istuu sitten sellasella penkillä mikä on vapaana :)

Ruoan olen käyny lämmittämässä ravintolavaunussa, se on leikkivaunusta heti seuraava.

Vaunut on aina olleet siellä niille varatussa paikassa. ja kyllä niitä vaunuja sinne ihan reilusti mahtuu; viimeks siellä oli 5 vaunut :)

Paljon evästä ja tekemistä isommalle lapselle mukaan. Ja käsien desinfiointi-aine myös mukaan.

Kannattaa pakata kaikki tarpeellinen yhteen reppuun (vauvan ruoat, vaipat, puhdistuspyyhkeet, vara-vaatteet, ym.), ja isomman lapsen puuhat ja eväät hänelle omaan reppuun :)

HYVÄÄ MATKAA

Vierailija
6/10 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos kaikille vastaajille!! Onpa tullut hyviä vinkkejä. Varsinkin Saskun neuvot paikan valinnasta kuulostavat järkeenkäyville: paikka leikkivaunusta mutta kauempaa. Vaavi saa ehkä nukuttua ja esikoinen voi samalla leikkiä kun on kuitenkin näköetäisyydellä. Hienoa! Eikun lippuja varaamaan!

Ja lisävinkkejäkin otan vielä mielellään vastaan :-) Parasta junatekemistä kolmevuotiaalle puuhapetelle?

Vierailija
7/10 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin tammikuussa juuri samanikäisten lasteni kanssa Riihimäeltä Ouluun. Meillä oli paikat leikkivaunusta, käytävän keskivälistä. Vauva nukkui unet x 2 makuupussissa, esikko viihtyi leikkipaikalla. Meillä oli hänelle piirustuspaperia ja kyniä mukana sekä pientä naposteltavaa (mm. rusinoita), joitten parissa myös aikaa meni. Kaikenkaikkiaan yllättävän nopeasti matka taittui :)

Vaunut meillä oli leikkivaunun alakerroksessa, jossa paikka kaksille vaunuille. Myös matkalaukkua säilytin alakerroksessa olevassa lokerikossa.

hyvää matkaa!!

Vierailija
8/10 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon vain että muistathan ettet jätä vauvaa vaunuun vartioimatta. Jos juna joutuu hätäjarruttamaan vaunut lähtevät kuin ohjus ja vauva siinä mukana. ja vaunujahan ei sitten saa siinä kulkuväylällä säilyttää.

Vierailija
9/10 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan voi kysyä henkilökunnalta jos jokin askarruttaa. :)

Ainakin meille on sattunut kivoja konduktööreja, joilta olemme kysyneet esim, että mihin laittaa vaunut, kun kerrankin oli varmaan seitsemät vaunut ja niistä yhdet tuplat, meinas olla vähän tilanongelmaa. Ystävällisesti ovat auttaneet. :)

Vierailija
10/10 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tosi hyviä vinkkejä on tullut. Ajattelin kysäistä onko joku sattunut

matkustamaan vauvan kanssa Ruotsissa, kun itselläni on sellainen reissu piakkoin edessä. Mennään ilmeisesti sellaisella junalla jossa ei ole erityistä lastenvaunua, taisi olla Inter-city jollen väärin muista. Eli samat asiat kiinnostavat myös Ruotsin junista - miten mahtuvat rattaat, onko jokin erityinen sisäänkäynti josta vaunuilla pääsisi hyvin sisään jne.? Yksi asia mitä mietin on minkälaiset paikat kannattaa varata junasta, siis onko jokin paikka joka olisi erityisen hyvä vauvan kanssa matkustavalle?

t. Sirita