Turvatarkastus vauvan kanssa sujuvasti
Olen lähdössä 5 kk:n ikäisen vauvan kanssa reissuun yksin ja ottaisin mielelläni vastaan hyvät vinkit, joilla saada lentoasemilla turvatarkastus sujuvasti läpi. Nuo uudet määräykset 6.11 alken näistä vauvanruoista on vielä tarkistamatta/varmistamatta, mutta ne saan selville. Kaipaan lähinnä käytännön vinkkejä
- saako vauva olla rintarepussa?
- saako vauva olla rattaissa, jos ne saan viedä portille asti?
- tarkastetaanko rattaat erikseen?
- vauva sylissäkö menen portin läpi?
- saahan vauvalla olla " omat" käsimatkatavarat?
Nämä nyt äkikseltään tulivat mieleen...
Tuo ketju vauvan kanssa matkustamisesta on ollut aivan loistava apu muutoin. Kiitos sen alulle laittajalle ja vinkkejä sinne lisänneille.
Viikon päästä Espanjaan lentävät äippä ja Ella
Kommentit (9)
Näin turvatarkastajan roolissa kerron ohjeita eli
-lapsella saa olla omia matkatavaroita
-rattaat menevät ruumaan, ei kannata viedä henkilötarkastusportille asti (turhaa edestakaisin soutamista sitten rattaiden kanssa)
-kaikki ruoat ym. menevät myös läpivalaisun läpi, ei aiheuta minkäänlaista vaaraa elintarvikkeille
-lapsi on helpoin viedä portin läpi sylissä, mutta rintareppua voidaan myös käyttää
-helpottaaksesi vielä tarkastusta käytä vaatteita ja kenkiä, joissa mahdollisimman vähän metallia (vyöt, vetoketjut ym.)
Toivotan oikein hyvää ja rentouttavaa lomaa!
-brabus80 ja tyttö 2kk-
toi rattaiden ruumaan laittaminen on hankalaa, varsinkin kun me ollaan lähdössä yölennolla Brasiliaan. En sit tiiä mihin laittasin pojan 9kk nukkumaan jos rattaista pitää luopua niin aikasin :( Se on jo niin isokin, että ei sitä nukkuma-asentoon kantoliinaan enää saa mahdutettua.
Me asumme ulkomailla, joten säännöllisesti tulee lennettyä Suomeen ja takaisin. Meillä on aina ainakin yksi koneen vaihto Euroopassa. Em. seikkojen takia ostimme tytön ollessa 10 kk ikäinen sateenvarjorattaat (isot rattaat joutuu laittamaan ruumaan). Olen aina saanut ottaa ne portille asti (turvatarkastuksessa menevät läpivalaisun kautta) ja välilaskukentällä ne on toimitettu tuloportille tai annettu koneen vieressä jos on bussikuljetus. Eli koneen vaihto on onnistunut sujuvasti kun ei tarvitse kantaa jo isoa lasta kilometritolkulla kentällä. Kerran olen saanut rattaat koneeseen asti kun vaihtoaika oli niin lyhyt seuraavalla kentällä. Useimmiten viimeisellä kentällä rattaat toimitetaan matkatavarahihnalle muiden matkatavaroiden seassa, mutta kannattaa tarkistaa asia.
Oli mukava saada vinkkejä, kiitos niistä :o)
Tuo ratasasia jäi askarruttamaan..Joudun helsinki-vantaalla odottelemaan koneen lähtöä n. 3 h ja ois kiva jos vois neitiä nukuttaa rattaissa tuossa välissä. Täytynee yrittää keskustella kentällä asiasta...
Mukavaa viikonloppua kaikille ja reissuun lähtijöille hyvää matkaa!
Ne saat ottaa koneeseen käsimatkatavarana, ja isot rattaat menevät ruumaan lähtöselvityksen yhteydessä. Ottaisin itse siis mukaan sekä pikkuiset sattarit että kunnon rattaat...
Hei,
tulimme juuri toissapäivänä Marokosta 5 kk tytön kanssa. Mennessä rattaat meni ruumaan ja otimme mukaan vain rintarepun, jossa tyttö kuljetettiin passintarkastusten ja turvatarkastusten lapi (turvatarkastuksessa jouduin tosin ottamaan pois repusta, kun mula oli takki välissä, eli jos haluat mennä turvatarkastuksen repun kanssa, niin älä jätän takkia väliin). Vaippalaukussa oli sitten viltti, jonka levitin lattialle ja siinä tyttö kelli konetta odotellessa.
Palatessa aikaa oli kuitenkin kentällä niin paljon, että päätimme ottaa mukaan myös vaunujen kantokopan. Siis pelkkä runko meni ruumaan ja kantokopassa vauva nukkuikin sitten lentokentän lattialla hyvin.
Etukäteen mietimme myös sateenvarjorattaiden ostoa. Mm. maclarenin rattaissa saa istuinosan täysin vaakatasoon ja siten lapsi voi nukkua hyvin. Jätettiin kuitenkin tällä kertaa ostamatta, kun haluttiin myös tuo koppa mukaan, kun sitä käytettiin sitten hotellissa vauvan sänkynä.
Kaikki meni hyvin, vaikka muakin lennot hieman jännitti. Onnea matkaan!
5 kuukautisen tytön kanssa, yleensähän vauvalle/alle 2-vuotiaalle saa koneeseen kopan joka on kiinnitetty seinään. Mutta toki se pitää pyytää tilatessaan lentoa.
Kantorepussa oli vauva ja kun kantoreppu piti laittaa läpivalaisuun niin turvatarkastuksessa olevat ihmiset pitivät vauvaa sen aikaa vaikka mulla olisi kyllä ollut muitakin apureita, mutta olivat heti valmiita auttamaan. Egyptissä kantoreppua ei tarvinut missään vaiheessa ottaa pois.
Pelkäsin kaikin puolin matkaa ensin mutta eipä siinä mitään ongelmaa ollut vaikka meillä oli perillä myös tosi pitkiä bussimatkoja.
Mulla oli oma käsimatkatavara kassi ja lapsella oma, joka oli täys maito ja ruokapurkkeja, muuta matkatavaraa sai lapsella olla 10 kg, joka meni ruumaan. Rattaat ja auton turvaistuin meillä meni ruumaan suoraan. Kun lentää muilla kuin lomalennoilla, niin silloin mielestäni lapsen matkasta pitää olla maksettu tietty prosentti osa että saa ottaa omia matkatavaroita, mutta sekin saattaa olla lentoyhtiö kohtaista miten menee.
Ihmiset ovat kovin avuliaita lentokentillä, kun matkustaa pienen lapsen kanssa eli apua saa, enkä itse ainakaan kokenut mitään hankalaksi, paitsi omat ajatukset ennen matkaa miten kaikki sujuu. Lähdemme pian uudelleen, nyt rohkein mielin.
Lensin lasteni (6v. ja 5 kk) kanssa kuukausi sitten Helsingistä Tukholman kautta Pariisiin.
Meillä meni näin:
-Helsingistä lähtiessä rattaat sain viedä portille ja sieltä ruumaan
-Tukholmassa en saanut rattaita ruumasta vaan vasta perillä Pariisissa
-Rattaat piti laittaa turvatarkastuksessa kasaan ja läpivalaisuun
-Vauva sylissä menin turvatarkastusportin läpi
-Rintareppu piti laittaa läpivalaisuun Tukholmassa, en siis saanut mennä vauva repussa portin läpi
-Pariisissa paluumatkalla en saanut viedä rattaita portille vaan jo lähtöselvityksessä ruumaan
-Mulla oli vauvan hoitolaukku kaikkine tarpeineen käsimatkatavaroissa
Mua jännitti hirveesti lasten kanssa yksin matkustaminen vielä kun oli koneen vaihto ja 3 tunnin odotus Tukholmassa. Kaikki meni kuitenkin loistavasti, lapset oli aivan älyttömän reippaita matkakavereita.
Hauskaa matkaa teille!