Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos perussuomalaiset: "Isovanhemmat eivät voi enää hoitaa lasta kotihoidon tuella"

Vierailija
09.10.2026 |

Kotihoidon tuen rajaus aiheuttaa myös sen, että tukea ei enää makseta, jos lapsen pääasiallisena hoitajana on lapsen isovanhempi.

Sosiaaliturvaministeri Karoliina Partasen (kok) mukaan isovanhemmat voivat silti osallistua hoitoon.

Kelan tietojen mukaan vuoden 2024 lopussa kotihoidon tukea maksettiin 920 lapsesta, joiden hoitajaksi oli ilmoitettu joku muu kuin lapsen vanhempi tai huoltaja.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas isovanhempi selviää ilman kotihoitotukia. Ja muillakin voi olla eläke.

Vierailija
62/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito maksaa yhteiskkunalle noin 13-14 000 vuosi.

Kotihoidontuki 3600 per vuosi.

Kyllä taas kannattaa. Työtä tekevän on pakko laittaa hoitoon ja nyt ei käy edes se mummo. 

Voi jestas. Mutta se kotona oleva ei tienaa sitä palkkaa mistä yhteiskunta saisi veroja. Jos lisäisit sen laskelmaasi.

Sen kotona olevan tilalla on joku sijainen, joka saa palkkaa ja maksaa veroja. Ei yhteiskunta häviä siinä mitään, jos lapsia hoidetaan kotona. Joku työtön saa siksi aikaa sijaisuuden kun vanhempi on hoitamassa lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??

Mäkin ihmettelin tätä. Eli en edes tiennyt, että vanhemmat voivat palata töihin jättäen lapsen kotiin ja silti vetää kotihoidontukea ja merkitä saajaksi mummon. Mielestäni tällaisesta vaihtoehdosta ei ole ikinä ääneen edes puhuttu.

Tässä ovat ahnurit taas keskineen keinon kupata yhteisiä rahoja tavalla johon niitä ei oltu tarkoitettu ja nyt uhriutuvat kun porsaanreikä tukitaan.

Vierailija
64/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen luullut aina että se on VAIN äidille tai isälle.

Vierailija
65/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

Lapsenvahti on eri asia kuin hoitaja. Isovanhemmat ovat AINA hoitaneet lastenlapsensa ilmaiseksi.

Vierailija
66/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tutulla neljä hoitolasta ja nuorin on 10:kuukautta vanha. Siellähän se pienen lapsen paikka onkin.

Vierailija
67/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

Lapsenvahti on eri asia kuin hoitaja. Isovanhemmat ovat AINA hoitaneet lastenlapsensa ilmaiseksi.

Mutta ei vanhempien työajalla vaan antamalla vanhemmille levähdystaukoja.

Vierailija
68/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??

Mäkin ihmettelin tätä. Eli en edes tiennyt, että vanhemmat voivat palata töihin jättäen lapsen kotiin ja silti vetää kotihoidontukea ja merkitä saajaksi mummon. Mielestäni tällaisesta vaihtoehdosta ei ole ikinä ääneen edes puhuttu.

Tässä ovat ahnurit taas keskineen keinon kupata yhteisiä rahoja tavalla johon niitä ei oltu tarkoitettu ja nyt uhriutuvat kun porsaanreikä tukitaan.

Kupata rahoja? Paljonko sä luulet sen tuen olevan? Miten niin ei ole tarkoitettu? Se raha maksetaan siitä ettei lapsi vie päiväkotipaikkaa ja se on murto-osa siitä mitä päikkypaikka maksaa. 

Vierailija
69/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa valittamista kun väitän että isovanhemmat ovat hoitaneet ilmaiseksi kautta aikojen. Anoharva on rahastanut kotihoidontuen. Tiedän niin monta tapausta että voi päätellä,

Vierailija
70/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa valittamista kun väitän että isovanhemmat ovat hoitaneet ilmaiseksi kautta aikojen. Anoharva on rahastanut kotihoidontuen. Tiedän niin monta tapausta että voi päätellä,

Ihan jokainen sen kotihoidontuen on nostanut. Se vain on niin pieni raha, että isovanhempi ei sitä yleensä ota vastaan vaan ”jättää” vanhemmille. 

Vierailija
71/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ahneutta vaatia että eläkeläinen joituisi ilmaiseksi hoitajaksi. Päiväkotiin vaan.

Vierailija
72/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se lapsen hoitaja ilmoittaa? Tuleeko tästä myös , että vaihdetaan hoitajien nimet keskenään. Sinun vanhemmat muka hoitaa minun lasta ja minun sinun lasta. ?

Vierailija
73/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään mummoa joka hoitaisi lapsenlasta kun vanhemmat on töissä. Se on yhteiskunnan  tehtävä järjestää hoitopaikka. 

Vierailija
74/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet.

Vierailija
75/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hoitaa työttömänä lapset kotona ja rahaakin tulee paljon enemmän eikä pelkoa joutua edes töihin.

Vierailija
76/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen luullut aina että se on VAIN äidille tai isälle.

Niin se onkin. Se vanhempi hankkii sillä perhepäivähoitajan tsi isovanhemman tai muun hoitsjsn, jos ei itse hoida. Toki tuo kattaa murto-osan hinnasta. 

Vierailija
77/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Törkeetä rahastaa tuostakin. Hyvä kun saatiin nää lusmut kuriin. Vanhemmat hoitakoot itse lapsensa tai laittakoon päiväkotiin. Päiväkodit on hyviä paikkoja. Nämä mummon tai äidin kanssa kotona kasvaneet ovat aina todella pahasti jälkeenjääneitä eivätkä osaa sosiaalisia taitoja. Pelkäävät muita ihmisiä. Ja turha väittää muuta, olen niin monta kertaa nähnyt tämän. 

Vierailija
78/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein! Törkeetä rahastaa tuostakin. Hyvä kun saatiin nää lusmut kuriin. Vanhemmat hoitakoot itse lapsensa tai laittakoon päiväkotiin. Päiväkodit on hyviä paikkoja. Nämä mummon tai äidin kanssa kotona kasvaneet ovat aina todella pahasti jälkeenjääneitä eivätkä osaa sosiaalisia taitoja. Pelkäävät muita ihmisiä. Ja turha väittää muuta, olen niin monta kertaa nähnyt tämän. 

😂 Huomaa että olet vähän alempaa kastia. Meidän piireissä kukaan ei laita lasta päiväkotiin ja lapset on kaikki erittäin hyvin kasvatettuja, sosiaalisia ja pärjäävät koulussa jne. 

Vierailija
79/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 Huomaa että olet vähän alempaa kastia. Meidän piireissä kukaan ei laita lasta päiväkotiin ja lapset on kaikki erittäin hyvin kasvatettuja, sosiaalisia ja pärjäävät koulussa jne. 

Hienosti hoidettu bussikuskin palkalla.

Vierailija
80/83 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti hoidettu bussikuskin palkalla.

Voi kuule. Kyllä se on rikkaiden hommaa hoitaa lapset kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi