Kiitos perussuomalaiset: "Isovanhemmat eivät voi enää hoitaa lasta kotihoidon tuella"
Kotihoidon tuen rajaus aiheuttaa myös sen, että tukea ei enää makseta, jos lapsen pääasiallisena hoitajana on lapsen isovanhempi.
Sosiaaliturvaministeri Karoliina Partasen (kok) mukaan isovanhemmat voivat silti osallistua hoitoon.
Kelan tietojen mukaan vuoden 2024 lopussa kotihoidon tukea maksettiin 920 lapsesta, joiden hoitajaksi oli ilmoitettu joku muu kuin lapsen vanhempi tai huoltaja.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??
Kukaan isovanhempi ei ollut lasten täysipäiväinen hoitaja viitenä päivänä viikossa ja vielä ilmaiseksi.
On ollut. Ennen oli paljon kotirouvia. Minunkin isoäitini hoitanut minua ja sisaruksiani pitkät ajat ihan ilman mitään kotihoidontukia. On sekin, että pitäisi nyt maksaa isovanhemmalle oman lapsenlapsen hoitamisesta. Ihmiset vaatii et yhteiskunta maksaa AIVAN KAIKESTA myös perheen sisäisistä asioista. Isovanhempi voi kieltäytyä hommasta. Tietysti jos on itse aikanaan saanut paljon apua on ns. hoitovelkaa.
Nykyään ei ole paljon kotirouvia. Sen lisäksi ennen lapset oli vaan hoidossa, ei heidän kanssaan tehty mitään. Sellainen lapsi oli täysi tumpelo sosiaalisilta taidoiltaan koulun alkaessa.
Ihan hyvä että lopetetaan tämmöinen porsastelu ja yhteisten varojen kuppaus. Isovanhemmat hoitakoot ilmaiseksi omia lapsenlapsiaan jos hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia
Silloin ei pidä maksaa myöskään päivähoitopaikasta mitään ja vanhemmat maksavat sen kokonaan, eli noin 1200€/kk. Kotihoidontuki on todella tärkeä ja sitä pitäisi nimenomaan nostaa ja reilusti, errä useampi lapsi tulisi hoidettua kotona.
Jos vanhempia on kaksi niin kyllä yhden palkalla elää vanhempainrahakauden perään jonkun aikaa. Ne on arvovalintoja. Sitten ei voi tietty ottaa isoa asuntolainaa tai tuhlailla, mutta pärjää. Minä pihistelin mieluummin kun vein lapsen sinne ok:n tehotuotantolaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??
Kukaan isovanhempi ei ollut lasten täysipäiväinen hoitaja viitenä päivänä viikossa ja vielä ilmaiseksi.
Mun vanhemmat hoitivat vanhimman siskoni kolmea lasta kokopäiväisesti viitenä päivänä viikossa ilmaiseksi.
Kuinka monen vuoden ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut. Ennen oli paljon kotirouvia. Minunkin isoäitini hoitanut minua ja sisaruksiani pitkät ajat ihan ilman mitään kotihoidontukia. On sekin, että pitäisi nyt maksaa isovanhemmalle oman lapsenlapsen hoitamisesta. Ihmiset vaatii et yhteiskunta maksaa AIVAN KAIKESTA myös perheen sisäisistä asioista. Isovanhempi voi kieltäytyä hommasta. Tietysti jos on itse aikanaan saanut paljon apua on ns. hoitovelkaa.
Nykyään ei ole paljon kotirouvia. Sen lisäksi ennen lapset oli vaan hoidossa, ei heidän kanssaan tehty mitään. Sellainen lapsi oli täysi tumpelo sosiaalisilta taidoiltaan koulun alkaessa.
Tässä puhuttiin mitä oli ENNEN. Luetun ymmärtäminen. Vielä muutama vuosikymmen sitten valtaosa lapsista oli kotihoidossa. Ihan fiksuiksi kasvoivat. Ihmisillä joku ihme ideaali kuva pk:sta. Kolmessa olen ollut töissä. Säilytyspaikkoja ne on. Ei siellä opi kuin parkumaan ja puhumaan rumia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että lopetetaan tämmöinen porsastelu ja yhteisten varojen kuppaus. Isovanhemmat hoitakoot ilmaiseksi omia lapsenlapsiaan jos hoitavat.
Ei hoideta. Oikeisto ei meitä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla kuin puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa ja puolison tulot vaikuttaa toisen etuihin, niin yhtä lailla on reilua edellyttää että isovanhemmat hoitavat lapsenlapset ilmaiseksi eivätkä hae yhteiskunnalta korvausta. Moni on eläkkeelläkin, eli eivät jää töistä pois hoitamisen takia.
Ei he sitä haekaan vasn se maksetaan vanhemmalle, joka ostaa sillä hoitoa lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia
Silloin yhteiskunta voisi myös verottaa oleellisesti vähemmän ja antaa ihmisten hoitaa omat asiansa. Äänestän heti puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä hoidatte tai jätätte hoitamatta kunhan siihen ei yhteiskunnan varoja enää anneta.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelin tätä. Eli en edes tiennyt, että vanhemmat voivat palata töihin jättäen lapsen kotiin ja silti vetää kotihoidontukea ja merkitä saajaksi mummon. Mielestäni tällaisesta vaihtoehdosta ei ole ikinä ääneen edes puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito maksaa yhteiskkunalle noin 13-14 000 vuosi.
Kotihoidontuki 3600 per vuosi.
Kyllä taas kannattaa. Työtä tekevän on pakko laittaa hoitoon ja nyt ei käy edes se mummo.
Voi jestas. Mutta se kotona oleva ei tienaa sitä palkkaa mistä yhteiskunta saisi veroja. Jos lisäisit sen laskelmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei pidä maksaa myöskään päivähoitopaikasta mitään ja vanhemmat maksavat sen kokonaan, eli noin 1200€/kk. Kotihoidontuki on todella tärkeä ja sitä pitäisi nimenomaan nostaa ja reilusti, errä useampi lapsi tulisi hoidettua kotona.
Jos vanhempia on kaksi niin kyllä yhden palkalla elää vanhempainrahakauden perään jonkun aikaa. Ne on arvovalintoja. Sitten ei voi tietty ottaa isoa asuntolainaa tai tuhlailla, mutta pärjää. Minä pihistelin mieluummin kun vein lapsen sinne ok:n tehotuotantolaitokseen.
Ei töistä voi jäädä pois. Taisit olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kotihoidontuki on tosi pieni raha, joten sen maksaminen ei ole keltään pois. Näin olisi vaikka se tuplattaisiinkin. Se ei elintasoa nosta yhtään, mutta jos sen vuoksi ei lasta vie päiväkotiin ja niin säästä kaikkien rahoja, korvaus on perusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kalliimpi laitaa kunnalle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito maksaa yhteiskkunalle noin 13-14 000 vuosi.
Kotihoidontuki 3600 per vuosi.
Kyllä taas kannattaa. Työtä tekevän on pakko laittaa hoitoon ja nyt ei käy edes se mummo.
Voi jestas. Mutta se kotona oleva ei tienaa sitä palkkaa mistä yhteiskunta saisi veroja. Jos lisäisit sen laskelmaasi.
Siitä maksetaan verot. Pienipalkkaista enemmän vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä hoidatte tai jätätte hoitamatta kunhan siihen ei yhteiskunnan varoja enää anneta.
No kun menee. Päivähoito maksaa ja vain osan maksaa vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelin tätä. Eli en edes tiennyt, että vanhemmat voivat palata töihin jättäen lapsen kotiin ja silti vetää kotihoidontukea ja merkitä saajaksi mummon. Mielestäni tällaisesta vaihtoehdosta ei ole ikinä ääneen edes puhuttu.
Miten tuota edes valvotaan, että hoitaako se mummo oikeasti sitä lasta kotona? Ihan turha tuki joka sietääkin lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin mitä oli ENNEN. Luetun ymmärtäminen. Vielä muutama vuosikymmen sitten valtaosa lapsista oli kotihoidossa. Ihan fiksuiksi kasvoivat. Ihmisillä joku ihme ideaali kuva pk:sta. Kolmessa olen ollut töissä. Säilytyspaikkoja ne on. Ei siellä opi kuin parkumaan ja puhumaan rumia.
Tutkimus: Kotihoito lisää lasten kehitysongelmia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005699780.html
Parempi pistää lapset varhaiskasvatuksen piiriin!
Kyllä tääällä on tyhmää sakkia. Yrittäkää nyt edes selvittää päivähoidon hinta ja vähentäkää siitä vanhempien maksama summa.
Tänä vuonna eläkkeelle pääsevät ovat 65-vuotiaita. Ei sen ikäinen jaksa vahtia vauvaa tai vilkasta taaperoa 10 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Eihän siinä pääse koskaan minnekään hoitamaan omia asioita.