Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos perussuomalaiset: "Isovanhemmat eivät voi enää hoitaa lasta kotihoidon tuella"

Vierailija
09.10.2026 |

Kotihoidon tuen rajaus aiheuttaa myös sen, että tukea ei enää makseta, jos lapsen pääasiallisena hoitajana on lapsen isovanhempi.

Sosiaaliturvaministeri Karoliina Partasen (kok) mukaan isovanhemmat voivat silti osallistua hoitoon.

Kelan tietojen mukaan vuoden 2024 lopussa kotihoidon tukea maksettiin 920 lapsesta, joiden hoitajaksi oli ilmoitettu joku muu kuin lapsen vanhempi tai huoltaja.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö se lapsen hoitaja ilmoittaa? Tuleeko tästä myös , että vaihdetaan hoitajien nimet keskenään. Sinun vanhemmat muka hoitaa minun lasta ja minun sinun lasta. ?

Ja hyöty oli mikä? 

Vierailija
82/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettava ehdotus. Näitä nyt tulee ihan peräjälkeen. Ttöttömiltä asunnot ja ruokarahat, eläkeikä niin korkealle että porukka ehtii kuolla ja sitten tämä 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

Lapsenvahti on eri asia kuin hoitaja. Isovanhemmat ovat AINA hoitaneet lastenlapsensa ilmaiseksi.

Mutta ei vanhempien työajalla vaan antamalla vanhemmille levähdystaukoja.

Kuka antaisi isovanhemmalle levähdystaukoja? No, ehkä tuo on väärä sana. Ei lasten hoito mitään lepoa ole. Mutta jonkinlainen tauko, nyt kun vuorotteluvapaakin on poistettu, ja eläkeikä vaan nousee. Kyllähän tuo mahdollisuus on "aina" ollut, ja tuen on saanut vaan, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Tuttujen perhe sai tuen, kun vanhemmat pystyi sumplimaan omat työvuoronsa ja lisäksi isovanhemmat auttoi niin, että lasta ei tarvinnut laittaa päiväkotiin. Itsekin olen omat lapseni hoitanut kotona 3v asti ja sen jälkeen isoäiti oli paljon apuna. Jos saan joskus lastenlapsia ja jos heidän vanhempia auttaa ja itse olen vielä siinä kunnossa, että kelpaan hoitajaksi, niin olin ajatellut, että voisin myös jäädä hetkeksi palkattomalle jossain kohtaa. Ja saada kotihoidon tukea.   Mutta turha näköjään tuollaisesta haaveilla. Painetaan töitä vaan hautaan asti. Mäkin julkisen puolen töissä, niin voi sen monin kertaisena saikkuinakin maksaa. Yksi päivä on joku 300-400e ja niitähän tulee, kun muutenkaan ei hengähdystaukoa saa, niin jaksaminen loppuu ja tulee fyysisiä vaivoja.

Vierailija
84/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee TÖIHIN!!!! Punikkipiru!

Se ei saatana ole yhteiskunnan asia maksaa demarieläkeloiseläjille jotta saavat sikailla ja lomailla yhteiskunnan piikkiin.

Uuh, PersuPoika kiihottui 😛 Joko on mällit lentäneet punikkia hokiessa?

Vierailija
85/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

No sitten sinne päiväkotiin kuormittamaan yhteiskunnan varoja. Niinkö haluat? Olen itse 61-vuotias ja tämä tuki halpa verrattuna mitä päiväkodissa oleva hoito maksaa. Mun lapset on lapsettomia.

Tämä. Ei tänne enää haluta tehdä suomalaisia lapsia jos kaikki yhteiskunnan palvelut ajetaan alas. Ehkäpä päättäjät haluavatkin että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon? Suomi on todellakin lapsivihamielinen maa

Vierailija
86/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kotihoidon tukea kun  hoidin kahta lastenlastani 5 päivänä viikossa. Korvaus oli n 400 euroa/kk. Ei luulisi perskokkarehallituksen jäsenten sitä kadehtivan mutta niin vaan näyttää olevan.

Ei kukaan kadehdi, mutta vitu*ttaa maksella veronmaksajana tällaisia rahoja. Miksi se on meidän muiden rasite, että sinä hoidat omia lapsenlapsiasi? Ei mikään ihme, että maa sukeltaa, kun ollaan pelkkää isoa sosiaalitoimistoa.

Vierailija
87/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten sinne päiväkotiin kuormittamaan yhteiskunnan varoja. Niinkö haluat? Olen itse 61-vuotias ja tämä tuki halpa verrattuna mitä päiväkodissa oleva hoito maksaa. Mun lapset on lapsettomia.

Tämä. Ei tänne enää haluta tehdä suomalaisia lapsia jos kaikki yhteiskunnan palvelut ajetaan alas. Ehkäpä päättäjät haluavatkin että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon? Suomi on todellakin lapsivihamielinen maa

Ei kai niitä muksuja yhteiskunnan elätettäväksi tehdä. Tsiisus.

Vierailija
88/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat saa eläkkeen. Voivat hoitaa sillä lapsenlapsia jatkossa, jos haluavat.

Vierailija
89/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin töissä ja nostin kotihoidontukea. Isäni kävi aamuisin ja iltapäivisin 30min-2h katsomassa kuopuksen perään ihan ilmaiseksi.

Vierailija
90/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä muksuja yhteiskunnan elätettäväksi tehdä. Tsiisus.

Haluatko lapsilisätkin poistettavaksi, sekin on sitä yhteiskunnan varoilla elämistä? Samaten ilmainen peruskoulu, infra, kirjastot, jne. Me kaikki olemme eläneet yhteiskunnan rahoilla enemmän tai vähemmän. Opintotuki, opintolaina, jne. On muuten halvempaa yhteiskunnalle kotihoito kuin lapsen vieminen päiväkotiin.

Mutta tosiaan, jos halutaan että suomalaisia lapsia syntyy jatkossakin niin kannattaa yhteiskunnan tarjota niitä palveluita. 

Vierailija
91/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??

Mäkin ihmettelin tätä. Eli en edes tiennyt, että vanhemmat voivat palata töihin jättäen lapsen kotiin ja silti vetää kotihoidontukea ja merkitä saajaksi mummon. Mielestäni tällaisesta vaihtoehdosta ei ole ikinä ääneen edes puhuttu.

Miten tuota edes valvotaan, että hoitaako se mummo oikeasti sitä lasta kotona? Ihan turha tuki joka sietääkin lopettaa.

Siis eikö kotihoidontuessa ole ollut se idea, että sitä maksetaan, jos lapsi ei ole päiväkodissa tai pph:lla hoidossa? Eli kun ei noilla tavoilla tuota kuluja yhteiskunnalle. Eli sinänsä sama hoitaako mummo, pappa, äiti vai isä, kunhan se ei ole päivähoitoa. Ei se mikään palkka ole kenellekään vaan vain pieni hyvitys siitä, että et kuormita päivähoitoa. Perhe ja isovanhemmat kai voi itse päättää miten tämä mahtava summa jaetaan.

Vierailija
92/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lopulta yllättävänkin yleistä, että isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan viitenä päivänä viikossa ja ihan ilmaiseksi. Sitä voi vaikkapa kutsua sukupolvien väliseksi solidaarisuudeksi. 

Vierailija
93/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kotihoidon tukea kun  hoidin kahta lastenlastani 5 päivänä viikossa. Korvaus oli n 400 euroa/kk. Ei luulisi perskokkarehallituksen jäsenten sitä kadehtivan mutta niin vaan näyttää olevan.

Saatiin kotihoidontukea kun oltiin vuorotöissä eri vuoroissa.

Vierailija
94/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lopulta yllättävänkin yleistä, että isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan viitenä päivänä viikossa ja ihan ilmaiseksi. Sitä voi vaikkapa kutsua sukupolvien väliseksi solidaarisuudeksi. 

Vaikka maksaisivat niin en antaisi jokapäiväisesti hoitaa.  Joku yksityiselämä sentään aikuisilla ihmisillä oltava.  

Vierailija
95/95 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kadehdi, mutta vitu*ttaa maksella veronmaksajana tällaisia rahoja. Miksi se on meidän muiden rasite, että sinä hoidat omia lapsenlapsiasi? Ei mikään ihme, että maa sukeltaa, kun ollaan pelkkää isoa sosiaalitoimistoa.

Hyvitys siitä ettei vie kalliiseen päivähoitoon vaan hoitaa kotona halvemmalla ja säästää näin yhteiskunnan varoja