Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos perussuomalaiset: "Isovanhemmat eivät voi enää hoitaa lasta kotihoidon tuella"

Vierailija
09.10.2026 |

Kotihoidon tuen rajaus aiheuttaa myös sen, että tukea ei enää makseta, jos lapsen pääasiallisena hoitajana on lapsen isovanhempi.

Sosiaaliturvaministeri Karoliina Partasen (kok) mukaan isovanhemmat voivat silti osallistua hoitoon.

Kelan tietojen mukaan vuoden 2024 lopussa kotihoidon tukea maksettiin 920 lapsesta, joiden hoitajaksi oli ilmoitettu joku muu kuin lapsen vanhempi tai huoltaja.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??

Kivahan se on saada ilmaista rahaa

Vierailija
22/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, Persut sai yli 50 prosenttia vaaleissa, okei okei, mielenkiintoista, Persut siis on pääministeripuolue, just just...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

Silloin ei pidä maksaa myöskään päivähoitopaikasta mitään ja vanhemmat maksavat sen kokonaan, eli noin 1200€/kk. Kotihoidontuki on todella tärkeä ja sitä pitäisi nimenomaan nostaa ja reilusti, errä useampi lapsi tulisi hoidettua kotona. 

Miksi pitäisi maksaa siitä että joku muu sukulainen kuin lapsen vanhempi, mahdollisesti eläkettä nauttiva, hoitaa lasta?

Vierailija
24/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin PS saa aikaan jotain hyvää

Vierailija
25/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voi maksaa itse lapsenvahtinsa niin kuin on aina tehty. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa sitä lapsenvahtia

Siksi tämä Suomi-niminen valtiontalous on kuralla aina huudetaan yhteiskuntaa maksumieheksi.

Vierailija
26/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri toki on kokkare,mutku persu on vassarin päässä.

Vierailija
27/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki pitäisi lopettaa tai rajoittaa reippaasti sen kestoa. Kannatan demareiden ja kokoomuksen aloitetta asiassa. 

Vierailija
28/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, vai muka itse maksavat hoidosta!

Kunnan maksuosuus: Vanhempien maksut kattavat vain pienen osan todellisista kuluista, ja loppuosa (yli 90 % kustannuksista) katetaan kunnan verorahoilla ja valtionosuuksilla.

Vierailija
29/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnan maksuosuus: Vanhempien maksut kattavat vain pienen osan todellisista kuluista, ja loppuosa (yli 90 % kustannuksista) katetaan kunnan verorahoilla ja valtionosuuksilla.

Yli puolet ei maksa euroakaan päivähoidosta, muutoksen aika on nyt.

Vierailija
30/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut voivat rauhassa itkeä ja uhriutua!

Vierailija
31/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet ei maksa euroakaan päivähoidosta, muutoksen aika on nyt.

Jäi vähän vajaaksi tuo vastaus, eli minkälainen muutos ja miten?

Vierailija
32/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset (valkoiset sellaiset) ovat maamme toivo.

Jos tahdomme pitää maamme valkoisena, on yhteiskunnan järkevää huolehtia näistä lapsista ja heidän pöivähoitokuluistaan, niin päiväkodeissa kuin isovanhempien hoidossakin.

Vierailija
33/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yhtään ymmärrä, miksi veronmaksaja yleensäkään on ruvennut maksamaan isovanhemmille omien lastenlasten hoitamisesta. Tuollainen tuki joutaakin lopetettavaksi.

Sun lapsista päiväkodissa maksetaan paljon enemmän. 

Vierailija
34/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki pitäisi lopettaa tai rajoittaa reippaasti sen kestoa. Kannatan demareiden ja kokoomuksen aloitetta asiassa. 

Ja millähän perusteella? 

Vierailija
35/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi tämä Suomi-niminen valtiontalous on kuralla aina huudetaan yhteiskuntaa maksumieheksi.

Maksatko itse lastesi hoidon? 

Vierailija
36/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten sinne päiväkotiin kuormittamaan yhteiskunnan varoja. Niinkö haluat? Olen itse 61-vuotias ja tämä tuki halpa verrattuna mitä päiväkodissa oleva hoito maksaa. Mun lapset on lapsettomia.

Vierailija
37/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei pidä maksaa myöskään päivähoitopaikasta mitään ja vanhemmat maksavat sen kokonaan, eli noin 1200€/kk. Kotihoidontuki on todella tärkeä ja sitä pitäisi nimenomaan nostaa ja reilusti, errä useampi lapsi tulisi hoidettua kotona. 

Miksi pitäisi maksaa siitä että joku muu sukulainen kuin lapsen vanhempi, mahdollisesti eläkettä nauttiva, hoitaa lasta?

Samaata suystä kuin sille vanhemmallekin maksetaan se ihan naurettava summa. 

Vierailija
38/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lailla kuin puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa ja puolison tulot vaikuttaa toisen etuihin, niin yhtä lailla on reilua edellyttää että isovanhemmat hoitavat lapsenlapset ilmaiseksi eivätkä hae yhteiskunnalta korvausta. Moni on eläkkeelläkin, eli eivät jää töistä pois hoitamisen takia.

Vierailija
39/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat hoiti lapsia ilmaiseksi ja ilman kustannuksia yhteiskunnalle. Milloin ihmiset on alkanut rahastaa tuosta??

Kukaan isovanhempi ei ollut lasten täysipäiväinen hoitaja viitenä päivänä viikossa ja vielä ilmaiseksi. 

On ollut. Ennen oli paljon kotirouvia. Minunkin isoäitini hoitanut minua ja sisaruksiani pitkät ajat ihan ilman mitään kotihoidontukia. On sekin, että pitäisi nyt maksaa isovanhemmalle oman lapsenlapsen hoitamisesta. Ihmiset vaatii et yhteiskunta maksaa AIVAN KAIKESTA myös perheen sisäisistä asioista. Isovanhempi voi kieltäytyä hommasta. Tietysti jos on itse aikanaan saanut paljon apua on ns. hoitovelkaa.

Vierailija
40/79 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kunnallinen varhaiskasvatus maksaa kunnalle keskimäärin noin 12 400 – 14 300 euroa vuodessa lasta kohden (pienemmissä kunnissa jopa yli 15 000 euroa vuodessa) 

Vanhempien osuus vs. kunnan osuus

• Asiakasmaksu: Vanhempien maksama kuukausimaksu on enintään 335 euroa kuukaudessa (kokoaikaisesta hoidosta nuorimmasta lapsesta 1.8.2026 alkaen), ja yli puolet perheistä maksaa jopa pienempää maksua tai ei mitään tulorajoista ja vapaapäivistä riippuen.

• Kunnan maksuosuus: Vanhempien maksut kattavat vain pienen osan todellisista kuluista, ja loppuosa (yli 90 % kustannuksista) katetaan kunnan verorahoilla ja valtionosuuksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän