Tilasin kestovaippoja.... osaako joku avustaa pääseekö näillä alkuun?
Eli tilasin kahdet villahousut ja harsoja. Riittävätkö nämä alkuun vai olisiko villahousujen sisään tarvinnut muutakin?
Sitten tilasin vielä yhdet kuoret, jonka sisälle voi ilmeisesti laittaa myös harsoja????
Ihan hukassa olen vielä, mutta jos näillä kokeilisin tuon tulevan vaavin kanssa kertakäyttövaippojen lomassa. Vai olisiko jotakin vinkkiä antaa lisäksi mikä tekisi kestoilusta mukavamman?
Kommentit (7)
Noilla pääsee jo ihan hyvin alkuun, harsoja kannattaa varata reilusti, että ei ihan heti pääse loppumaan, jos vauva kakkaa usein. Maitokakkapaperi (paksumpaa kuin riisipaperi) helpottaa harsojen vaihdossa, kun ei kaikki maitokakka ole vaipassa vaan siinä paperissa. Tätä löytyy ainakin Ruohonjuuren nettikaupasta.
Tosiaan noi villahousut on pienellä mukavat, mutta tietty hieman haastavammat puhdistaa kuin nuo kuoret, jotka voi muun pyykin oheen heittää pesukoneeseen. Ei ehkä ihan mitään NB kokoisia kuoria kannata monia hankkia, kun ne saattavat jäädä nopeasti pieneksi.
ja hyvin toimi. Aika pian otin mukaan nauhavaipat, taittelen harson pötköksi ja laitan sen imuksi nauhavaipan sisään. Vauva on nyt 6kk ja tämä systeemi on edelleen käytössä. Villakuorten kanssa saa vaan olla tarkkana ettei vahingossa tule pesseeksi liian lämpimässä vedessä, silloin ne huovuttuvat pilalle.
Itse hankin pienemmän koon harsoja vastasyntyneelle, sillä ainakin Ruskovillan harsot ovat minun mielestäni aika isoja ihan alkuun. Äitiyspakkauksen harsotkin ovat muuten alussa oikein hyviä, vaikka niitä paljon parjataan. Harsojen kanssa voit kuitenkin varautua siihen, että maitokakkaa löytyy alussa vähintään villahousunpuntista, siksipä suosittelen hankkimaan sappisaippuan, jos et ole sellaista jo hankkinut.
Minä olen tykännyt vaipattaa harsoilla ja villahousuilla, mutta kaikki eivät tosiaankaan ihastu niihin systeemeihin. Jos et käytännössä tykkääkään harsoista, älä luovu kokonaan kestovaippa-ajatuksesta, vaan kokeile jotain muuta esim. taskuvaippoja.
Millainen on nauhavaippa? Ja sitten myös muillekkin kysymys että millaiset kestikset parhaat n.10kk ikäiselle kovasti hikoavalle ja paljon pissaavalle? Kiitos jo etukäteen.
Alkuun noilla pääsee kyllä. Muistathan pestä harsoja ennen käyttöönottoa, jotta imukyky paranisi.
Meillä aloitettiin harsoilla ja PUL-kuorilla. Villahousut hankin tytölle vasta myöhemmin, nekin yökäyttöön. Mä en ole saanut vielä taskuvaippaherätystä vaan olen harsojen ja taittoflanellien lisäksi hankkinut muotoonommeltuja sisävaippoja.
Tyttö on nyt puolivuotias, ja harsot ovat edelleen kovassa käytössä. Harson väliin voi sujauttaa frotee- tai flanelli-imua, ja onhan niitä muitakin, hamppua ja bambua esimerkiksi.
Ja nyt 4 vkoa vanha lapsi vaipatetaan taskuilla kuten isoveikkakin. Nuo oli mun mielestä paljon helpommat ja imevämmät.
Meillä vauva pissaa jo nyt niin paljon ettei harsot riittäneet kuin max tunnin vaihtovälille.
Uudet villahousut eivät välttämättä ole kovin pitävät, koska eivät ole vielä huopuneet. Samoin harsot vaatii useita ( monia kymmeniä pesuja ) ennen kuin ovat parhaassa imussaan. Lisäimuja saatat tarvita pian, siihen sopii vanhasta frotee pyyhkeestä leikatut lirpakkeet. Kestoillessa kannattaa muistaa, että kankaat paranevat pesujen myötä.
Kannattaa hankkia vaikka yksi kuorivaippa ( bumpy NB ), yksi taskuvaippa ja yksi sisävaippa, eli pääset kokeilemaan mikä on se teidän juttu.
Ja ekasta vastoinkäymisestä ei vielä kannata luovuttaa :) Kestoilu on ihanaa kun sen saa sujumaan :)
- OP, herra Käpy 4 vkoa 2 pvä ja isoveli " Iivari" 1v8kk ( kestopeppu myöskin )
Kyllä ainakin vastasyntyneellä riittää hyvin villahousut ja harsot. Ainakin meillä toimivat, tosin poika syntyi keskosena, mutta kuitenkin. Aika nopeasti siirryimme kuitenkin kuorivaippa+harsoyhdistelmiin päivisin. Öisin on käytössä paksumpi vaippasetti ja villahousut, koska se on ihanan hengittävä ja villa puhdistuu tuulettamalla jos ei ole kakkatahroja.
Jos olet kertakäyttövaippoja käyttänyt, niin saattaisit tykästyä täyttövaippoihin. Ne on helppo täyttää valmiiksi ja sitten vaihtaa, ei tarvitse harsoja taitella. Esim. kestovaippakauppa.com löytyy täyttövaippoja.Ja niitä voi tehdä itsekin.
Kannattaa ehkä ostaa muutama erilainen setti ja kokeilla mikä tuntuu käytössä parhaimmalta juuri sinulle ja vauvallesi ja ostella niitä sitten enemmän.
Tsemppia ja älä heti luovuta jos tuntuu tökkivän, koita jotain muuta vaihtoehtoa:)
T. Beijaflor ja Onni 6 kk