Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivi Räsänen jarruttaa eutanasian käsittelyä sotevaliokunnassa

Vierailija
08.10.2026 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hallituksen-edustajat-lahtivat-kave…

Pelkää, että eutanasialaki menee läpi eduskunnassa. Niinhän se pitää mennäkin,jos enemmistö haluaa! 

Kommentit (679)

Vierailija
661/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian sallimiseen liittyy merkittäviä riskejä

Mitä ne merkittävät riskit sitten ovat? 

Mm. kalteva pinta joka on nähty esim. Alankomaissa jo vuosia. Sieltä tuli juuri uutinen että 1-vuotiaalle lapselle tehtiin eutanasia.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012307209.html

Kyseessä oli vakavasti aairas ja kivuista kärsivät lapsi. Miksi hänen pitäisi kärsiä sairaan vakaumuksesi takia? Te hihhulit olette kuvottavia.

Vierailija
662/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todistanut läheiseni syöpäkuolemaa. Pienessä sairaalassa tai mikä pieni vuodeosasto olikaan vieraalla paikkakunnalla kaikui läheiseni tuskanhuudoista päiväkausiin ajan. Kipupumppuja kun ei kaikille riittänyt. Siinä teille suomalaista saattohoitoa. Itselläni on kuolinapteekki. 

Ratkaisu: kehitetään kivunhoitoa ja kustannetaan lisää kipupumppuja. 

Ratkaisuja on muitakin kuin eutanasia, jos vaan nähdään vähän vaivaa.

Joo, no, onko hyvinvointialueet saaneet lisää rahoitusta tätä varten? Voihan sitä haaveilla kehittämisestä, mutta kun se maksaa ja siihen ei olla valmiita. Sitten kun jokaiselle kuolevalle on paikka saattohoitokodissa (omassa asuinkunnassaan, ei missään huitsin Nevadassa) asianmukaisine kivunhoitoineen niin voin muuttaa mieltäni eutanasian suhteen. Sitä odotellessa kannatan eutanasiaa. 

Nykyisin ihminen saa myös valita kotona olemisen, ei ole pakkoa edes mennä saattohoitokotiin. Minun läheiseni oli ihan kotona loppuun asti ja  luonnollinen kuolema oli hyvin rauhallinen tapahtuma. Kaiken tarvittavan sai kotisairaanhoidosta.

Joopa joo. Minun läheiselleni ei tällaista mahdollisuutta tarjottu. Hän oli levoton, puhui siansaksaa, ei ollut millään tavalla tässä maailmassa, eikä häntä voinut jättää yksin. Huusi tuskissaan viimeiset päivänsä sairaalassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä saattohoidossa. Moni ihminen haluaa kuolla arvokkaasti ja siksi he ovat sairaalassa. . Voihan sitä mennä kuolemaan vaikka savannille apinaleipäpuun alle. Mutta sinne sairaalaan ne hakeutuvat kuolemaan, koska siellä on ihmisiä, jotka antavat hoitoa, sekä sairaalapappi joka kulkee kuolevan rinnalla ja voi antaa viimeisen ehtoollisen ja ripin. Pappi myös siunaa kuolleen sekä voi näyttää vainajan läheiselle onnettomuuden jälkeen. Kulkee lähimmäisen rinnalla. 

Kyllä ihmisen elämään kuuluu kipu. Me jo synnymme kivun kautta ja niin meidän on kuolemisenkin. Kun eläessä auttaa muita, ei jää vain murehtimaan kipujaan ja huoliaan. Se on arvokasta. Voi rukoilla itselle voimia ja luottaa että kerran kipu lakkaa. 

Oletko trolli? Onko sinusta sietämättömissä syöpäkivuissa huutaminen ok? Olet kyllä kamala ihminen 🤬🤬🤬 Et selvästikään ole koskaan nähnyt sietämättömissä kivuissa kituva ihmisiä...

Saattohoitovaiheessa ne makaavat kipupumpussa vuoteessaan tai ovat jo tajuttomia, eivätkä tiedä tästä maailmasta. 

Tiedätkö mitä vainajalle tehdään kun hän on kuollut? Olethan asiantuntija

Oma läheiseni oli tajuissaan vielä ennen viimeistä iltaa. Puhuikin.

Ei ollut kovissa kivuissa, kaikki sairaudet eivät ole sellaisia.

Vierailija
664/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi juku kun tää on vaikea aihe.

Mä sain pitää iskän puoli vuotta sen jälkeen kun iskä sairastui parantumattomasti. Jos iskä olisi valinnut kuoleman aikaisemmin siis ennen kuin keho ei enää toiminut ja kuolema tuli, meidän yhteiset kuukaudet olisi jääneet kokematta. Kaiken tuskan ja lopun odottelun keskellä, olimme läheisimmät kuin koskaan aikaisemmin. Puhuimme kaikesta. Ja tunnustimme rakkautta, pyysimme ja annoimme anteeksi vanhat asiat. Iskä koki myös ihmeellisiä hengellisiä näkyjä vaikka ol aina sellainen järki-ihminen. Lopussakin järki saneli asiat. Sai kipupumpun avuksi, ei halunnut sedaatiota. Ja kivunlievityksen avulla säilyi järjissään ja meillä oli uskomattomia hetkiä, vähä  kuin pyhiä momentteja yhdessä. Kuin joku rakkauden harso olisi levitetty yllemme. Ja kaiken keskellä.oli paljon kyyneleitä ja surua. Mutta ihmeellistä iloakin, toiveikkuutta, kurkistuksia tuonpuoleiseen sekö mielikuvituksen voimin että sen pohjalta mitä minä ja iskä taivaasta ymmärrettiin. Ja sitten saatiin melkein samaan aikaan kuin joku ilmoitus että kohta on Kotiin lähdön aika. Kerroin tästä iskälle, ja hän kertoi minulle että oli saman saanut kuin viestinä. Yhdessä kaikessa rauhassa tuli se hetki kun olin saattamassa iskän rajan taakse. Äärimmäisen kaunis oli lähtö! Ja iskä hymyili lähtiessään. 

En ikinä antaisi pois noita kuukausia! Vaikka olivat täynnä tuskaa ja suruakin. Ihanimpia kokemuksia elämässäni. Eikä kuolema olen sen jälkeen enää pelottanut minua koskaan 

Siis kuuluiko sinun isän tuskanhuuto kauas käytävälle kun menit hänen luo? 

Ei todellakaan. Oletpa ilkeä. 

Miksi sitten olet tässä ketjussa? Mitä relevanssia viestilläsi oli? Ajatteletko että eutanasia tarkoittaa sitä että hyvinvoivat vanhukset deletoidaan kuukausia ennen kuin on mitään tarvetta? Eutanasia on sitä varten, ettei kenenkään tarvi huutaa päiväkausia tuskissaan. Ihminen itse tekee sen päätöksen etukäteen ja valmistautuu että vaihtoehto on käytettävissä. Ja minä EN IKINÄ haluaisi että omat lapseni joutuvat kuuntelemaan minuuttiakaan huutoani.

Miten sinä varmistaisit sen, ettei eutanasiaa käytetä väärin? Se puoli kun tuntuu teiltä eutanasian vaatijoilta jäävän kokonaan sivuun.

Esim siten että se on käytössä vain oikeasti kuolemaa tekeville, ei esim masentuneelle. Se että jossain on tehty virheitä ei tarkoita sitä että ne on pakko toistaa. Muiden virheistä voi oppia.

Miksi ihmeessä masentuneet tulisi rajata eutanasian ulkopuolelle?? 

Siksi että masennus ei ole kuolemaan johtava. Jos masentunut haluaa tämän surullisen ratkaisun tehdä niin hän varmasti keksii keinot ilman yhteiskunnan apua. Syöpäsairas jolla on sietämättömät tuskat ei pysty enää tekemään mitään tilanteelleen vaan saa sen avun, josta on sovittu etukäteen.

Eikö masentuneen kohdalla olisi parempi että eutanasian suorittaa koulutettu lääkäri? Silloin vältytään mm. harmillisilta vammautumisilta.

Mitä nopeammin hyväksymme, että kaikki elämä ei ole elämisen arvoista, sen nopeammin pääsemme kehittymään yhdyskuntana. Ei luonnossakaan lauma jää odottamaan elinkelvottomia yksilöitä. 

Älä nyt jaksa trollata. Selkeintä on vetää raja siihen johtaako tilanne varmasti kuolemaan vai ei. Muutenkin teidän uskovaisten tekopyhyydellä ei ole mitään rajaa kun kaikki länsimaisen lääketieteen apu ollaan valmiita ottamaan että elämää pitkitetään "luonnottomasti" vaikka Jumala järjesti niin että kuolisitte ohonkin tautiin, mutta tuntiakaan aiemmin ei elämästä saa vapaaehtoisesti poistua vaikka tilanne olisi lopullinen ja sietämätön. Naurettavaa!

Sinä olet tekopyhä portinvartija 🤢

Vierailija
665/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on hupieukko. Ja luulee vielä olevansa vakavasti otettava. 🤪

Vierailija
666/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain pitää iskän puoli vuotta sen jälkeen kun iskä sairastui parantumattomasti. Jos iskä olisi valinnut kuoleman aikaisemmin siis ennen kuin keho ei enää toiminut ja kuolema tuli, meidän yhteiset kuukaudet olisi jääneet kokematta. Kaiken tuskan ja lopun odottelun keskellä, olimme läheisimmät kuin koskaan aikaisemmin. Puhuimme kaikesta. Ja tunnustimme rakkautta, pyysimme ja annoimme anteeksi vanhat asiat. Iskä koki myös ihmeellisiä hengellisiä näkyjä vaikka ol aina sellainen järki-ihminen. Lopussakin järki saneli asiat. Sai kipupumpun avuksi, ei halunnut sedaatiota. Ja kivunlievityksen avulla säilyi järjissään ja meillä oli uskomattomia hetkiä, vähä  kuin pyhiä momentteja yhdessä. Kuin joku rakkauden harso olisi levitetty yllemme. Ja kaiken keskellä.oli paljon kyyneleitä ja surua. Mutta ihmeellistä iloakin, toiveikkuutta, kurkistuksia tuonpuoleiseen sekö mielikuvituksen voimin että sen pohjalta mitä minä ja iskä taivaasta ymmärrettiin. Ja sitten saatiin melkein samaan aikaan kuin joku ilmoitus että kohta on Kotiin lähdön aika. Kerroin tästä iskälle, ja hän kertoi minulle että oli saman saanut kuin viestinä. Yhdessä kaikessa rauhassa tuli se hetki kun olin saattamassa iskän rajan taakse. Äärimmäisen kaunis oli lähtö! Ja iskä hymyili lähtiessään. 

En ikinä antaisi pois noita kuukausia! Vaikka olivat täynnä tuskaa ja suruakin. Ihanimpia kokemuksia elämässäni. Eikä kuolema olen sen jälkeen enää pelottanut minua koskaan 

Miksi sitten olet tässä ketjussa? Mitä relevanssia viestilläsi oli? Ajatteletko että eutanasia tarkoittaa sitä että hyvinvoivat vanhukset deletoidaan kuukausia ennen kuin on mitään tarvetta? Eutanasia on sitä varten, ettei kenenkään tarvi huutaa päiväkausia tuskissaan. Ihminen itse tekee sen päätöksen etukäteen ja valmistautuu että vaihtoehto on käytettävissä. Ja minä EN IKINÄ haluaisi että omat lapseni joutuvat kuuntelemaan minuuttiakaan huutoani.

Miten sinä varmistaisit sen, ettei eutanasiaa käytetä väärin? Se puoli kun tuntuu teiltä eutanasian vaatijoilta jäävän kokonaan sivuun.

Esim siten että se on käytössä vain oikeasti kuolemaa tekeville, ei esim masentuneelle. Se että jossain on tehty virheitä ei tarkoita sitä että ne on pakko toistaa. Muiden virheistä voi oppia.

Myrkkypiikki vaan jokaiselle mt-ongelmaiselle. Suomi, maailman onnellisin maa, ei tarvitse niitä, jotka eivät ole onnellisia. 

Haluaisitko itse elää masentuneena? Mahdollisesti köyhänä ja työkyvyttömänä? Sellaisesta paranee äärimmäisen harvoin.

Ei, ei sellainen ole elämisen arvoista elämää. Miksi emme siis sallisi heidän jättää tätä maailmaa kunnioittavasti ja arvokkaasti? Se olisi palvelus niin heille kuin meille. 

Taas yksi tekemässä päätöstä toisten puolesta. Ja taas yksi, jonka mielestä yhteiskuntaa ei tarvitse kehittää eikä terveydenhoitoakaan. Eutanasia kun on niin helppo ratkaisu.

Eutanasia on halpa, helppo ja 100% toimiva ratkaisu. Masentuneen työkyvyttömän elättäminen sen sijaan on todella kallista ja sanalla sanoen järjetöntä. Et kykene antamaan yhtään järkisyytä miksi heitä pitäisi elättää verovaroin. 

No tuossa tulikin selväksi se, minkä takia eutanasiaa ei tule laillistaa. Sinä ja kaltaisesi voitte rakentaa itsellenne aikakoneen ja matkustaa sillä 1930-luvun Saksaan, joka selvästikin on ihanneyhteiskuntanne.

Kai nyt tajuat että tuo trollaa. Hyvässä lykyssä taas joku uskovainen esittelemässä näitä uskovaisen arvojaan siitä miten lähimmäisiä pitää kohdella.

Entäpä jos sairaanhoitaja tai lääkäri on uskovainen? Kai mieluummin sitten jäät ilman hoitoa. 

Se tässä ketjussa on selvinnyt tosiaan että huonolla tuurilla lääkäri tai hoitaja on uskovainen. Kuulostaa siltä että tästä pitäisi tehdä isompi numero kuin on älytty tehdä. Senkö takia tuolla ihmiset joutuu huutamaan tuskissaan että nämä uskovat on sitä mieltä että "kipu kuuluu elämään"? Eikä mitään empatiakykyä tietysti ole niin kuin ei Päivilläkään. 

Vierailija
667/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räsänen varmaan myös boikotoi niitä USA:n osavaltioita, joissa on voimassa kuolemanrangaistus? 

Kuolemanrangaistus ei ole raamatun vastaista.

Kuolemanrangaistus ei ole sinusta murha? Tekopyhä paskiainen olet....

Vierailija
668/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti eutanasian vastustajat kuolevat syöpäkivuisssa huutaen. Karma 🥰

Vierailija
669/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurha säilyy edelleen laillisena keinona päättää päivänsä.

Vierailija
670/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata eutanasiaa, mutta PR toimii väärin ja demokratian periaatteiden vastaisesti.

Vierailija
671/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä saattohoidossa. Moni ihminen haluaa kuolla arvokkaasti ja siksi he ovat sairaalassa. . Voihan sitä mennä kuolemaan vaikka savannille apinaleipäpuun alle. Mutta sinne sairaalaan ne hakeutuvat kuolemaan, koska siellä on ihmisiä, jotka antavat hoitoa, sekä sairaalapappi joka kulkee kuolevan rinnalla ja voi antaa viimeisen ehtoollisen ja ripin. Pappi myös siunaa kuolleen sekä voi näyttää vainajan läheiselle onnettomuuden jälkeen. Kulkee lähimmäisen rinnalla. 

Kyllä ihmisen elämään kuuluu kipu. Me jo synnymme kivun kautta ja niin meidän on kuolemisenkin. Kun eläessä auttaa muita, ei jää vain murehtimaan kipujaan ja huoliaan. Se on arvokasta. Voi rukoilla itselle voimia ja luottaa että kerran kipu lakkaa. 

Oletko trolli? Onko sinusta sietämättömissä syöpäkivuissa huutaminen ok? Olet kyllä kamala ihminen 🤬🤬🤬 Et selvästikään ole koskaan nähnyt sietämättömissä kivuissa kituva ihmisiä...

Saattohoitovaiheessa ne makaavat kipupumpussa vuoteessaan tai ovat jo tajuttomia, eivätkä tiedä tästä maailmasta. 

Tiedätkö mitä vainajalle tehdään kun hän on kuollut? Olethan asiantuntija

Oma läheiseni oli tajuissaan vielä ennen viimeistä iltaa. Puhuikin.

Ei ollut kovissa kivuissa, kaikki sairaudet eivät ole sellaisia.

No tuo lohdutaakin kituvaa ihmistä ja hänen omaisiaan että SINUN LÄHEISESI ei ollut kovissa kivuissa 🙄 

Vierailija
672/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vain tarkoittaa sitä että läheiset traumatisoituu ja henkilö itse joutuu lähtemään paljon aiemmin kuin eutanasiaa apuna käyttäen.

Vierailija
673/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisa tyyppi tuo Päivi. Ei edes tajua, miten ihmiset nauravat hänen paatokselleen. 

Onko ikinä saanut täyttymystä rakkaudessa?

Vierailija
674/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tämän trollin mielestä sietämättömissä kivuissa huutaminen on ok, voi miten ihana ihminen 🥰 Ei empatiakykyä lainkaan 

Vierailija
675/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata eutanasiaa, mutta PR toimii väärin ja demokratian periaatteiden vastaisesti.

Demokratiassa saa sanoa eri mielipiteitä. 

Vierailija
676/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vain tarkoittaa sitä että läheiset traumatisoituu ja henkilö itse joutuu lähtemään paljon aiemmin kuin eutanasiaa apuna käyttäen.

Meinaat, että lääkärille on kuitenkin ok suorittaa murha?

Vierailija
677/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kunnon saattohoito riitä? 

Eräs mies teki itsariṅ heti kun sai syöpädiagnoosin. Onko sekään niin järkevää? 

Ei riitä, sillä Suomessa ei ole kunnollista saattohoitoa. Suomi on kivunhoidon ja inhimillisyyden kehitysmaa terveydenhoidossa.

Kuolevat ihmiset tungetaan suurin piirtein siivouskomeroon kuolemaan yksin vailla tukea ja kipulääkitystä/sedaatiota.

Nykyinen Suomi on kammottava epäinhimillinen paikka.

Ennen ystäväni kuolemaa kuvittelin, että suomalainen saattohoito oli hyvää. Olin niin väärässä. Ystäväni kärsi tuskallisen ja kivuliaan kuoleman hoitovirheestä johtuneen vammautumisen vuoksi. En toivo pahimmalle vihollisellenikaan sellaista kohtaloa.

Vierailija
678/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myrkkypiikki vaan jokaiselle mt-ongelmaiselle. Suomi, maailman onnellisin maa, ei tarvitse niitä, jotka eivät ole onnellisia. 

Haluaisitko itse elää masentuneena? Mahdollisesti köyhänä ja työkyvyttömänä? Sellaisesta paranee äärimmäisen harvoin.

Ei, ei sellainen ole elämisen arvoista elämää. Miksi emme siis sallisi heidän jättää tätä maailmaa kunnioittavasti ja arvokkaasti? Se olisi palvelus niin heille kuin meille. 

Taas yksi tekemässä päätöstä toisten puolesta. Ja taas yksi, jonka mielestä yhteiskuntaa ei tarvitse kehittää eikä terveydenhoitoakaan. Eutanasia kun on niin helppo ratkaisu.

Eutanasia on halpa, helppo ja 100% toimiva ratkaisu. Masentuneen työkyvyttömän elättäminen sen sijaan on todella kallista ja sanalla sanoen järjetöntä. Et kykene antamaan yhtään järkisyytä miksi heitä pitäisi elättää verovaroin. 

No tuossa tulikin selväksi se, minkä takia eutanasiaa ei tule laillistaa. Sinä ja kaltaisesi voitte rakentaa itsellenne aikakoneen ja matkustaa sillä 1930-luvun Saksaan, joka selvästikin on ihanneyhteiskuntanne.

Kai nyt tajuat että tuo trollaa. Hyvässä lykyssä taas joku uskovainen esittelemässä näitä uskovaisen arvojaan siitä miten lähimmäisiä pitää kohdella.

Entäpä jos sairaanhoitaja tai lääkäri on uskovainen? Kai mieluummin sitten jäät ilman hoitoa. 

No kuule sellaisia ei ole ollut enää vuosikymmeniin, vaan kaikki ovat ateisteja. Tippuu satuihin uskovat jo pääsykokeissa 😅

Vierailija
679/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa lääkäreistä kieltäytyy murhaamasta.