Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on pihiä! Vanhemmat poistaneet tekoälyllä koulukuvista vesileimat ja ottaneet ns. juoksukuvat

Vierailija
08.10.2026 |

Kuvista ei ole haluttu maksaa mitään ja vesileimat on poistettu tekoälyllä. 

IL: Vanhempien härski temppu risoo valokuvausalaa

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/3450ce39-1563-44af-a247-878ff6ed…

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä maksaa likaa, viisas keksii saada saman ilmaiseksi.

Vierailija
62/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkästään pihiä, se on varastamista.

Jos vanhemmat ottaa suoraan kuvaan lapsestaan onko se sitten myös varastamista valokuvaajalta? Ja jos on, niin eikö valokuvaaja ole se alkuperäinen varas? 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä nimenomaan ei osaa mitään itse ja luulee ettei jää varkauksistaan koskaan kiinni.

Vierailija
64/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koulukuvat ei ole edes niin kalliita, jos ottaa perusjutut. Luokkakuvan ja jokusen potretin. Parilla kympillä selviää. Onhan se tietty, jos mukuloita on viisi... mutta kuuluu asiaan. Ei tule yllärinä.

Vierailija
65/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävytöntä.

Toisaalta, onko ne edes kuvia Pikku-Veeti-Wiljamista tai Jennica-Jannicasta, jos tekoäly "täydentänyt" kuvaa luomalla kuvan siihen vesileiman paikalle?

Toivottavasti tekoäly lisää kuviin näiden varas-vanhempien pikku-mussukoille ylimääräisen korvan, tai muuttaa silmien värin violetiksi, tms.

Nämä kuvat mä haluisin nähdä. Niin AItä että.

Vierailija
66/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävytöntä.

Tämäkin on yksi juttu, mikä nykymaailmassa ilmentää ku s ipäisyyden lisääntymistä. Jotkut ajattelee että "minulle kuuluu ilmaiseksi se / tämä / tuo, ja palvelun, hyödykkeen tuottaja jääköön nuolemaan näppejään".

Korjausehdotuksena maksu etukäteen. Tai sitten vanhemmat voi ite ottaa kännykkäkameroillaan niitä kuvia, jos ne kerran ilmatteeksi pitää saada.

Ja valokuvat maksavat syystäkin, kamera maksaa, studio maksaa ja koulukuvat otetaan kouluissa. Joten niihin meno maksaa, taustat maksaa, se myös vaatii paljon aikataulujuen sovittelua yms ja kuvien muokkauskin vie aikaa. 

Jos ei ole varaa koulukuviin, niin vanhemmat ottakoot puhelimillaan kuvat.

Joo, itse en ole viitsinyt edes tilata enää kuvia koska niiden laatu on laskenut. Viime vuoden kuvassa lapsella oli huppu niskassa kurkussa ja ilme pelokas. Miksi kuvaaja ei kertonut huipusta lapselle tai saanut edes häntä hymyilemään? 

Luokka kuvia en myöskään tilaa koska puolet kuvasta on mustaa, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Vierailija
67/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyhmää nykypäivänä nuo koulukuvat. Opettaja voisi ottaa iphonella kuvan niistä ja jakaa googel drivellään. Kustannus 0€

Vierailija
68/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä nimenomaan ei osaa mitään itse ja luulee ettei jää varkauksistaan koskaan kiinni.

Viisas ei jää edes kiinni.

Vierailija
69/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkästään pihiä, se on varastamista.

Jos vanhemmat ottaa suoraan kuvaan lapsestaan onko se sitten myös varastamista valokuvaajalta? Ja jos on, niin eikö valokuvaaja ole se alkuperäinen varas? 😂

Hyvä  kysymys

Vierailija
70/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävytöntä.

Tämäkin on yksi juttu, mikä nykymaailmassa ilmentää ku s ipäisyyden lisääntymistä. Jotkut ajattelee että "minulle kuuluu ilmaiseksi se / tämä / tuo, ja palvelun, hyödykkeen tuottaja jääköön nuolemaan näppejään".

Korjausehdotuksena maksu etukäteen. Tai sitten vanhemmat voi ite ottaa kännykkäkameroillaan niitä kuvia, jos ne kerran ilmatteeksi pitää saada.

Ja valokuvat maksavat syystäkin, kamera maksaa, studio maksaa ja koulukuvat otetaan kouluissa. Joten niihin meno maksaa, taustat maksaa, se myös vaatii paljon aikataulujuen sovittelua yms ja kuvien muokkauskin vie aikaa. 

Joo, itse en ole viitsinyt edes tilata enää kuvia koska niiden laatu on laskenut. Viime vuoden kuvassa lapsella oli huppu niskassa kurkussa ja ilme pelokas. Miksi kuvaaja ei kertonut huipusta lapselle tai saanut edes häntä hymyilemään? 

Luokka kuvia en myöskään tilaa koska puolet kuvasta on mustaa, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Huppu niskassa kurtussa ja pelokas ilme. Miksi kuvaaja ei kertonut hupusta.

Vierailija
71/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oli ala-asteella, kun rehtori keksi, ettei oteta tänä vuonna koulukuvia ollenkaan. Liikaa ylimääräistä työtä opettajille. 

Rehtori sai kannatusta muutamasta vanhemmasta ja päätös oli siinä. Ihmeteltiin asiaa ääneen vanhempainillassa ja opettaja kertoi silleen hyshys juttuna. Yksikään opettaja ei ollut valittanut työnmäärästä jne. Vaan rehtori oli ahneuksissaan riitautunut edullisimman kuvausfirman kanssa ja se oli siinä sitten...

Opettajat ottivat kuvia lapsista ja teki luokkakuvat jne. Koulun piikkiin tietenkin. Siitähän ei ollenkaan ylimääräistä työtä tullut tai kuluja.

Vierailija
72/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuvaus on jäänne ajoilta jolloin ihmisillä ei ollut kameroita. Siksi sen voisi lopettaa. Lapsista otetaan puhelimilla niin paljon kuvia jo että koulukuvausta ei enää tarvita.  Kuvat voi käsitellä tasokkaiksi ihan itse ja jakaa sukulaisille ja kavereille. Koulukuvauspäivä on sitäpaitsi kouluille kamala hässäkkäpäivä kun pitää ottaa kuvia kavereitten kanssa eri kokoonpanoissa ja sisarukset samoin. 

Vierailija
73/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä minkä verran valokuvausfirma maksaa oppilaalle siitä että tämä istui kuvattavana plus vanhemmille tekijänoikeuspalkkiot?

Niin. Missä on tekijänoikeuspalkkio kupeideni hedelmästä?

Nehän tienaa sillä kun muut haluaa sen luokkakuvan, ja sitähän ei olisi jollei lapsesi olisi siinä mukana. Eli kyllä sulle kuuluisi mojovat royalti maksut. 

Lisäksi ne lataavat sun räkä nokan kuvat tekoälyihin ja ties minne. Jonkun pitäisi kyllä tutkia nää firmat perinpohjin. Miettikää nyt jos joku rändöm ukkeli kävisi ala tai ylä asteella ottamassa valokuvia oppilaista mikä haloo tulisi. Mutta nuo saa vielä rahaa siitä.

Vierailija
74/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset oli ala-asteella, kun rehtori keksi, ettei oteta tänä vuonna koulukuvia ollenkaan. Liikaa ylimääräistä työtä opettajille. 

Rehtori sai kannatusta muutamasta vanhemmasta ja päätös oli siinä. Ihmeteltiin asiaa ääneen vanhempainillassa ja opettaja kertoi silleen hyshys juttuna. Yksikään opettaja ei ollut valittanut työnmäärästä jne. Vaan rehtori oli ahneuksissaan riitautunut edullisimman kuvausfirman kanssa ja se oli siinä sitten...

Opettajat ottivat kuvia lapsista ja teki luokkakuvat jne. Koulun piikkiin tietenkin. Siitähän ei ollenkaan ylimääräistä työtä tullut tai kuluja.

Ihan hyvä päätös vaikka oli väärästä syystä

Vierailija
75/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas ei jää edes kiinni.

Varkaan tyhmyys säilyy, hän kyllä kompastuu aikanaan. Rikollinen kun on. Onhan ranne varmasti ruskea?

Vierailija
76/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, olen tehnyt noin monta vuotta ja aion tehdä tänäkin vuonna sitten kun ensin koulukuvaus on

Vierailija
77/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään, että eikö Amerikassa ole vuosikirja, johon kuvataan kaikki valmistuneet ja he saavat kirjoittaa mieleisensä lauseen kuvan ja nimensä alle. Hassua, että Suomessa on aivan eri meininki.

Vierailija
78/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myisi ne kuvat perinteisin menetelmin. Mitäs lataa ne nettiin. Ei minun kouluaikoinani tuo ollut mahdollista.

Vierailija
79/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävytöntä.

Siskon pojalla oli viime vuonna komeat kaakaoviikset yksityiskuvassa (tai luokkakuvasta ei näkynyt). Eikä kukaan ollut puuttunut asiaan, ei ope, ei apuope, eikä kuvaaja tai kaverit ja kyseessä oli siis 11 vuotias muksu. Siskon tyttärellä silmät kiinni.

Pojan kuvan kuitenkin päättivät pitää. Lapsi oli niin onnellisen näköinen ja hymyili leveesti. Oli ollut hyvät kaakaot. Pyysin semmosen kuvan, vaikka ajattelivat vaan omaan kansioon yhden. Tyttären kuvaus uusittiin. Digikaudella silmät kiinni kuvat ovat silkkaa ammattitaidottomuutta. Palaute lähti kyllä molemmista.

Vierailija
80/100 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukuvat ovat todella kalliita, ahnetta rahastusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi