Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeikä jopa 74 vuoteen

Vierailija
07.10.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html

Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!

No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.

Kommentit (272)

Vierailija
221/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhoito maksaa 16 miljardia vuodessa. Lääkäreillä on isot palkat. Lääkäreiden palkkoja pitää leikata.

Julkisen terveydenhoidon kävijöistä puolet on nykyisin m. muuttajia. Ja se maksaa. Mutta Suomi ei uskalla lopettaa järjetöntä m. muuttoa. 

Vierailija
222/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhoito maksaa 16 miljardia vuodessa. Lääkäreillä on isot palkat. Lääkäreiden palkkoja pitää leikata.

Julkisen terveydenhoidon kävijöistä puolet on nykyisin m. muuttajia. Ja se maksaa. Mutta Suomi ei uskalla lopettaa järjetöntä m. muuttoa. 

Kyllä suurin osa ihan kotimaisia vanhuksia kuule on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei! Nuorille eläkkeelle jäävien työpaikat kuuluu ei millekään 70 vuotiaalle.

Ole huoleti. Ei kukaan työnantaja halua pitää töissä vanhuksia. Näinhän nytkin tehdään jatkuvasti yt-neuvotteluja ja potkitaan päälle 5-kymppiset työpaikolta kilomertitehtaalle.

Så et nyt tajuu. Joudut lopun iän sit hakee töitä, Eli oot TYÖTÖN! Eitkä eläkeläinen.

Vierailija
224/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennen kaikkea hva johtajien palkat, ja hallinnon porukkaa vähennettävä,  valtion tälläisten asiantuntijoiden palkatleikattava, kansanedustajia 50 vähemmän, sopeutumiseläke pois, ylen podit ym höpöhöpöjutut puolitettava, RSO:n palkat leikattava, Ahvenanmaalle 2 kuntaa muut lakkautettava. Tässäpä säästölistaa. Täysin turhia menoja! 

Vierailija
225/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä veikkaan, että tuo on vain rahvaalle. Hyväosaisia ei voi koskea.

Ei tod. Just jäi yksi johtaja 61v eläkkeelle mokattuaan hyvän firman. Oli hyvä lähtötilanne, mutta hän ei vaan osannut, kilpailija vei markkinoita. Sitten sai lähtöpassit ja kultaisen kädenpuristuksen. Vielä viime sanoikseen huusi ihmisille ilkeyttään, että tehkää töitä 70-vuotiaiksi asti, lampaat. Tekisi itse (mutta kun ei osaa)! Aion päästä eläkkeelle samalla systeemillä, teen vaan niin paljon mokia, että pakkopassittavat minut eläkkeelle kognitiivisista syistä. Kiitos esimerkistä.

Vierailija
226/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ennen kaikkea hva johtajien palkat, ja hallinnon porukkaa vähennettävä,  valtion tälläisten asiantuntijoiden palkatleikattava, kansanedustajia 50 vähemmän, sopeutumiseläke pois, ylen podit ym höpöhöpöjutut puolitettava, RSO:n palkat leikattava, Ahvenanmaalle 2 kuntaa muut lakkautettava. Tässäpä säästölistaa. Täysin turhia menoja! 

Eläkekatto johtajille.

Vierailija
227/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan tätä rouva valtionvarainministeriä hoitamaan terveydenhuoltoon 74-vuotias.Ei niillä voikukkapirtelöillä voi normaalia ikääntymistä ja sen terveysongelmia kokonaan estää. Ei kai kukaan tervejärkinen enää äänestä noita sekopäitä? 

Vierailija
228/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa luki "suuria ikäluokkia ei huvittanut tehdä töitä..." Kyllä se oli niin päin, että työnantajia ei huvittanut pitää heitä töissä. Kehitettiin eläkeputki, johon tyrkättiin melkein kaikki yli 56 vuotiaat, halusivat tai eivät.

Kyllä mä ihan omin silmin näin, kuinka työhaluttomat eli laiskat pistettiin 90-luvulla putkeen, ja ahkerat jatkoivat 70-vuotiaiksi, ahneuttaankin, sillä sai isomman eläkkeen. Ei ne boomerit mitään enkeleitä kaikki ole, vaikka niin väitetään. Ehkä jotkut raskaan työn raatajat, pienviljelijät ja pienyrittäjät, mutta ei kovin moni muu. Heillä oli karu alku sodan takia, mutta jo 50-luvulla heitä lellittiin koko suvun voimin, sillä lapset oli ihme sodan jälkeen, toivo paremmasta. Vaikkei aina ollut rahaa, mutta ainakin saivat huolenpitoa ja huomiota. Sittemminhän heitä onni potkaisi, kun poliitikot alkoivat mielistellä suurta ikäluokkaa äänten toivossa. Poliitikot ei vaan tajua, että kohta ei äänestä kuin sukupolvi X. Vanhat kuolee, ja nuoria ei kiinnosta.

Vierailija
229/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tulee ja vie johtajanpaikat ja siistit sisätyöt. Duunareita on kohta tarjolla pilvin pimein, ei 74-vuotiaita tarvita enää raskaisiin töihin. Eläkejärjestelmää ei Kokoomus silti saa romuttaa, se on yhteiskuntasopimus, johon kaikki suomalaiset ovat sitoutuneet. Kyllä suomalainen duunari osaa edelleen lahtarin xxx, jos on tarvis.

Vierailija
230/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.

Me boomerit olemme eläkkeemme ansainneet!

Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa. 

Minulla on suvussa aivan sama tilanne. En usko korviani, kun kuuntelen hyväkuntoisten yli kahdeksankymppisten vanhempieni valitusta, kuinka heidän on vaikeaa saada eläkkeensä kulutettua. Ei ihme, että tuo on nimetty ahneeksi sukupolveksi. 

Isäni sai pitkään isompaa eläkettä kuin minä palkkaa, mutta muisti aina mainita ”faktan”, että minä olen perheen parhaiten ansaitseva jäsen. Molemmat vanhempani lisäksi ihan aikuisten oikeasti kuvittelevat maksaneensa koko eläkkeensä itse, tästä en enää jaksa vääntää. 

Vierailija
231/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alle 40-vuotias, ja varmasti on eläkeikä noussut tuosta 74 vuodestakin ylöspäin sitten kun oon itse sen ikäinen.

Vierailija
232/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tarvitsee mitään venäjän hybridivaikuttamisia kun oma valtiomme vyöryttää jokapäivä henkistä väkivaltaa omia kansalaisia vastaan näillä ainaisilla kouriintuntuvasti negatiivisilla suunnitelmilla!! Perkele että minun tekisi mieli erottaa koko hallitus!!!

Vierailija
233/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.

Fiksut taisi olla ne jotka tajusi kusetuksen eikä koskaan menneet töihin. 74 vuotiaaksi asti työttömänä ja sitten ansaitulle eläkkeelle. 

Mä lorvin osa-aikatöissä ja tuilla. Aion tehdä näin niin pitkään kuin voin. Otan "eläkkeen" etukäteen. N40

Minultakin loppui solidaarisuus tätä maata kohtaan vastikään ja siirryin ansiosidonnaiselle päivärahalle. Jokaisen tällaisen uutisen jälkeen olen yhä varmempi siitä, että lopun ajan käytän ennen kaikkea tukien maksimointiin. T. Mies 50 vuotta, 36 vuoden työputken jälkeen  

Minullekin tuli tänään mieleen selvittää läntisten naapurimaidemme eläkekäytäntöjä, kieli ei olisi ongelma sinne siirtymisessä. Hittoako minä jään tähän uppoavaan laivaan kuuntelemaan Orpon jargonia ja boomereiden maksuautomaatin osaan. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta jokin kieli katkesi juuri. 

Vierailija
234/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun töitä ei ole kuin osalle, ihmiset joutuvat elämään työttömyyskorvauksen/yleistuen varassa kunnes pääsevät eläkkeelle 70 kieppeillä. Ja eläke tulee olemaan olematon. 

Vierailija
235/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy vaikka sataan vuoteen. Ikähän on vain numeroita. Kyky ja tahto pitää olla voimassa. Lusmut vanhukset eivät ihan ymmärrä muiden parasta. 

Vierailija
236/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie se oon aatellu että teen töitä niin pitkään ku elän, lapset on luvannu että saan tulla auttelemaan niitten virmoihin, rollaattorilla kulen, en ennää paljoa nää ees, lonkat huonona. Lapset on niin ilosia ku hyvät perinnöt jätän. 

Vierailija
237/272 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut eihän työnantajat halua palkata lähes seitsemänkymppistä jos samaa työtä hakee parikymppisetkin. Eli onko tää vaan kusetus että maksetaan työttömyysetuutta, joka tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke?

Tämähän se juuri taitaa taka-ajatuksena tässä olla. Ja miten tällaisena aikana, kun muutenkin tekoäly ja automaatio vie ihmisiltä työpaikat, voidaan edes ehdottaa että vanhukset jäpittää niissä harvoissa työpaikoissa eikä nuoret pääse töihin lainkaan?

Vierailija
238/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa. 

Minulla on suvussa aivan sama tilanne. En usko korviani, kun kuuntelen hyväkuntoisten yli kahdeksankymppisten vanhempieni valitusta, kuinka heidän on vaikeaa saada eläkkeensä kulutettua. Ei ihme, että tuo on nimetty ahneeksi sukupolveksi. 

Isäni sai pitkään isompaa eläkettä kuin minä palkkaa, mutta muisti aina mainita ”faktan”, että minä olen perheen parhaiten ansaitseva jäsen. Molemmat vanhempani lisäksi ihan aikuisten oikeasti kuvittelevat maksaneensa koko eläkkeensä itse, tästä en enää jaksa vääntää. 

Moni eläkeläinen huutaa myös, että on aikoinaan palkasta maksanut verot, niin sen takia ei voi eläkeläisenä osallistua talkoisiin. Erikoista, että ei ymmärretä, että vero ja eläkemaksu on eri asia. Toki lakisääteisiä molemmat.

Vierailija
239/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Palkan olisi pitänyt olla n. 5800 € / kk, jotta saisi tuollaisen eläkkeen. Ja peruskoulun opettajilla ei tuollaista palkkaa ole koskaan ollutkaan. 

Vierailija
240/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenanmaan voisi myydä siivuina ulkomaisille peliyhtiöille esim. Siinä kuitattais valtionvelkaa. Ihan hyödytön takiainenhan se nykyisellään Suomelle on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän