Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeikä jopa 74 vuoteen

Vierailija
07.10.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html

Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!

No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.

Kommentit (272)

Vierailija
261/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että meidänikäiset tulevat eläkepäiviä näkemään, ellei kyse ole sairaseläkkeestä.

-90 luvulla syntynyt.

Vierailija
262/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut eihän työnantajat halua palkata lähes seitsemänkymppistä jos samaa työtä hakee parikymppisetkin. Eli onko tää vaan kusetus että maksetaan työttömyysetuutta, joka tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke?

Siitähän tässä on kyse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eläkemaksujen kerääminen palkoista siis lopetetaan? niin jokainen voi säästää omat eläkkeensä sitten. Ihan turhaa tosiaan maksaa näille 30v eläkkeellä porskuttaville lisää rahaa.

Vierailija
264/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen järkevä on säästänyt omaa rahastoaan eläkepäiviä varten, pari sataa kuussa 30 v ajan ja saa aika mukavan potin

Vierailija
265/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhoito maksaa 16 miljardia vuodessa. Lääkäreillä on isot palkat. Lääkäreiden palkkoja pitää leikata.

Julkisen terveydenhoidon kävijöistä puolet on nykyisin m. muuttajia. Ja se maksaa. Mutta Suomi ei uskalla lopettaa järjetöntä m. muuttoa. 

Kyllä suurin osa ihan kotimaisia vanhuksia kuule on.

Niistä ulkomaantulijoistakin tulee vanhuksia.

On jo, ja lisäksi perheenyhdistämisien kautta tulleita.

Vierailija
266/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse työssä 68-vuotiaaksi asti, ei tehnyt heikkoakaan. Jaksamisen puolesta olisin voinut jatkaa vielä vuosia, mutta vapaa-aika alkoi kiinnostaa. Turhaa hälinää. Ihmiset ovat nykyään terveempiä ja toimintakykyisempiä vanhoinakin kuin ennen. Paitsi tietysti, jos päihteet ja roskamättö korvaa tavallisen ruoan.

Muista päteä tällä myös kuolinvuoteellasi, varmasti olet ylpeä itsestäsi. Useimpien toive onkin "olisimpa tehnyt enemmän töitä!"

Kun olin työssä 68-vuotiaaksi, eläke on huomattavasti suurempi - vaikka ei suuri - kuin jos olisin lopettanut 85 vuotta täytettyäni. Nyt on mahdollista elää jokseenkin normaalisti, kun en ryyppää, en tee ulkomaanmatkoja, en omista autoa tai muuten mitään itselleni turhaa.

Vierailija
267/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei! Nuorille eläkkeelle jäävien työpaikat kuuluu ei millekään 70 vuotiaalle.

Ole huoleti. Ei kukaan työnantaja halua pitää töissä vanhuksia. Näinhän nytkin tehdään jatkuvasti yt-neuvotteluja ja potkitaan päälle 5-kymppiset työpaikolta kilomertitehtaalle.

Siis tämä! Missä maailmassa poliitikot elää, kun ehdottavat tuollaista eläkeikää? Todellisuudessa on juuri näin, että jopa viiskymppiset potkitaan työpaikalta pois. Olen ihan omakohtaisesti nähnyt miten ensin potkitaan pois ne, jotka olisivat jääneet muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Ja siis ei mitään kehäraakkeja vaan ihan virkeitä työntekijöitä. Nyt potkitaan ulos jo viisikymppisiä ja nuorempia. On se karua.

Vierailija
268/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tässähän on kyse vain ja ainoastaan siitä, että valtio ei halua ihmisten nostavan eläkkeitä. Eläkeläinen on kallis. Sen on parempi olla kuollut tai jopa työtön. Molempi tulee valtiolle halvemmaksi, kuin olla eläkeläinen. Kuka ei tätä tajua? 

Vierailija
269/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse työssä 68-vuotiaaksi asti, ei tehnyt heikkoakaan. Jaksamisen puolesta olisin voinut jatkaa vielä vuosia, mutta vapaa-aika alkoi kiinnostaa. Turhaa hälinää. Ihmiset ovat nykyään terveempiä ja toimintakykyisempiä vanhoinakin kuin ennen. Paitsi tietysti, jos päihteet ja roskamättö korvaa tavallisen ruoan.

Muista päteä tällä myös kuolinvuoteellasi, varmasti olet ylpeä itsestäsi. Useimpien toive onkin "olisimpa tehnyt enemmän töitä!"

Kun olin työssä 68-vuotiaaksi, eläke on huomattavasti suurempi - vaikka ei suuri - kuin jos olisin lopettanut 85 vuotta täytettyäni. Nyt on mahdollista elää jokseenkin normaalisti, kun en ryyppää, en tee ulkomaanmatkoja, en omista autoa tai muuten mitään itselleni turhaa.

niin, muilla sitä etua ei tule olemaan, koska eläkeikä nostetaan järjettömän korkealle.

Vierailija
270/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Suomen kokoiseen maahan riittäisi 50 max 100 kansanedustajaa. Kansanedustajilta kaikki ylimääräiset edut pois niin siinä nähdään kuka oikeasti haluaa hoitaa noita asioita. Eikä mene sinne vain kuluttamaan aikaa silloin kun ei satu olemaan jossain tosi-tv kuvauksissa. Nimeltä mainitsematta Kumpula-Natri. Hups siinä se nyt tuli kuitenkin.

Vierailija
271/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut eihän työnantajat halua palkata lähes seitsemänkymppistä jos samaa työtä hakee parikymppisetkin. Eli onko tää vaan kusetus että maksetaan työttömyysetuutta, joka tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke?

Siitähän tässä on kyse

Näin se on täydytty laskea. Muuten tässä ehdotuksessa ei ole mitään järkeä. Mutta se vaan, että kaikki tänä päivänä työtä tekevät maksavat 25 PROSENTTIA palkastaan eläkemaksuja, joille ei todennäköisesti tule saamaan ikinä minkäänlaista vastinetta.

Mutta se on kauhean kiva, että nykyiset eläkeläiset porskuttaa ja saavat kivat eläkeläisalennukset joka paikassa, vaikka eläke olisi isompi kuin minun palkkani. Nice job!

Ei mitään henkilökohtaista eläkeläisiä kohtaan enkä ole katkera, maailma on mitä on. Mutta toivoisin keskustelua sukupolvien välisestä tasa-arvosta.

Vierailija
272/272 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä milloin jäätiin eläkkeelle 60 vuotiaana?

Nyt eläkeikä esim -64 syntyneillä , eli 62 vuotiailla on 65-vuotta. Alin ikä oli noin 10 vuotta sitten 63 kun sai eläkkeen.

No esimerkiksi minun opettajaäitini pääsi kymmenisen vuotta sitten eläkkeelle 60-vuotiaana. Se oli opettajien eläköitymisikä. Äitini oli viimeisiä, jotka vielä pääsivät niin aikaisin eläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi