Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (445)

Vierailija
361/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä että koskee vasta 1967 ja sen jälkeen syntyneitä. Pitää koskea KAIKKIA. Myös niitä jotka ovat jo eläkkeellä, rahahanat kiinni kunnes ikää on 70v.

Tämä. Moni tämän hetken eläkeläinen voisi ihan hyvin mennä TÖIHIN. Matkustelevat ja viinittelevät vaikka työn pitäisi olla ensisijainen keino elättää itsensä. 

Sopisivat vaikka wolt-kuskeiksi kun tykkäävät liidellä paikasta toiseen ja kansainvälisestä menosta

Vierailija
362/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna eläkkeelle siirtyvänä olen kyllä tässä asiassa nuorten puolella. Onhan toi jo ihan älytöntä. Mieluummin vois jäädyttää eläkeindeksin ja nostaa eläkeläisten verotusta. Ei se muutama kymppi kuussa vähemmän eläkettä tunnu meillä hiemankaan varakkaammilla yhtikäs missään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tämä toimi kauaa  näin, että vain kolmasosa kansasta käy töissä ja maksaa kaikkien elämisen.

Kun ei niitä vasemmiston mainostamia rikkaitakaan meillä juurikaan ole. Rikkaaksi lasketaan kaikki työssäkävijät ja heillehän voi veroja korottaa niin paljon, että lopulta ei heidänkään kannata käydä töissä, kun tuet ovat isompia.

Tai tilataanko jostain orjia tekemään ne työt.

Ihan mielenkiintoista on  odottaa vaalien jälkeen, kun demarit alkavat jakaa rahaa, jota ei ole.

Kohta enimmäkseen AI käy töissä ja suurin osa porukasta on työttömänä. 

Vierailija
364/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

120 00 työllistä lisää nostamalla eläkeikää?

Katon just ylen lähetystä.

WTF?

Isopäällä ei taida olla kaikki muumit kanootissa. Tollasia me elätetään.

Vierailija
365/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako toi yrittäjämuija olla Kokoomuksen listoilla?

Vierailija
366/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

WTF?

Työpaikkojen määrä ei ole vakio vaan riippuu aika paljon myös työn tarjonnasta. Jos tämä tuntuu jotenkin vaikealta ymmärtää, niin mietipä selitystä sille miksi vaikkapa Ruotsissa on määrällisesti enemmän työpaikkoja kuin Suomessa.

Vierailija
367/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto saisi olla jo nykyisissä eläkkeissä. Yhtä hyödytön sen 5 tonnin eläkkeellä oleva on kuin se 700€ takuueläkettäkin saava.

Tämä. Jos kaksi ihmistä on työttöminä vuosikausia, he saavat lopulta samat tuet vaikka toinen olisi ollut kaupankassa ja toinen lääkäri. Saman pitäisi päteä myös eläkkeisiin.

Vierailija
368/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

WTF?

Jos ensin aloitetaan vaikka siitä, että kaikki erilaisilla t u i l l a elävät turrvvapaikanhakijat ja maaahanmuuuttajat velvoitetaan töihin! Tai työllistämään itsensä ja maksamaan verot Suomeen.

Vierailija
369/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto saisi olla jo nykyisissä eläkkeissä. Yhtä hyödytön sen 5 tonnin eläkkeellä oleva on kuin se 700€ takuueläkettäkin saava.

Tämä. Jos kaksi ihmistä on työttöminä vuosikausia, he saavat lopulta samat tuet vaikka toinen olisi ollut kaupankassa ja toinen lääkäri. Saman pitäisi päteä myös eläkkeisiin.

Laitetaan toki myös eläkemaksut (euroissa) saman suuruisiksi.

- DI

Vierailija
370/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako toi yrittäjämuija olla Kokoomuksen listoilla?

Oli kyllä niin ärsyttävä tyyppi. Paasasi miten ei useinkaan tarvita uutta tutkintoa, joten alaa voi vaihtaa täydennyskoulutuksilla. Monissa töissä, ei pelkästään terveydenhuollossa, on etenkin tietyt valtiolla ja kunnissa kelpoisuusvaatimukset, joihin vaaditaan usein tietty tutkinto. Ne kelpoisuusvaatimukset pitäisi muuttaa, muuten tuo on turhaa lätinää.

Vierailija
371/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu jos eläkeikiä nostetaan. Olen ajatellut jatkaa töissä niin kauan kuin pää kestää, mutta nykyään rajoituksena on mm. se, että työnantaja saa päättää 70-vuotiaan työsuhteen pelkästään ikään perustuen. Olisi kiva jatkaa ainakin 72-74-vuotiaaksi ja sitten löyhiä 20 vuotta 6,5 k€ eläkkeellä - mutta ehkä silloinkin aluksi pientä projektikeikkaa heittäen.

Vierailija
372/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä että koskee vasta 1967 ja sen jälkeen syntyneitä. Pitää koskea KAIKKIA. Myös niitä jotka ovat jo eläkkeellä, rahahanat kiinni kunnes ikää on 70v.

Tämä. Moni tämän hetken eläkeläinen voisi ihan hyvin mennä TÖIHIN. Matkustelevat ja viinittelevät vaikka työn pitäisi olla ensisijainen keino elättää itsensä. 

Mun tilalle palkattu parikymppinen poikako pitäisi irtisanoa kun minä menisin takaisin töihin???

Vierailija
373/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samapa tuo. Saavutin taloudellisen riippumattomuuden muutama vuosi sitten eikä ole aikomustakaan enää palata työelämään.

vm -71

Kuinka suuri sun F U raha on. Mulla miljoona nyt kasassa, joista 700 000 tuottavissa sijoituksissa 300 000 sidottu tuottamattomaan omaisuuteen. plus omakotitalo.
Minusta tää ei riitä. Koen tarvivani tuottaviin noin 1.5 miljoonaa.
Eläkelaskelmani sanoo, että olen ansainnut 1900€/kk eläkkeen verran

vm -74

Olen eri. Mutta aika isot menot sulla ilmeisesti on, jos noin paljon rahaa tarvitset? Itse en tiedä tarkkaan paljonko on "kasassa", mutta osinkotuloja noin 42 000 - 45 000 vuodessa, eli keskimäärin 3500 e/kk. Se riittää minulle hyvin, kun ei ole velkoja eikä elätettäviä. 

Mites olet verot järjästänyt tuosta. Meinaan, että verot on 30%. 
Itse olen järjästänyt mm niin että minulla on yritys jossa 100 000€ osakkeissa ja se maksaa palkkaa 9200€/a. Tähän asti riittänyt osinko tulot.
Nyt teen toista yritystä ja pyrin siiihen että ne maksaisi tuon alle YEL palkan puoliksi ja lisäksi osinkoja toiset mokomat.
Silloin pääsee varsin pienellä vuosiverotuksella 20 000€/a. 
Tämä vaan ei ole kovin toimivaa silloin kun sattuu suuri notkahdus.
En hokanut tämän järjästelmän viisautta aikaisemmin ja olen tyhmästi keränyt omaisuutta itselleni. Tosin ne on vakuutuskuoressa jolloin tulen maksamaan veroja kokonaistuotosta kun purkaan viritelmän. Lisäksi olen ostanut asuntoja ja se on tyhmää. Vuokra ei tuota.
vm -74

Vierailija
374/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan toki myös eläkemaksut (euroissa) saman suuruisiksi.

- DI

Kannatetaan!

- TkL

Vierailija
375/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

WTF?

Muumit kanootissa??Päivän paras😅😅😅

Vierailija
376/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

WTF?

Työpaikkojen määrä ei ole vakio vaan riippuu aika paljon myös työn tarjonnasta. Jos tämä tuntuu jotenkin vaikealta ymmärtää, niin mietipä selitystä sille miksi vaikkapa Ruotsissa on määrällisesti enemmän työpaikkoja kuin Suomessa.

Ruotsi on kaikilla mittareilla isompi maa. Saksassa on tiedätkö vielä enemmän! Saati Kiinassa!

Vierailija
377/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa ihmisistä elää vanhemmaksi kuin 70-vuotiaaksi, keskimääräinen elinikä on n. 80 vuotta, ja moni elää vielä tuotakin iäkkäämmäksi. Kyllä eläkkeellä ehtii olla ihan riittävästi, vaikka jäisikin vasta 70-vuotiaana.

Kuka elää, kuka ei. Alimpaan tuloviidennekseen kuuluvan 35-vuotiaan miehen elinajanodote on 68 vuotta. Ylimpään tuloviidennekseen kuuluvan jopa 17 vuotta enemmän. Ne kovapalkkaiset, jotka ovat fyysisesti kevyissä töissään ehjän työuransa aikana väittäneet kannattelevansa yhteiskuntaa maksamillaan veroillaan ehtivätkin sitten eläkkeellä aiheuttaa valtavat kustannukset niin eläkkeiden kuin tarvitsemiensa palveluiden muodossa. Tätä he eivät koskaan muista mainita. 

Tähänkin voi sanoa, kuka aiheuttaa kuka ei. Onhan hyväpalkkaisilla yleensä myös hyvä eläke, ja vanhuspalvelujen hintakin määräytyy suhteessa tuloihin. Koulutus on myös yksi muistisairauksilta suojaava tekijä, eikä pelkän korkean iän perusteella saa mitään julkista kotihoitoa tai hoivapalvelua. 

Mutta Suomessa on kyllä ihan vakavasti otettavan isot sosioekonomiset erot elintavoissa, terveydessä ja myös elinajanodotteessa. Sen eteen kannattaisi tehdä enemmän töitä. 

Yli 80-vuotias nainen aiheutti keskimäärin yli 20 000 euron terveysmenot yhteiskunnalle jo vuonna 2011. Tuskin on ainakaan halvemmaksi tullut. Mitä elintapoihin tulee, niin toki ne on helpompi omaksua etuoikeutettua elämää eläneen, joka on kasvanut hyvässä perheessä ja jolla ei ole perinnöllistä taipumusta mt-ongelmiin ja joka saa nauttia arvostusta työnsä puolesta jne. Hyväosaiset haluavat toki mielellään tuoda esiin, että ovat itse oman onnensa luoneet, mutta se on niin älyllisesti epärehellistä, että heidän pitäisi korkeakoulutettuina kyllä ymmärtää omat etuoikeutensa. 

Voisi helpottaa hyvien elämäntapojen saavuttamista esim. sellainen asia kuin mahdollisuus ruokailla rauhassa työpäivän aikana.

Varhaiskasvatuskesta tuollainen mahdollisuus puuttuu kokonaan: Joko syöt räkivien lasten keskellä jatkuvasti keskeyttäen syömistäsi ja lähmäisillä käsillä pistäen vuoroin ruokaa lapsen suuhun ja vuoroin omaasi. Tai yrität epätoivoisesti syödä 10 minuutin kahvitauolla samalla kun tiedät että muut taatusti kyttää, että ehditkö syödä kun ruokataukoonhan ei kellään ole oikeutta.

On sairas työelämä, kun ei kunnon taukoja edes ole eikä mahdollisuutta syödä terveellisesti: 10 minuutissa ei hirveästi kasviksia pureskella tai syödä monipuolista ateriaa muutenkaan. Samoin kuin lasten keskellä syödessä, sinulla ei todellakaan ole mitään puoltatuntia aikaa syödä ateriaasi, vaan hädin tuskin pätkissä yhteensä se 10-15 minuuttia.

Vierailija
378/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.

Älä jaksa. Ite olen syntynyt 1982 ja multakin vietiin alle 23v tienatut eläkkeet. Olin töissä siitä lähtien kun ammattikoulusta ja armeijasta 19vee pääsin

60-luvulla ja 80-luvulla syntyneillä on erilainen elinajanodote. Eroa on myös siinä, että 80-luvulla syntynyt ehtii vielä varautua muutokseen ja säästää eläkepäiviä varten. Mutta 60-luvulla syntyneellä eläkepäivät ovat jo niin lähellä, että säästämisen vaikutus jää vähäiseksi, eikä sillä tavalla ainakaan aikaisemmin pysty jäämään töistä pois. 

Mikä helvetin varautuminen??????😡😡😡🤬🤬🤬🤬🤬

Siksihän demaritorakoiden pskasakki varastaa meiltä joka tilistä, jotta sillä väitetyllä mielikuvituseläkkeellä pärjää vanhana. 

Ja nyt sitten sieltä demarieläkeloiseläjä päädystä kehdataan vttuilla päin näköä, että "varautukaa", vaikka meiltä varastetaan moninkertainen määrä joka tilistä verratuna teihin demarieläkeloiseläjiin nähden. Me maksetaan teidän saatanoiden sikailu ja demarointi tuplana mitä te olette maksaneet, JA SIITÄ HUOLIMATTA JÄÄDÄÄN ITSE ILMAN ELÄKKEITÄ! 

Demaripaskasakin hävyttömyydellä ja ahneudella ei ole MITÄÄN RAJOJA EIKÄ HÄPYÄ. 

Koko helvetin Ponzi-eläkepyramidihuijaus pitää lakkauttaa ja palauttaa 70-luvun ikäluokista alkaen maksajille rahansa takaisin, ja te pirut jotka kuppaatte meitä, saatte pitää eläkkeenne mutta sillä tasolla millä olette itse maksaneet. Ja ne rahat riittää mihin riittää, ja jos loppuu niin se on voi voi. Olisitte maksaneet aikanaan oikean määrän mikä teille kuuluisikin. 

Vierailija
379/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja mielestäni olisi reilua että nykyeläkkeistä leikattaisiin, vaikkapa veronkiristyksellä.  Kauhistuttaa että lasteni eläkkeet tällä lailla ryöstetään.  Itse en olisi jaksanut työelämässä seitsemänkymppiseksi.  
Tulen äänestämään sitä puoluetta joka rohkenee sanoa ääneen että eläkeläiset myös säästötalkoisiin! 

Minä taas työikäinen ja mielelläni olen töissä 70v. Tulen äänestämään puoluetta, joka seisoo hyvinvointiyhteiskunnan puolella.

Ikähän puolue sekin olisi?

Vierailija
380/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tilalle palkattu parikymppinen poikako pitäisi irtisanoa kun minä menisin takaisin töihin???

Ei, vaan sä voit mennä vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi, niitähän tarvitaan koko ajan.