Mitä ajatuksia herättää eläkeiän nosto 70:een vuoteen?
Otsikossa kysymys. Onko tämä reilua nuoremmille sukupolville? Uskotko että voit työskennellä noin pitkään?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Elämä ei ole tarkoitettu vain siksi,että me teemme työtä koko ikämme.Kyllä meidän täytyy saada nauttia elämästä.Ja elää elämää missä ei ole jatkuvaa raatamista ja puskemista.Meillä täytyy olla riittävästi aikaa myös rentoutumiseen ja hyvään oloon.Ja vapaa-aikaa itselle,perheelle ja ystäville.Ihminen ei ole mikään kone,jonka täytyy koko ajan suorittaa tai tehdä jotain.Usea 70-vuotias haluaa ottaa varmasti rauhallisemmin.Ja nauttia ”vanhuudesta” ja eläkkeellä olosta.Heille on annettava se mahdollisuus.Jos he itse niin toivoo.
Vain vasemmistolainen voi ajatella noin naiivisti. Elämän tarkoitus on tehdä työtä ja työtä. Presidentti Niinistö jo sanoi, että oleskeluyhteiskunnan olevan ohi. Niinistö oli suositumpi kuin putin.
Kätevää näin saadaan eläkkeet riittämään eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mihin nostavat. Olen 56v ja olen jo päättänyt jäädä omakustanteiselle eläkkeelle 58 vuotiaana. Lypsän toki yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet, koska minä ne olen maksanutkin, omien säästöjen päälle ja eläke alkaa juoksemaan sitten kun alkaa.
Olen hyödyntänyt tämän maan tarjoaman mahdollisuuden käytännössä ilmaiseen koulutukseen ja mennyt töihin. Ulkomailta piti aloittaa kun Suomessa oli laman huippu silloin kun valmistuin. Nyt on kolmisenkymmentä vuotta työuraa takana joten sanomattakin selvää, että säästöjä on kertynyt. Kaiken jos laittaa lihoiksi niin varmasti ainakin miljoon ja miksi en laittaisi. Mukaan en saa senttiäkään sitten kun kuolema korjaa. Tässä iässä pystyy rahasta ja vapaudesta vielä nauttimaankin kun pystyy tekemään kaikkia samoja asioita kuin nuorena. Intressit on kylläkin muualla mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Olen valintoihini tyytyväinen ja suosittelen muillekin opiskelua sellaiseen ammattiin missä tienaa ja sen jälkeen töihin menemistä. Jostain päin maailmaa löytyy töitä aina.
No et sä saa tukia. Vuokra-asunnon asumistuessa on nykyään varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla 10000 tilillä rahaa ja tt-tukea ei saa, jos on säästöjä tai kesämökki tai asuntovaunu tai kallis auto tai moottoripyörä.
Työttömyystukea saa kyllä. Ei kukaan palkkaa tuon ikäistä, eikä varsinkaan jos antaa itsestään tarkoituksella lusmun vaikutelman.
Työttömyys ei ole peruste saada tukia. Se muutettiin jo 1.5.2026 tarveharkintaiseksi. Tukea saa vain jos sitä tarvitsee.
aivan sairas päätös,ihmisen kroppa pettää jo 50v ja fyysinen raskas työ ei enää sovi. osa on jo kuollut ennen 60 vuotta eli eläkkeiden varkaus on tämä.
järkyttävä petos eduskunnalta. eläkeyhtiöiden kanssa varkaus.
kansan ja maan petos on ryöstää työläisen eläkkeet. toivon että venäjä pelastaa suomen pahuudelta.jos eduskuntaan putoaa sellainen uudenlainen polttava ja tuhoava sipulimaisen rypäle pään ohjus hajoittavalla tuhoamisvoimalla joka tuhoaa koko alueen, niin en tule suremaan.tämä on viimeinen niitti poliitikoille.
Nykyään tuntuu opiskelu kestävän vuosia kauemmin kuin ennen ja elinikäikäkin pidempi joten oikein. Olen veroillani kustantanut näiden n pitkään opiskelleiden opiskelun selä opintotuet ja asumistuet joita en itse juurikaan saanut.
100 000 uutta työtöntä. Kuten Perkpummi lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se reilua aikaisempiin sukupolvia kohtaan, kun joskus 60-70-luvulla miesten elinikäennste oli 69v ja naisten 73v ja eläkkeelle jäivät 62v. eläkkeelle ja eläkkeellä oltiin muutama vuosi ja kuoltiin pois.
Nyt eläkkeelle jäädään n. 65v iässä ja miesten elinikä 80v ja naisten 84v eli eläkkeellä ollaan yhä pitempään, 15-20v.
Ja jos lääketiett. ja lääkkeiden kehitys jatkuu samalla tasolla tai jopa kehittyy, useampi 1970-2020 syntynyt elää jopa sata vuotiaaksi tai jopa enemmän ja nykyisellä systeemillä oltaisiin eläkkeellä vuosikymmeniä hyväkuntoisena ja työkykyisenä, kun nykyään työssä apuna teknologia ja koneet. Kenenkään ei tarvitse esim raksalla kantaa käsipelissä 5 krs tiiliä, niin kuin 60-luvulla tehtiin tai lapioida katuja.
Toi eliniän piteneminen on sumutusta. Yksistään lihavuudesta on tullut epidemia ja diabetes on lisääntynyt räjähdyksenomaisesti. Kumpikin noista leikkaa rajusti eliniänodotetta. Ja mitä tulee terveydenhuoltoon niin sekin on ajautunut kriisiin ja jatkossa et tule saamaan vastaavan tasoista hoitoa mitä nyt tarjotaan kaikille kansalaisille.
Voihan sen eläkeiän nostaa vaikka sataan vuoteen kun työttömille ei eläkettä kerry ja poliitikkojen tahto on suosia ulkolaista työvoimaa.
Tämä fasisti-hallitus on tuonut 300 000 ulkomaalaista kolmessa vuodessa.
Edellinen kommunistihallitus jakoi miljardeja meitä varakkaammille EU maille eikä muutenkaan hoitanut asioita hyvin. Oma etu kun on pahasta demareiden mielestä. Onneksi rivit enää vallassa eikä niitä sinne pidä päästäkään. Menkööt kommarit Kuubaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mitä ja ketä tuo oikein auttaa? Eihän nykyiselläänkään päälle viisikymppiset hakijat yleensä kelpaa työnantajille. Eikä työpaikkoja riitä kaikille.
No, niinhän se on. Täysin epärealistinen tuo suunnitelma, mutta sellaisia ne excelin pyörittelijät tuottaa.
Mutta omaisuus saadaan pois ennen eläkeikää. Kun tukia ei saa, jos on omaisuutta.
Omaisuus kannattaa siirtää lapsille tai ulkomaille. Verottajalle en sitä anna. Menee kehitysapuun tai yhtään turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämä sairastuttaa ihmisiä. Moniko on oikeasti työkykyinen 70-vuotiaana?
Moni. Omat lääkärini molemmat ja hyvin suosittuja kun osaavat jo hommat. Ehkä nuorena huumeita ei käytetty kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sillä saadaan äh lämit pois suomesta suostun oitis
Eli sitten sinä ja sun kaverit viimein nousette sohvalta ja hoidatte woltit, boltit ja siivoukset?
Hyvä että jotain teette ettekä vain pilveen polttele pitkin päivää. Tuet nykyään liian suuret kun voi vain maata kotona.
Voi teitä vauvoja, ettekö te ikinä pääse niistä kapaloistanne? Nyt meidän syy on äänestäminen, väärin äänestäminen😆Me suuret ikäluokat olimme tulppana, kun emme ajoissa häipyneet eläkkeelle, antaneet teille tilaa astua sorvin ääreen. Nyt se koko pirun sorvi on hävinnyt ja itku vaan jatkuu😭
Ei ole reilua, kyllä niitä on kerennyt Kuollakkin ennen 60- vuoden ikää! Eli ei ole kerennyt täyttää 60- ntäkään kun ovat kuolleet johonkin sairauteen tai , jossakin onnettomuudessa.
Eläkeiän nosto ymmärtääkseni vaikuttaa avoimien työpaikkojen määrään ? Todella kannustaa nuoria opiskelemaan ammattiin, kun tietää ettei työpaikasta ole toivoakaan.
”Suomessa kerätyt eläkerahat eivät makaa yhdellä valtion pankkitilillä, vaan ne on sijoitettu hajautetusti ympäri maailmaa tulevien eläkkeiden turvaamiseksi. Suomen työeläkevarojen kokonaismäärä on noin 300 miljardia euroa. ” Tekoäly löysi
Muutin jo ulkomaille. Täällä (vielä) hyvät eläkkeet.
Minulle sopiii, JOS:
Lasketaan paljonko tämä nosto prosentuaalisesti leikkaa meidän nuorempien polvien eläkkeitä (sillä siitähän on kyse).
JA sen jälkeen leikataan nykyisiltä eläkkeellä jo olevilta samalla prosentilla KOKO eläkkeelläolon ajalta (eli painotetusti enemmän, jos on jo nauttinut leikkaamatonta eläkettä vaik 10v).
Ai eikö käykään vanhoille ihmisille? Miksei käy, et kaikilta leikataan?
Taidan äänestää vassareita että pääsen joskus eläkkeelle.
T: Persu
Työttömyystukea saa kyllä. Ei kukaan palkkaa tuon ikäistä, eikä varsinkaan jos antaa itsestään tarkoituksella lusmun vaikutelman.