Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatuksia herättää eläkeiän nosto 70:een vuoteen?

Vierailija
07.10.2026 |

Otsikossa kysymys. Onko tämä reilua nuoremmille sukupolville? Uskotko että voit työskennellä noin pitkään?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mihin nostavat. Olen 56v ja olen jo päättänyt jäädä omakustanteiselle eläkkeelle 58 vuotiaana. Lypsän toki yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet, koska minä ne olen maksanutkin, omien säästöjen päälle ja eläke alkaa juoksemaan sitten kun alkaa.

Olen hyödyntänyt tämän maan tarjoaman mahdollisuuden käytännössä ilmaiseen koulutukseen ja mennyt töihin. Ulkomailta piti aloittaa kun Suomessa oli laman huippu silloin kun valmistuin. Nyt on kolmisenkymmentä vuotta työuraa takana joten sanomattakin selvää, että säästöjä on kertynyt. Kaiken jos laittaa lihoiksi niin varmasti ainakin miljoon ja miksi en laittaisi. Mukaan en saa senttiäkään sitten kun kuolema korjaa. Tässä iässä pystyy rahasta ja vapaudesta vielä nauttimaankin kun pystyy tekemään kaikkia samoja asioita kuin nuorena. Intressit on kylläkin muualla mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Olen valintoihini tyytyväinen ja suosittelen muillekin opiskelua sellaiseen ammattiin missä tienaa ja sen jälkeen töihin menemistä. Jostain päin maailmaa löytyy töitä aina. 

Vierailija
82/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu varmaan VMn henkilöstön suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä ja ketä tuo oikein auttaa? Eihän nykyiselläänkään päälle viisikymppiset hakijat yleensä kelpaa työnantajille. Eikä työpaikkoja riitä kaikille. 

No, niinhän se on. Täysin epärealistinen tuo suunnitelma, mutta sellaisia ne excelin pyörittelijät tuottaa. 

Mutta omaisuus saadaan pois ennen eläkeikää. Kun tukia ei saa, jos on omaisuutta.

Vierailija
84/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama mihin nostavat. Olen 56v ja olen jo päättänyt jäädä omakustanteiselle eläkkeelle 58 vuotiaana. Lypsän toki yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet, koska minä ne olen maksanutkin, omien säästöjen päälle ja eläke alkaa juoksemaan sitten kun alkaa.

Olen hyödyntänyt tämän maan tarjoaman mahdollisuuden käytännössä ilmaiseen koulutukseen ja mennyt töihin. Ulkomailta piti aloittaa kun Suomessa oli laman huippu silloin kun valmistuin. Nyt on kolmisenkymmentä vuotta työuraa takana joten sanomattakin selvää, että säästöjä on kertynyt. Kaiken jos laittaa lihoiksi niin varmasti ainakin miljoon ja miksi en laittaisi. Mukaan en saa senttiäkään sitten kun kuolema korjaa. Tässä iässä pystyy rahasta ja vapaudesta vielä nauttimaankin kun pystyy tekemään kaikkia samoja asioita kuin nuorena. Intressit on kylläkin muualla mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Olen valintoihini tyytyväinen ja suosittelen muillekin opiskelua sellaiseen ammattiin missä tienaa ja sen jälkeen töihin menemistä. Jostain päin maailmaa löytyy töitä aina. 

Romutit just VMn suunnitelmat. 

Vierailija
85/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sä saa tukia. Vuokra-asunnon asumistuessa on nykyään varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla 10000 tilillä rahaa ja tt-tukea ei saa, jos on säästöjä tai kesämökki tai asuntovaunu tai kallis auto tai moottoripyörä.

Vierailija
86/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin ei saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. Tilillä saa olla yksin asuvalla 10000. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Vierailija
87/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno tt-tuessa, vain sen pelkät korot on.

Vierailija
88/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä paljon järkeä ole että pidetään meidät käyrät töissä eikä nuorisolle ole töitä. Toinen puoli on että nuoriso vinkuu siitä että muka joutuvat maksamaan eläkkeellä olevien eläkkeet. Sehän ei ole totta kun eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt ja ne tekevät voittoa jatkuvasti mutta vaikka olisikin niin luulisi silti, että nuorten kannattaa päästä työelämään mahdollisimman nopeasti. Vaikka joutuisivatkin jonkun prosentin murto-osan verran jonkun toisen eläkettä rahoittamaan. Verorahoista joutuu rahoittamaan aika helvetin paljon kaikenlaista muuta täysin turhaa mikä on käytännössä roskiin heitettyä rahaa.

Miksi valtio on ottanut eläkkeiden pienentämisen tai eläkeiän korottamisen muka säästökeinoksi? Mikä siinä on takana kun valtio ei maksa työeläkkeitä. Edelleen työeläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt eikä niiltä rahat ole loppu, ne tekee voittoa vuodesta toiseen vaikka maksavat eläkkeet ja suuret ikäluokatkin alkaa olemaan jo kuolemaan päin. 

Ettei vaan syynä olisi se kun eläkepotti katsotaan EU:n silmissä julkisiksi varoiksi ja talous näyttäisi keinotekoisesti paremmalta jos siellä olisi enemmän rahaa. Ei kai sentään se tästä voi johtua, kuka nyt jotain noin törkeää tekisi ja vielä hallituksen toimesta.

Et varmaan mua usko, mutta tässä tekoäly. 

"Työeläkkeet rahoitetaan pääosin jakojärjestelmällä. Tämä tarkoittaa, että nykyisin työssäkäyvät työntekijät, työnantajat ja yrittäjät maksavat kuukausittain työeläkemaksuja, joilla rahoitetaan suoraan parhaillaan eläkkeellä olevien eläkkeet. "

Rahastoista tulee vaan pieni osa. Eli kyllä ne nuoret käytännössä maksaa. Jos maksajia ei ole, ei ole käytännössä myöskään eläkkeitä tai sitten valtio velkaantuu niin kuin nyt. 

Vierailija
89/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin ei saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. Tilillä saa olla yksin asuvalla 10000. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Varallisuusraja tuli 1.1.2025

Vierailija
90/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus laittoi varallisuusrajan yleiseen asumistukeen 1.1.2025 ja poisti asumistuen omistusasunnosta työttömiltä ja osa-aikatyötä tekeviltä.

Vierailija
91/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä ja ketä tuo oikein auttaa? Eihän nykyiselläänkään päälle viisikymppiset hakijat yleensä kelpaa työnantajille. Eikä työpaikkoja riitä kaikille. 

No, niinhän se on. Täysin epärealistinen tuo suunnitelma, mutta sellaisia ne excelin pyörittelijät tuottaa. 

Mutta omaisuus saadaan pois ennen eläkeikää. Kun tukia ei saa, jos on omaisuutta.

No niin, tämähän se suunnitelma tietenkin on. Ikäluokkamme on sitten varattomia 70-vuotiaita. 

Vierailija
92/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kokoomus onkin sittenkin kommunistinen! Eli vihaa suomalaisen maaorjan yksityisomistusta kuin ruttoa ja köytännössä tuhoaa sen kaikilta muilta paitsi todella rikkailta (wef -et omista mitään ja olet onnellinen yksiössä).

Vierailija
93/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, tämähän se suunnitelma tietenkin on. Ikäluokkamme on sitten varattomia 70-vuotiaita. 

Ja asutaan kokoomuslaisen omistamassa vuokra-asunnossa 😂.

Vierailija
94/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi. Olen 60 ja ihan poikki. Vielä 5 vuotta.  Sitten olisi 10 vuotta. Jotenkin tuntuu, etten jaksa edes viittä vuotta. Vaikka nykyiset apuvälineet keventää työtä, niin silti ei kroppakaan kestä. Sitten pitäisi olla helppo mahdollisuus ,jäädä ennakkoeläkkeelle. 

Vierailija
95/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että jaksan, sillä työskentelen 71 vuotiaana edelleen.

Ihan ok, että eläkeikää nostetaan samalla kun elinaikaodote kasvaa. Isovanhempani kuolivat alle 70 vuotiaina. Vanhempieni ikäpolvi oli 70 vuotiaana varsin hyvässä kunnossa, Elivät reilun 80 vuotiaiksi. Oma sukupolveni elää todennäköisesti liki 90 kymppisiksi. Tietysti huonokuntoiset pitää päästää aiemmin eläkkeelle. Hyvä tavoite tuo on.

Muuten olen sitä mieltä, että vaikka eläköitymiselle on tavoiteikä, niin siinä pitäisi huomioda suhdanteet. Nyt kun nuoriso ei pääse työelämän alkuun, niin vanhimmasta päästä pitäisi eläkeikää aikaistaa, väliaikaisesti ja potkia yli eläkeiän olevat eläkkeelle, että nuoret saa töitä. Silloin kun on työvoimapula, niin eläkeiästä pidetään kiinni.

Ja omasta työskentelystäni. En vie kenenkään työpaikkaa, Teen vapaaehtoistöitä, osin fyysisiä, osin henkisiä, jatkuvasti ja palkatta. Lisäksi omat rakennusprojektit mökillä. Laitan kaiken viimesen päälle kuntoon kun vielä jaksan painaa. Kalastan ja metsästän lusäksi. Ylimääräisen saaliin jaan vähävaraisille vanhuksille.

Ei tuollaista omaehtoista puuhastelua voi verrata palkkatyössä käyntiin! Aivan eri asia. 

Vierailija
96/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti poliitikot jaksavat vaikka kuinka vanhaksi. Oma järjenjuoksu ei ole enään niin skarppi. Miten poliitikot pysyy nopeatajuisina? 

Vierailija
97/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole tarkoitettu vain siksi,että me teemme työtä koko ikämme.Kyllä meidän täytyy saada nauttia elämästä.Ja elää elämää missä ei ole jatkuvaa raatamista ja puskemista.Meillä täytyy olla riittävästi aikaa  myös rentoutumiseen ja hyvään oloon.Ja vapaa-aikaa itselle,perheelle ja ystäville.Ihminen ei ole mikään kone,jonka täytyy koko ajan suorittaa tai tehdä jotain.Usea 70-vuotias haluaa ottaa varmasti rauhallisemmin.Ja nauttia ”vanhuudesta” ja eläkkeellä olosta.Heille on annettava se mahdollisuus.Jos he itse niin toivoo.

Vierailija
98/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2008 syntyneellä eläkeikä on 68v11kk. Yksi vuosi lisää vain.

Miten te aina tiedätte nämä tulevaisuuden eläkeiät, kun tähän mennessä se on kiinnitetty 1964 syntyneisiin saakka.

No onhan noita laskureita. 

Vierailija
99/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisun kysymyksessäsi kerroitkin. Viisikymppiset hakijat odottavat kortistossa töitä jatkossa 70-vuotiaaksi. Siitä ei eläke enää kerry, kiitos kokoomusmulkkujen. Eihän eläkeiän nosto tarkoita, että töissä oltaisiin, vaan ettei olla eläkkeellä. Eli nuoret maksavat eläkemaksuja, mutta eivät ikinä saa eläkettä itse.

Vierailija
100/123 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei ole tarkoitettu vain siksi,että me teemme työtä koko ikämme.Kyllä meidän täytyy saada nauttia elämästä.Ja elää elämää missä ei ole jatkuvaa raatamista ja puskemista.Meillä täytyy olla riittävästi aikaa  myös rentoutumiseen ja hyvään oloon.Ja vapaa-aikaa itselle,perheelle ja ystäville.Ihminen ei ole mikään kone,jonka täytyy koko ajan suorittaa tai tehdä jotain.Usea 70-vuotias haluaa ottaa varmasti rauhallisemmin.Ja nauttia ”vanhuudesta” ja eläkkeellä olosta.Heille on annettava se mahdollisuus.Jos he itse niin toivoo.

Mutta järjestelmä vaatii ja elämme siinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi