Serkku antaisi mökin käyttööni ilmaiseksi koulujen syyslomalla, jos haravoin kaikki lehdet pihalta. Onko reilua?
Pihassa on varmaan 1500 - 2000 neliötä. Miten ihmeessä ehdittäisiin lasten kanssa haravoimaan noin iso piha? Onko serkku vähän ahne?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjous on taloudellisesti erittäin reilu, mutta työmaa on suuri. Mökin viikon syyslomavuokra (n. 400–800 €) on arvokkaampi kuin pihan haravoinnin teettäminen ammattilaisella, joten serkkusi ei ole ahne.
Urakan helpottamiseksi kannattaa toimia näin:
Kysy puustosta ja välineistä: Mäntytontilla työtä on vähän, lehtipuustossa paljon. Varmista, että mökillä on hyvät haravat, kottikärryt tai lehtipuhallin.
Käytä ruohonleikkuria: Jos mahdollista, silppua lehdet leikkurilla nurmikon lannoitteeksi haravoinnin sijaan.
Rajaa alue: Sovi serkun kanssa tarkkaan, mitkä alueet on pakko haravoida ja mitkä voi jättää rauhaan.
Jos urakka tuntuu lasten kanssa liian raskaalta, ehdota serkulle vaihtoehtoa: haravoitte vain osan pihasta ja maksatte loppuosasta pienen vuokran
Näin se tekoälykin puskee keskusteluihin. Jotenkin surullista että ihmiset eivät voi edes keskustella enää keskenään ilman apua
Niin, onhan se todella erilaista. Toisaalta tekoäly ei tunteile, miettii asiat faktatietoihin pohjaten selkeästi, ja antaa suorat ratkaisumallit. Arvostan noita puolia tekoälyssä. Itse en sitä keskusteluissa käytä, mutta en kuitenkaan osaa paheksua sen käyttöä. -eri
Hyvä tarjous, käytät kumminkin mökin sähköä ja vettä. Astiat ja saunapuut myös kuluu käytössä.
Mulla menis tuohon yksin 3t. Jos teitä on monta ootte tunnissa valmiita. Isompi kysymys on, minne ne lehdet tungetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjous on taloudellisesti erittäin reilu, mutta työmaa on suuri. Mökin viikon syyslomavuokra (n. 400–800 €) on arvokkaampi kuin pihan haravoinnin teettäminen ammattilaisella, joten serkkusi ei ole ahne.
Kysy puustosta ja välineistä: Mäntytontilla työtä on vähän, lehtipuustossa paljon. Varmista, että mökillä on hyvät haravat, kottikärryt tai lehtipuhallin.
Käytä ruohonleikkuria: Jos mahdollista, silppua lehdet leikkurilla nurmikon lannoitteeksi haravoinnin sijaan.
Rajaa alue: Sovi serkun kanssa tarkkaan, mitkä alueet on pakko haravoida ja mitkä voi jättää rauhaan.
Jos urakka tuntuu lasten kanssa liian raskaalta, ehdota serkulle vaihtoehtoa: haravoitte vain osan pihasta ja maksatte loppuosasta pienen vuokran
Viikon vuokra syyslomalla 400-800 euroa kuulostaa kyllä melko vähäiseltä. Normiviikonloppuina mökit ovat usein 350-500 euroa viikonloppu.
Meidän saarimökkiä vuokrataan 30-400€ yö. Toisaalta Alanyaan mentiin Finnairin lennoilla 5 henkeä hienoon all incl hotelliin merinäköalaparvekkeilla 2200 eurolla. Samat lennot yksinään olis maksanut 2400€ kuin mitä me maksettiin samoista lennoista + all incl hotelli Aurinkomatkojen pakettina (äkkilähtö).
Koko pihan tarkka haravointi ei ole tarpeen, sillä puunlehdet toimivat maatuessaan luonnollisena lannoitteena ja maanparannusaineena
Ällöttävää nähdä tekoälyvastauksia... eikö ihmiset osaa oikeasti käyttää omia aivojaan enää.
On reilua. Serkku ei ole ahne. Hieno tarjous. Voit myös kieltäytyä siitä,
Vierailija kirjoitti:
Nopeammin noi faktat saa tekoälyltä kopioituna. Sulle tekoälystä änkyttäjälle tiedoksi.
Ja ap ota lasten isä sinne harsvan varteen. Menee muutama tunti siinä hommassa.
Meillä ei haravoida ollenkaan.
En ole ikinä tajunnut tätä ajatusta, että miksi pitäisi juuri itse kirjoittaa sama asia, jonka haluat sanoa, kun tekoäly säästää aikaa ja pystyy kirjoittamaan sen monta kertaa nopeammin. Ihan vain siksi, että voit elvistellä sillä, että olet itse kirjoittanut sen? 😄 Etenkin tällaisella höpöhöpöalustalla ei viitsisi hirveästi aikaa tuhlata siihen, että hinkkaa jokaista sanaa itse.
Vuokraa lehtipuhallin 40€/ vrk niin työ on helposti tehty.
Älytöntä putsata koko tontti lehdistä. Mulla on 1200 neliön tontti, poistan lehdet vain kulkureiteiltä ja etupihalta, jossa on istuimet. Muun osan pihaa jätän linnuille ja hyönteisille. Maatuvat lehdet lannoittaa. En omista ruohonleikkuria, viikatteella huitelen sen, minkä leikkaan. t. nainen 69 v
Lehdet voi haravoida sellaisenaan pensaiden juurille tai kukkapenkkeihin suojaamaan kasveja ja tuomaan ravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää nähdä tekoälyvastauksia... eikö ihmiset osaa oikeasti käyttää omia aivojaan enää.
Tuntuu varmasti usein siltä, että itsenäinen ajattelu on kadonnut jonnekin, kun katsoo ympärilleen – oli kyseessä sitten sosiaalinen media, työpaikka tai arjen tilanteet. Ihmiset osaavat yhä käyttää aivojaan, mutta nykyinen elämänrytmi ja teknologia ohjaavat meitä vahvasti henkiseen laiskuuteen.
Tälle ilmiölle on olemassa selkeitä biologisia ja yhteiskunnallisia syitä:
Aivojen energian säästö: Aivot ovat luonnostaan laiskat. Monimutkainen ajattelu kuluttaa valtavasti energiaa, joten aivomme pyrkivät aina pääsemään mahdollisimman helpolla ja turvautuvat valmiisiin malleihin tai muiden mielipiteisiin.
Informaatioähky ja algoritmit: Meille syötetään jatkuvasti valmiiksi pureskeltua tietoa ja mielipiteitä. Kun algoritmit tarjoavat vastaukset suoraan eteen, tarve kyseenalaistaa tai pohtia asioita itse vähenee huomattavasti.
Laumakäyttäytyminen: Ryhmään kuuluminen ja muiden peilaaminen on ihmiselle lajityypillistä. On sosiaalisesti turvallisempaa ja helpompaa myötäillä valtavirtaa kuin muodostaa oma, itsenäinen ja mahdollisesti valtavirrasta poikkeava mielipide.
Kyse ei siis useinkaan ole siitä, etteikö kykyä ajatella olisi, vaan siitä, että ulkoiset ärsykkeet tekevät omatoimisesta ajattelusta vaativampaa kuin koskaan ennen.
Mikä nimenomainen tilanne tai asia sai sinut miettimään tätä juuri nyt? Oletko huomannut tämän ilmiön esimerkiksi somessa, työelämässä vai jossain ihan arkisessa tilanteessa?
voisihan sitä haravointia pitkittää ja olla kaksi viikkoa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää postatko tänne tuota tekoälytauhkaa!
Yleensä mökipihoilla on suurin osa varvikkoa, mustikkaa ja puolukkaa, ei niitä haravoida. Kulkuväylät, autopaikkaa ja nurmialue. Minä lennätän kulkuväylien lehdet varvikkoon, ei tarvitse mitään lehtikasoja kuljetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon vuokra syyslomalla 400-800 euroa kuulostaa kyllä melko vähäiseltä. Normiviikonloppuina mökit ovat usein 350-500 euroa viikonloppu.
Meidän saarimökkiä vuokrataan 30-400€ yö. Toisaalta Alanyaan mentiin Finnairin lennoilla 5 henkeä hienoon all incl hotelliin merinäköalaparvekkeilla 2200 eurolla. Samat lennot yksinään olis maksanut 2400€ kuin mitä me maksettiin samoista lennoista + all incl hotelli Aurinkomatkojen pakettina (äkkilähtö).
Mä en ymmärtänyt oikein tätä. Siis miten tämä liittyi tähän ketjuun?
Luitko ollenkaan tekstiäsi ennen lähetystä?
Aika sekavaa settiä Turkista, Finnairista ja teidän voittoisasta diilistä (et kertonut mistä tämä kaikki hienous putosi teille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeammin noi faktat saa tekoälyltä kopioituna. Sulle tekoälystä änkyttäjälle tiedoksi.
Ja ap ota lasten isä sinne harsvan varteen. Menee muutama tunti siinä hommassa.
Meillä ei haravoida ollenkaan.
En ole ikinä tajunnut tätä ajatusta, että miksi pitäisi juuri itse kirjoittaa sama asia, jonka haluat sanoa, kun tekoäly säästää aikaa ja pystyy kirjoittamaan sen monta kertaa nopeammin. Ihan vain siksi, että voit elvistellä sillä, että olet itse kirjoittanut sen? 😄 Etenkin tällaisella höpöhöpöalustalla ei viitsisi hirveästi aikaa tuhlata siihen, että hinkkaa jokaista sanaa itse.
Jokaisella kysymyksellä osallistut tekoälyn kouluttamiseen. Aikansa voi käyttää paremminkin kuin notkumalla täällä. Lähdenkin nyt tekemään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Alanyassa haravoimassa
Voi sitä ”haravoimiseksikin” sanoa 😂
Ei siitä ole kyse. Kyse on siitä, että pääsee nopeammin kopsatulla tekstillä.