Mikä on lapsen oikeus lääkkeettömään elämään?
Tänä vuonna 3,1% 6‐8 -vuotiaista pojista aloitti ADHD-lääkityksen.
Miksi sallitaan lääkitä pieniä lapsia asiassa, jota ei tarvitsisi lääkitä? Syöpähoidot tms. on asia erikseen, mutta ei missään nimessä mitään tollasia kasvaville lapsille.
Ainakin minua (nyt aikuinen) harmittaisi ja jopa katketoittais, jos minua olisi lapsena lääkitty tollaisen (ADHD) takia.
Turvataan lapsillemme mahdollisimman lääkkeetön elämä!
Kommentit (51)
Katsokaa keskustelun kaksi ekaa kommenttia. Ne tulleet ihan eri laidalta, mutta molemmat saa pelkkää tykkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet varmasti pelastavat monen nuoren pahoilta vaikeuksilta, miksi niitä pitäisi vastustaa. Vai provo ?
Jos niitä määrätään jossain alueilla jopa joka viidennelle, on todellakin vikaa lääkäreissä tai systeemissä tai kriteereissä! Herätkää ihmiset miettimään onko korjattavaa elintavoissa ja perhe-elämässä ennenkuin alatte syöttää lapselle amfetamiinijohdannaisia.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa keskustelun kaksi ekaa kommenttia. Ne tulleet ihan eri laidalta, mutta molemmat saa pelkkää tykkäystä.
Koska ihmiset ovat pääosin melko tyhmiä ja muodostavat mielipiteensä muiden mielipiteiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet varmasti pelastavat monen nuoren pahoilta vaikeuksilta, miksi niitä pitäisi vastustaa. Vai provo ?
Jos niitä määrätään jossain alueilla jopa joka viidennelle, on todellakin vikaa lääkäreissä tai systeemissä tai kriteereissä! Herätkää ihmiset miettimään onko korjattavaa elintavoissa ja perhe-elämässä ennenkuin alatte syöttää lapselle amfetamiinijohdannaisia.
Niinpä. Ihme vyöry tuli tähänkin keskusteluun heti, mutta tuntien kuluessa tullut toisenlaisiakin kommentteja ja peukutuksia.
Ketä ryntääjät oli? Lääkelobbaajia? Itseensä pettyneitä vanhempia? Levottomiin lapsiin kyllästyneitä persuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on vain lapsen ikioma valinta, sitä ei kukaan muu saa määrätä. Ei edes lapsen omat vanhemmat. Mulla o ollu ADHD varmaan syntymästäni saakka (nyt olen 50-v nainen), enkä ole koskaan käyttänyt siihen mitään lääkitystä. Nehän siis luokitellaan HUUMEIKSI. Sitäkö haluatte ???? Huumata omat lapset.........se oli mun ikioma valinta, kun tiesin jo silloin, yli 40 v sitten, että ne luokitellaan huumeiksi. Niitä en halunnut. Vain lapsi itse saa päättää !!! Ei ole oikein, et ihmisille mukamas määrätään jotakin pjaskooo, jota ne eivät edes tarvitse oikeasti. Pitää olla oikea diagnoosi ! Monen lääkärin toteama.
Ne toimii tavallisissa aivoissa huumaavasti mutta ei adhd-aivoissa.
Nimenomaan näin. ADHD henkilön aivot käyvät liian hitaalla. Vrt väsynyt lapsi, rupeaa herkästi riehumaan ym. Kun aivojen vireystilaa nostetaan lääkkeellä, ne ovat ns. normaalilla vireystasolla ja asiat alkavat sujua. Ei siis mennä sinne ylivireystilan puolelle.
Ennen lääkitystä lapselle, pitäisi tehdä pari yllätyskäyntiä perheen kotiin. Tutustua vanhempiin. Antaa tukea heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on vain lapsen ikioma valinta, sitä ei kukaan muu saa määrätä. Ei edes lapsen omat vanhemmat. Mulla o ollu ADHD varmaan syntymästäni saakka (nyt olen 50-v nainen), enkä ole koskaan käyttänyt siihen mitään lääkitystä. Nehän siis luokitellaan HUUMEIKSI. Sitäkö haluatte ???? Huumata omat lapset.........se oli mun ikioma valinta, kun tiesin jo silloin, yli 40 v sitten, että ne luokitellaan huumeiksi. Niitä en halunnut. Vain lapsi itse saa päättää !!! Ei ole oikein, et ihmisille mukamas määrätään jotakin pjaskooo, jota ne eivät edes tarvitse oikeasti. Pitää olla oikea diagnoosi ! Monen lääkärin toteama.
Ne toimii tavallisissa aivoissa huumaavasti mutta ei adhd-aivoissa.
Nimenomaan näin. ADHD henkilön aivot käyvät liian hitaalla. Vrt väsynyt lapsi, rupeaa herkästi riehumaan ym. Kun aivojen vireystilaa nostetaan lääkkeellä, ne ovat ns. normaalilla vireystasolla ja asiat alkavat sujua. Ei siis mennä sinne ylivireystilan puolelle.
Kyllä, mutta oliko noin isolla määrällä noita ongelmia 1980-luvulla? Eli ei voi olla niin, että ihminen on väistämättä sellainen, että pitää lääkitä vaan myös ympäristötekijät (tiktok, isot luokkakoot, vähäinen liikunta...)varmasti vaikuttaa. Ja mielestäni olisi parempi koittaa vaikuttaa noihin asioihin eikä niin herkästi lääkitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo johtavat tilastoja noilla 1/5 pikkupojista luvuilla. Samat diagnosoivat lääkärit toimivat sekä Kuopiossa että Joensuussa. Ts. eiköhän pääasiallinen syy ole siinä lääkärissä. Ainakin Pohjois-Karjala on johtopaikoilla työttömyydessä lieveilmiöineen: varmasti vaikuttaa siihen miten lapsia kasvatetaan. Kumpikaan itäinen maakunta ei hilpeästä maineestaan huolimatta ole mikään suvaitsevuuden kehto, jossa ymmärrettäisiin minkäänlaista luovuutta tai erilaisuutta.
Nyt joku genetiikan amatööri varmaan kaivaa esiin teorian perinnöllisyydestä ja itäsuomalaisten sukusiittoisuudesta.
Aloittaja tässä taas. Tänään perehtynyt enemmän aiheeseen kuin ehkä koskaan. Ja törmäsin some-kommenttiin: "kuinkakohan monta tulevaisuuden alkoholistia on saatu pelastettua lapsuuden lääkityksellä."
Mun on pakko miettiä kantaani uudestaan, jos pystytään osoittamaan, että lapsena lääkityillä ADHD-lapsilla on selvästi pienempi riski päihdeongelmiin kuin lääkitsemättömillä. Hienoa, jos näin on.
Onko tuollaisesta näyttöä?
Nepsyily on muotia ja siitä etsitään ratkaisuja hyvin monenlaisiin asioihin.
Eivät terrorisoi jos koulussa on kuri käytössä.