Mikä on lapsen oikeus lääkkeettömään elämään?
Tänä vuonna 3,1% 6‐8 -vuotiaista pojista aloitti ADHD-lääkityksen.
Miksi sallitaan lääkitä pieniä lapsia asiassa, jota ei tarvitsisi lääkitä? Syöpähoidot tms. on asia erikseen, mutta ei missään nimessä mitään tollasia kasvaville lapsille.
Ainakin minua (nyt aikuinen) harmittaisi ja jopa katketoittais, jos minua olisi lapsena lääkitty tollaisen (ADHD) takia.
Turvataan lapsillemme mahdollisimman lääkkeetön elämä!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei hyväksytä ihmisten erilaisutta, nykyinen hallituksen kannattavat ovat siitä hyvä esimerkki.
Ennen, vielä 90-lukua oli ihan ok. olla äänekäs ja vilkas, tai olla haaveilija tai olla minkä värinen tahansa tai millainen silmänen tahansa, oli kylähullut, taiteilijasielut, haaveilivat runoilijat ja kaikilla oli tilaa olla keskudessamme.
Nyt lapset puolustuskyvttömät lääkitään hiljaiseksi ja näkymättömäksi, kun niin paljon ihmisissä vihaa, rasismia, omahyväisyyttä, ilkeyttä, hienotunteisuuden puutetta jne. Jos vertaa ilmapiiriä Eurooppaan tai vaikka Ruotsiin, ero on käsin kosketeltavissa. Samoin lääkkeiden käyttö.
Pari vuotta sitten Italiasta tultiin tutustumaan Suomen peruskouluun ja italiaiset eivät meinanneet uskoa korviaan, kuinka hiljainen oli luokkahuone ja lapset istuivat paikoillaan - kuin olisi kirkossa olisi ollut vanhuksien seurassa, sama jatkui välitunnilla ja samaan aikaan Suomessa opettajat ja vanhemmat valittavat, kuinka äänekästä ja rauhatonta on luokkahuoneessa ja jos lapsi tätä ei ole, hänet lääkitään hiljaiseksi, sama myös vanhusten hoidossa, kun halutaan jättää hoitamatta ja vanhukset laitetaan yölevolle jo klo 16. lääkkeillä.
Ei, 90-luvulla ei todellakaan hyväksytty erilaisuutta. Autismin kirjolla (asperger) olevalle tytölle ei todellakaan ollut tilaa olla.
Ei se erilaisuuden hyväksyminen toki nykyäänkään hyvällä tolalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska ilman lääkitystä nuo kakarat terrorisoivat koko luokkaa ja pilaavat opetuksen kaikilta.
Miten muualla Euroopassa pärjätään tai vaikka naapurimaissa Ruotsissa tai Norjassa.
Tai ennen Suomessa, muistan 50-luvulla kansakoulun luokallani oli useampi ADHD tapas (myöhemmin diagnoosi) eikä ollut ongelmia, kun opettaja ja muut huomioi heidät omana itsenään. Siihen aikaan jopa sadut kirjoitettiin persoonien mukaan esm Vaahteramäen Eemeli, Peppi Pitkätossu jne. oli menoa, ääntä ja vaarallisia tilanteita. Nyt saduissakin lapset nähdään näkymättömänä ja äänettömänä olioina, jotka toimivat aikuisten mielen mukaan kuin nappia painamalla, ilman omaa persoonaa.
Hyvä kysymys. Itselleni aloitettiin mielialalääke 14-vuotiaana. Se tuhosi seuraavat 16 vuotta elämästäni, tuon ajan työkyvyttömyys tulee vaikuttamaan lisäksi eläkkeeni määrään. Makaisin edelleen kotona masentuneena, ahdistuneena ja mitä moninaisimmista sivuvaikutuksista kärsien ellen olisi rohkaistunut jättämään ammatti"apua" ja lääkkeitä
Kurinpito ei ole enää sallittua joten ainoa keino puuttua lapsen krooniseen kurittomuuteen on hommata lapselle adhd-lääkitys. Ensin tietysti yritetään sanoittaa tunteita yms. mutta jos se ei auta niin sitten lapsi on vietävä tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ilman lääkitystä nuo kakarat terrorisoivat koko luokkaa ja pilaavat opetuksen kaikilta.
Miten muualla Euroopassa pärjätään tai vaikka naapurimaissa Ruotsissa tai Norjassa.
Tai ennen Suomessa, muistan 50-luvulla kansakoulun luokallani oli useampi ADHD tapas (myöhemmin diagnoosi) eikä ollut ongelmia, kun opettaja ja muut huomioi heidät omana itsenään. Siihen aikaan jopa sadut kirjoitettiin persoonien mukaan esm Vaahteramäen Eemeli, Peppi Pitkätossu jne. oli menoa, ääntä ja vaarallisia tilanteita. Nyt saduissakin lapset nähdään näkymättömänä ja äänettömänä olioina, jotka toimivat aikuisten mielen mukaan kuin nappia painamalla, ilman omaa persoonaa.
Eemelin aikaan levottomat lukittiin verstaaseen tai köytettiin pyykkinarulla penkkiinsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei hyväksytä ihmisten erilaisutta, nykyinen hallituksen kannattavat ovat siitä hyvä esimerkki.
Ennen, vielä 90-lukua oli ihan ok. olla äänekäs ja vilkas, tai olla haaveilija tai olla minkä värinen tahansa tai millainen silmänen tahansa, oli kylähullut, taiteilijasielut, haaveilivat runoilijat ja kaikilla oli tilaa olla keskudessamme.
Nyt lapset puolustuskyvttömät lääkitään hiljaiseksi ja näkymättömäksi, kun niin paljon ihmisissä vihaa, rasismia, omahyväisyyttä, ilkeyttä, hienotunteisuuden puutetta jne. Jos vertaa ilmapiiriä Eurooppaan tai vaikka Ruotsiin, ero on käsin kosketeltavissa. Samoin lääkkeiden käyttö.
Pari vuotta sitten Italiasta tultiin tutustumaan Suomen peruskouluun ja italiaiset eivät meinanneet uskoa korviaan, kuinka hiljainen oli luokkahuone ja lapset istuivat paikoillaan - kuin olisi kirkossa olisi ollut vanhuksien seurassa, sama jatkui välitunnilla ja samaan aikaan Suomessa opettajat ja vanhemmat valittavat, kuinka äänekästä ja rauhatonta on luokkahuoneessa ja jos lapsi tätä ei ole, hänet lääkitään hiljaiseksi, sama myös vanhusten hoidossa, kun halutaan jättää hoitamatta ja vanhukset laitetaan yölevolle jo klo 16. lääkkeillä.
Mä elin lapsuuteni 1980-luvulla, emmekä me kaikki erilaiset eläneet sulassa sovussa. Puheviasta kiusattiin, erikoisesta nimestä kiusattiin, vaatteista kiusattiin, silmälaseista kiusattiin, noin muutamia mainitakseni. Jos joku olisi ollut erivärinen, taatusti olisi kiusattu.
Olemme nykyään valovuosia edellä erilaisuuden ymmärtämisessä.
Sama kokemus. En tajua, missä maailmassa ne oikein on eläneet, jotka väittää tuolloin suvaitun erilaisuutta. Eivät ilmeisesti ole olleet niitä erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä aloittajana hiukan jatkan. Varsinkin koska moni kommentti on eri linjoilla ja saavat pelkkää yläpeukutusta.
Ensinnäkin, jos Lapsella on paha olla ja päässä vilisee jne. niin lääkehoito voi olla paikallaan, mutta muuten mä näen, että tässä helpotetaan vanhempien aamuja tai toisaalta paikataan virheitä, joita koulumaailmassa on tehty viineisten 25 vuoden aikana.
Ja toisaalta myös se, että ensin luodaan ongelmia, jotta päästään lääkitseen niitä. Lyhytvideot - keskittymisongelmat -lääkitys tai vaikka pikaruikakulttuuri - lihavuusongelmat - lääkitys. En viittaa salaliittoteorioihin, että nuo olisi alkujaan luotu siksi vaan harmittelen miksi ihmiskunta luo tahallaan ongelmia.
Vaikka näkemykseni ei kannatusta saakaan, niin itse olen tyytyväinen, että mua ei lääkitty vaikka monenlaista haastetta oli...
Toivotaan, että mahdollisimman moni voi elämässään hyvin ja kyllä siihen joskus voisi ympäristön muuttamistakin kokeilla eikä vain niin, että lääkitään se ihminen siedettäväksi ympäristön kannalta. On se toki halpaa ja helppoa niin.
Ottakaa vanhemmat lapsiinne kontaktia ja viekää heitä luontoon ja lukekaa ja keskustelkaa...
Kuule niitten koulumaailman virheitten korjaamiseen menee vuosia. Jos edes korjataan. Montako syrjäytynyttä siinä ajassa ehtii kasvaa, jos edes lasta helpottavaa lääkitystä ei annettaisi? Luokassa raivoavan /häiritsevän/keskittymiskyvyttömän lapsen takia ei niitten 29 muunkaan lapsen koulunkäynnistä tule mitään. Kuntien säästöpaineet vain kasvavat, joten eiköhän peruskoulustakin leikata edelleen, inkluusio oli vasta ensimmäinen vaihe!
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet varmasti pelastavat monen nuoren pahoilta vaikeuksilta, miksi niitä pitäisi vastustaa. Vai provo ?
Ei provo. Tavallinen perussuomalainen.
Nykyään ei siedetä toisten elämää ja ääntä, oli kysymys lapsista tai vanhuksusta.
Ihmisen molemmissä elämän päistä muut lääkitsevät hiljaiseksi normaali elämästä, lapset päiväkodissa/koulussa ja vanhukset hoivakodissa.
Vierailija kirjoitti:
Toki se on vain lapsen ikioma valinta, sitä ei kukaan muu saa määrätä. Ei edes lapsen omat vanhemmat. Mulla o ollu ADHD varmaan syntymästäni saakka (nyt olen 50-v nainen), enkä ole koskaan käyttänyt siihen mitään lääkitystä. Nehän siis luokitellaan HUUMEIKSI. Sitäkö haluatte ???? Huumata omat lapset.........se oli mun ikioma valinta, kun tiesin jo silloin, yli 40 v sitten, että ne luokitellaan huumeiksi. Niitä en halunnut. Vain lapsi itse saa päättää !!! Ei ole oikein, et ihmisille mukamas määrätään jotakin pjaskooo, jota ne eivät edes tarvitse oikeasti. Pitää olla oikea diagnoosi ! Monen lääkärin toteama.
Ne toimii tavallisissa aivoissa huumaavasti mutta ei adhd-aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on vain lapsen ikioma valinta, sitä ei kukaan muu saa määrätä. Ei edes lapsen omat vanhemmat. Mulla o ollu ADHD varmaan syntymästäni saakka (nyt olen 50-v nainen), enkä ole koskaan käyttänyt siihen mitään lääkitystä. Nehän siis luokitellaan HUUMEIKSI. Sitäkö haluatte ???? Huumata omat lapset.........se oli mun ikioma valinta, kun tiesin jo silloin, yli 40 v sitten, että ne luokitellaan huumeiksi. Niitä en halunnut. Vain lapsi itse saa päättää !!! Ei ole oikein, et ihmisille mukamas määrätään jotakin pjaskooo, jota ne eivät edes tarvitse oikeasti. Pitää olla oikea diagnoosi ! Monen lääkärin toteama.
Kyllä ne ADHD-aivoissakin voi toimia huumaavasti, jos ottaisi huumekäyttöannoksia, jotka on yleensä moninkertaisia siihen lääkeannokseen verrattuna.
Normaalilla, reseptin mukaisella annoksella ei tosiaan ole ADHD-ihmisellä huumaava, eikä varmaan muillakaan.
Huumeen ja lääkkeen erohan on usein vaan reseptissä. Useita reseptilääkkeitä voidaan laittomasti käyttää myös päihtymistarkoituksessa, eikä se tee niistä sen huonompia lääkkeitä, eikä se tarkoita, että ne olis lääkärin määräämällä annoksella päihteitä.
Lapsen vanhemmat päättävät hänen asioistaan. Ei ole mikään pakko syödä ADHD-lääkettä. Sivistäkää aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhemmat päättävät hänen asioistaan. Ei ole mikään pakko syödä ADHD-lääkettä. Sivistäkää aikuisia.
Viime kädessä lastensuojelu päättää sen, että kuinka lasta on kohdeltava. Jos vanhemmat eivät hommaa lapselle lääkitystä niin lapsi otetaan huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elin lapsuuteni 1980-luvulla, emmekä me kaikki erilaiset eläneet sulassa sovussa. Puheviasta kiusattiin, erikoisesta nimestä kiusattiin, vaatteista kiusattiin, silmälaseista kiusattiin, noin muutamia mainitakseni. Jos joku olisi ollut erivärinen, taatusti olisi kiusattu.
Näin on. Eikä siihen liity lääkkeet mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä aloittajana hiukan jatkan. Varsinkin koska moni kommentti on eri linjoilla ja saavat pelkkää yläpeukutusta.
Ensinnäkin, jos Lapsella on paha olla ja päässä vilisee jne. niin lääkehoito voi olla paikallaan, mutta muuten mä näen, että tässä helpotetaan vanhempien aamuja tai toisaalta paikataan virheitä, joita koulumaailmassa on tehty viineisten 25 vuoden aikana.
Ja toisaalta myös se, että ensin luodaan ongelmia, jotta päästään lääkitseen niitä. Lyhytvideot - keskittymisongelmat -lääkitys tai vaikka pikaruikakulttuuri - lihavuusongelmat - lääkitys. En viittaa salaliittoteorioihin, että nuo olisi alkujaan luotu siksi vaan harmittelen miksi ihmiskunta luo tahallaan ongelmia.
Vaikka näkemykseni ei kannatusta saakaan, niin itse olen tyytyväinen, että mua ei lääkitty vaikka monenlaista haastetta oli...
Toivotaan, että mahdollisimman moni voi elämässään hyvin ja kyllä siihen joskus voisi ympäristön muuttamistakin kokeilla eikä vain niin, että lääkitään se ihminen siedettäväksi ympäristön kannalta. On se toki halpaa ja helppoa niin.
Ottakaa vanhemmat lapsiinne kontaktia ja viekää heitä luontoon ja lukekaa ja keskustelkaa...
Kuule niitten koulumaailman virheitten korjaamiseen menee vuosia. Jos edes korjataan. Montako syrjäytynyttä siinä ajassa ehtii kasvaa, jos edes lasta helpottavaa lääkitystä ei annettaisi? Luokassa raivoavan /häiritsevän/keskittymiskyvyttömän lapsen takia ei niitten 29 muunkaan lapsen koulunkäynnistä tule mitään. Kuntien säästöpaineet vain kasvavat, joten eiköhän peruskoulustakin leikata edelleen, inkluusio oli vasta ensimmäinen vaihe!
Pahaa pelkään, että vaikka koulu korjattais, niin lääkkeiden käyttö on 20 vuoden päästä nykyistä isompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet varmasti pelastavat monen nuoren pahoilta vaikeuksilta, miksi niitä pitäisi vastustaa. Vai provo ?
Ei vaan persut on näitä: lääkitkää ne lapset ettei ne terrorisoi muita!
Kuten tän keskustelun toinen kommentti kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan persut on näitä: lääkitkää ne lapset ettei ne terrorisoi muita!
Kuten tän keskustelun toinen kommentti kirjoitti.
Persut mieluusti käyttäisivät remmiä kasvatuksessa niin kuin ennen vanhaan. Punavihreät "modernit kasvattajat" sen sijaan uskovat adhd-diagnoosien voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen voi tietää?
Itsellä kun ei ole kokemusta niistä "normaali" aivoista.
Itselle ei tule päihtynyttä olotilaa adhd lääkkeestä. En väsähdä sen avulla niin helposti, enkä jää niin pahoihin jumeihin ym mutta se ei myöskään piristä. Tosin haittapuolena se että "vedän" itse hyötyjen yli eli helposti kuormitan itseäni liikaa kun en ymmärrä että mulla on edelleen ne omat piirteeni ja haasteni.
Enkä ymmärrä miksi kukaan käyttäisi adhd lääkkeitä väärin. Tosin mulla ei ole siitä kokemusta.
Piriä oon joskus kokeillut ja lähinnä jäi hämmentynyt olo. Se piristä seonnut duracelpupukin tais vetää piriensä joukossa muita juttuja ja olla valvonut laittoman pitkään. En siis tiedä kun en ole saanut amfetamiinista enkä adhd lääkkeistä minkäänlaisia oloja jos ei sitä "hiljaisempaa" olotilaa lasketa.
Ja sillä piristä seonneella duracelpupulla on itselläänkin adhd... Ne lääkkeetkin toimii ihmisillä eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitään istumaan hiljaa. Kukahan tekee tulevaisuudessa fyysiset työt jos kaikki vaan istuu hiljaa?