Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte kulut tässä tapauksessa.

Vierailija
05.10.2026 |

Asutaan yhdessä vuokralla halvassa kaksiossa. Asumiskulut 400€/hlö

Toinen jää työttömäksi ja toinen tienaa nettona 2500€€

Työtön on tulee lähiaikoina saamaan huomattavan ison perinnön ja töissäkäyvä ei tule koskaan perimään yhtään mitään.

Miten jakaisitte kulut ja miksi.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kulut edelleen puoliksi ja eletään sen vähemmän tienaavan tulojen mukaisesti, työssäkäyvä voi vaikka sitten säästää rahaa itselleen sen ajan kun eletään ns niukasti.

Tässä nyt en siis tarkota sitä etteikö työssäkäyvä voisi joskus kustantaa jotakin huvituksia kun hänellä tällä hetkellä on enemmän rahaa mutta pääsääntöisesti hän voisi laittaa nuo rahat säästöön.

T. Mies

Asumiskulut ovat kuitenkin yleensä se suurin yksittäinen kuluerä, eikä oikein ole mielestäni järkeä muuttaa toisen puolison toivottavasti väliaikaisen työttömyyden takia halvempaan kämppään (etenkään tässä tapauksessa, kun asumiskustannukset ovat aika edulliset) että voitaisiin elää vähemmän tienaavan tason mukaisesti. Normaalimpi ratkaisu on, että tienaava maksaa VÄLIAIKAISESTI enemmän yhteisistä kuluista, toki työtön maksaa minkä voi ansiosidonnaisestaan.

Vierailija
62/63 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelin toiseenkin ketjuun kirjaa Rikas, rakas, köyhä, varas, tekijöinä Julia Thuren ja Merja Mähkö (tai joku). Sain siitä itsekin ajatuksia työstettäväksi eikä ollut vaikeaselkoista tekstiä. 

Tiedän että lattementaliteetti voi ärsyttää mutta jos sen laittaa sivuun niin voi jotain oivaltaakin. Mutta jos näitä juttuja yrittää selittää vahvasti vasempaan kallellaan oleville, kaikki puoliksi vaikka henki menisi -tyypeille niin taitaa olla tuhoon tuomittua. Itsellä ainakin menee kylmät väreet kun muistan nämä rouva sitä ja rouva tätä -tyypit, siis kun puhuttiin esimerkiksi siitä että joku hoitaa lapsia vähän pidempään kotona kuin lakisääteisen äitiysvapaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus että voi ihmisillä olla hankalaelämä. Pitääkö kaikki aina laskea että menee varmasti puoliksi???

Jos yhdessä asutaan eikö sitä olla niin kuin samassa konkurssissa?  Jos on toisella vaikka kaupassa käynti vuoro eikä olekkaan rahaa ollaanko sitten syömättä?

No jos noin kävisi, niin menee koko parisuhde harkintaan. Liian epäluotettava puolisoksi.

No mitä jos toinen vaikka sairastuu tai tosiaan joutuu työttömäksi? Onko liian epäluotettava? Samantien vaihtoon. Minä minä minä minä minä.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan