Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitteko positiivisen ajattelun saarnanaiset, että olette väärässä,

Vierailija
31.05.2007 |

ja traagisesti väärässä, kun ottaa huomioon minkälaisessa tilanteessa oleville ihmisille positiivista ajattelua tyypillisesti ehdotetaan ainoana oikeana tapana reagoida.

Oivalsin asian ihan itse, ja sitten löysin kirjallisuudesta ihan samat asiat. Koin noin viikko takaperin itselleni ja ennen kaikkea unelmilleni kovan kolauksen, joka ympäristön mielestä oli varmasti naurettava pieni kolhu. Joka tapauksessa neljä kokonaista päivää olin ihan sekaisin ja toimintakyvytön, tunsin että en kerta kaikkiaan pysty olemaan, en pysty tekemään töitä, olo oli niin kauhea, pohjattoman ahdistunut, masentunut. Analysoin asian puhki, koetin tehdä jotain saadakseni ajatukseni pois, puhuin mieheni kanssa, ja ennen kaikkea, koetin ajatella positiivisesti. Ei tämä niin vakavaa ole! Yritä uudestaan, kyllä se siitä! Sitkeys lopulta palkitaan. Mikään ei auttanut, olin HÄDISSÄNI, että masennunko taas (koska se on mulle totisesti tuttu olotila vuosien varrelta).

Sitten lopulta mulle tuli mieleen jostain lukemani ajatus, että ehkä masentuneiden pitäisi antaa olla masentuneita. Menin sänkyyn, vedin peiton korviin, ja ajattelin, etten jaksa. En kerta kaikkiaan jaksa. Mua masentaa. Ja siinä samassa YMMÄRSIN, että herrajumala miten isoa surua olin pidätellyt neljä päivää!! Mun unelma oli jumalauta pirstaleina, ja minä vaan mietin että kyllä se siitä ja tulta päin... Makasin sängyssä ja SURIN pois sen asian. Kun ymmärsin sen surun olemassaolon ja annoin itseni TUNTEA, alkoi helpottaa VÄLITTÖMÄSTI.

Etsin kirjastosta hakusanalla tunteet ja heti löysin esim. Tony Dunderfeltin " Irti tunnekoukuista" -kirjan, jossa puhutaan juuri tästä asiasta. Esimerkiksi: " Asioiden positiinen tulkinta ja vaikeuksien kääntäminen itselleen voitoksi on tietysti myös hyvä asia. Mutta positiivisuus on päälle liimattua pinnallista positiivisuutta, jos sitä ei ole edeltänyt negatiivisten tunteiden kohtaaminen. Olemme " positiivisia" , mutta sisäisesti olemme oikeastaan pettyneitä, surkeita ja vihaisia. Ja torjutut tunteet voimistuvat. Sitten pitää taas yrittää olla vielä enemmän positiivinen, mutta siitä alkaa tulla tätä rataa yhä teennäisempää ja väkinäisempää."

The story of my life...

Täällä näkee usein seuraavan (omahyväisen) kommentin. Mielestäni postiivinen ajattelu on tosi tärkeää. Mmminä olen aina ollut positiviisen ajattelun valitseva ihminen.

Luulen, että tuon takana on paljolti sitä, että osa ihmisistä on saanut lapsuudenkodissaan luvan tuntea (toisin kuin esim. minä). Joten aikuisena näitä kammottavia, lamaannuttavia tunnelukkoja ei pääse syntymäänkään niin herkästi. Mutta meille jotka tapellaan näitten asioitten kanssa päivittäin, positiivinen ajattelu EI ole se simsalabim-ratkaisu.

Eli seuraavan kerran kun tekee mieli sanoa ajattele positiivisesti, voisi olla ihan asiaa korvata vaikka se sanomalla anna itsesi tuntea!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailman kaikkeudessa on valo ja pimeys erikseen! eikä valon synty tarvitse pimeyttä.

Aurinko on valo ja sitä tulee ja tulee... kun taas mustat aukot on sitä pimeyttä, jotka nielee kaiken valon eikä sieltä pääse pois.

Näin se on meillä ihmisilläkin... toiset on aurinkoja ja toiset mustia aukkoja.

Vierailija
22/23 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä Jung ei tarkoittaanut konkreettista aurinkoa ja mustia aukkoja... Ei sielua voi verrata luonnontieteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, minusta se, joka sanoi aikaisemmin tässä ketjussa, että ihmisillä on erilaisia strategioita kohdata ikäviä asioita, oli tosi oikeassa! Ehkä jollekin se positiivinen ajttelu toimii vaikka se on toiselle vahingoksi (tunteiden tukahduttamista).

Itselläni on taipumusta melkoiseen pesiimismiin ja olen aina vierastanut kehotusta ajatella positiivisesti. Yksi ulkomainen ystäväni kuitenkin kerran sanoi sanonnan (englanniksi), joka meni suurinpäin näin ' älä hauku itseäsi koko ajan, muut tekee sitä kyllä ihan riittävästi sun puolesta' . Ja sitä lausetta ajattelemalla (vaikak se onkin vähän vitsi) olen ruvennut irrottautumaan sellaisesta älyttömästä itseni haukkumisesta, että ole täysin paska ja kelvoton ja minusta ei ole ikinä mihinkään. Jos olen tehnyt virheen voin yrittää ajatella, että ensi kerralla minun pitää muistaa tehdä tämä toisin jne.

Nuorena minulla oli tapana haukkua itseäni iikkotolkulla, vaikka olisi tapahtunut joku ikävä asia johon itse en olisi ollut edes vaikuttamassa.

Tämän suhtautumistavan muuttaminen on auttanut minua paljon.