80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla
Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
Tehän peritte ne rikkaat vanhemåanne joten älkää valittako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.
Hieman kunnioitusta. Tuskin on saanut kaikkea ilmaiseksi, kuten sinä.
Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?
Ne joutui maksamaan pois lyhyessä ajassa, koska laina oli tiukassa, kymmenen vuotta oli asuntolainan maksimipituus. Siksi ennakkoon pitikin säästää paljon enemmän kin nykyään ja hattu kourassa käydä anelemassa josko pankinjohtajalta heltiäisi lainaa, se ei ollut mikään itsestäänselvyys. Tiukoilla oli talous kun siinä aikataulussa laina maksettiin pois sen ajan koroilla.
Korot olivat ihan järkyttäviä verrattuna nykypäivän korkoihin.
Vastaavasti talojen hinnat olivat ihan naurettavia nykyhintoihin verraten. Harva duunariperhe asuu nykyisin lähellä Helsingin keskustaa omakotitalossa.
Suurin osa suomalaisista asuu ihan muualla kuin Helsingissä. Saati lähellä sen keskustaa.
Vaihda Helsingin tilalle haluamasi kaupunki.
Tule Kotkaan, kyllä löytyy hyvä asunto, ja
halvalla. Ja keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Silloin taloudenhallinnassasi on jotain pahasti pielessä. Tilanne olisi eri, jos olisit pienituloinen, mutta ylemmän keskiluokan palkkatasolla noihin pääsee vuosien mittaan helposti.
Samaa mieltä, että taloudenhallinnassa on jotain vikaa, jos ei pärjää ylemmän keskiluokan tuloilla. Tuossa tapauksessa rahaa käytetään liikaa ja ehkä holtittomasti.
Esimerkiksi minä olen 40+ ikäinen yksineläjä 1800 euron nettopalkalla ja olen vuosien varrella onnistunut kerryttämään noin 65 000 euron säästöt ihan vaan järkevällä taloudenpidolla. En wolttaile, käytän vain julkista liikennettä... Onhan nykypäivänä vaikka mitä asioita joista voi säästää. Jättää väliin ripsien ja kynsien laitot, jatkuvan shoppailun jne. Jotkut laittaa kuukaudessa jopa parisataa euroa noutokahveihin ja noutoruokaan. Itse laitan mieluummin säästöön tuon rahan.
Jotkut haluaa perustaa perheen, silloin noilla tuloilla säästäminen on huomattavasti vaikeampaa.
Opetelkaa ihmiset säästämään! Kirjatkaa rehellisesti kulutus ylös kolmen kuukauden ajalta, niin voi tulla yllätyksenä kuinka paljon menee turhuuteen.
Ja mitä kulutukseen tulee, niin nykypäivän nuoret ja nuoret aikuiset ajattelee liikaa "mitä mä haluan" kuin että "mitä oikeasti tarvitsen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?
Ne joutui maksamaan pois lyhyessä ajassa, koska laina oli tiukassa, kymmenen vuotta oli asuntolainan maksimipituus. Siksi ennakkoon pitikin säästää paljon enemmän kin nykyään ja hattu kourassa käydä anelemassa josko pankinjohtajalta heltiäisi lainaa, se ei ollut mikään itsestäänselvyys. Tiukoilla oli talous kun siinä aikataulussa laina maksettiin pois sen ajan koroilla.
Korot olivat ihan järkyttäviä verrattuna nykypäivän korkoihin.
Vastaavasti talojen hinnat olivat ihan naurettavia nykyhintoihin verraten. Harva duunariperhe asuu nykyisin lähellä Helsingin keskustaa omakotitalossa.
Oletko hölmö, mitä luulet palkkojen olleen nykyisiin palkkoihin verrattuna? Niin, naurettavia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa 70 luvulla palkkoihin suhteutettuna kallinpaa kuin 2020 luvulla. Öljykriisin jälkeen ja 80-luvulla se on ollut kaikkein kalleinta.
Näin eläkeläisten mielestä, totuus sitten jotain ihan muuta.
Suomalaisten palkkatasoon ja ostovoimaan suhteutettuna bensiini oli 1970- ja 1980-luvuilla selvästi kalliimpaa kuin 2020-luvulla. Historiallisesti bensiinin ostovoimakorjattu reaalihinta oli Suomessa kaikkein korkeimmillaan Ylen tilastotietojen mukaan toisen öljykriisin jälkeen vuonna 1981.
Voit tarkistaa tuon jos et usko.
Miksi pitäisi asua omakotitalossa Helsingin keskustassa? Ei vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa 70 luvulla palkkoihin suhteutettuna kallinpaa kuin 2020 luvulla. Öljykriisin jälkeen ja 80-luvulla se on ollut kaikkein kalleinta.
Suomalaisten palkkatasoon ja ostovoimaan suhteutettuna bensiini oli 1970- ja 1980-luvuilla selvästi kalliimpaa kuin 2020-luvulla. Historiallisesti bensiinin ostovoimakorjattu reaalihinta oli Suomessa kaikkein korkeimmillaan Ylen tilastotietojen mukaan toisen öljykriisin jälkeen vuonna 1981.
Joopajoo, ja minä tankkasin 20mk setelillä autoani ja ajelin pitkään, nykyään 20€ setelillä ei paljon ajella. Saahan sitä kaikenlaista netistä lueskella, mutta se totuus on ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi asua omakotitalossa Helsingin keskustassa? Ei vaan ymmärrä.
Siksi koska se oli 50-70lukujen vaiheessa puoli-ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ihmiset säästämään! Kirjatkaa rehellisesti kulutus ylös kolmen kuukauden ajalta, niin voi tulla yllätyksenä kuinka paljon menee turhuuteen.
Ja mitä kulutukseen tulee, niin nykypäivän nuoret ja nuoret aikuiset ajattelee liikaa "mitä mä haluan" kuin että "mitä oikeasti tarvitsen".
Ymmärrätkö, että tässä maassa on valtavasti porukkaa, jotka eivät pysty säästämään senttiäkään? Kun elää vuosikausia minimituilla, niin ei ole mitään mahdollisuutta säästää.
Rahan määrä rippuu HYVIN VÄHÄN TÄMÄN HETKEN TULOISTA.
Enemmän riippuu kuinka fiksusti ja kuinka pitkään rahaa on käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin todella harva ajoi pitkää työmatkaa, joten bensaan ei takuulla mennyt niin paljon rahaa kuin nykyään työmatkakuluihin.
Ikävä juttu, että vanhalla äidilläsi on enemmän rahaa kuin sinulla. Ehdota hänelle kaikenlaisia kivoja juttuja millä ehtisi vielä itseään hemmotella ennenkuin kuolo korjaa. Hän on ilmeisesti ollut säästävää sorttia eikä ole tuhlannut rahojaan turhuuksiin. Kurjaa sitten jos rikkaana kuolee niin joudut vielä perintöveroja makselemaan ja taas joudut asiaa valittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos koko palkkansa pistää sileäksi, niin onko yllätys että 80-vuotiaalla on enemmän rahaa? Nykypäivän nuoret matkustavat ja wolttaavat ihan eri malliin kuin vanhempi sukupolvi.
Tämä! Mutta nykynuoret eivät ymmärrä tätä, että rahankäytössä se ero pitkälti on. Halutaan vaan syyttää ja syyllistää vanhempia sukupolvia.
Ei ennen wolttailtu, käyty festareilla, matkustelua harrastivat vain harvat, ei käyty laitattamassa mitään kynsiä ripsiä botoxeja, jne. Vanhempi sukupolvi eli vähemmän hetkessä ja enemmän annettiin arvoa turvalliselle tulevaisuudelle. Eli säästäminen koettiin normaaliksi elämään kuuluvaksi asiaksi.
Noista festareista muistan viime kesältä nuorten haastattelun jossa kyseltiin festaribudjetista. Ei ollut tuhannen euron budjetti harvinaisuus. Vanhemmalla sukupolvella ei olisi tullut mieleenkään laittaa tuollaista summaa hauskanpitoon! Siinäkin esimerkiksi mentaliteetista käyttää rahaa.
Totta. Minä pääsin vanhempieni kustantamana kerran kesässä lintsille ja sirkukseen kerran vuodessa. Vaatteita ostettiin vain tarpeeseen, keväällä ja syksyllä. Ulkomaanlomilla käytiin yhdessä kokonaisuudessaan kaksi kertaa.
Ei käyty ulkona syömässä kuin joskus todella harvoin. Mummon kanssa pääsin sitten joskus jäätelöbaariin.
Vanhemmat maksoivat velkaa pois ja säästivät. Eivät olleet mitenkään suurituloisia kumpikaan. Kesämökkiä ei ollut mutta joskus vuokrattiin mökki jostain pöndeltä muutamaksi viikoksi. Auto kyllä oli.
En ymmärrä tätä Suomeemme yhtäkkiä jostain ihmeestä ilmaantunutta ikäryhmien välistä juopaa. Tuntuu, että joillain nuorilla on melko harhainen käsitys edellisten sukupolvien elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vaikuttaa siihen, että ruoka on nykyään ennätyskallista, samoin polttoaine, vaikka kuinka säästäisi ja kirjasi omat tulot ylös?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä Suomeemme yhtäkkiä jostain ihmeestä ilmaantunutta ikäryhmien välistä juopaa. Tuntuu, että joillain nuorilla on melko harhainen käsitys edellisten sukupolvien elämästä.
Ja ihan vilpittömästi olet sitä mieltä, että vanhemmilla sukupolvilla ei tälläistä harhaista käsitystä ole nuoremmista sukupolvista? Johan täällä on sanottu, että nuoremmilla rahat menee kurkusta alas, wolttiin, silikoneihin ja kaikkeen turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkejähän saa muutamalla tonnilla, joskus jopa satasilla. Sen kun tinkii mökin sijainnista, koosta ja kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin todella harva ajoi pitkää työmatkaa, joten bensaan ei takuulla mennyt niin paljon rahaa kuin nykyään työmatkakuluihin.
Toisaalta sen aikaiset autot hörppi tuplasti sen mitä nykyautot.
Tämä on vaikea asia ymmärtää.