80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla
Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!
Oliko tosiaan helpompaa?
Tekoäly tietää kertoa, että 1990-luvun
”Alkuvuodet (lama): Viitekorkoina käytetyt Helibor-korot olivat yksinään noin 15 prosentin luokkaa, ja marginaalin kanssa kokonaiskorko saattoi kivuta jopa yli 20 prosentin.”
Miltä maistuisi tällainen korko 400 000 euron lainalla? Jotakin sen verran olisimme kahden keskituloisen pariskuntana enimmillään saaneet, kun haettiin asuntolaina viime vuosikymmenen alussa. Nykykoroillakin, kun vuoden Euribor on noussut nollasta kolmeen prosenttiin, olisi jo maksamista, puhumattakaan 90-luvusta.
80-vuotias asui 90-luvulla jo velattomassa talossa eikä olisi vähempää voinut lamasta kiinnostua kesämökkinsä liian lähelle rantaa rakennettua rantasaunaa lämmitellessään. Heidän lapsensa ottivat suurimmat iskut tuostakin lamasta kuten myös nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
Onhan sulla parikymmentä vuotta aikaa pistää paremmaksi niin vanhempiesi iässä olet varakkaampi. Tuskin hekään sinun iässä oli niin varakkaita kuin nyt?
Mun iässä he olivat jo maksaneet asuntolainaa pois vuosikausia. Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta säästää edes käsirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, yksi suuri vitsi ettei suuret ikäluokat edes ikinä matkustelleet. Jotain Kanarianlomia on tehty Suomesta vuosikymmeniä, kuka ihme niissä ennen kävi jos ei suuret ikäluokat? Tyhjiä lentokoneita lennätettiin?
Paskaperseet ovat reissanneet ulkomailla jo parikymppisenä enemmän kuin boomerit koko elämänsä aikana.
Kummasti teille kelpaa meidän paskapersesukupolvien maksamat eläkemaksut, kun itse maksoitte liian vähän maksuja.
Eläkeläiset maksavat huomattavasti suurempaa tuloveroa kuin palkansaaja. Mihin sinulta tuo unohtui rääkymiskiimassasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Silloin taloudenhallinnassasi on jotain pahasti pielessä. Tilanne olisi eri, jos olisit pienituloinen, mutta ylemmän keskiluokan palkkatasolla noihin pääsee vuosien mittaan helposti.
Samaa mieltä, että taloudenhallinnassa on jotain vikaa, jos ei pärjää ylemmän keskiluokan tuloilla. Tuossa tapauksessa rahaa käytetään liikaa ja ehkä holtittomasti.
Esimerkiksi minä olen 40+ ikäinen yksineläjä 1800 euron nettopalkalla ja olen vuosien varrella onnistunut kerryttämään noin 65 000 euron säästöt ihan vaan järkevällä taloudenpidolla. En wolttaile, käytän vain julkista liikennettä... Onhan nykypäivänä vaikka mitä asioita joista voi säästää. Jättää väliin ripsien ja kynsien laitot, jatkuvan shoppailun jne. Jotkut laittaa kuukaudessa jopa parisataa euroa noutokahveihin ja noutoruokaan. Itse laitan mieluummin säästöön tuon rahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
Onhan sulla parikymmentä vuotta aikaa pistää paremmaksi niin vanhempiesi iässä olet varakkaampi. Tuskin hekään sinun iässä oli niin varakkaita kuin nyt?
Mun iässä he olivat jo maksaneet asuntolainaa pois vuosikausia. Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta säästää edes käsirahaa.
Miksei ollut? Miksi valitat omaa tyhmyyttäsi? Tuhlasitko rahasi turhuuteen? Ihan voit peiliin katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vain velkaa silloinkin kun olet vanhempiesi ikäinen? Tai oliko heillä tuo kaikki kun he olivat ikäisiäsi?
Mulla todennäköisesti pyörii joku ulosotto vielä eläkkeelläkin. En saa velkojani maksettua koskaan eikä mulla ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia vaurastua, kun en ole saanut ikinä vakituista työpaikkaa enkä kumppania, jonka kanssa jakaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
nuorena tahtoo olla rikas ja vanhana nuori. kyll ne sunkaa paikkaa vaihtas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vain velkaa silloinkin kun olet vanhempiesi ikäinen? Tai oliko heillä tuo kaikki kun he olivat ikäisiäsi?
Mulla todennäköisesti pyörii joku ulosotto vielä eläkkeelläkin. En saa velkojani maksettua koskaan eikä mulla ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia vaurastua, kun en ole saanut ikinä vakituista työpaikkaa enkä kumppania, jonka kanssa jakaa kulut.
Miksi velkaannuit?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla ikäluokalla on enemmän säästäväisyyttä, nuoremmilla kaikki kurkusta alas ja velkaa päälle.
Lisäksi tekotissitt, takapäät, huulet, naamat , ripset, rasvaimut jne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Silloin taloudenhallinnassasi on jotain pahasti pielessä. Tilanne olisi eri, jos olisit pienituloinen, mutta ylemmän keskiluokan palkkatasolla noihin pääsee vuosien mittaan helposti.
Samaa mieltä, että taloudenhallinnassa on jotain vikaa, jos ei pärjää ylemmän keskiluokan tuloilla. Tuossa tapauksessa rahaa käytetään liikaa ja ehkä holtittomasti.
Esimerkiksi minä olen 40+ ikäinen yksineläjä 1800 euron nettopalkalla ja olen vuosien varrella onnistunut kerryttämään noin 65 000 euron säästöt ihan vaan järkevällä taloudenpidolla. En wolttaile, käytän vain julkista liikennettä... Onhan nykypäivänä vaikka mitä asioita joista voi säästää. Jättää väliin ripsien ja kynsien laitot, jatkuvan shoppailun jne. Jotkut laittaa kuukaudessa jopa parisataa euroa noutokahveihin ja noutoruokaan. Itse laitan mieluummin säästöön tuon rahan.
No onko velaton asunto ja kesämökki? Onko jossain sanottu että pankkitili on tyhjä? Ainoastaan on sanottu että eläkeläisellä on enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä et aloittanut sitä ennakkosäästämistä jo työurasi alussa? Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla ikäluokalla on enemmän säästäväisyyttä, nuoremmilla kaikki kurkusta alas ja velkaa päälle.
Tämä. Ravintola-annoksesta kuva someen :) MIKSI? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan, ihan naurettavaa hommaa.
mää en peri vanhemmiltani mitään, ei ne omista mitään. kyll meitä köyhiä on ennenkin ollu. tuleeko kaikki katkerat keskiluokasta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi velkaannuit?
Opintolainan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos koko palkkansa pistää sileäksi, niin onko yllätys että 80-vuotiaalla on enemmän rahaa? Nykypäivän nuoret matkustavat ja wolttaavat ihan eri malliin kuin vanhempi sukupolvi.
Jos ap:n vanhemmat ovat kasikymppisiä, ap tuskin on "nykypäivän nuori".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä et aloittanut sitä ennakkosäästämistä jo työurasi alussa? Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Koska mitään työuraa ei ole koskaan alkanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko velaton asunto elämän tarkoitus?
Sinänsä outoa, jos pankki on joskus rahoittanut asuntoa, jonka lainan takaisinnaksuun ei hakijan elinikä riitä.
"Ei se ole kun marssia reilusti firman toimitusjohtajan juttusille, sanoa reilusti käsipäivää ja alkaa töihin"
t.isot ikäluokat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi velkaannuit?
Opintolainan takia.
kui paljon sitä nykyään jaetaan ? muistan itte makselleeni jotain 20e korkoja vuodessa
Ne joutui maksamaan pois lyhyessä ajassa, koska laina oli tiukassa, kymmenen vuotta oli asuntolainan maksimipituus. Siksi ennakkoon pitikin säästää paljon enemmän kin nykyään ja hattu kourassa käydä anelemassa josko pankinjohtajalta heltiäisi lainaa, se ei ollut mikään itsestäänselvyys. Tiukoilla oli talous kun siinä aikataulussa laina maksettiin pois sen ajan koroilla.