80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla
Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Kesämökkejähän saa muutamalla tonnilla, joskus jopa satasilla. Sen kun tinkii mökin sijainnista, koosta ja kunnosta.
Joo mutta kun se 24m2 hatara lautamökki ilman mukavuuksia ei kelpaa kenellekään, ei edes uutena. Pitää olla 50 - 80m2 + rantasauna ja kaikki samat mukavuudet kuin kaupungissa.
Niin on, nykynuoriso pitäis laittaa nälkäkuurille, että loppuisi tuo tuhlaaminen.
Raha ei nimittäin kasva puussa.
Jos sitä hyvällä tuurilla saa hankituksi, ei ole järkeä elää kädestä suuhun, vaan ajatella nenäänsä pidemmälle.
Ap, ymmärtä , ettei raha kasva puussa. Äitisi on elänyt suu säkkiä myöten. Oletko sinä 1. Ostanut kaikki velaksi ja maksat korkoja. 2. Et halua seurata lainkaan hintoja, syydät euroja menemään. 3. Matkustelet jatkuvasti. 4. Käyrät liikaa rahaa autoiluun. Ihan ok , jos se on sinusta hyvä tapa elää, ja olet veloissa.
Kukin on onnellinen omalla tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.
Hieman kunnioitusta. Tuskin on saanut kaikkea ilmaiseksi, kuten sinä.
Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?
Bensa 70 luvulla palkkoihin suhteutettuna kallinpaa kuin 2020 luvulla. Öljykriisin jälkeen ja 80-luvulla se on ollut kaikkein kalleinta.
Näin eläkeläisten mielestä, totuus sitten jotain ihan muuta.
Suomalaisten palkkatasoon ja ostovoimaan suhteutettuna bensiini oli 1970- ja 1980-luvuilla selvästi kalliimpaa kuin 2020-luvulla. Historiallisesti bensiinin ostovoimakorjattu reaalihinta oli Suomessa kaikkein korkeimmillaan Ylen tilastotietojen mukaan toisen öljykriisin jälkeen vuonna 1981.
Voit tarkistaa tuon jos et usko.
Tuolloin todella harva ajoi pitkää työmatkaa, joten bensaan ei takuulla mennyt niin paljon rahaa kuin nykyään työmatkakuluihin.
Alle 10 kilometrin työmatkat ajettiin polkupyörällä kesät talvet vaikka pihassa oli auto. Lapsia ei kuskattu yhtään mihinkään, eihän heillä ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkejähän saa muutamalla tonnilla, joskus jopa satasilla. Sen kun tinkii mökin sijainnista, koosta ja kunnosta.
Joo mutta kun se 24m2 hatara lautamökki ilman mukavuuksia ei kelpaa kenellekään, ei edes uutena. Pitää olla 50 - 80m2 + rantasauna ja kaikki samat mukavuudet kuin kaupungissa.
Jestas, enhän mitä mitään isoja 24 neliön mökkejä tarkoittanut vaan puolta pienempiä. Sellaisia, joihin mahtui levitettävä vuodesohva vanhemmille, lapset nukkui pihalla teltassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
No miksi ei?
En ole saanut ikinä vakituista työpaikkaa enkä kumppania, jonka kanssa jakaa kulut.
Asuiko sinun vanhemmat ensialkuun vuokralla rintamamiestalon yläkerrassa? Sellaisessa, jossa vesi kulki sankolla kantaen sisään ja ulos, vessa oli ulkorakennuksessa ja pesumahdollisuus kaksi kertaa viikossa pihasaunassa? Kannattaa yrittää nytkin löytää tuollainen, niin rahaa alkaa säästymään.
Miten joku voi olla kateellinen omille vanhemmilleen? Mun vanhemmat on totisesti eläkkeensä ansainneet, sen verran raskasta töitä tekivät ja säästivät siinä sivussa pahan päivän varalle, vaikka ruokittavia suita oli useampi.
Mulla taas ei ole pahemmin säästöjä, ja jäin työttömäksikin. Siitä olen tyytyväinen että pystyin omia mukuloita opiskeluaikoinaan auttamaan ja heillä on kummallakin vakituinen työ. Tosin olen kehottanut kaikkia säästämään koska tulevaisuus on kaikin puolin epävarmaa. Enkä syytä kansantaloudellisesta nykytilanteesta mitään muuta kuin vääristynyttä markkinataloutta ja Suomen muutamaa viime hallitusta sekä ”rahaa on”-mentaliteettia.
Iloitse siitä ap .jos lapsesi tykkää rahasta yhtä paljon kuin äitisi ja sillä opiskelijana 25 v on jo 6-numeroinen summa säästössä. ( on hintatietoinen, käy opisk ohella töissä, sijoittaa ja opiskelee hyväpalkkaiseen ammattiin ,niinkuin sinäkin ) .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
No miksi ei?
En ole saanut ikinä vakituista työpaikkaa enkä kumppania, jonka kanssa jakaa kulut.
Asuiko sinun vanhemmat ensialkuun vuokralla rintamamiestalon yläkerrassa? Sellaisessa, jossa vesi kulki sankolla kantaen sisään ja ulos, vessa oli ulkorakennuksessa ja pesumahdollisuus kaksi kertaa viikossa pihasaunassa? Kannattaa yrittää nytkin löytää tuollainen, niin rahaa alkaa säästymään.
Mun vuokra on reilut 300 euroa eikä tän halvemmalla voi oikeastaan enää asua. Ja asumistuki ja toimeentulotuki pienenee samassa suhteessa, kun vuokran määrä vähenee, joten olisi ihan sama asua vaikka lähemmäs 600 euron asunnossa. Lopputulos olisi ihan sama. Ei mulla ole tästä mitään ulospääsyä.
Milleniaali naiset ja rahan käyttö, kun ei osaa niin ei osaa...
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei ole suoratoistopalveluja, nettiyhteyttä ja kahta vuotuista ulkomaanmatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ihmiset säästämään! Kirjatkaa rehellisesti kulutus ylös kolmen kuukauden ajalta, niin voi tulla yllätyksenä kuinka paljon menee turhuuteen.
Ja mitä kulutukseen tulee, niin nykypäivän nuoret ja nuoret aikuiset ajattelee liikaa "mitä mä haluan" kuin että "mitä oikeasti tarvitsen".
Miten tämä vaikuttaa siihen, että ruoka on nykyään ennätyskallista, samoin polttoaine, vaikka kuinka säästäisi ja kirjasi omat tulot ylös?
Jätit vastaamatta siihen, oletko tällaista henkilökohtaista katselmusta tehnyt? Minä olen tehnyt ja muutin sen jälkeen rankasti tottumuksiani. Rahaa jää yllättäen säästöön, vaikka tulot on tasan samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei ole suoratoistopalveluja, nettiyhteyttä ja kahta vuotuista ulkomaanmatkaa?
Ja asuntoa, johon selvästi ei ole taloudellisia edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ihmiset säästämään! Kirjatkaa rehellisesti kulutus ylös kolmen kuukauden ajalta, niin voi tulla yllätyksenä kuinka paljon menee turhuuteen.
Ja mitä kulutukseen tulee, niin nykypäivän nuoret ja nuoret aikuiset ajattelee liikaa "mitä mä haluan" kuin että "mitä oikeasti tarvitsen".
Sitten vielä pähkäillään jätteen määrää ja miten paljon sekajätteen tyhjennys maksaa. Ei sitä jätettä tulisi edes niin paljoa, jos olisi edes joku tolkku uusien kamppeiden hankkimisessa Temua myöten.
Vierailija kirjoitti:
Rintaperillisenä tulet perimään tuon varallisuuden yhdessä sisarustesi kanssa edellyttäen että sinulla on normaalit hyvät välit vanhempiesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!
No ei todellakaan olleet korot pienempiä!
Olen maksanut mm. 90-luvulla asuntolainasta yli 15% korkoa.
Ei kannata puhua asioista, joista ei tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?
Bensa 70 luvulla palkkoihin suhteutettuna kallinpaa kuin 2020 luvulla. Öljykriisin jälkeen ja 80-luvulla se on ollut kaikkein kalleinta.
Suomalaisten palkkatasoon ja ostovoimaan suhteutettuna bensiini oli 1970- ja 1980-luvuilla selvästi kalliimpaa kuin 2020-luvulla. Historiallisesti bensiinin ostovoimakorjattu reaalihinta oli Suomessa kaikkein korkeimmillaan Ylen tilastotietojen mukaan toisen öljykriisin jälkeen vuonna 1981.
Joopajoo, ja minä tankkasin 20mk setelillä autoani ja ajelin pitkään, nykyään 20€ setelillä ei paljon ajella. Saahan sitä kaikenlaista netistä lueskella, mutta se totuus on ihan muuta.
Ei vuonna 1981 ollut olemassakaan 20 mk seteleitä muuten kuin väärennettyinä, pölkkypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin todella harva ajoi pitkää työmatkaa, joten bensaan ei takuulla mennyt niin paljon rahaa kuin nykyään työmatkakuluihin.
Silloin kuljettiin enemmän julkisilla, kun niitä oli kunnolla. Linja-autoyhtiöihin ei ollut vielä iskenyt ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, ja minä tankkasin 20mk setelillä autoani ja ajelin pitkään, nykyään 20€ setelillä ei paljon ajella. Saahan sitä kaikenlaista netistä lueskella, mutta se totuus on ihan muuta.
Ei vuonna 1981 ollut olemassakaan 20 mk seteleitä muuten kuin väärennettyinä, pölkkypää.
Sanoinko tankanneeni vuonna 1981 tauski?
Ihan saman verran ne maksaa kaiken ikäisille, myös vanhuksille.