Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla

Vierailija
04.10.2026 |

Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten. 

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.

Onko velaton asunto elämän tarkoitus?

Osalle tuntuu olevan, minulle ei. Sijoitan mieluummin rahani. 

Vierailija
42/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.

Et osaa käyttää rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah, yksi suuri vitsi ettei suuret ikäluokat edes ikinä matkustelleet. Jotain Kanarianlomia on tehty Suomesta vuosikymmeniä, kuka ihme niissä ennen kävi jos ei suuret ikäluokat? Tyhjiä lentokoneita lennätettiin?

Paskaperseet ovat reissanneet ulkomailla jo parikymppisenä enemmän kuin boomerit koko elämänsä aikana.

Vierailija
44/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret pullamössösukupolvet täällä taas alapeukuttaa totuuksia kun mitään kritiikkiä ei kestetä.

Vierailija
45/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah, yksi suuri vitsi ettei suuret ikäluokat edes ikinä matkustelleet. Jotain Kanarianlomia on tehty Suomesta vuosikymmeniä, kuka ihme niissä ennen kävi jos ei suuret ikäluokat? Tyhjiä lentokoneita lennätettiin?

Esim minä en ole ikinä ollut lentokoneessa eikä myöskään vanhempani.

Kyllä siellä jotkut kävivät muttei niinkuin nykyihmiset.

Älä ole lapsellinen.

Vierailija
46/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa käyttää rahaa.

Ei vaan sinä et osaa.

Vierailija
47/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa 🐒

Vierailija
48/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦

Äiti on ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä.

Niin munkin äitini, mutta on elänyt erittäin nuukasti ja tästä syystä on säästöjä 6 numeroinen summa.

Mullakin on tälläinen summa näin 36-vuotiaana. Koko aikuisiän olen elänyt erittäin nuukasti nykyajan duunaripalkalla, mikä suoritus tämä nyt on vuosikymmeniä vanhemmalle ihmiselle? Ei se säästäväisyys ole mikään suurten ikäluokkien yksinoikeustaito.

Vierailija
49/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä otin asuntolainaa vuonna 1980, korot olivat 10 %, ehkä enemmänkin.

Vierailija
50/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun tiedät noin tarkkaan hänen raha-asiansa.

Tuon ikäisen raha-asiat kannattaa tietää koska lähtö voi tulla milloin tahansa. Olisi harvinaisen tyhmää olla tietämättä.

Samoin pitää osata neuvoa esim. huijauspuheluiden varalta.

Me jouduttiin aika tarkkaan selittämään, että kun tuntematon soittaa puhelimella, hänen kanssaan ei ryhdytä minkäänlaisiin kauppoihin. Toinen oli, että kun rapun ovisummeri soi, ovea ei avata, ellei sisäänpyrkijää tunneta ja olla mieluummin jo puhelimessa sovittu vierailusta. 

Tämä riippuu toki ikääntyneen henkisestä kunnosta. Me kävimme näitä keskusteluja seuraa rakastavan ysikymppisen kanssa.

Vierailija
51/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun äiti on jo sen ikäinen, että voit päästä itsesi nostamaan kuopasta ylös perintörahoilla. Meidän suvussa isovanhemmista vaarit on kuollu, niiltä ei jääny mitään, mummot on asunu vuokralla koko ikänsä ja ovat pienituloisia ja irtaimistonkin pääosin ovat hävittäneet joten heiltä ei tuu jäämään mitään. Omat vanhempani meni lamassa kaiken ja velkaa maksettiin pitkään, nyt ovat vihdoinkin päässeet plussan puolelle ja eivät ole vielä eläkeiässä mutta koska ovat niin nuoria niin saattavat elää vielä vaikka 40vuotta ja ovat jo sanoneet tuhlaavansa kaiken pois jotta meille lapsille ei jää mitään. Perinnöksi meille siis jää traumaattinen lapsuus ja geneettiset krooniset sairauden joiden vuoksi emme itsekkään pääse köyhyys kuopasta enää tähän maailman aikaan pois. Ja tekoäly tulee viemään loputkin työpaikat eli jos olet silloin köyhä niin köyhänä tulet ikuisesti pysymään, jos olet ehtinyt kartuttaa omaisuutta tai edes perit jonkun niin saat elellä paremmassa luokassa. 

Vierailija
52/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?

Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.

Hieman kunnioitusta. Tuskin on saanut kaikkea ilmaiseksi, kuten sinä. 

Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?

Rankaa todella eli on ollut selkärankaa elää tulojen ja kulujen mukaan. Eivät ole ottaneet pikavippejä vain kivaan tekemiseen ja kaukomaiden matkailussa on pidetty järki päässä. Eikä tästä niin pitkä aika ole, kun on ollut paljon autottomia ihmisiä eli ei ole mennyt bensaan latin latia. Auto on ostettu todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
53/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦

Niin munkin äitini, mutta on elänyt erittäin nuukasti ja tästä syystä on säästöjä 6 numeroinen summa.

Mullakin on tälläinen summa näin 36-vuotiaana. Koko aikuisiän olen elänyt erittäin nuukasti nykyajan duunaripalkalla, mikä suoritus tämä nyt on vuosikymmeniä vanhemmalle ihmiselle? Ei se säästäväisyys ole mikään suurten ikäluokkien yksinoikeustaito.

No palkat on olleet ihan jotain muuta markka-aikana kuin nykyään. Montako lasta sulla on ollut elätettävänä? Duunaripalkka ei välttämättä ole matala-palkka. Riippuu esim. oletko teknologiateollisuudessa vai paperitehtaassa duunarina.

Vierailija
54/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaperseet ovat reissanneet ulkomailla jo parikymppisenä enemmän kuin boomerit koko elämänsä aikana.

Kummasti teille kelpaa meidän paskapersesukupolvien maksamat eläkemaksut, kun itse maksoitte liian vähän maksuja.

Vierailija
55/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!

Oliko tosiaan helpompaa?

Tekoäly tietää kertoa, että 1990-luvun

”Alkuvuodet (lama): Viitekorkoina käytetyt Helibor-korot olivat yksinään noin 15 prosentin luokkaa, ja marginaalin kanssa kokonaiskorko saattoi kivuta jopa yli 20 prosentin.”

Miltä maistuisi tällainen korko 400 000 euron lainalla? Jotakin sen verran olisimme kahden keskituloisen pariskuntana enimmillään saaneet, kun haettiin asuntolaina viime vuosikymmenen alussa. Nykykoroillakin, kun vuoden Euribor on noussut nollasta kolmeen prosenttiin, olisi jo maksamista, puhumattakaan 90-luvusta.

Vierailija
56/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti teille kelpaa meidän paskapersesukupolvien maksamat eläkemaksut, kun itse maksoitte liian vähän maksuja.

Miten niin liian vähän? Eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan koko historiansa aikana.

Vierailija
57/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No palkat on olleet ihan jotain muuta markka-aikana kuin nykyään. Montako lasta sulla on ollut elätettävänä? Duunaripalkka ei välttämättä ole matala-palkka. Riippuu esim. oletko teknologiateollisuudessa vai paperitehtaassa duunarina.

Teknologia ja vastaavat, tuntipalkka ollut 10-15 e/h koko työuran, joskus kesätöissä 8 e/h. Kyllä ne rahakkaat paperitehdastyöt oli nimenomaan suurilla ikäluokilla. 

Vierailija
58/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-vuotias on ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, ja silti on enemmän varallisuutta kuin työssäkäyvällä? Eläkkeistäkin aina rutistaan miten pieniä ne on, eikä silti ole omaan varallisuuteen tarvinnut kajota.

Hän elää suu säkkiä myöten.

Luuletko, että nykyinen nuori aikuinen edes älyää, mitä tuo sanonta tarkoittaa?

Vierailija
59/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.

Onko sulla vain velkaa silloinkin kun olet vanhempiesi ikäinen? Tai oliko heillä tuo kaikki kun he olivat ikäisiäsi? 

Vierailija
60/188 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!

Oliko tosiaan helpompaa?

Tekoäly tietää kertoa, että 1990-luvun

”Alkuvuodet (lama): Viitekorkoina käytetyt Helibor-korot olivat yksinään noin 15 prosentin luokkaa, ja marginaalin kanssa kokonaiskorko saattoi kivuta jopa yli 20 prosentin.”

Miltä maistuisi tällainen korko 400 000 euron lainalla? Jotakin sen verran olisimme kahden keskituloisen pariskuntana enimmillään saaneet, kun haettiin asuntolaina viime vuosikymmenen alussa. Nykykoroillakin, kun vuoden Euribor on noussut nollasta kolmeen prosenttiin, olisi jo maksamista, puhumattakaan 90-luvusta.

No oliko markka-aikana tosiaan yli kahden miljoonan markan talo kovinkin yleinen? Asunnot maksoi pienen siivun nykyhintoihin verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme