80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla
Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten.
Kommentit (188)
Äitini ja isäni säästivät ja sijoittivat. Ei mitään jatkuvia ulkomaanmatkoja tai ulkona syömistä. Ruoka tehtiin ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦
Mistä sinä tiedät miten on rahansa saanet, tuon ikäinen on jo ehtinyt periä ainakin vanhempiensa omaisuuden, niin kun minä kuusikymppisenä, molemmilta lakiosa eli yhteensä noin 70 tuhata euroa.
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Silloin taloudenhallinnassasi on jotain pahasti pielessä. Tilanne olisi eri, jos olisit pienituloinen, mutta ylemmän keskiluokan palkkatasolla noihin pääsee vuosien mittaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Asut pääkaupunkiseudulla ja ostit liian kalliin asunnon?
Samoin. No, perintö tulee jossain vaiheessa.
Enkä odota kieli pitkällä, koska äiti on rakas ja mieluummin elossa niin pitkään kuin mahdollista <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.
Hieman kunnioitusta. Tuskin on saanut kaikkea ilmaiseksi, kuten sinä.
Onko ollut harvinaisen rankaa kun asunnot ja kesämökit on matala-alan palkoilla makseltu muutamassa vuodessa pois? Vai olisikohan vaan ollut paljon halvempaa elää tuohon aikaan? Paljonko esimerkiksi bensa maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.
Jep, taas kiillotetaan suurten ikäluokkien jo ennestään valtavaa sädekehää. Ihan tilastojen mukaankin nuoremmat sukupolvet on ja tulee olemaan köyhempiä kuin vanhemmat sukupolvet, ostavoimakin on paljon surkeampi, asunnot kalliimpia jne.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.
Onhan sulla parikymmentä vuotta aikaa pistää paremmaksi niin vanhempiesi iässä olet varakkaampi. Tuskin hekään sinun iässä oli niin varakkaita kuin nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦
Äiti on ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä.
Kumma, olisiko silti saanut säästöön enemmän kuin tuhlaileva jälkikasvu.
Menin töihin 1973 ja palkka oli 300 Mk kuukaudessa. Siitä se lähti.
Nyt on omaisuutta kuusinumeroinen summa ja talo, maata ja metsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut pääkaupunkiseudulla ja ostit liian kalliin asunnon?
Ei asunto ole liian kallis jos lainanlyhennyksiin on varaa. Ihan sama maksaako sitä lainaa eläessään kokonaan pois vai ei. Harvinaisen tyhmää sitäpaitsi maksaa, koska sijoittamalla saman summan tienaa paremmin kuin lainan korkokulut.
Vierailija kirjoitti:
80-vuotias on ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, ja silti on enemmän varallisuutta kuin työssäkäyvällä? Eläkkeistäkin aina rutistaan miten pieniä ne on, eikä silti ole omaan varallisuuteen tarvinnut kajota.
Vierailija kirjoitti:
Onko velaton asunto elämän tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos koko palkkansa pistää sileäksi, niin onko yllätys että 80-vuotiaalla on enemmän rahaa? Nykypäivän nuoret matkustavat ja wolttaavat ihan eri malliin kuin vanhempi sukupolvi.
Tämä! Mutta nykynuoret eivät ymmärrä tätä, että rahankäytössä se ero pitkälti on. Halutaan vaan syyttää ja syyllistää vanhempia sukupolvia.
Ei ennen wolttailtu, käyty festareilla, matkustelua harrastivat vain harvat, ei käyty laitattamassa mitään kynsiä ripsiä botoxeja, jne. Vanhempi sukupolvi eli vähemmän hetkessä ja enemmän annettiin arvoa turvalliselle tulevaisuudelle. Eli säästäminen koettiin normaaliksi elämään kuuluvaksi asiaksi.
Noista festareista muistan viime kesältä nuorten haastattelun jossa kyseltiin festaribudjetista. Ei ollut tuhannen euron budjetti harvinaisuus. Vanhemmalla sukupolvella ei olisi tullut mieleenkään laittaa tuollaista summaa hauskanpitoon! Siinäkin esimerkiksi mentaliteetista käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotias on ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, ja silti on enemmän varallisuutta kuin työssäkäyvällä? Eläkkeistäkin aina rutistaan miten pieniä ne on, eikä silti ole omaan varallisuuteen tarvinnut kajota.
Hän elää suu säkkiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla ikäluokalla on enemmän säästäväisyyttä, nuoremmilla kaikki kurkusta alas ja velkaa päälle.
Kun isä osti polkupyörän työmatkoilleen Nykynuori ostaa Teslan...
Kun isä osti rannekellon poika ostaa Iphonen ja Älykellon.
Kun isä osti tilipäivänä säkin perunoita poika ostaa Kebabbia. Pitsaa ja energiajuomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä.
Niin munkin äitini, mutta on elänyt erittäin nuukasti ja tästä syystä on säästöjä 6 numeroinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!
Millä perustelet, että ennen oli ”helpompi” saada lainaa ja korot pienempiä? Jos ”ennen” viittaa vanhempiin, jotka nyt ovat eläkeläisiä, niin ei tod olleet korot alempana, vaan pahimmillaan siellä jossakin 15 prosentin tienoilla. Nyt on vuoden Euribor osapuilleen kolme prosenttia. Tämän ajan satojentuhansien lainoja ei olisi niillä koroilla maksettu ikinä.
Hahhah, yksi suuri vitsi ettei suuret ikäluokat edes ikinä matkustelleet. Jotain Kanarianlomia on tehty Suomesta vuosikymmeniä, kuka ihme niissä ennen kävi jos ei suuret ikäluokat? Tyhjiä lentokoneita lennätettiin?
Hieman kunnioitusta. Tuskin on saanut kaikkea ilmaiseksi, kuten sinä.