Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein
Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.
N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat
N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet
N. 40% 10v sisään eläköityvät
N. 20%? Työelämääntulevat nuoret
Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin.
SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkia meitä hyödyttävää eläkejärjestelmää halutaan romuttaa? Aika lyhytnäköistä.
Ihmiset luulevat haluavansa siihen muuroksia, koska eivät ymmärrä, miten järjestelmä toimii. Jos haluaa muuttaa järjestelmää, pitää ensin ymmärtää riittävän hyvin, miten nykyjärjestelmä toimii ja mitä vaihtoehtoja on tilanne. Eläkejärjestelmä on kehittynyt pitkän ajan kuluessa eikä sitä niin vaan muuteta. Mikä tahansa isompi muutos vie vuosikymmeniä.
Juuri noin.
Lisäksi:
Jokainen nyt työelämässä oleva kuvittelee olevansa oman elämänsä sankari, joka ilman muuta pystyisi sijoittamaan eläkejärjestelmään käytetyt rahat paremmin ja saavuttamaan taloudellisen riippumattomuuden viimeistään 50-vuoden iässä (tähän liittyy se kuvitelma, että myös työnantajan eläkemaksu siirtyisi suoraan palkkaan). He myös ovat varmoja, että elämässä ei tapahdu mitään ikävää, joka vie työkyvyn ja ansaintamahdollisuuden jo keski-iässä tai aiemmin.
Jokainen nyt tukia saava, kuvittelee, että kun eläkkeitä ei tarvitsisi maksaa, nuo rahat voitaisiin suoraan heidän tukiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.
Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.
Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.
Ja minä maksan nyt näiden eläkkeet, ja terveydenhuoltokulut (eläkeläiset suurin kuluerä)
Ja me nykyiset eläkeläiset maksoimme edellisen sukupolven eläkkeet.
Te ette ole maksaneet paskaakaan!
Kupata kyllä muiden tienaamia rahoja osaatte senkin edestä, mikä nyt ei demaripiruista yllätä pätkääkään.
Olin työelämässä 1979-2024. Sinä siis väität, että sinä aikana Suomessa ei ollut eläkeläisiä ollenkaan, jos en kerran ole maksanut kenenkään eläkkeitä. Eli vasta vuoden 2025 alusta lähtien on maksettu eläkeläisten eläkkeitä. Tällä logiikalla sinäkään et ole niitä vielä kovin paljon ehtinyt maksamaan, joten mitä ihmettä valitat.
Niin, 70-luvulla eläkemaksu oli 10%:ia ja 80-luvullakin alle 15%:ia. Tällä vuosituhannella työelämänsä aloittavilla palkasta eläkevakuutusmaksut on 25%:ia. Kun 10-15% palkasta napataan joka kuukausi pois, niin onhan tuo valtava veroluonteisen maksun korotus!
Sinä maksat palkastasi n.7 prosenttia eläkemaksua
Miksi valehtelet?
Ja sinä, että ymmärrä mitä palkkauskustannukset tarkoittaa. Niitä työantaja tuijottaa. Jos työnantajan ei tarvitsisi maksaa 17% eläkevakuutusmaksua palkasta, ihmiset saisivat enemmän palkkaa. Tuo on vain piiloverotusta, jossa tyhmiltä työntekijöiltä piilotetaan heidän kokonaispalkastansa on työnantajan maksuihin.
Jos tuota prosenttia ei pidätettäisi, he eivät saisi eläkettä ollenkaan. Siksi tuo pakkoverotus, joka on hyvä asia.
Työeläkeyhtiöt ovat myös hyviä sijoittajia. Ilmarisen ensimmäisen vuosipuoliskon sijoitusten tuotto oli 3,5 Mrd euroa.
Ne rahat menevät nykyisille eläkeläisille eikä säästöön. Na ii vi oot.
Ja silti eläkerahastot kasvavat vuosi vuodelta. Tällä hetkellä yli 300 miljardia.
Ja eläkevastuut on tekoälyn kertomana "960,6 miljardia euroa (laskettu vuoden 2023 lopun tilanteesta reaalisella kahden prosentin diskonttokorolla)" nykyään varmaan yli 1000 miljardia
Ne rahat menee 80% nykyisille eläkeläisille. Kelaappa sitä paljon meillä eläkerahastot olisi jos 80% maksuista menisikin sinne rahastoihin
Nuo eläkevastuuthan ovat täysin teoreettisia. Se tarkoittaisi, että ihan kaikki, joille on eläkettä kertynyt, olisivat samanaikaisesti eläkkeellä. Silloin kyllä taitaisi olla yhteiskunnassa pahempiakin ongelmia, kuin pelkät eläkkeet.
Sehän riittäisi, että eläkesysteemissä vuoden tuotot olisivat sen verran kuin maksettavat eläkkeet vuodessa. Silloinhan se pyörisi omillaan. Ja voitaisiin pienentää tai vaikka kokonaan luopua työeläkemaksuista.
Mutta sekään ei varmaan sopisi nykyisille työikäisille: nuoremmathan pääsisivät silloin helpommalla, kun heiltä ei enää perittäisi niin paljon maksuja.
Teoreettisia tai ei, toiset maksavat enemmän ja saavat vähemmän, toiset maksoivat vähemmän mutta saavat paljon enemmän.
Jos mulla ja sulla olis yhteinen tili, sä laittaisit sinne rahaa 500€ ja mä 100€. Huomenna mä sit nostaisin tilitä 500€ jättäen sinne 100€, ja tuhlaisin sen 500 hemmottelemalla itseäni, miltä susta tuntuis. Mä vaan toteaisin sulle et ne rahat kuulu mulle, kyllä sulle sit joku joskus tulevaisuudessa antaa takaisin ne mun viemät rahat, ei mitään hätää
Kun nyt vertaillaan monenko kertaisena kukin ikäluokka saa maksamansa takaisin, niin otetaan toinen esimerkki:
Raviveto tms:
Kaveri sijoittaa 100 e, ja saa voiton kertoimella 4. Eli voittosumma on 400e.
Sinä sijoitat 1000 e, saat voiton kertoimella 2. Voittosumma 2000 e.
Kumpi oikeastaan voittaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Työeläkevakuuttajien sijoitettavissa olevat eläkevarat olivat kesäkuun 2026 lopussa yhteensä 300,2 miljardia euroa. Varannot ylittivät historiallisen 300 miljardin euron rajan vuoden toisella neljänneksellä, jolloin ne kasvoivat 16 miljardilla eurolla suotuisan sijoituskehityksen ansiosta. Edelleen eläkemaksujen nostoon nähdään olevan painetta ja eläkkeitä halutaan leikata?
Vertaapas samalla paljonko niiden eläkkeitä saavien määrä on noussut prosentuaalisesti vrt. rahaston koko. Plus otat huomioon paljonko työikäisten määrä on laskenut samaan aikaan. Esim 2000 luvulta verrattuna nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, tajuaa että nykyajan nuoret ovat todella tyhmiä. Eivät halua eläkettä.
Nimenomaan haluavat itsekin eläkettä. Nykyiset eläkemaksut menee 80% suoraan nykyisille eläkeläisille, sillä jemmaan jäävällä 20% ei kummoisia eläkkeitä makseta. Jos prosentit olisikin toisinpäin olisi hyvät eläkkeet nuorillekkin tiedossa, mutta koska edelliset sukupolvet eivät tarpeeksi itse maksaneet pitää ne rahat nyt viedä nuorilta
Jankuti,jankuti.Me nykyään eläkkeellä olevat maksoimme eläkemaksuillamme edellisten sukupolvien eläkkeitä.Näin minä asian olen ymmärtänyt.Nyt on meidän vuoromme saada eläkettä.Mikä tässä on kummallista?
Niin, mutta tässä pari epäkohtaa: maksoitte prosentuaalisesti vähemmän eläkemaksuja kuin nuorempi sukupolvi. Miksei teillekin riitä se eläketaso, joka on mahdollista kustantaa pienemmällä eläkemaksukiskonnalla, eikä niin että nykyisiä eläkemaksuja kokoajan korotetaan?
Ja toinen epäkohta. Kerrot, että te kustansitte aiempien sukupolvien eläkkeitä. Miksi sitten sukupolvesi edustajat hokevat mantraa että "itse ollaan eläkkeemme maksettu"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, tajuaa että nykyajan nuoret ovat todella tyhmiä. Eivät halua eläkettä.
Nimenomaan haluavat itsekin eläkettä. Nykyiset eläkemaksut menee 80% suoraan nykyisille eläkeläisille, sillä jemmaan jäävällä 20% ei kummoisia eläkkeitä makseta. Jos prosentit olisikin toisinpäin olisi hyvät eläkkeet nuorillekkin tiedossa, mutta koska edelliset sukupolvet eivät tarpeeksi itse maksaneet pitää ne rahat nyt viedä nuorilta
Jankuti,jankuti.Me nykyään eläkkeellä olevat maksoimme eläkemaksuillamme edellisten sukupolvien eläkkeitä.Näin minä asian olen ymmärtänyt.Nyt on meidän vuoromme saada eläkettä.Mikä tässä on kummallista?
Niin, mutta tässä pari epäkohtaa: maksoitte prosentuaalisesti vähemmän eläkemaksuja kuin nuorempi sukupolvi. Miksei teillekin riitä se eläketaso, joka on mahdollista kustantaa pienemmällä eläkemaksukiskonnalla, eikä niin että nykyisiä eläkemaksuja kokoajan korotetaan?
Ja toinen epäkohta. Kerrot, että te kustansitte aiempien sukupolvien eläkkeitä. Miksi sitten sukupolvesi edustajat hokevat mantraa että "itse ollaan eläkkeemme maksettu"?
En tiedä mitä muut sukupolveni edustajat hokevat.Itse olen AINA tiennyt että jokainen sukupolvi maksaa eläkettä edeltäjilleen.Se paljonko on maksanut eläkemaksuja ei koskaan ole ollut itsestä kiinni vaan nämä maksut on ollut aina ylemmän instanssin määräämiä.48 vuotta olen itse maksanut joka ainoasta tiilistäni eläkemaksut ja ihan samaa tai jopa korkeampaa mitä nuoremmat.53-62 vuotiaana maksu oli 8.65 prosenttia tuloista.Eläkkeeni on nippa nappa naisten mediaani verran .En ymmärrä tätä jatkuvaa vihaa meitä eläkeläisiä kohtaan? Menkää politiikkaan ja tehkää ne haluamanne muutokset!? Se on teidän asianne hoitaa nämä asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä muut sukupolveni edustajat hokevat.Itse olen AINA tiennyt että jokainen sukupolvi maksaa eläkettä edeltäjilleen.Se paljonko on maksanut eläkemaksuja ei koskaan ole ollut itsestä kiinni vaan nämä maksut on ollut aina ylemmän instanssin määräämiä.48 vuotta olen itse maksanut joka ainoasta tiilistäni eläkemaksut ja ihan samaa tai jopa korkeampaa mitä nuoremmat.53-62 vuotiaana maksu oli 8.65 prosenttia tuloista.Eläkkeeni on nippa nappa naisten mediaani verran .En ymmärrä tätä jatkuvaa vihaa meitä eläkeläisiä kohtaan? Menkää politiikkaan ja tehkää ne haluamanne muutokset!? Se on teidän asianne hoitaa nämä asiat kuntoon.
Eli 48 työvuodesta vain viimeiset 9 vuotta katsot maksaneesi korkeaa maksua. Ehkäpä teidän eläkkeenne pitäisi olla suhteutettu siihen tasoon, miten olette pottia yhteiseen hyvään koko aikana kerryttäneet. Sitähän se on, yhteistä, ei teidän omaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 48 työvuodesta vain viimeiset 9 vuotta katsot maksaneesi korkeaa maksua. Ehkäpä teidän eläkkeenne pitäisi olla suhteutettu siihen tasoon, miten olette pottia yhteiseen hyvään koko aikana kerryttäneet. Sitähän se on, yhteistä, ei teidän omaanne.
Katson maksaneeni sen 9 vuotta KORKEAMPAA maksua kuin yksikään heistä joka täällä ruikuttaa.
Nämä on niin hupaisia keskusteluja. Joku on jumittunut suuriin ikäluokkiin, ei osaa laskea aikajanoja, ei ymmärrä eläkesysteemiä eikä ees omaa verotustaan. Ei ymmärrä että työnantajat keskusjärjestönsä EKn kanssa ovat täysin kykeneviä pitämään puolensa.
Nämä vaan vaatii täällä itselleen mahdollisimman pientä eläkettä jonka tulevat saamaankin. Ei tuollaisilla ymmärrystasoilla voi olla työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niin hupaisia keskusteluja. Joku on jumittunut suuriin ikäluokkiin, ei osaa laskea aikajanoja, ei ymmärrä eläkesysteemiä eikä ees omaa verotustaan. Ei ymmärrä että työnantajat keskusjärjestönsä EKn kanssa ovat täysin kykeneviä pitämään puolensa.
Nämä vaan vaatii täällä itselleen mahdollisimman pientä eläkettä jonka tulevat saamaankin. Ei tuollaisilla ymmärrystasoilla voi olla työelämässä.
Yli 80-vuotiaiden määrä tulee kasvamaan neljännesmiljoonalla seuraavan 20 vuoden aikana. Arvaa kuka niiden hoidot ja eläkkeet joutuu maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain 20 % eläkemaksuista on kerrytetty eläkerahastoihin. Loput 80 % käytetään nykyisten eläkkeiden maksuun. On harhaluuloa, että jokainen kerryttää eläkemaksuilla omaa eläkettään. Näin ei ole. Eläke määräytyy maksetun palkan perusteella. Suurin syy eläkeiän nostoon tulevaisuudessa on alhainen syntyvyys. Siitä on ihan turha syyttää aiempia sukupolvia. Eläkejärjestelmä on rakennettu 1,7-1,8 lapsen syntyvyydelle, kun syntyvyys nykyään on noin 1,3-1,4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.
Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.
Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.
Ja minä maksan nyt näiden eläkkeet, ja terveydenhuoltokulut (eläkeläiset suurin kuluerä)
Ja me nykyiset eläkeläiset maksoimme edellisen sukupolven eläkkeet.
Te ette ole maksaneet paskaakaan!
Kupata kyllä muiden tienaamia rahoja osaatte senkin edestä, mikä nyt ei demaripiruista yllätä pätkääkään.
Olin työelämässä 1979-2024. Sinä siis väität, että sinä aikana Suomessa ei ollut eläkeläisiä ollenkaan, jos en kerran ole maksanut kenenkään eläkkeitä. Eli vasta vuoden 2025 alusta lähtien on maksettu eläkeläisten eläkkeitä. Tällä logiikalla sinäkään et ole niitä vielä kovin paljon ehtinyt maksamaan, joten mitä ihmettä valitat.
Niin, 70-luvulla eläkemaksu oli 10%:ia ja 80-luvullakin alle 15%:ia. Tällä vuosituhannella työelämänsä aloittavilla palkasta eläkevakuutusmaksut on 25%:ia. Kun 10-15% palkasta napataan joka kuukausi pois, niin onhan tuo valtava veroluonteisen maksun korotus!
Sinä maksat palkastasi n.7 prosenttia eläkemaksua
Miksi valehtelet?
Ja sinä, että ymmärrä mitä palkkauskustannukset tarkoittaa. Niitä työantaja tuijottaa. Jos työnantajan ei tarvitsisi maksaa 17% eläkevakuutusmaksua palkasta, ihmiset saisivat enemmän palkkaa. Tuo on vain piiloverotusta, jossa tyhmiltä työntekijöiltä piilotetaan heidän kokonaispalkastansa on työnantajan maksuihin.
Jos tuota prosenttia ei pidätettäisi, he eivät saisi eläkettä ollenkaan. Siksi tuo pakkoverotus, joka on hyvä asia.
Työeläkeyhtiöt ovat myös hyviä sijoittajia. Ilmarisen ensimmäisen vuosipuoliskon sijoitusten tuotto oli 3,5 Mrd euroa.
Työeläkeyhtiöt hyviä sijoittajia? Tuotto oli Ilmarisella viime vuonna 2,1 % mikä on kyllä äärimmäisen surkea suoritus. https://yle.fi/a/74-20241675
Laki rajoittaa niitä. Joka vuosi jää tuottoa saamatta miljardeja, koska riskejä ei saa ottaa. Ja silti ne eläkefirmojen johtajat palkitaan avokätisesti tuotosta, joka on alle osakemarkkinoiden keskimääräisen tuoton, eli kuka tahansa maallikko olisi yli 50 % todennäköisyydellä pärjännyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 80-vuotiaiden määrä tulee kasvamaan neljännesmiljoonalla seuraavan 20 vuoden aikana. Arvaa kuka niiden hoidot ja eläkkeet joutuu maksamaan?
Ai että kaikki elävät vähintään 80-vuotiaiksi??;Minulta on kuollut useampikin tuttu paljon ennen eläkkeelle pääsyä ja moni on myös lähtenyt muutaman vuoden eläkkeellä oltuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kaikki elävät vähintään 80-vuotiaiksi??;Minulta on kuollut useampikin tuttu paljon ennen eläkkeelle pääsyä ja moni on myös lähtenyt muutaman vuoden eläkkeellä oltuaan.
Näissä asioissa vain keskiarvoilla on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta että sä olet tyhmä ihminen. Jotkut kuolevat jopa vauvoina. Tällä ei ole mitään merkitystä väestötasolla tarkasteltaessa. Siksi nämä kouluja käyneet Tilastokeskuksen ihmiset pystyvät ennustamaan väestötason muutoksia vuosikymmeniä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä perheen isänä sitä mieltä, että koomannes eläkkeistä saatava välittömästi leikattua. Nykyeläkeläiset eivät edellisille sukupolville keränneet mitään. Kehtaavat valittaa tonnin eläkkeistä.
Sinä eläkeläinen. Joka aamu kun nouset sängystä, muista kiittää tämän päivän työssäkävijää. Minä ja muut työssäkävijät maksamme sinunkin arjen ja juhlan
Jaa? Muista aina että me vaihdettiin sulle vaipat ja pyyhittiin sulta perşe kun sä olit vielä äitistäs tullu täysin hyödytön ja mihinkään pystymätön pillllu-uloste. Sä elät ja saat soittaa suutasi MEIDÄN sulle valmiiksi rakentamassa maailmassa MEIDÄN armosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta että sä olet tyhmä ihminen. Jotkut kuolevat jopa vauvoina. Tällä ei ole mitään merkitystä väestötasolla tarkasteltaessa. Siksi nämä kouluja käyneet Tilastokeskuksen ihmiset pystyvät ennustamaan väestötason muutoksia vuosikymmeniä eteenpäin.
Ja siksi eläkeikäkin nousee, koska yhä useampi elää 80-vuotiaaksi ja paljon pitempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyhmää tuossa nyt on? Ihan totuushan se on ettei kaikki elä 80-vuotiaaksi.Miksi siis jo etukäteen lasketaan että kahdeksankymppisiä on niin ja niin paljon.Eipä nuo Tilastokeskuksen viisaat oo ennenkään osanneet laskea mitään oikein.Ei kait me muuten oltais tässä tilanteessa mitä nyt ollaan?
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä perheen isänä sitä mieltä, että koomannes eläkkeistä saatava välittömästi leikattua. Nykyeläkeläiset eivät edellisille sukupolville keränneet mitään. Kehtaavat valittaa tonnin eläkkeistä.
Sinä eläkeläinen. Joka aamu kun nouset sängystä, muista kiittää tämän päivän työssäkävijää. Minä ja muut työssäkävijät maksamme sinunkin arjen ja juhlan
Eläkemaksuja maksettu yli 40 vuotta ja kustannettu ilmaiset peruskoulut ja kouluruokailut sekä yliopistot kolmekymmippisille. Ja ilmainen päivähoito ja adhd-terapiat perheenisän (yhdyssana) monihäiriintyille ja -allergisille tenaville. Itsellä oli lukukausimaksut, maksulliset oppikirjat ja maksullinen kouluruokailu oppikoulussa. Vanhemmat tietenkin maksoivat kun olin itse 11-v. En ole mitään velkaa kolmekymppiselle, Kelan toimeentulotuella elävälle nuorisomasentuneelle hupparihörhölle. Vanhemmilleni maksoin velkani hoitamalla heitä työpäivän jälkeen itse. Eivät joutuneet olemaan päivääkään nk palvelutaloissa. Perintöveroa maksoin yli 30 000. Teepä perheenisä perässä.
Mikä vouhotus täällä on päällä. Ei maksussa olevia eläkkeitä leikata vaan tulevia eläkkeitä.
Työeläkeyhtiöt hyviä sijoittajia? Tuotto oli Ilmarisella viime vuonna 2,1 % mikä on kyllä äärimmäisen surkea suoritus. https://yle.fi/a/74-20241675