Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein
Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.
N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat
N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet
N. 40% 10v sisään eläköityvät
N. 20%? Työelämääntulevat nuoret
Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin.
SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet nousee 2,6 % vuoden alusta.
Mut isoja eläkkeitä saa leikata, yli 5000 käteen. Tosin sit jää niistä verotulotkin saamatta.
Eläkeindeksit ihan ensimmäisenä jäihin. Tämä pitää heti.
Ja leikkuri päälle.
Nyt maksettavista eläkkeistä leikattava välittömästi. Niistä ei ole aikanaan itse maksettu kuin murto-osa, siksi minun eläkemaksuni on moninkertainen ja eläkeikääni on nostettu ja varmasti nostetaan lisää. Joudun työskentelemään vanhukseksi maksaen moninkertaisesti enemmän kun ennen jäätiin minimimaksuilla 10v aiemmin eläkkeelle loikoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Orpo puhuu kylläkin eläkeiän nostosta ja eläkeyhtiöt on ehdottaneet nostoa 80 vuoteen. Buumereiden pyhiä eläkkeitä ei tämäkään koske.
Kyllähän sitä tekee vaikka satavuotiaaksi töitä, jos työ on tuolilla istuskelua ilmastoidussa huoneessa ja välillä suun aukomista pöydän ääressä. Ja noista töistä vielä maksetaan moninkertaisesti palkkaa verrattuna elimistöä fyysisesti kuormittavaan ja siksi elinikää lyhentävään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Itse tein n. 47 vuotisen työuran. Moni nuori ei siihen pysty tänäpäivänä. Se pitkistä työurista. Lisäksi tulette elämään vanhemmiksi kuin me nyt eläkkeellä jo olevat. Kerkeette kyllä olemaan eläkkeellä vielä hyväkuntoisina.
Vierailija kirjoitti:
Orpo puhuu kylläkin eläkeiän nostosta ja eläkeyhtiöt on ehdottaneet nostoa 80 vuoteen. Buumereiden pyhiä eläkkeitä ei tämäkään koske.
Nykyiset vanhukset olivat lapsia aikana, jolloin lapset sairastivat paljon. Ei ollut rokotuksia lastentauteihin ja muuhun. Sairastelu vaikutti lasten pituuskasvuun ja myöhemmin terveydentilaan. Kotona saatu ruoka oli joillakin vähäistä. Olisi kiva nähdä, mitä vanhuksia inhoavat nuoret sanoisivat saadessaan elää yhden kuukauden 50-luvun ruoalla. Lautasella on aamulla uuroa ja lasissa maitoa. Päivän mittaan syödään keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta ilman lihaa. Makaronilaatikkoa ehkä. Kesäkeittoa. Makkarakeittoa. Ei herkkuja. Pari kertaa vuodessa perheen lapset saavat limsapullon, jossa on vähän yli 3 dl. Ja nyt näitä ihmisiä kadehditaan, kun he ovat vanhoja ja yhteiskunta on päättänyt jättää osan tyhjän päälle. (ketään ei pitäisi jättää, olipa vanha tai nuori)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Itse tein n. 47 vuotisen työuran. Moni nuori ei siihen pysty tänäpäivänä. Se pitkistä työurista. Lisäksi tulette elämään vanhemmiksi kuin me nyt eläkkeellä jo olevat. Kerkeette kyllä olemaan eläkkeellä vielä hyväkuntoisina.
eläkeiät veivattu melkein seittämäänkymppiin, siinä ei moni paljoa kerkeä nautiskella niistä kultaisista vuosista kuten aiemmat sukupolvet jotka jäi keskimäärin 59 vuotiaana lomailemaan muiden piikkiin
Nykyeläkeläiset jääneet eläkkeelle juuri 60v ikäisinä ja erilaisten putkien kautta jo aiemmin. Nykytyössäkävijä sinnittelee 70v saakka.
Täytyy kyllä melkoisesti elämä jatkua pidempään, että ehtii yhtä hyväkuntoisena ja pitkään olla eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei tarvinnut takapuolta koulunpenkillä kuluttaa kun töitä sai ilmankin. Nykyään ei saa edes koulutuksella samoja hanttihommia. Ei nuoremmat sukupolvet ole mikään evoluution huipentuma, joka elää yhtäkkiä 120-vuotiaaksi, vaan työuran jatkaminen loppupäässä on suoraan pois eläkkeellä olon terveistä ja toimintakykyisistä vuosista.
Eihän niiltä leikata jotka nyt on eläkkeellä!
Mieluiten elakekatto voimaan ja heti
Eläkejärjestelmähän on aivan perseelteen. Ei näiden nykyisten eläkelläisten palkoista mennyt 25% eläkkeisiin ja tämä prosenttiluku on vaan kasvanut ja kasvanut. Eläkettähän kun ruvettiin aikanaan maksamaan, niin ollut edes maksajia. Yelli on aivan perseelteen nykyisin. Sointu Borg 330.000€ makselee 3000€ vuoteen eläkettä ja perusteena, että hän sijoittaa omia rahoja eläkkeeseensä. No näin se kannattaisi kaikilla muillakin, mutta systeemi on ihan perseelteen. Joku oikea yrittäjä perustaa oikean firman eikä instagram purkkimainosfirmaa esim. tilintarkastusfirman, niin ennen kun sulla on edes yhtään asiakasta, niin joku valopää laskee, että tilintarkastajan keskipalkka yrittäjänä on 80.000€ vuodessa, joten siitä 25% yelliin. Soinnulla ja hänen purkkimainollaan ei tätä ole, niin hänen ei tarvitse maksaa käytännössä yhtään mitään. Samaan aikaan, kun me tuhotaan alottelevat yrittäjät yellillä, niin verorahoista maksetaan yrittäjien eläkkeitä. Myös eläkekatto pitää saada. Kuka eläkelläinen tarvitsee yli 5000€/kk eläkettä? Jos on tienannut itselleen moisen eläkkeen, niin eiköhän tuolla ole sijoituksia ja omistuksia sen verta paljon, että niillä pärjää lopun elämää?
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä perheen isänä sitä mieltä, että koomannes eläkkeistä saatava välittömästi leikattua. Nykyeläkeläiset eivät edellisille sukupolville keränneet mitään. Kehtaavat valittaa tonnin eläkkeistä.
Sinä eläkeläinen. Joka aamu kun nouset sängystä, muista kiittää tämän päivän työssäkävijää. Minä ja muut työssäkävijät maksamme sinunkin arjen ja juhlan
Sinä kävit koulua ja sait terveydenhoitoa ja muuta hyvää vanhusten maksamilla veroilla. Koska olet perheenisä, lapsesi saavat lapsilisää, koulutuksen ja kouluruoan. Joskus paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Menepä ketjun aloittaja äärioikeistolainen nihilisti takaisin ylilaudalle mussuttamaan.
Se meinaa kuolla 32-vuotiaana. Ihan hyvä.
nykynuoret tullaan vielä toisellakin tapaa ryöstämään. He eivät pysty jatkamaan työelämässä yli 70v minne eläkeiät nostetaan ja jäävät työttömiksi ennen sitä. Joutuvat sitten syömään talonsa, sijoituksensa, säästönsä... koska tukia ei heru ennenkuin täysi p.a
Ylpeänä eläkeläisenä äänestän eläkkeiden leikkaamisen puolesta ja rajulla kädellä. Arvostan nykylapsia ja -nuoria niin paljon, että en voi sietää ajatusta, että loisin muiden piikkiin.
Vaaleissa tulen tukemaan sellaista linjaa, joka eläkkeiden pienentämisen mahdollistaa. Nykytaso on sairaan korkea suhteessa tuleviin sukupolviin. Asialla on jo kiire korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei tarvinnut takapuolta koulunpenkillä kuluttaa kun töitä sai ilmankin. Nykyään ei saa edes koulutuksella samoja hanttihommia. Ei nuoremmat sukupolvet ole mikään evoluution huipentuma, joka elää yhtäkkiä 120-vuotiaaksi, vaan työuran jatkaminen loppupäässä on suoraan pois eläkkeellä olon terveistä ja toimintakykyisistä vuosista.
Sitten pitää lakata tekemästä töitä. Tai kuolla aikaisemmin. Valinta on teidän.
Ihan turhaa mussutusta. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä kärsivistä on elättänyt itsensä 15 lähtien ja eläke kertyy vasta 23 v. Olisi kiva tietää😅
7 v töitä, josta ei tule yhtään centtiä eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeänä eläkeläisenä äänestän eläkkeiden leikkaamisen puolesta ja rajulla kädellä. Arvostan nykylapsia ja -nuoria niin paljon, että en voi sietää ajatusta, että loisin muiden piikkiin.
Vaaleissa tulen tukemaan sellaista linjaa, joka eläkkeiden pienentämisen mahdollistaa. Nykytaso on sairaan korkea suhteessa tuleviin sukupolviin. Asialla on jo kiire korjata.
Minä taas vihaan nykylapsia ja varsinkin niiden "kasvattajia".
Että tasoissa ollaan. 👍
Vierailija kirjoitti:
Nyt maksettavista eläkkeistä leikattava välittömästi. Niistä ei ole aikanaan itse maksettu kuin murto-osa, siksi minun eläkemaksuni on moninkertainen ja eläkeikääni on nostettu ja varmasti nostetaan lisää. Joudun työskentelemään vanhukseksi maksaen moninkertaisesti enemmän kun ennen jäätiin minimimaksuilla 10v aiemmin eläkkeelle loikoilemaan.
Voit myös kuolla aikaisemmin. Älä unohda sitä vaihtoehtoa.
On monella työssäkäyvälläkin nettopalkka alle 2000 euroa ja sillä pitäisi ylläpitää autoa, että pääsee sinne töihin ja perustaa perhe, ostaa oma asunto tai olla koko ikänsä vuokralla, jolloin ei kerry mitään varallisuutta. Ei eläkeläiset ole aina ainoa ryhmä, jolla on tiukkaa. Saati moni nuori ei saa ollenkaan työpaikkaa, ei siinä ole varaa yhtään mihinkään.