Eipä ole hääppöiset oltavat työttömillä
Kaikkien työttömien keskimääräiset nettotulot eli käteen jäävät tulot Suomessa ovat noin 900–1 100 euroa kuukaudessa.
Suomessa tällä summalla joutuu tulemaan toimeen noin 290 000 – 330 000 työtöntä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on turha vaatia sitten ihmisiä kuluttamaan, kun täälläkin näitä ihmisiä joiden mielestä on hyvä asia että työttömyystuet on leikattu.
Itse ainakin säästän jokaisen euron jonka pystyn, koska minulla on lainaa ja lapsia. Työttömyys tarkoittaisi lasten harrastusten lopettamista ja vähänkin pitkittyessään asunnon myymistä. Kun saan säästettyä riittävän puskurin pystyn jonkin aikaa etsimään töitä ilman että koko elämä menee uusiksi.
Ja siis oman alani töitä on todella heikosti tällä hetkellä tarjolla. Uuden alan opiskelu ei välttämättä työttömänä onnistu.On paljon myös ilmaisia harrastuksia. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa kalliita jäähalli, hevos, golf ja purjehdusjuttuja
No näin varmasti on. Siksi säästän. Ja siksi ihmettelen, miksi valtion johtajien mielestä minun pitäisi kuluttaa kun säästämiseni ensisijainen tavoite on turvata oma elämäni?
Itse kun toivon että saan ensisijaisesti töitä jos jään työttömäksi. Se, että jos siihen menisi vaikka vuosi, niin en haluaisi joutua repimään lapsiani kaikesta nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
totta
ei ole hurraamista
Tuon on melko tarkkaan sama, mitä minä saan palkkaa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä.
Ja tämä keskimäärin tarkoittaa, että lähes puolet työttömistä, saavat enemmän rahaa kuin minä, joka käyn 5 päivänä viikossa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te revitte noita summia? Minä saan 404e työttömänä amk-opiskelijana.
No tämäkin saa 5500e/kk, istuu sohvalla ja syö pullaa ja lihoo:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 10000€ brutolla (netto varmaan joku 6000€) saat alle 2000 netto ansiosidonnaista (joka myös porrastuu alemmaksi nopeasti) niin miten ihmeessä saa pakolliset kulut tiputettua tuohon tasoon nopeasti?
Siis jos on asuntolainaa tai autolainaa, kesämökki yms.?
Että todellakin ihan jokaisen kannttaa säästää, ei auta presidentin toivetta kuluttamisesta kuunnella.Niin ja sitten jos säästää niin tukia leikataan sen perusteella kun ethän sä tarvii tukia kun sulla on rahaa!
Kaikki käteisellä ja erinäiseen taiteeseen ja romuihin. Onneksi aloitin jo ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla työtön ja opiskelija samaan aikaan. Jos olet opiskelija et ole työtön ja toisinpäin.
Kts. omaehtoinen opiskelu
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vammaisella aivan järkyttävä pakkomielle työttömiin ! Vasta poistui aloitus niin alle minuutissa piti psykooseissaan saada uusi palstalle ! Mikä ihmeen mielisairaiden mekka tämä palsta on ?
Tää tyyppi ja puppa ja persujankuttajan vois viedä saunan taakse
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ansiodisonnainen noin pari tonnia, pidin vuoden luxus lomaa kun kämppäkin oli maksettu, joten ei ollut juuri mitään kuluja...sitten palasin töihin.
Ehkä paras vuosi aikuisiässä oli tämä vuosi työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ansiodisonnainen noin pari tonnia, pidin vuoden luxus lomaa kun kämppäkin oli maksettu, joten ei ollut juuri mitään kuluja...sitten palasin töihin.
Sulla aika hyvä palkka jos anssi 2000e
mulla jäi ansiosidonnaisella käteen noin 1100e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin saa 5500e/kk, istuu sohvalla ja syö pullaa ja lihoo:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Tuossa onkin kyse lapsilisistä. Tietenkin 9-lapsisella ne ovat suuret. Lapsettomana en lähde arvioimaan kuinka totta on väittämäsi, että hän vain istuu sohvalla ja syö pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain juuri kahden kuukauden ansiosidonnaiset yht. 1100 euroa. Olin tehnyt neljä työpäivää. Ansiosidonnainen on laskettu osaritöistä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei kovin paljon paremmin mene: opintotuki 279 euroa, asumislisä n. 250-300 euroa ja loput on saatava joko töistä, perheeltä tai lainana pankista.
Opiskelijalla menee paljon paremmin! Itse aloitin opinnot osittain siksi, etten jaksanut enää sinnitellä yleistuella. Ja nyt voin tehdä osa-aikatyötä, ottaa vanhemmiltani rahaa vastaan ja saan pitää jopa s-bonukset ilman, että rahat vähennetään tuista. Maksoin opintolainalla pois kalliin luottokortilainan ja edellisten opintolainojen lyhennykset jäi tauolle. Nyt on varaa ostaa ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totta
ei ole hurraamista
Tuon on melko tarkkaan sama, mitä minä saan palkkaa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä.
Ja tämä keskimäärin tarkoittaa, että lähes puolet työttömistä, saavat enemmän rahaa kuin minä, joka käyn 5 päivänä viikossa töissä.
Ilmeisesti teet osa-aikatyötä. Kokoaikaisesta saa väkisinkin enemmän, jos palkka on asianmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain juuri kahden kuukauden ansiosidonnaiset yht. 1100 euroa. Olin tehnyt neljä työpäivää. Ansiosidonnainen on laskettu osaritöistä sekin.
Ikää mittarissa 61v lääkäri kirjoitti kevennetyn työajan 4h päivä saan varmaan jotain tukea ?
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska olet opiskelija. Yleistuki on 595,36€ käteen 20% verolla. Itse saan vielä asumistukea käteen 299,25€. Mutta älä huoli, kaikki laskut kun on maksettu, niin jää alle 100€ selvitä kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön, tuloni ovat silti noin 2000€/kk, ihan laillisesti. Ei se, että on työtön, tarkoita automaattisesti sitä, ettei ole tuloja muita kuin sossun tuet.
Olen työtön, onnekas sellainen koska bruttotuloni ovat n. €4500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska olet opiskelija. Yleistuki on 595,36€ käteen 20% verolla. Itse saan vielä asumistukea käteen 299,25€. Mutta älä huoli, kaikki laskut kun on maksettu, niin jää alle 100€ selvitä kuukausi.
Asuu varmaan vanhempansa luona, opiskelee omaehtoisesti ja saa leikattua yleistukea.
Minä joudun eroamaan työttömyyden takia pienituloisesta yrittäjäpuolisosta jos saisin edes tuon aloituksessa mainitun pienemmän summan niin jotenkin pärjättäisiin, mutta ei. Se raha jonka on katsottu riittävän minun elatukseen menee autoon että pääsee töihin. Eli oikeasti kukaan ei pärjää 600€ ja sitten on vielä opintolaina maksettavana kun hulluuksissani kuvittelin että uusi ala työllistäisi. Miksi edes otetaan noita isompia summia framille kun pieniä on ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei kovin paljon paremmin mene: opintotuki 279 euroa, asumislisä n. 250-300 euroa ja loput on saatava joko töistä, perheeltä tai lainana pankista.
Opiskelijalla menee paljon paremmin! Itse aloitin opinnot osittain siksi, etten jaksanut enää sinnitellä yleistuella. Ja nyt voin tehdä osa-aikatyötä, ottaa vanhemmiltani rahaa vastaan ja saan pitää jopa s-bonukset ilman, että rahat vähennetään tuista. Maksoin opintolainalla pois kalliin luottokortilainan ja edellisten opintolainojen lyhennykset jäi tauolle. Nyt on varaa ostaa ruokaakin.
Just näin. Opiskelijana minäkin kävin töissä osa-aikaisesti eikö tarvinnut huolehtia kuin itsestä, niin kyllähän se raha riittää, kun niukasti elää. En tarvinnut edes opintolainaa. Lisäksi opiskelijan status on paljon parempi kuin työttömän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömällä pitäisi olla hääppöiset olot? Jos ei tee työtä, saa rahansa siitä, että muut tekevät töitä ja elättävät. Monella työttömällä on korkeampi elintaso kuin keskituloisella perheellä,joten ihan en osaa sääliä ihmisjoukkoa, joka elää muiden elättinä ja tuhlaa, minkä ennättää.
Just myin sangollisen puolukoita työttömälle, joka olisi voinut kerätä ne itse, mutta ei viitsi. Rahaa kuitenkin tuntuu olevan vielä 3 vuoden työttömyyden jälkeenkin.
Kyllä sulla on erikoiset käsitykset työttömän oloista. Minä tsvallinen suomalainen saan yleistukea 595 eur/kk. En muuta. Omistusasunto tienattu työllä, mutta siitä kuluja tietenkin. Ei tahdo kuulkaas ihan riittää. Köysi kaulaan on seuraava vaihtoehto. Ja iso osa ainakin kantaväestön työttömistä kaltaisiani.
Kyllä minä työttömänä hevosia harrastan ja ratsastan. Diilistä kiinni. Kaikkia ei kiinnosta asua kaupungissa.