Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok jos nainen pitää ex-miehensä sukunimen avioeron jälkeen?

Vierailija
03.10.2026 |

Miehellä kuitenkin tyylikäs ruotsalainen sukunimi.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pitäis ellei oo tosi hieno, mun ekalla exällä oli kaunis suomalainen sukunimi mutta ei sitten päädytty naimisiin, keskimmäisellä taas hyvin normaali tyyliä Nieminen ja vikalle niin ruma etten olis edes ottanu sitä jos oltais päädytty naimisiin. Itellä alunperin tanskalainen sukunimi josta nykyään tykkään, ennen kouluaikoina harmitti kun mua haukuttiin svedupelleks. Nimi muutenkin aika kansainvälinen että monet luulee mua alkuun ruotsalaiseks tms

Vierailija
22/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertoo sen että naisen ainoa tarkoitus alunperinkin on ollut käyttää miestä.ja miehen sukunimeä hyväkseen oman edun tavoittelussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ihan vtsti muille pitääkö vai eikö. 

Vierailija
24/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HYVIN HYVIN NOLOA KUN EI OLE SUKUUN KELPUUTETTU SILTIKIN YRITTÄÄ NIMEN KAUTTA.

Kyllä silloin on sukuun "kelpuutettu" iham virallisesti, jos avioliitto on solmittu 

Vierailija
25/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikkyydestä viis. Minulla on ex miehen nimi se ei ketään häiritse, edes minua. 

Nimi on harvinainen ja lyhyt sopii kaikkiin kielialueisiin. 

Ja mikä tärkeintä, minulla oli appiukkoon erittäin ystävälliset välit ja sen takia jätin. 

No oli siinä muutakin, ruveta nyt kaikkiin instansseihin muuttamaan uutta nimeä, maksaa paljon.

Ystävät tunteneet minut tavattoman kauan tällä nimellä.

Se ei mitenkään ole taakkana minulle eikä minun aviomiehelle.

Vierailija
26/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin pois muutama vuosi erosta. Otin suvun nimestä mukaillun uuden nimen ja olen tyytväinen. Viimeinenkin asia pois muistuttamasta ex puolisosta 

Minulle ei tule edes mieleen, että oli ex-puoliso. Olen hänen  aikansa  poistanut elämästäni. Puhun niin, että minä tein ja ostin ja siinä ei meitä eikä exää eikä sen nimeä eikä ajatusta ole ollenkaan.

Poispyyhitty. Helppo elää.

Vierailija
27/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avioituisin, en ottaisi miehen nimeä. Minulla on erittäin harvinainen, kaunis sukunimi 

Vierailija
28/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo sen että naisen ainoa tarkoitus alunperinkin on ollut käyttää miestä.ja miehen sukunimeä hyväkseen oman edun tavoittelussa

Ai jos miehen sukunimi on tyyliin Mäkinen ja naisen Adlercreutz? :D itse en oo kauheesti nähny sellasia sukunimiä Suomessa mihin vaihtaisin enkä kyl haluu naimisiinkaan. Mee ny siitä naisvihas kanssa nukkuun

Vierailija
29/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut edes mieleen edes vaihtaa sukunimeä avioituessa, koska oli itsellä tyylikäs ruotsalainen sukunimi. Sama sukunimi pysyy, naimisissa tai ei. 

Vierailija
30/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut edes mieleen edes vaihtaa sukunimeä avioituessa, koska oli itsellä tyylikäs ruotsalainen sukunimi. Sama sukunimi pysyy, naimisissa tai ei. 

Sama, sopii mun nimeen ja identiteettiin. Olis vaikea kuvitella itteni tyyliin Milena Natalia Virtasena (nimi muutettu mut samaa tyyliä)

Vierailija
31/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin pois muutama vuosi erosta. Otin suvun nimestä mukaillun uuden nimen ja olen tyytväinen. Viimeinenkin asia pois muistuttamasta ex puolisosta 

Minulle ei tule edes mieleen, että oli ex-puoliso. Olen hänen  aikansa  poistanut elämästäni. Puhun niin, että minä tein ja ostin ja siinä ei meitä eikä exää eikä sen nimeä eikä ajatusta ole ollenkaan.

Poispyyhitty. Helppo elää.

Nimi on hyvin harvinainen Suomessa, mutta jossain muussa maassa jokseenkin tavataan. 

En koreile nimellä. Mutta jos on kaunissointuinen suomalainen nimi, niin olisi hyvä pitää sitä elossa.

Muun maan/laisia nimiä en ottaisi, jotka osoittavat jo alkuperäänsä.

Vierailija
32/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok. Se on naisen sukunimi.

Ei ole. Naisella on kyllä oikeus käyttää exänsä nimeä, mutta ei se hänen omansa ole. Käytännössä tämä näkyy esim. siten, että jos nainen menee uusiin naimisiin niin hän ei voi antaa exän nimeä uudelle puolisolle.

Vierailija
33/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ok. Se on naisen sukunimi.

Ei ole. Naisella on kyllä oikeus käyttää exänsä nimeä, mutta ei se hänen omansa ole. Käytännössä tämä näkyy esim. siten, että jos nainen menee uusiin naimisiin niin hän ei voi antaa exän nimeä uudelle puolisolle.

Kyllä se on naisen oma sukunimi ja hän itse päättää pitääkö sen vai vaihtaako johonkin toiseen. Oman nimen pitämiseen ei tarvita lupaa exältä, tämän suvulta tai keneltäkään muulta.

Vierailija
34/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti. Sehän on hänen nimensä. 

Vierailija
35/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini piti. Minusta se oli outoa, hän kun todella inhosi isääni.

Voihan siitä nimestä tykätä vaik ukko ärsyttäs.

Vierailija
36/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

!960-luvulla kun riitaantuneet vanhempani erosivat niin äitini kuitenkin piti itsellään avioliiiton kautta saadun sukunimen. Jäi käsitys että se oli siihen aikaan normaali tapa. Asiasta ei myöhemmin keskusteltu ja nyt on jo liian myöhäistä.

Vierailija
37/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yhdistelmänimestä pitäisi luopua IMO. Esim Alm-Siira

Mitään ei "pidä", jos ei halua

Kirjoitin "pitäisi" ja "IMO". Etkö ymmärtänyt eroa?

Vierailija
38/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin koska lapset sitä toivoivat 30v ditten.

Nykyinen nimeni on muotoa ex-nyx. Mutta käytän vain virallisissa papereissa koko nimeä, muuten vain nykyisen mieheni sukunimeä

Vierailija
39/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero vireillä ja aion pitää exäni sukunimen, koska haluan pitää saman sukunimen kuin lapsillamme. Eikä minulla ole mitään kontaktia isäni sukuun, ja äitini tyttönimi on täysin vieraan tuntuinen.

Vierailija
40/50 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut miehen sukunimeä. Kumpikin pidettiin omamme. Itsellä asiaan liittyi sen harvinaisuus ja sukunimen historia. Mies taas piti omansa, koska oli tottunut omaansa ja minun sukunimi on niin harvinainen,  että ei tuntunut "Virtasesta" mukavalta vaihtaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi