Uskotteko, että eläimellä on sielu?
Uskon, että on, ainakin nisäkkäissä. Ei meissä niin paljon eroa ole.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että on. Jos sielu on se millä koetaan ja sieluun liittyy tahto. Esim. kissasta tulee kyllä mieleen että sillä on ihan ilmeet, tunteet (ärsyyntyminen jne.)
Jo antiikin roomalaiset olivat sitä mieltä, että koirien kuuluisi päästä jonnekin parempaan paikkaan kuolemansa jälkeen. Kaiverruttivat hautakiviä koiralleen ja elättelevät toivoa jälleennäkemisestä.
Sekö on mielestäsi todiste jostain? Kannattaisi miettiä lääkkeiden vaihtamista.
Uskon, että edes kaikilla ihmisillä ei ole sielua, mitä se sitten tarkoittaakin.
Eläimillä on ainakin tietoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että edes kaikilla ihmisillä ei ole sielua, mitä se sitten tarkoittaakin.
Mutta harvalla eläimellä on itsetietoisuus, se on täysin eri asia. Ja se on yksi isoimmista syistä mikä ihmisen erottaa eläimestä.
Eläimet ovat maan päälle syntyneitä enkeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta harvalla eläimellä on itsetietoisuus, se on täysin eri asia. Ja se on yksi isoimmista syistä mikä ihmisen erottaa eläimestä.
Ja mistä me tiedämme ettei heillä ole tätä?
On, koska Jumala rakastaa kaikkia luomiaan, myös eläimiä. Uudessa maailmassa myös eläimet ovat vapaana ja asuvat pelastettujen ihmisten kanssa. Eikä kukaan tee pahaa toisilleen.
Eläimillä, mukaanlukien ihminen ja vaikka vesikirppu, ei ole sielua. Eläimillä on kullakin lajilla lajinsamukaiset hermojärjestelmät, jotka ovat valikoituneet ympäristön asettamien vaatimusten mukaisiksi miljoonien sukupolvien kuluessa.
Mitä sanotaan sieluksi ihmisissä ja ehkä lemmikkieläimissä on hyvin monimutkaisen hermoston ihan materiaalipohjaista toimintaa.
Monilla eläimillä on suurempi sielu kuin ihmisellä.
Sinun vanhurskautesi on kuin Jumalan vuoret, sinun tuomiosi kuin suuri syvyys; sinä pelastat ihmiset ja eläimet, Herra. Psalmi 36:6 "Sillä kaikki metsän eläimet ovat minun, karja tuhansilla kukkuloilla. Minä tunnen kaikki kukkuloiden linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun." Psalmi 50:10-11 "Ja minä teen heidän hyväkseen sinä päivänä liiton metsän eläinten, taivaan lintujen ja maan pikkueläinten kanssa. Ja minä hävitän maasta jousen, miekan ja sodan ja annan teidän levätä turvassa." Hoosea 2:18
En ole varma, miksi Jumala tekisi liiton heidän kanssaan tai sanoisi, että jokainen eläin on Hänen, jos Hän vain aikoo tuhota heidät. Daavid sanoi myös, että Jumala pelastaa ihmiset ja eläimet psalmissa. Raamattu sanoo myös, että eläimet tuntevat ja ylistävät Jumalaa: "Mutta kysy eläimiltä, niin ne opettavat sinua, taivaan linnuilta, niin ne kertovat sinulle; tai maan pensaat, ja ne opettavat sinua, ja meren kalat kertovat sinulle. Kuka näistä kaikista ei tiedä, että Herran käsi on tämän tehnyt? Hänen kädessään on kaikkien elävien olentojen henki ja kaikkien ihmisten henki. Job 12:7-10 "Ylistäkööt häntä taivas ja maa, meret ja kaikki, mikä niissä liikkuu." Psalmi 69:34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ei vaikuta ihmisen tai eläimen sielu yhtään mihinkään.
Mikä ihmeen sielu, ei sellaista olekaan, ihminen ja eläimetkin on lihaa, luuta, verta, neuroneja sun muita ja sähköimpulsseja, ei mitään muuta.
Lihaa verta luita ja karvoja... mitään muuta ei tarvitakkaan
Surullinen katse kuin krokotiililla tai sittisontiaisella. 😭