Ihanaa kun jo ensi kuun jälkeen päivät alkavat taas pitenemään ja valoisuus lisääntyä tulevaa kesää kohti!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Marraskuu on kuukausista raskain, toisena joulukuu.
Marraskuu on yleensä ihan ok, varsinkin alkupuoli. Ensilumi tulee Helsingissä yleensä vasta puolen välin jälkeen eikä ole pitkäkestoisia pakkasjaksoja. Tammi-helmikuu sen sijaan on raskasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei marraskuun niin paha ole. Aikaiset auringonlaskut menee aikansa mukavasta vaihtelusta ja asiasta avautumisia on hauskaa lukea.
Marras tarkoittaa vanhassa suomen kielessä kuollutta tai kuolevaa, lakastunutta.
Sana liittyy esimerkiksi luonnon kuihtumiseen ja kuolemaan syksyllä. Siksi marraskuu on saanut nimensä marras-sanasta – marraskuu on luonnon kannalta kuolemisen ja lakastumisen aikaa.
Niin? Marraskuun karu ja synkkä maisema on hieno.
Jos joulukuussa ei olisi joulua, niin sekin kuukausi olisi ihan ok. Itse olen aina loppuvuodesta niin väsynyt, että en vaan jaksaisi sitä kaikkea, mitä jouluun liittyy. Koska en ole yksineläjä on pakko jaksaa. Tästä syystä marraskuu on oikeasti hyvä kuukausi, koska silloin kukaan ei vielä halua mitään. Minua ei pimeys eikä muu marraskuuhun liittyvä masenna yhtään, olen muista syistä väsynyt loppuvuodesta. Marraskuussa saa olla ihan rauhassa, koska ihmiset masistelee pimeyttä kotonansa, tai sitten viettävät pikkujouluputkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei marraskuun niin paha ole. Aikaiset auringonlaskut menee aikansa mukavasta vaihtelusta ja asiasta avautumisia on hauskaa lukea.
Marras tarkoittaa vanhassa suomen kielessä kuollutta tai kuolevaa, lakastunutta.
Sana liittyy esimerkiksi luonnon kuihtumiseen ja kuolemaan syksyllä. Siksi marraskuu on saanut nimensä marras-sanasta – marraskuu on luonnon kannalta kuolemisen ja lakastumisen aikaa.
Niin? Marraskuun karu ja synkkä maisema on hieno.
Olen samaa mieltä! Marraskuu on kaunis kuukausi maanläheisine sävyineen. Kaunista on myös kevään heleä vihreä, syksyn ruska ja talven pastelliset sävyt. Jokaisessa kuukaudessa ja vuodenajassa on omat hienot piirteensä, jos osaa katsoa. Siksi myös marraskuu on kaunis.
Mua korventaa eniten silloin, kun alkaa huonata, että kesän pitkä valoisa aika on alkanut lyhentyä, eli kun yhdeksän, kymmenen aikaan alkaa olla selvästi hyvin hämärää tai pimeää. Sit muuttuu säät ja kelit ja sitä jotenkin laskeutuu siihen talven kylmyyteen ja pimeyteen, eikä se enää haittaa. Sithän se valo alkaa taas jo kohta lisääntyä. Kyllä sen alkuvuodesta jo huomaa, että kevättä kohti ollaan menossa.
Oi ihanaa, kiitos positiivisesta ajatuksesta, kerrankin tällä palstalla saa ilahtua =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marraskuu on yleensä ihan ok, varsinkin alkupuoli. Ensilumi tulee Helsingissä yleensä vasta puolen välin jälkeen eikä ole pitkäkestoisia pakkasjaksoja. Tammi-helmikuu sen sijaan on raskasta aikaa.
Tammikuu on just hyvä kun kaikki turhat ja vaivaannuttavat juhlapyhät on ohi.
Mulle vaikein aika on tammi-helmikuu. Päivät kyllä valostuu, mutta se jatkuva kylmyys ja liukkaus sekä kevään lupaus ja sitten tuleekin taas lisää 2 metriä lunta. Argh. Jos olisi mahdollista muuttaisin talveksi päiväntasaajalle, mutta lienee pitää ootella eläkevuosia että sen voi tehdä kun en pysty tekemään etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle vaikein aika on tammi-helmikuu. Päivät kyllä valostuu, mutta se jatkuva kylmyys ja liukkaus sekä kevään lupaus ja sitten tuleekin taas lisää 2 metriä lunta. Argh. Jos olisi mahdollista muuttaisin talveksi päiväntasaajalle, mutta lienee pitää ootella eläkevuosia että sen voi tehdä kun en pysty tekemään etätöitä.
Sehän on just hyvä, kun aika kuluu töissä noina kuukausina. Nuo on muutenkin sellaisia kuukausia, ettei missään tapahdu mitään, niin ihan sama mikä sää. Käy töissä ja tulee kotiin arkisiin puuhiin. Ihan sama mikä sää.
Eiih! Juurihan kesästä päästiin. Nautitaan nyt kun ei hetkeen ole kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, Australiassa vai?
Joo, no siellähän alkaa kesä olla kohta.
Niin ja siellä hiihdetään hiekalla.
Päivät pitenee koko ajan. Johtunee ilmastonmuutoksesta? En tosin ole asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
jep nyt nautitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep nyt nautitaan
Hei täällä Mamba, vielä on kesää jäljellä.
Vanha sananlasku tuli mieleen: tapaninpäivänä päivä on kukonaskelta pidempi. Talvipäivänseisaus on vähän ennen joulua, päivän piteneminen on tapanina vasta muutamia minuutteja mutta lisääntyy hiljalleen ja varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Ai, Australiassa vai?
Ei, ei Australiassa vaan täällä meillä, pohjoisella pallonpuoliskolla.. Joulukuun 21 päivän tienoilla on pisin yö, lyhin päivä, joten Ap on oikeassa: jo joulukuussa alkavat päivät pidentyä.
Kyllä se Australiassa on just päinvastoin.