Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä vanhuksia, jotka muistavat, kun joulukinkku itse suolattiin saavissa parvekkeella,

Vierailija
02.10.2026 |

Miksiköhän, eikö saanut valmiiksi suolattuina?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 49v ja suolannut joulukinkkuja itsekin. Asuimme tuolloin maassa jossa ei joulukinkkuja tunnettu, kinkun sain kyllä tilattua kaupan lihatiskille mutta se oli suolaamaton. Yhtenä jouluna unohdin tilata kinkkuni ajoissa eikä se olisi ehtinyt suolaantua saavissa (jep, kylmällä kuistilla). Hankin apteekista injektioruiskuja ja suolasin kinkun niillä :D Oli vähän epätasaisesti suolaantunut, mutta se oli sellainen kinkku sinä vuonna.. ainakin jäi lapsillekin mieleen, kun äiti pisteli joulun alla sikaa :D

Vierailija
42/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostettiin aina puolikas sika kerralla ja lihat suolattiin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä yhtää vegaania häiritsemässä, eikä yltiöpäisiä porsaiden suojelijoita. Luonnollinen hyvä elämä hyvin kasvaneella porsaalla.

Vierailija
44/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläinen, 69v, muistaa 1960-luvun alussa pikkupoikana että eläköitynyt isoäiti hoiti joulukinkun seuraavasti: kinkku laitettiin isoon ämpäriin/saaviin joka oli täynnä suolavettä. Sen jälkeen astia vietiin kylmävintille (siis ei jäätynyt) suolaantumaan. Kun aika oli täysi niin kinkku peitettiin ruistaikinakuorella ja paistettiin. Kinkku oli suuruusluokkaa 10 kg ja se laitettiin illansuussa uuniin ja sai olla siellä aamuun saakka. Muistikuva että hyvin onnistui joulukinkku muinaiseen tapaan.

Kiitos tarkasta vastauksesta :) Kiinnostais vielä tietää, kauanko kinkkua pidettiin suolavesisaavissa? 

Vierailija
45/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saparo käytettiin? Eihän siinä ole edes lihaa?

Se ei ollut oleellinen koko porsaaseen nähden. Rustoa siinä on ja saippuaan sopivaa.

Vierailija
46/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teurastettiin koko sika ja siitä paloiteltiin osat. Olivat aitassa suolassa ja ihan kaikki osat käytettiin, jopa saparo. 

Niin tehtiin meilläkin maaseudulla maatalossa. Oli iso holvikellari jossa oli ties mitä säilöttynä, laareja ja tiinuja oli aika tavalla ja kaupassa käytiin harvoin kun melkein kaikkea oli kotona varastoitu. Olen synt. 1960 luvulla.

Vierailija
47/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen tehokasvatettu ja tehorehulla ruokittu Sianliha on aika surkeaa.

Ennen oli huomattavasti parempaa ja paksu läski vielä ympärillä antamassa makua ja mehukkuutta.

Vierailija
48/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli huomattavasti parempaa ja paksu läski vielä ympärillä antamassa makua ja mehukkuutta.

Luomuruoalla ruokittu possu on parasta.

Vierailija
49/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä katsotaanko minut vanhukseksi. Meillä oli pesuhuoneessa iso vesisäiliö jossa ei muuten koskaan vettä ollut. Sitten kun kinkku sinne laitettiin suolaantumaan oli tietenkin vettäkin. Ei meillä maalla omakotitaloissa ollut parveketta.

Vierailija
50/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niissä kieltämättä melkoinen ero.

Ennen sen läskinkin pystyi syömään nykysian kumiläski pyörii suussa ja maistuu inhottavalta.

Vierailija
51/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellarissa se suolattiin, kun ei täällä maalla juuri parvekkeilla pidetä mitään jos niitä onkaan. Itse suolattu oli parempaa, kun siinä ei ollut sitä maantiesuolaa, joka teki teollisuuskinkuista punaisia.

16: siankasvattajilta saa suolaamatonta sikaa, myös kinkkua. Nykyisin ammattilaiset suolaavat kinkut paremmin kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi