Onko täällä vanhuksia, jotka muistavat, kun joulukinkku itse suolattiin saavissa parvekkeella,
Kommentit (51)
Muistan, kuinka joulukinkku kasvoi mummolassa. Kotona se suolaantui sinisesså ämpärissä vinnin rapussa.
Ensinnäkin on epäkohteliasta ja alentavaa puhua vanhuksista!
On selvää, että maalla teurastettiin sika joulua ennen ja kaikki osat siasta käytettiin hyödyksi. Päästä otettiin tarvittavat lihat sylttyyn. Lopusta mitä jäi jäljelle tehtiin itse saippuaa.
Isoon tiinuun lipeä suola veteen kinkku vetäytymään . Kinkku oli yleensä harmahtavaa kun se laitettiin uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suolannut kinkun viimeeksi 2025. Ei se mikään vaikea projekti ole.
Isän perinnettä olen jatkanut.
Jouluksi pitää olla itsekasvatettu kinkku.
Ja savustetaan savusaunassa.
Saas nähdä kuoppaako asr perinteen joka on isänisän peruja. Sama saunakin.
N52
Savusaunassa, miten?
Roikotetaan katosta.
Pidetään passelia tulta 2-4 päivää.
Jos haluaa oikein savuisen niin 4 päivää haaleassa.
Jos sellasen kaupan tyylisen vähemmän savunmakua niin 2 päivää sellasessa lämmössä että tulee hiki vaatteet päällä.
Eri muuttujia on kinkun koko, ulkolämpötila, millä lämmittää ja kuinka kiirus.
On joskus sammunut tulet niin monta kertaa ja ollut pakkasta että kinkun valmistumiseen meni yli viikko.
Savustetaan kyllä enemmän kuin yksi kinkku kun menee samalla vaivalla. Makkaraa, pekonia, fileet jne.
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että maalla teurastettiin sika joulua ennen ja kaikki osat siasta käytettiin hyödyksi. Päästä otettiin tarvittavat lihat sylttyyn. Lopusta mitä jäi jäljelle tehtiin itse saippuaa.
Isoon tiinuun lipeä suola veteen kinkku vetäytymään . Kinkku oli yleensä harmahtavaa kun se laitettiin uuniin.
No ei ole, kun on itsekin sellainen. Mitä loukkaavaa sanassa vanhus edes on? Lisäksi asuttiin kaupungissa.
Mielestäni tein ihan harmittoman avauksen, muksti ei riitä niin pitkälle, että miksi itse suolattiin, ostettiinko se kinkku joltain tilalta, vai eikö tosiaan ollut valmiiksi suolattuja edes myynnissä.
Että ihan relax vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teurastettiin koko sika ja siitä paloiteltiin osat. Olivat aitassa suolassa ja ihan kaikki osat käytettiin, jopa saparo.
Suolet käytettiin makkaran kuoreksi.
Mutta kerrostaloissa asui minun nuoruudessani köyhiä ihmisiä. Muilla oli omakotitalot ja kasvimaat.
Eipä ollut rivitalojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suolannut kinkun viimeeksi 2025. Ei se mikään vaikea projekti ole.
Isän perinnettä olen jatkanut.
Jouluksi pitää olla itsekasvatettu kinkku.
Ja savustetaan savusaunassa.
Saas nähdä kuoppaako asr perinteen joka on isänisän peruja. Sama saunakin.
N52
Savusaunassa, miten?
Roikotetaan katosta.
Pidetään passelia tulta 2-4 päivää.
Jos haluaa oikein savuisen niin 4 päivää haaleassa.
Jos sellasen kaupan tyylisen vähemmän savunmakua niin 2 päivää sellasessa lämmössä että tulee hiki vaatteet päällä.
Eri muuttujia on kinkun koko, ulkolämpötila, millä lämmittää ja kuinka kiirus.
On joskus sammunut tulet niin monta kertaa ja ollut pakkasta että kinkun valmistumiseen meni yli viikko.
Savustetaan kyllä enemmän kuin yksi kinkku kun menee samalla vaivalla. Makkaraa, pekonia, fileet jne.
Niin ja joka sauna on omanlaisensa.
Meillä oli puusaavissa kinkku suolautumassa kellarissa.
Hyh joulu kerrostalossa. Puistattaa ajatuskin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, kun on itsekin sellainen. Mitä loukkaavaa sanassa vanhus edes on? Lisäksi asuttiin kaupungissa.
Mielestäni tein ihan harmittoman avauksen, muksti ei riitä niin pitkälle, että miksi itse suolattiin, ostettiinko se kinkku joltain tilalta, vai eikö tosiaan ollut valmiiksi suolattuja edes myynnissä.
Että ihan relax vaan.
Huomautin vaan kun 80 vuotiaat ovat nuorekkaita, eikä vanhuksia.
Niin, meillä oli aina 13 kg kinkku, jota paistettiin yli yön matalassa lämmössä.
Onkos teidän vanhempanne saaneet BINGO-kinkkuja. Pelaaminen oli muotia ja palkinnot joulun aikaan tätä luokkaa.
No suolaamisesta tässä rajoitetusti oikeastaan oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teurastettiin koko sika ja siitä paloiteltiin osat. Olivat aitassa suolassa ja ihan kaikki osat käytettiin, jopa saparo.
Voi kun olisi oma sika. Voisi keittää sille perunoita. Voisi myös läimiä ystävällisessä hengessä pakaroille. Possu mässyttäisi ruoka suussa tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy ja heti vähättelee vanhaa tapaa. Mikä sinulla on päässä vikana?
Miten vähättelen?
"Miksiköhän, eikö saanut valmiiksi suolattuina?" Miten tuo pitäisi käsittää?
Lisään, että iso kinkku säilyi pitkälle loppiaiseen saakka. Lopuista rippeistä j luusta tehtiin maittava hernekeitto.
Kyllä ruoka oli hyvää silloin. Säilyminen kylmässä komerossa talviaikaan oli tavallista.
Meillä joulukinkku laitettiin saaviin joka oli täynnä suolavettä ja laitettiin kellariin. En muista kauanko kinkku saavissa oli. Suolaista kinkku jokatapauksessa oli.
N. 55v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vähättelen?
No tietysti maahdollisimman negatiivisesti🤪
Kirjoitinkin jo, etten muista miksi itse suolattiin, eikö saanut kaupasta valmiina vai oliko vaan yleinen maan tapa.
No kivoja muisteluitahan tässä on saanut muiltakin lukea.
Viimevuonna suolattiin kinkku itse.
paras kinkku koskaan.
Näin tulemme tekemään joka joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vähättelen?
No tietysti maahdollisimman negatiivisesti🤪
Kirjoitinkin jo, etten muista miksi itse suolattiin, eikö saanut kaupasta valmiina vai oliko vaan yleinen maan tapa.
No kivoja muisteluitahan tässä on saanut muiltakin lukea.
Kinkku ei luonnostaan suolaannu. Oma sian pakara piti ihan itse suolata. Possu eli onnellisen elämän. Sai juoksennella ulkona ja pottu maistui.
Miten saparo käytettiin? Eihän siinä ole edes lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulukinkku laitettiin saaviin joka oli täynnä suolavettä ja laitettiin kellariin. En muista kauanko kinkku saavissa oli. Suolaista kinkku jokatapauksessa oli.
N. 55v
Isoja kinkkuja suolattiin myös sisältä, että suolaus oli tasaista. Joskus tuli ruiskut käyttöön, eihän sellaisa aikaisemmin ollut.
Muistaakseni, laajennan tätä omalla ajatuksella, jos sopii, kalaakin suolattiin kun oli hyvä pyyntiaika. Ei ollut jääkaappia ainakaan meillä 60-luvun alussa.
Saati pakastinta. Omasta maasta oli perunoista alkaen lähes kaikki. Maakellarissa säilyi hyvin. Keväällä perunat oli itäneet ja varret olivat 30 cm pituisia. Ja mitä tehtiin, silmät leikattiin pois ja perunat kuorittiin ja käytettiin. Suokaa anteeksi laaja ajatukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs sitten? Nostettiin kylmimpinä öinä sisään, muuten oli parvekkeella.
Omakotitalossa asuvilla ei ole parveketta. Kenen parvekkeella luulet omakotitalossa asuvien kinkkua suolanneen
Meillä oli kyllä edellisessä omakotitalossa kolme parveketta, nykyisessä kaksi.
Mummolasta muistan että oli iso potka saavussa ja kellarissa sitä pidettiin kylmässä. Tästä on aikaa joku 40 vuotta.