Pohjoinen intohimo, loukkaava dokumentti biseksuaalisuudesta
Olipa ikävä dokumentti, joka lisää ennakkoluuloja seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Ikään kuin biseksuaalisuus vaatisi irtosuhteita ja sukupuolitauteihin sairastumista sekä ryhmäseksiin painostamista. Tuo kaikki esiteltiin ihannoidussa ja romantisoivassa valossa.
Aika paljon moni biseksuaali saa muutenkin tehdä töitä, jos elää avoimesti omana itsenään, ettei sekoiteta juurikin tällaiseen toimintaan mitä dokumentti kuvasi. Tuollaisia löytyy kyllä heteroidenkin joukosta, joille on tärkeintä "toteuttaa itseään" muista tai edes heidän terveydestään piittaamatta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biseksuaali voi olla yhtä uskollinen puoliso kuin kuka muukin. Ei heterouskaan tarkoita, että täytyy toteuttaa seksuaalisuuttaan muidenkin naisten tai miesten kanssa.
En pitänyt dokkarista.
Voi olla, mutta onko keskimääräisesti näin?
Olisko kyse myös tietynlaisesta yliiseksuaalisuudesta? Seksuaalisuuden toteuttaminen nousee kaikkea muuta tärkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo sai vieläpä tauteja homomiehistä. Hyi saatana yäk yök
En ole katsonut dokkaria, mutta eikö aikuisille tule mieleen joko suojautua seksitaudeilta tai pidättäytyä, kunnes on testattu?
Olen monisuhteessa itse, enkä todellakaan olisi, ellei turvaseksistä ja testeistä olisi sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo sai vieläpä tauteja homomiehistä. Hyi saatana yäk yök
En ole katsonut dokkaria, mutta eikö aikuisille tule mieleen joko suojautua seksitaudeilta tai pidättäytyä, kunnes on testattu?
Olen monisuhteessa itse, enkä todellakaan olisi, ellei turvaseksistä ja testeistä olisi sovittu.
Olen eri, mutta sitä tuossa aiemmin pohdinkin näkemäni polyamoriaa käs. dokumentin pohjalta, että polyamoriassa on tärkeää turvaseksi, suostumuksellisuus (ketään ei painosteta mihinkään) ja kaikkien osapuolten halu elää tälläisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biseksuaali voi olla yhtä uskollinen puoliso kuin kuka muukin. Ei heterouskaan tarkoita, että täytyy toteuttaa seksuaalisuuttaan muidenkin naisten tai miesten kanssa.
En pitänyt dokkarista.
Dokumentin ei ole tarkoituskaan mielistellä, se on yksi näkökulma asiaan. Tuo pariskunta toimii kuten toimii.
Näin. Dokumentti on dokumentti, ei siitä kannata loukkaantua. Tuo dokkari kertoo noista ihmisistä, ei kenestäkään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli jo ketju. Siinä todettiin, että jos sama tarina olisi esitetty heteroista, ei olisi löytynyt ymmärrystä kaksoiselämälle ja tautien tartuttamiselle ja silloinhan olisikin ollut kyse polyamoriasta vai mikä lie oikea termi tällaiselle elämälle. Polyamoriassakin kai molemmat osapuolet toteuttavat seksuaalisuuttaan parisuhteen ulkopuolella eikä vain toinen. Ja kaipa joku kantava ajatus silloin on myös seksitautien väistämisestä. Jos on ollut suojaamatonta seksiä, niin normaalisti ihminen välttää silloin kontaktia puolisoonsa, jolloin vain itse kärsii taudin eikä tartu puolisoon. Tässä dokumentissa ei niin toimittu.
Enpä osannut tuota katsoa dokkarina biseksuaalisuudesta, vaan erikoisen suhdejärjestelyn kuvauksena. Kukaan heteropari tuskin olisi lähtenyt miehen seksiseikkailuja vapautumisena markkinoimaan.
Minkäs dokumentaristi on sille mahtanut, että elämäänsä on halunnut avata tällainen keski-ikäinen setä joka kohtelee vähän kyseenalaisesti kumppaniaan ja perustelee sitä "biseksuaalisuudella".
Ja tästä tehdyt ketjut poistetaan aina. Niitä on ollut monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuli paha mieli tuosta dokumentista. Itselläkin kokemusta kaksoiselämän paljastumisesta, niin suorastaan kuvotti nuo kaksoiseläjät.
Oliko tuossa dokumentissa tarkoitus käsitellä pettämistä, vai oletko vain asenteellinen ja kaikki enemmän kuin kahden ihmisen suhteet ovat sinusta automaattisesti ”pettämistä”?
Tuossa dokumentissa kuvattiin kaksoiselämää eläviä myös ja siihen otin kantaa. Se ei ole pettämistä, jos luvan kanssa ollaan liikkeellä tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä satun olemaan bi sekä poly. Jokainen saa tietysti elää itse haluamallaan tavalla ja pari-/monisuhteessa mennään niillä säännöillä jotka sopivat kaikille osapuolille, lähdetään siitä aina liikkeelle. Mutta biseksuaalisuus ei tarkoita sitä, että sitä "toista" vaihtoehtoa on pakko saada vaikka eläisi muuten suljetussa suhteessa. Sellaisiakin tapauksia varmasti on, mutta oman kokemukseni mukaan valtaosa bisseistä, sekä yhtä että montaa kumppania hakevista, näkee sukupuolen ominaisuutena muiden joukossa. Eli jos he ovat suljetussa suhteessa lyhyen, lihavan, punatukkaisen naisen kanssa, he eivät jahtaa pitkiä, laihoja, blondeja taikka miehiä.
Oletko nähnyt tämän dokumentin? Itseäni häiritsi ja kiukuttikin siinä esitelty yksipuolinen ja stereotyyppinen käsitys biseksuaalisuudesta. Kun jokainen biseksuaali kuitenkin tietää, miten paljon näitä stereotypioita seksiin liittyen vieläkin on.
En ainakaan huomannut, että arvosteluissa olisi puututtu tähän asiaan, joka siis ei koske itse pariskuntaa, vaan nimenomaan dokumentin kehystystä.
Tuollaiset sairaat pitäisi viedä leirille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli jo ketju. Siinä todettiin, että jos sama tarina olisi esitetty heteroista, ei olisi löytynyt ymmärrystä kaksoiselämälle ja tautien tartuttamiselle ja silloinhan olisikin ollut kyse polyamoriasta vai mikä lie oikea termi tällaiselle elämälle. Polyamoriassakin kai molemmat osapuolet toteuttavat seksuaalisuuttaan parisuhteen ulkopuolella eikä vain toinen. Ja kaipa joku kantava ajatus silloin on myös seksitautien väistämisestä. Jos on ollut suojaamatonta seksiä, niin normaalisti ihminen välttää silloin kontaktia puolisoonsa, jolloin vain itse kärsii taudin eikä tartu puolisoon. Tässä dokumentissa ei niin toimittu.
Enpä osannut tuota katsoa dokkarina biseksuaalisuudesta, vaan erikoisen suhdejärjestelyn kuvauksena. Kukaan heteropari tuskin olisi lähtenyt miehen seksiseikkailuja vapautumisena markkinoimaan.
Minkäs dokumentaristi on sille mahtanut, että elämäänsä on halunnut avata tällainen keski-ikäinen setä joka kohtelee vähän kyseenalaisesti kumppaniaan ja perustelee sitä "biseksuaalisuudella".
Ja tästä tehdyt ketjut poistetaan aina. Niitä on ollut monta.
Elokuvan esittelyteksti on varmaankin dokumentaristin itsensä hyväksymä ja siinä todetaan mm. näin: 2Biseksuaalisuutensa kohdannut viisikymppinen Petri opettelee olemaan uskollinen itselleen ja totuudellinen puolisolleen." - - "Pohjoisen tyhjien maisemien alta paljastuu miesten maailma, joka on yritetty pitää salassa niin puolisoilta, ympäröivältä yhteisöltä kuin osin myös itseltään." Eli aihe on nimenomaan biseksuaalisuus, jota muka pitää salata.
Vierailija kirjoitti:
Heteropariskunnalla lesboilu ja homoilu ei onnistu ilman ulkoisia suhteita kun kysymys on ihmisestä. Faktojen tunnistamisesta ja tunnustamisesta on hyvä aloittaa vaikka ne tuntuisivat kuinka ikäviltä.
Mikä tämä juttu on?
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka elävät täydessä selibaatissa, koska ei ole sopivaa kumppania saatavilla. Oma siskonikin on erostaan lähtien elänyt selibaatissa, siis yli 15 vuotta. Mutta jos olet kaapitettu homoseksuaali, naisista pitävä transnainen tai pedo niin seksiä on aivan siiis pakkkko saada! Pakkopakkopakko. Pettää, tehdä rikoksia, vaatia toisia joustamaan omista mieltymyksistään, painostaa.. koska minun on pakko nyt saada juuri sellaista seksiä joka himottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen että miten ihmisillä on näin paljon mielipiteitä, vaikka mitään tietoa ei ole mistään.
Polyamoriassa ei ole mitään suhteen ulkopuolisia suhteita! Polyamoriassa on vain enemmän kuin kaksi ihmistä samassa suhteessa. He elävät ja rakastavat toisiaan yhdessä ja hoitavat suhteensa asiat yhdessä.
Biseksuaalisuudessa on taas kyse vain yksilön omasta seksuaalisuudesta, jossa henkilö VOI RAKASTUA sekä samaan että vastakkaiseen sukupuoleen. Homoseksuaali voi rakastua ja ihastua vain samaan sukupuoleen ja hetero taas tietysti vain vastakkaiseen sukupuoleen. Huomaa, että tuossa on nimenomaan kyse rakastumisesta, ei pelkästä seksin harrastamisesta, koska on myös sellaisia ihmisiä jotka voivat rakastua esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, mutta samalla seksi saman sukupuolen kanssa ei tuota mitään ongelmia. Eli biseksuaalisuus ei ole ”mitään elämää”, vaan se on ihmisen ominaisuus.
Kyllä polyamoriassa voi olla kumppaneita, jotka eivät ole suhteessa keskenään. Esim. Matilla on kumppani Mervi, jolla on kumppani Miisa, jolta taas on myös kumppanit Mauno. Matti tapaa Markun, jonka kanssa myös aloittaa suhteen. Tämä ihan määritelmällisesti. Huomaatte, että turvaseksistä sopiminen ja testaaminen ovat tärkeitä asioita.
Toki voi olla myös polysuhde, jossa Seija, Simo ja Sauli ovat kaikki suhteessa toisiinsa.
Itse en tunne kuin ensinnä kuvatun mallisia polysuhteita, ja niitä tiedänkin jonkin verran. Uskon, että jälkimmäinen malli on harvinaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen että miten ihmisillä on näin paljon mielipiteitä, vaikka mitään tietoa ei ole mistään.
Polyamoriassa ei ole mitään suhteen ulkopuolisia suhteita! Polyamoriassa on vain enemmän kuin kaksi ihmistä samassa suhteessa. He elävät ja rakastavat toisiaan yhdessä ja hoitavat suhteensa asiat yhdessä.
Biseksuaalisuudessa on taas kyse vain yksilön omasta seksuaalisuudesta, jossa henkilö VOI RAKASTUA sekä samaan että vastakkaiseen sukupuoleen. Homoseksuaali voi rakastua ja ihastua vain samaan sukupuoleen ja hetero taas tietysti vain vastakkaiseen sukupuoleen. Huomaa, että tuossa on nimenomaan kyse rakastumisesta, ei pelkästä seksin harrastamisesta, koska on myös sellaisia ihmisiä jotka voivat rakastua esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, mutta samalla seksi saman sukupuolen kanssa ei tuota mitään ongelmia. Eli biseksuaalisuus ei ole ”mitään elämää”, vaan se on ihmisen ominaisuus.
Termipoliisi saapui palstalle, muistithan käyttää ainoastaan SETA:n hyväksymiä oikeita sanoja?
Kyllähän Savossa vallan hyvin voi elää seksuaalivähemmistöön avoimesti kuuluvana henkilönä. Kokemusta on. Se nyt on ihan paskapuhetta väittää, että kaapissa on pakko elää. Vuonna 2026! Kun se oli mahdollista kasarillakin.
Missä iässä tuo biyys alkaa ilmentyä?
Vierailija kirjoitti:
Toisilla aiemmin, toisilla myöhemmin. Osa on aina tiennyt, muttei puhu asiasta ennen kuin aikuisena/ keski-iässä/ vanhuudessa. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä myös niin päin, että kiinnostus samaan sukupuoleen katoaa. Näin kävi itselleni eikä siis ollut kyse mistään eheyttämisestä. Elin avoimesti biseksuaalina ja nyttemmin heterona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä myös niin päin, että kiinnostus samaan sukupuoleen katoaa. Näin kävi itselleni eikä siis ollut kyse mistään eheyttämisestä. Elin avoimesti biseksuaalina ja nyttemmin heterona.
No hyvä. Nämä ovat vaan sellaisia tapauksia joista joku Hesari ei hiisku erehdyksessäkään sanaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Nämä ovat vaan sellaisia tapauksia joista joku Hesari ei hiisku erehdyksessäkään sanaakaan...
Myös itselleni kävi samalla tavalla. Olin ennen täysin välinpitämätön sen suhteen kehen rakastun. Sitten se vain katosi ja rakastuin vain vastakkaiseen sukupuoleen. Tuo ei ole ollut myöskään mikään ”aaltoilua”, koska tuo ei ole tullut takaisin. Olen jo yli viidenkymmenen ja tuo katosi ennenkuin täytin kolmenkymmene. Sitä ennen seurustelin kahden miehen kanssa ja yhden naisen kanssa. Silloin kun se katosi, olin ollut pitkään suhteettomana. Vasta neljänkymmenen tienoilla tutustuin naiseen ja rakastuin neljännen kerran.
Silti, miksi hesarin pitäisi tuosta kertoa? En minä vihaa biseksuaaleja tai homoseksuaaleja, vaikka nykyään olen heteroseksuaali, eikä sillä ole minulle mitään merkitystä pitääkö tuota nyt julistaa kenellekään.
Minulla on eräs homoseksuaali ystävä, jonka kanssa en ole ollut koskaan suhteessa enkä rakastunut. Hänelle taas kävi niin että hän oli ihan avoimesti homoseksuaali noin kolmikymppiseksi, mutta sen jälkeen häneltä vain katosi kaikki rakastumishalut samaan sukupuoleen, eikä kyse ollut siitä että hän olisi jotenkin pettynyt tai kyllästynyt. Silti, hän kuvailee itseään homoksi, vaikka ei siis etsi miestä, eikä myöskään naista ja on torjunut lähestymisyritykset joita on kyllä ollut. Aseksuaalikaan hän ei ole, sen hän itse sanonut. Että voi noinkin käydä.
Onhan täälläkin jotkut naiset, siis ihan heteroseksuaalit, sanoneet että ovat saaneet tarpeekseen miehistä ja aikovat elää loppuelämän ilman kun ei vaan tee mieli mitään rakkaustouhuja ja seksuaalihalut voi hoitaa yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallissa vaimon kanssa porealtaassa mies kyttää miehiä ja menee sen jälkeen saunomaan.
Voit lähtee jo aiemmin. Nähdään sitten baarissa.
Minusta tuo näytti vain siltä että tylsistyneet metsien miehet keksineet jännitystä elämään tapailemalla toisiaan metsässä. Surulliseksi tulin kyllä sen naisen puolesta.
Että sellaista vihaa biseksuaaleja kohtaan.