Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pohjoinen intohimo, loukkaava dokumentti biseksuaalisuudesta

Vierailija
02.10.2026 |

Olipa ikävä dokumentti, joka lisää ennakkoluuloja seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Ikään kuin biseksuaalisuus vaatisi irtosuhteita ja sukupuolitauteihin sairastumista sekä ryhmäseksiin painostamista. Tuo kaikki esiteltiin ihannoidussa ja romantisoivassa valossa. 

Aika paljon moni biseksuaali saa muutenkin tehdä töitä, jos elää avoimesti omana itsenään, ettei sekoiteta juurikin tällaiseen toimintaan mitä dokumentti kuvasi. Tuollaisia löytyy kyllä heteroidenkin joukosta, joille on tärkeintä "toteuttaa itseään" muista tai edes heidän terveydestään piittaamatta. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli jo ketju. Siinä todettiin, että jos sama tarina olisi esitetty heteroista, ei olisi löytynyt ymmärrystä kaksoiselämälle ja tautien tartuttamiselle ja silloinhan olisikin ollut kyse polyamoriasta vai mikä lie oikea termi tällaiselle elämälle. Polyamoriassakin kai molemmat osapuolet toteuttavat seksuaalisuuttaan parisuhteen ulkopuolella eikä vain toinen. Ja kaipa joku kantava ajatus silloin on myös seksitautien väistämisestä. Jos on ollut suojaamatonta seksiä, niin normaalisti ihminen välttää silloin kontaktia puolisoonsa, jolloin vain itse kärsii taudin eikä tartu puolisoon. Tässä dokumentissa ei niin toimittu. 

Enpä osannut tuota katsoa dokkarina biseksuaalisuudesta, vaan erikoisen suhdejärjestelyn kuvauksena. Kukaan heteropari tuskin olisi lähtenyt miehen seksiseikkailuja vapautumisena markkinoimaan. 

ihmettelen että miten ihmisillä on näin paljon mielipiteitä, vaikka mitään tietoa ei ole mistään.

Polyamoriassa ei ole mitään suhteen ulkopuolisia suhteita! Polyamoriassa on vain enemmän kuin kaksi ihmistä samassa suhteessa. He elävät ja rakastavat toisiaan yhdessä ja hoitavat suhteensa asiat yhdessä.

Biseksuaalisuudessa on taas kyse vain yksilön omasta seksuaalisuudesta, jossa henkilö VOI RAKASTUA sekä samaan että vastakkaiseen sukupuoleen. Homoseksuaali voi rakastua ja ihastua vain samaan sukupuoleen ja hetero taas tietysti vain vastakkaiseen sukupuoleen. Huomaa, että tuossa on nimenomaan kyse rakastumisesta, ei pelkästä seksin harrastamisesta, koska on myös sellaisia ihmisiä jotka voivat rakastua esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, mutta samalla seksi saman sukupuolen kanssa ei tuota mitään ongelmia. Eli biseksuaalisuus ei ole ”mitään elämää”, vaan se on ihmisen ominaisuus.

Sen dokumentti nimenomaan ohitti, että biseksuaalisuus on vain ihmisen ominaisuus eikä se johda polyamoriaan tai kaksoiselämään. Niille on omat nimityksensä. 

Vierailija
22/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli jo ketju. Siinä todettiin, että jos sama tarina olisi esitetty heteroista, ei olisi löytynyt ymmärrystä kaksoiselämälle ja tautien tartuttamiselle ja silloinhan olisikin ollut kyse polyamoriasta vai mikä lie oikea termi tällaiselle elämälle. Polyamoriassakin kai molemmat osapuolet toteuttavat seksuaalisuuttaan parisuhteen ulkopuolella eikä vain toinen. Ja kaipa joku kantava ajatus silloin on myös seksitautien väistämisestä. Jos on ollut suojaamatonta seksiä, niin normaalisti ihminen välttää silloin kontaktia puolisoonsa, jolloin vain itse kärsii taudin eikä tartu puolisoon. Tässä dokumentissa ei niin toimittu. 

Enpä osannut tuota katsoa dokkarina biseksuaalisuudesta, vaan erikoisen suhdejärjestelyn kuvauksena. Kukaan heteropari tuskin olisi lähtenyt miehen seksiseikkailuja vapautumisena markkinoimaan. 

Ihanan wokea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanpurijoita ne ovat.

Vierailija
24/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heteropariskunnalla lesboilu ja homoilu ei onnistu ilman ulkoisia suhteita kun kysymys on ihmisestä. Faktojen tunnistamisesta ja tunnustamisesta on hyvä aloittaa vaikka ne tuntuisivat kuinka ikäviltä.

Vierailija
25/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homona yritän vältellä biseksuaaleja. Yli 90 % heistä päätyy lopulta parisuhteeseen vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa. En viitsi tuhlata aikaa heihin, kun etsii vakituista parisuhdetta. 

Niinpä. Kävin juuri katsomassa Sannia tv :ssä ja niilläkin oli täysin sama kuvio. Shirley elelee innokkaasti perhe - elämää Espoossa Ahdin kanssa ja Sanni jäi kirjaimellisesti lehdellä soittelemaan. 

Vierailija
26/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen että miten ihmisillä on näin paljon mielipiteitä, vaikka mitään tietoa ei ole mistään.

Polyamoriassa ei ole mitään suhteen ulkopuolisia suhteita! Polyamoriassa on vain enemmän kuin kaksi ihmistä samassa suhteessa. He elävät ja rakastavat toisiaan yhdessä ja hoitavat suhteensa asiat yhdessä.

Biseksuaalisuudessa on taas kyse vain yksilön omasta seksuaalisuudesta, jossa henkilö VOI RAKASTUA sekä samaan että vastakkaiseen sukupuoleen. Homoseksuaali voi rakastua ja ihastua vain samaan sukupuoleen ja hetero taas tietysti vain vastakkaiseen sukupuoleen. Huomaa, että tuossa on nimenomaan kyse rakastumisesta, ei pelkästä seksin harrastamisesta, koska on myös sellaisia ihmisiä jotka voivat rakastua esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, mutta samalla seksi saman sukupuolen kanssa ei tuota mitään ongelmia. Eli biseksuaalisuus ei ole ”mitään elämää”, vaan se on ihmisen ominaisuus.

Miksi muuten oletat, että biseksuaalin taustalla minun pitäisi tietää mitä polyamoria tai jotkut muut suhdemuodot tarkalleen ovat? Ajatteletko kenties, että kaikki biseksuaalit elävät muissa kuin monogaamisissa suhteissa tai ovat erityisen kiinnostuneita niistä? Ei minua kiinnosta pätkääkään tuollaiset suhdemuodot, vaikka olen yhden dokumentin aiheesta katsonut. Ja siinä korostettiin avoimuutta, molempien osapuolien etukäteistä halua elää toisenlaista suhdemuotoa, korostettiin myös suostumuksellisuutta ja vastuullisuutta. 

Vierailija
27/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biseksuaali  voi olla yhtä uskollinen puoliso kuin kuka muukin. Ei heterouskaan tarkoita, että täytyy toteuttaa seksuaalisuuttaan muidenkin naisten tai miesten kanssa. 

En pitänyt dokkarista. 

Dokumentin ei ole tarkoituskaan mielistellä, se on yksi näkökulma asiaan. Tuo pariskunta toimii kuten toimii.

Vierailija
28/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta h o mos telua!

Vierailija
29/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heteropariskunnalla lesboilu ja homoilu ei onnistu ilman ulkoisia suhteita kun kysymys on ihmisestä. Faktojen tunnistamisesta ja tunnustamisesta on hyvä aloittaa vaikka ne tuntuisivat kuinka ikäviltä.

Eihän kyse ole heteroista, jos seksiä on myös saman sukupuolen kanssa. Ja jos ihminen on biseksuaali, ei se tarkoita, että hän suhteessaan harrastaisi seksiä muidenkin kuin kumppaninsa kanssa. Jos niin tekee, on se seksuaalisesta suuntautumisesta erillinen asia. 

Onko se todella laajallekin levinnyt "tieto", että biseksuaalius tarkoittaa monisuhteisuutta? Edelleen, näiden kaikkien vuosien jälkeen joku tulee vakavissaan tällaista esittämään?

Vierailija
30/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litsis lätsis lättäpimppaa!

Vierailija
31/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen bi-ja demiseksuaali, ihastuneena riittää tunteet vaan sille yhdelle

Vierailija
32/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä satun olemaan bi sekä poly. Jokainen saa tietysti elää itse haluamallaan tavalla ja pari-/monisuhteessa mennään niillä säännöillä jotka sopivat kaikille osapuolille, lähdetään siitä aina liikkeelle. Mutta biseksuaalisuus ei tarkoita sitä, että sitä "toista" vaihtoehtoa on pakko saada vaikka eläisi muuten suljetussa suhteessa. Sellaisiakin tapauksia varmasti on, mutta oman kokemukseni mukaan valtaosa bisseistä, sekä yhtä että montaa kumppania hakevista, näkee sukupuolen ominaisuutena muiden joukossa. Eli jos he ovat suljetussa suhteessa lyhyen, lihavan, punatukkaisen naisen kanssa, he eivät jahtaa pitkiä, laihoja, blondeja taikka miehiä.

Vierailija
33/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tuli paha mieli tuosta dokumentista. Itselläkin kokemusta kaksoiselämän paljastumisesta, niin suorastaan kuvotti nuo kaksoiseläjät. 

Oliko tuossa dokumentissa tarkoitus käsitellä pettämistä, vai oletko vain asenteellinen ja kaikki enemmän kuin kahden ihmisen suhteet ovat sinusta automaattisesti ”pettämistä”?

Vierailija
34/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyse ole heteroista, jos seksiä on myös saman sukupuolen kanssa. Ja jos ihminen on biseksuaali, ei se tarkoita, että hän suhteessaan harrastaisi seksiä muidenkin kuin kumppaninsa kanssa. Jos niin tekee, on se seksuaalisesta suuntautumisesta erillinen asia. 

Onko se todella laajallekin levinnyt "tieto", että biseksuaalius tarkoittaa monisuhteisuutta? Edelleen, näiden kaikkien vuosien jälkeen joku tulee vakavissaan tällaista esittämään?

Moralisteilla ei tuo tiedon käsittely ja ymmärrys ole ollut koskaan kovin kehittynyttä.

Heille voi yrittää selittää asiat niinkuin ne ovat, mutta lopulta vastuu asioiden käsittämisestä jää kuitenkin vain heille itselleen. Niinhän sitä sanotaan ettei kannettu vesi kaivossa pysy ja moralisteilla ei ole tarpeeksi järkeä ja ymmärrystä ymmärtää ihmiselämää.

Vierailija
35/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä satun olemaan bi sekä poly. Jokainen saa tietysti elää itse haluamallaan tavalla ja pari-/monisuhteessa mennään niillä säännöillä jotka sopivat kaikille osapuolille, lähdetään siitä aina liikkeelle. Mutta biseksuaalisuus ei tarkoita sitä, että sitä "toista" vaihtoehtoa on pakko saada vaikka eläisi muuten suljetussa suhteessa. Sellaisiakin tapauksia varmasti on, mutta oman kokemukseni mukaan valtaosa bisseistä, sekä yhtä että montaa kumppania hakevista, näkee sukupuolen ominaisuutena muiden joukossa. Eli jos he ovat suljetussa suhteessa lyhyen, lihavan, punatukkaisen naisen kanssa, he eivät jahtaa pitkiä, laihoja, blondeja taikka miehiä.

Oletko nähnyt tämän dokumentin? Itseäni häiritsi ja kiukuttikin siinä esitelty yksipuolinen ja stereotyyppinen käsitys biseksuaalisuudesta. Kun jokainen biseksuaali kuitenkin tietää, miten paljon näitä stereotypioita seksiin liittyen vieläkin on. 

En ainakaan huomannut, että arvosteluissa olisi puututtu tähän asiaan, joka siis ei koske itse pariskuntaa, vaan nimenomaan dokumentin kehystystä.

Vierailija
36/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoititko: Pinoseksuaali?

Vierailija
37/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moralisteilla ei tuo tiedon käsittely ja ymmärrys ole ollut koskaan kovin kehittynyttä.

Heille voi yrittää selittää asiat niinkuin ne ovat, mutta lopulta vastuu asioiden käsittämisestä jää kuitenkin vain heille itselleen. Niinhän sitä sanotaan ettei kannettu vesi kaivossa pysy ja moralisteilla ei ole tarpeeksi järkeä ja ymmärrystä ymmärtää ihmiselämää.

Sinä et taida ymmärtää mitä kirjoitin, kun kommenttisi ei liity siihen mitenkään. Seksuaalivähemmistöön kuuluvana henkilönä pidän kyllä moraalia tärkeänä asiana, joka kuuluu myös minulle pohdittavaksi seksuaalisessa elämässäni, mutta siitä en nyt kirjoittanut.

Vierailija
38/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen bi-ja demiseksuaali, ihastuneena riittää tunteet vaan sille yhdelle

demiseksuaali?

Sinulla siis riittää seksuaalista halukkuutta vain sille ihmiselle joka vastaa sinun tunteisiin täysillä? Sitähän tuo demiseksuaalisuus on. Ellet sinä ole täysillä rakastunut, sinulta menee samantien jalat kiinni ja sen jälkeen toisella osapuolella ja hänen haluillaan ei ole minkäänlaista merkitystä enää sinulle.

Minulla on ollut elämäni aikana yksi pitkä parisuhde ihmisen kanssa joka lopulta ilmoitti että hän on demiseksuaali. Hän oli maailman itsekkäin ihminen. Hän selitti meidän seksielämän vähyyttä sillä demiseksuaalisuudellaan. Olin viiden vuoden ajan tehnyt kaikkeni että meidän parisuhde ja seksisuhde parantuisi ja kehittyisi. Hän taas ei laittanut edes tikkua ristiin. Edes yhtä toivetta hän ei toteuttanut, koska kaikki se oli aina pois hänen demiseksuaalisuudestaan.

Lopulta hän kehtasi selilttää että hän in demiseksuaali ja että hänellä on seksuaalista halukkuutta vain silloin jos hän on täysillä rakastunut. Toisinsanoen, hän ei ollut täysillä rakastunut. Minä yritin siis tehdä kaikkeni meidän parisuhteen eteen, mutta tuo olisi halunnut muka vielä jotain lisää, suostumatta itse tekemään sen eteen yhtään mitään.

Siinä tajusin sen että demiseksuaalisuus on itseasiassa narsismia, koska kun sitä kävin katsomassa ja teidän selityksiä demiseksuaalisuudesta tietenkin lukemassa, kaikki viittasi siihen että demiseksuaali haluaa vain pitää vallan itsellään ja unohtaa kaikki parisuhteen velvollisuudet, Siksi kaikki mitä toinen osapuoli tekisi suhteen eteen, on teille täysin merkityksetöntä ja että teillä ei ole mitään velvollisuutta toista kohtaan jos te ette tunne mitään halua. Ja jos te ette tunne sitä halua, niin sitten sitä seksiä suhteessa ei ole eikä tule.

Vierailija
39/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin itsekin ajattelen. Itselläni on ollut yksi lyhyt romanssi pitkän avioliiton aikana samaan sukupuolta olevan kanssa, johon puoliso antoi luvan. Se ei toiminut enkä ole sen jälkeen ollut sellaisesta kuviosta kiinnostunut. 

Biseksuaalisuus on ihmisen ominaisuus kuten sanottiin, ei osoita mitään muuta kuin että näkee molemmat sukupuolet potentiaalisina kumppaneina. Ja aivan kuten heterokin, voi myös biseksuaali ihastua toiseen avioliiton aikana tai olla uskoton. Se ei siis liity erityisesti biseksuaalisuuteen. 

Vierailija
40/68 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten oletat, että biseksuaalin taustalla minun pitäisi tietää mitä polyamoria tai jotkut muut suhdemuodot tarkalleen ovat? Ajatteletko kenties, että kaikki biseksuaalit elävät muissa kuin monogaamisissa suhteissa tai ovat erityisen kiinnostuneita niistä? Ei minua kiinnosta pätkääkään tuollaiset suhdemuodot, vaikka olen yhden dokumentin aiheesta katsonut. Ja siinä korostettiin avoimuutta, molempien osapuolien etukäteistä halua elää toisenlaista suhdemuotoa, korostettiin myös suostumuksellisuutta ja vastuullisuutta. 

Sen kyllä huomaa että sinua ei kiinnosta mikään. Silti sinulla on aiheesta täysin vankkumattomia mielipiteitä joita jakelet totuuksina.