Eläkkeitä tullaan leikkaamaan
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/1e368e5c-eb45-4326-ac2a-e3890bb9c1…
Suomen talous on todella surkeassa jamassa, sopeutustarve on 11 miljardia. Verot ovat jo tapissa eikä lisää velkaa voida ottaa, umpikuja siis. Leikataan siis sieltä mikä ei tuota eli sosiaaliturva, terveydenhuolto sekä eläkkeet. Täältä lähtee taas ääni kokoomukselle. Leikkauslista oli mannaa😊
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisillä työttömyystuilla pystyisi maksamaan sähkölämmitys rivitalo-osakkeen sähkölaskua. Onneksi ei ole tullut hommattua sellasta.
Ansiosidonnainen paskottiin ja kela maksaa vuokra-asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa.
Jankuti jankuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaika jonkun sukulainen on jäänyt jollekin sairauseläkkeelle jonkun ikäisenä ei tarkoita eläkeiän olleen se. Onhan ollut ammateista riippuvia eläkeikiä jne mutta vanhuuseläkkeen ikä on ollut 65 ainakin 80 vuotta mitä kansaneläke on ollut. Nyt voi olla muuttunut, en tiedä.
Itse jäin vähän ennen eläkeikää polvivamman vuoksi eläkkeelle, 65-vuotiaana eläkkeen nimi muuttui vanhuseläkkeeksi. Summa ei muuttunut.
Vaikka virallinen eläkeikä paperilla olisi ollut 65v, todellinen eläköitymisikä esim. 80-luvulla oli n. 58v.
Kyllä appi jäi 65 v 80-luvulla. Veljeni 65 v 80-luvun lopulla.(iso ikäero)
Olin henkilöstöpuolella töissä. Kyllä eläkeikään olivat töissä jotka terveinä oli. Yksikin sinkkuneiti jonka ainoa omainen oli koira. Kuoli kohta eläkkeelle jäätyään.
Hyvähän se on nyt jo eläkkeellä olevien kannattaa eläkkeiden leikkauksia. Heillä on eläkkeet kerrytetty ja nostavat niitä. Eläkkeiden leikkaukset tulevat koskemaan nuorempia ikäluokkia, jotka puurtaa töissä.
Suvi Lindenin 6000€/kk sopeutumiseläkkettä ei kyllä leikata, se on varma!
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, sehän on kokoomuslainen, hahhahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatte vanhempien hyvät eläkkeet ja itse jäätte ilman eläkkeitä. Hyvä diili. Onneksi en ole töissä.
Onneksi sun eläke on sit se alle tonni miinus verot.
Ei ole, vaan työeläke tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan kateellinen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatte vanhempien hyvät eläkkeet ja itse jäätte ilman eläkkeitä. Hyvä diili. Onneksi en ole töissä.
Kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä ei makseta veroa, eikä YLE-veroa.
Jos tulevia eläkkeitä leikataan, täytyy eläkemaksujenkin pienentyä. Tällöin jokainen voi säästää itse tulevan eläkkeensä lisäksi tai sijoittaa vapaaehtoisiin vaihtoehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on nyt jo eläkkeellä olevien kannattaa eläkkeiden leikkauksia. Heillä on eläkkeet kerrytetty ja nostavat niitä. Eläkkeiden leikkaukset tulevat koskemaan nuorempia ikäluokkia, jotka puurtaa töissä.
Puurtajille samat säännöt kuin nykyeläkeläisille eli eläke alkaa kertyä vasta 23v iässä, eläkettä ei kerry työttömänä, ei opintojen ajalta eikä perhevapailla. Jos siis haluat samat säännöt kuin nyt eläkkeellä oleville, niin silloin nuo leikkaukset on välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä ei makseta veroa, eikä YLE-veroa.
Ne voisi hyvin laittaa verolle. Lisäksi eläkettä ei pitäisi edes maksaa, jos ei ole maksanut Suomeen veroja vähintään 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulevia eläkkeitä leikataan, täytyy eläkemaksujenkin pienentyä. Tällöin jokainen voi säästää itse tulevan eläkkeensä lisäksi tai sijoittaa vapaaehtoisiin vaihtoehtoihin.
Jos eläkemaksuja pienennetään, niin verotusta vastaavasti korotetaan, eli sulle ei jää käteen yhtään enempää mistä säästää.
Vierailija kirjoitti:
Sinun eläkkeitäsi leikataan, ap. Nyt jo maksussa oleviin eläkkeisiin ei kosketa.
Ettekö osaa lukea? Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö listaa nopeimmin vaikuttavia keinoja Työeläke-lehdessä ja nostaa esiin jo maksussa olevat eläkkeet.
Koska ne nauttivat omaisuudensuojaa, olisi kuitenkin mahdollista jäädyttää indeksikorotus eli eläkkeiden ostovoima laskisi hintojen noustessa.
Jos vaikka sitten lakkautettaisiin kokonaan kansaneläke ja takuueläke. Eikös nämä ko. eläkkeiden saajat ole suurimmalta osalta olleet puolisonsa elätettäviä? He voivat pyytää puolisoa maksamaan vapaaehtoista eläkevakuutusmaksuja. Pitkäaikaistyöttömät ja matalapalkka-alalla vain osan aikaa työtä tehneet säästäköön eläkevakuutusmaksuja. Eivät he pyhällä hengellä ole eläneet ennen eläkeikäänsäkään.
No, mitä enemmän leikataan niin sitä vähemmän kulutetaan, näin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun eläkkeitäsi leikataan, ap. Nyt jo maksussa oleviin eläkkeisiin ei kosketa.
Ettekö osaa lukea? Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö listaa nopeimmin vaikuttavia keinoja Työeläke-lehdessä ja nostaa esiin jo maksussa olevat eläkkeet.
Koska ne nauttivat omaisuudensuojaa, olisi kuitenkin mahdollista jäädyttää indeksikorotus eli eläkkeiden ostovoima laskisi hintojen noustessa.
Mutta samalla valtion verotulot pienenisivät! Toisaalta indeksikorotukset jäädytys tarkoittaisi myös sitä, että hyvinvointialueiden tulot hyytyisivät, koska ne eivät voisi ulosmitata eläkkeistä enempää kuin nytkään, käytännössähän indeksikorotukset on menneet hoivapalveluasiakkailta suoraa hyvinvointialueen kassaan.
Se, ettei sosiaaliturva tuota, on kyllä pahimpia myyttejä mitä voi kuvitella
Eläkeläiset yrittää myydä omakotitaloja, mutta työikäiset ei saa pätkätöillä lainaa. Asuntoja ei saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksuilla ei kerrytetä omaa eläkettä vaan niillä maksetaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeitä.
Ansiosidonnainen paskottiin ja kela maksaa vuokra-asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa.