Tulostatteko lentoliput paperille?
Lentokenttien tiskeillä näkee ihmisiä joilla on A4 papereita. Vaativatko jotkut lentoyhtiöt sellaista vai ovatko paperit vain muistin virkistyksenä?
Kommentit (362)
Mulla on kerran käynyt niin että olisin pelkkä puhelin ja passi, ei tulosteita. Sit lentokentällä kaatui vedet puhelimen päälle ja se simahti. Oli hiton vaikeaa muistella jatkolennot ja paluulennot, saa tietty passilla mut jos on tosi kiire. En kylläään esittre tulosteita kellekään ellei niitä oikeesti tarvitse 😃
Tulostan aina. Mitä ihmeellistä siinä on. Kaikesta tehdäänkin ongelma. Ja kyllä olen mummo. Ja käytän käteistä rahaakin, vaikka sitä ei tässä kysytty. Mutta joku tulisi joka tapauksessa kysymään sitä niin nyt ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime viikolla lähtöselvityksessä yksi nuori oli ongelmissa, kun hänen puhelimensa ei jostain syystä toiminutkaan. Tämä tapahtui ulkomailla - hänet ohjattiin sivuun elvyttämään sitä puhelintaan ja jonossa seuraavana olevat pääsivät hoitamaan asiansa. En tiedä, miten hänen lopulta kävi, aika tuskaisen näköinen oli, kun virkailija kysyi, että onko mitään paperilla.
Vain kokematon matkaaja jättää tulostamatta oleellisia asiakirjoja. Ei niitä normaalisti tarvita, mutta aina saattaa sattua jotain.
Tämäkin asia selviää helposti passin tietojen kautta. Olen ollut samassa tilanteessa itsekin. 3 minuutin viivästys max.
Ehkäpä nuo kentokenttäbirkaiöijst tietävät sinua paremmin, sivuun ohjattiin tuo nuori nainen, pelkällä passilla ei selvinnyt (sitä tarjosi kyllä).
Vierailija kirjoitti:
Passin näyttäminen on riittänyt lähtöselvityksessä.
Kyllä lähtöselvitys tehdään netissä, mutta "luukulle" pitää aina mennä ja matkalaukut jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa. British Airwaysilta ja Lufthansalta on mennyt tietojärjestelmät epäkuntoon. Molemmilla kerroilla pääsin jonon ohi kentällä, koska tein lähtöselvityksen etukäteen kotona ja tulostin lentolipun + boarding passin.
Paperiarkkien hinta oli jotain senttejä. Lennolta myöhästyneet matkustajat (ei paperilippuja) joutuivat maksamaan satoja euroja uudesta lipusta. Siinä tuli "säästetylle" paperiarkille kova kilohinta.Tietojärjestelmän hajoaminen on Force Majeure -tilanne. Matkavakuutus ei korvaa uutta lentolippua, hotellimajoitusta eikä muita kuluja (taksi, ruoka, juomat). Lentoyhtiö ei myöskään korvaa, koska matkalipun ehdoissa lukee että Force Majeure -tilanne on ylitsepääsemätön olosuhde ja lentoyhtiön huolenpitovastuu matkustajista EI OLE VOIMASSA.
Terveisin,
Finnair Plussan asiakas vuodesta 1997Älä höpötä. Lentoyhtiön järjestelmävika ei ole poikkeuksellinen olosuhde. Vika kuuluu lentoyhtiön omaan riski- ja vaikutuspiiriin ja yhtiö on velvollinen huolehtimaan matkustajasta ja korvaamaan aiheutuneet haitat.
Terveisin SAS:n Diamond-asiakas ja elinikäisen kultakortin omistaja.Paskapuhetta. Ja lisähuomautus. Ketään ei kiinnosta sun Diamond-asiakkuus tai kultakortti, vaikka yrität niillä päteä. Todellinen rahamies lentää yksityisellä bisnesjetillä eikä jonottele mihinkään SASin reittilennolle.
Viimeksi kuin Lufthansan ja British Airwaysin tietojärjestelmä hajosi, matkustajille tarjottiin korvauksena nolla euroa. Sä voit mennä Lontooseen kysymään suoraan pääkonttorilta, jos et muuten usko. Mulla on tässä korvauspäätös (kielteinen) sähköpostiviestinä.
Terveisin,ikuinen perustason jäsen mutta olen lentänyt yksityisesti.
Olisit riitauttanut asian ja taatusti saanut korvauksen. Useimmat vaan tyytyvät lentoyhtiön päätöksiin eivätkä viitsi ottaa asioista selvää.
Jos et itse osannut, olisit ottanut jonkun lentoapuyhtiön avuksesi. Se nyt vaan on niin, että lentoyhtiö on tuossa tapauksessa korvausvelvollinen vaikka muuta väität.
Lopeta jo. Hyväksy tosiasiat. Moni lentoyhtiö ei maksa korvauksia edes kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen. Sinun mainostamasi "lentoapuyhtiöt" ovat täysin hampaattomia Force Majeure -tilanteissa. Kuten se tulivuorenpurkaus (Eyjafjallajökull) joka pieraisi joskus vuonna 2010 ja sotki koko Euroopan lennot moneksi viikoksi.
Minulta peruuntui 4 reittilentoa tuon tulivuoren takia. Olin jo unohtanut koko paskan. Tuli mieleen vasta kun puhe kääntyi Force Majeure -tilanteisiin. Edellinen iso Force Majeure minun kohdallani oli syyskuun yhdennentoista päivän terrori-iskut New Yorkiin vuonna 2001. Jumalauta että oli Jenkkilän ilmatilassa hiljaista. Atlantin yllä jos jotain lensi kohti New Yorkia niin sai hävittäjät peräänsä. :D
Miksi se on joillekin iso asia, jos toiset tulostavat liput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa. British Airwaysilta ja Lufthansalta on mennyt tietojärjestelmät epäkuntoon. Molemmilla kerroilla pääsin jonon ohi kentällä, koska tein lähtöselvityksen etukäteen kotona ja tulostin lentolipun + boarding passin.
Paperiarkkien hinta oli jotain senttejä. Lennolta myöhästyneet matkustajat (ei paperilippuja) joutuivat maksamaan satoja euroja uudesta lipusta. Siinä tuli "säästetylle" paperiarkille kova kilohinta.Tietojärjestelmän hajoaminen on Force Majeure -tilanne. Matkavakuutus ei korvaa uutta lentolippua, hotellimajoitusta eikä muita kuluja (taksi, ruoka, juomat). Lentoyhtiö ei myöskään korvaa, koska matkalipun ehdoissa lukee että Force Majeure -tilanne on ylitsepääsemätön olosuhde ja lentoyhtiön huolenpitovastuu matkustajista EI OLE VOIMASSA.
Terveisin,
Finnair Plussan asiakas vuodesta 1997Älä höpötä. Lentoyhtiön järjestelmävika ei ole poikkeuksellinen olosuhde. Vika kuuluu lentoyhtiön omaan riski- ja vaikutuspiiriin ja yhtiö on velvollinen huolehtimaan matkustajasta ja korvaamaan aiheutuneet haitat.
Terveisin SAS:n Diamond-asiakas ja elinikäisen kultakortin omistaja.Paskapuhetta. Ja lisähuomautus. Ketään ei kiinnosta sun Diamond-asiakkuus tai kultakortti, vaikka yrität niillä päteä. Todellinen rahamies lentää yksityisellä bisnesjetillä eikä jonottele mihinkään SASin reittilennolle.
Viimeksi kuin Lufthansan ja British Airwaysin tietojärjestelmä hajosi, matkustajille tarjottiin korvauksena nolla euroa. Sä voit mennä Lontooseen kysymään suoraan pääkonttorilta, jos et muuten usko. Mulla on tässä korvauspäätös (kielteinen) sähköpostiviestinä.
Terveisin,ikuinen perustason jäsen mutta olen lentänyt yksityisesti.
Olisit riitauttanut asian ja taatusti saanut korvauksen. Useimmat vaan tyytyvät lentoyhtiön päätöksiin eivätkä viitsi ottaa asioista selvää.
Jos et itse osannut, olisit ottanut jonkun lentoapuyhtiön avuksesi. Se nyt vaan on niin, että lentoyhtiö on tuossa tapauksessa korvausvelvollinen vaikka muuta väität.
Lopeta jo. Hyväksy tosiasiat. Moni lentoyhtiö ei maksa korvauksia edes kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen. Sinun mainostamasi "lentoapuyhtiöt" ovat täysin hampaattomia Force Majeure -tilanteissa. Kuten se tulivuorenpurkaus (Eyjafjallajökull) joka pieraisi joskus vuonna 2010 ja sotki koko Euroopan lennot moneksi viikoksi.
Itse sinä jankkaat asiasta, josta et selvästikään mitään tiedä. Olen saanut tuhansia euroja korvauksia mm. lennon myöhästymisistä, myös silloin, kun lentoyhtiö on ensin ilmoittanut, ettei tipu mitään.
Tästä asiasta en enää kiistele, sillä tiedän varmasti olevani oikeassa. Ja jos sinäkin vaivaudut vähän vaikka etsimään oikeaa tietoa, niin huomaatvolevasi väärässä. Mutta sitähän et tietenkään voi myöntää. Ja sille minä en voi mitään, jos tyhmyyksissäsi olet hyväksynyt kielteisen päätöksen.
Btw. jäin jumiin Sisiliaan Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautuessa. Joka paikassa tarjottiin ei oo:ta, mutta me olimme kotimaassa kolmessa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtöselvitys tehdään netissä, mutta "luukulle" pitää aina mennä ja matkalaukut jättää.
Mitkä matkalaukut? Olen tehnyt viikon mittaisia matkoja pelkällä käsimatkatavaralla. Jos sä haluat pakata ruumalaukun mukaan parin päivän työmatkalle niin siitä vaan. Itsepähän raahaat laukkujasi kentälle ja odotat että ne tulee joskus ruumasta ulos. Samalla kentällä kuin sinä.
Itse lensin San Diegoon (SAN) ja laukut meni San Antonioon (SAT). Laukut oli lähtöselvitetty Helsingissä valmiiksi (perille asti) mutta Finnair ja American Airlines sössivät. Laukku tuli kolmen päivän viiveellä perille San Diegoon. Onneksi paikallinen sää vastaa Suomen kesäkelejä, joten ruumalaukkua ei paljon tarvittu. Kävin ostamassa uudet shortsit, T-paidan ja pieruverkkarit halpahallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä kaikkialla. Kokeile vaikka USAssa, siellä ei ole mitään merkitystä passillasi, jos et kykene osoittamaan lentolipulla oikeuttasi päästä koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on joillekin iso asia, jos toiset tulostavat liput?
Samasta syystä kuin jollekin on iso asia, jos toiset eivät haasta Finnairia oikeuteen ja vaadi korvauksia sieltä. Kuluriski on jäätävä (kymmeniä tuhansia euroja lakimiehen kuluja) mutta joku vatipäinen jäärä lähtee käräjöimään "ihan vaan periaattesta". Minä maksatan kaikki kulut firman piikkiin. Firma saa sitten käräjöidä jos huvittaa. Eipä ole huvittanut.
Kerran on pudonnut puhelin vessan kaakelilattialle, näyttö rikki, kerran en saanut ladattua kun laturikaapelin johto oli viallinen ( ja olin kaukaisella lentokentällä keskellä yötä) ja aika monta muutakin tarinaa paljon matkustelevana voisin kertoa. Ja voin kertoa senkin että kiireisillä isoilla lentoasemilla henkilökunnan ystävällisyys ja joustavavuus ei pääsääntöisesti ole aina ihan priimaa. Niinpä itselläni on useimmiten molemmat versiot.
Ja vaikka mummo olenkin niin tiedättekö te nuoremmat että ennen kännyköiden ja netinkin keksimistäkin ihmiset matkustivat ympäri maailmaa , ja vaikkapa ihan interraililla. Kotiin soitettiin kolikkopuhelimesta kerran kuussa jos sattui juurikin sen maan sopivia rahoja ja kolikoita olemaan. Aikataulut ja hotellit etsittiin ihan paikanpäällä , kyllä ihan kasvotusten ja ja milloin minkäkin maan kielellä solkaten. Ilman google-kääntäjää, ilman google-mapsia, ja ilman ubereita, boltteja ja ruokaakin saatiin ilman woltteja. Silloin oli kyllä rispekti ansaittua, siksipä ajattelinettä paperi-lipun esittäjät ovat juurikin niitä kokeita matkustajia, jotka tietävät että ihna mitä vaan voi sattua, ihan missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hajonnut kaksi 2-4 vuotta vanhaa älypuhelinta täysin pyytämättä ja yllättäen. Täysin kolhuttomia ja kolhimattomia. Onneksi olin kotona. Etenkin, kun toinen puhelimista oli poksahtamaisillaan.
Muutama viikko sitten työkännykkäni kaikki sovellukset lakkasivat toimimasta kesken koulutuspäivän. Koska täysin randomisti firman "turvaohjelman" versio oli vanhentunut, tämä selvisi toki vasta seuraavana päivänä, kun pääsin it:n puheille.
Erilaisia bugeja ja kaatumisia en pysty edes laskemaan.
Kännykkä voi toimia täysin luotettavasti sen 1000 kertaa, kunnes ei tottelekaan. En halua olla lentokentällä pelkän kännykän varassa silloin. Etenkään jollain halpalentoyhtiöllä.
Jos kännykkä sekoaa portilla etkä saa boarding passia näkyviin, jotkut yhtiöt veloittavat lisämaksun. Lisämaksu on useita kymmeniä euroja. Tulee halvemmaksi printata se oma boarding pass valmiiksi jo kotona.
Varmaan joku ryanair.
Sä voit maksaa mun lentoliput jatkossa. En välitä halpalentoyhtiöistä (Ryanair, Norwegian, yms) mutta firma on pihi ja vaatii, että työntekijä hankkii edullisimman lipun. Jos haluat lentää kalliimmalla yhtiöllä niin maksat itse.
By the way, meillä firman matkasihteeri on tarkka matkakuluista. Tietää tasan tarkkaan mikä on halvin lentoyhtiö milläkin reittivälillä päivänä X.
Tulostan paperille ihan varalle, koska puhelin voi vaikka pudota lattialle ja hajota. Kerran on minulta puhelin pudonnut turvatarkastuksessa lattialle, mutta onneksi näyttö ei sillä kerralla mennyt aivan säpäleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran on pudonnut puhelin vessan kaakelilattialle, näyttö rikki, kerran en saanut ladattua kun laturikaapelin johto oli viallinen ( ja olin kaukaisella lentokentällä keskellä yötä) ja aika monta muutakin tarinaa paljon matkustelevana voisin kertoa. Ja voin kertoa senkin että kiireisillä isoilla lentoasemilla henkilökunnan ystävällisyys ja joustavavuus ei pääsääntöisesti ole aina ihan priimaa. Niinpä itselläni on useimmiten molemmat versiot.
Ja vaikka mummo olenkin niin tiedättekö te nuoremmat että ennen kännyköiden ja netinkin keksimistäkin ihmiset matkustivat ympäri maailmaa , ja vaikkapa ihan interraililla. Kotiin soitettiin kolikkopuhelimesta kerran kuussa jos sattui juurikin sen maan sopivia rahoja ja kolikoita olemaan. Aikataulut ja hotellit etsittiin ihan paikanpäällä , kyllä ihan kasvotusten ja ja milloin minkäkin maan kielellä solkaten. Ilman google-kääntäjää, ilman google-mapsia, ja ilman ubereita, boltteja ja ruokaakin saatiin ilman woltteja. Silloin oli kyllä rispekti ansaittua, siksipä ajattelinettä paperi-lipun esittäjät ovat juurikin niitä kokeita matkustajia, jotka tietävät että ihna mitä vaan voi sattua, ihan missä vaan.
Hyvin sanottu. Itse olen millenniaali (täysi-ikäisyyden saavutin vasta vuosituhannen vaihteessa) mutta muistan kyllä millaista oli lentomatkustus 1990-luvulla. Kiinan matkalla ei meidän porukasta kukaan osannut mandariinikiina paitsi yksi mies. Hän päätyi tulkiksi koko seurueelle. Mukava lomaviikko Pekingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Itse olen millenniaali (täysi-ikäisyyden saavutin vasta vuosituhannen vaihteessa) mutta muistan kyllä millaista oli lentomatkustus 1990-luvulla. Kiinan matkalla ei meidän porukasta kukaan osannut mandariinikiina paitsi yksi mies. Hän päätyi tulkiksi koko seurueelle. Mukava lomaviikko Pekingissä.
Nuorisolaiset luulevat että kaikki aina toimii, varsinkin tekniikka. Minäkin olen vanha vanha interrailaaja 70-luvulta ja tiedän että mitä vain voi tapahtua. Sen verran pitää olla järkeä että on aina muutama paperi joita heiluttaa. Yleensä niitä ei tarvitse, mutta jos tarvitsee, silloin todella tarvitsee.
Kun menee uuteen maahan, ei oikein koskaan voi olla varma siitä mitä vaaditaan. Juurikin tuo Kiina on outo; lentoliput varmaan toimivatkin sähköisinä, mutta erilaisia turvatarkastuksia saattaa toisinaan olla neljä ennen koneeseen pääsyä. Ulkkarilta syynäävät kaiken mahdollisen.
Mitä autoritäärisempi diktatuuri, sen oudompia käytäntöja saattaa olla odotettavissa. Paperidokumentit on aina hyvä olla varalla. Ei lentoyhtiön vaan erilaisten turvatarkastusten takia. Eri asia on joku lomalento Euroopassa. Printtaan myös passista kopiot varmuuden vuoksi.
Kiinan jälkeen lennän Dubain kautta Kapkaupunkiin. En ole ennen Emiratesilla lentänyt, joten printtaan lipuista sillekin lennolle varmuuden vuoksi tositteet.
Viime vuonna oli Turkish hävittänyt tiedon etukäteen maksamastani ylimääräisestä matkatavarasta. Rahastivat kentällä uudestaan 270 €. Paperikopio olisi auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tulostan varuiksi, mutta en toki käytä paperiversioita, jos ei ole tarve. Mutta siis siltä varalta, että puhelimen kanssa tuleekin jotain ongelmaa, niin epätodennäköistä kuin se onkin.
On kyllä juurikin näin.
Ja vitut. Olet vainoharhainen.
Kuulostat tyypiltä, jolla ei ole printteriä 🤣
-ohis
Minulla on nyt mummolle ikäviä uutisia: Kekkonen on kuollut ja printteri kotona on tarpeeton.
Et ilmeisesti opiskelemaan mitään 😌
Mä muuten ostin just interrail lipun sähköisenä. Edellisellä reissulla jokunen vuosi sitten oli vielä paperinen lippu, nyt en halunnut maksaa lisäkuluja toimituksesta niin hyppäsin nykyajan kelkkaan sähköisen lippuni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa printata. Mitäs teet kun puhelin ei toimikaan?
Kuinka monta kertaa puhelimesi ei ole toiminut? Aivan oikein: ei kertaakaan
Tapahtuman todennäköisyyteen ei vaikuta historia. Jos saat nopan heitolla viisi kertaa perätysten kuutosen niin seuraavalla kerralla kuutosen todennäköisyys on edelleen 1/6.
Montako kertaa luurisi on hajonnut juuri matkaa? Ei kertaakaan.
Voithan pelailla koneen putoamisen todennäköisyyksillä, ei se putoa kuitenkaan
Saattaa pudotakin. Luurin hajoamisella ja koneen putoamisella on nollasta poikkeava todennäköisyys.